Renegadexxripxx
Well-known member
We gaan nu toch niet de ruimtelijke ordening puur en alleen op de politiek steken zeker ? En niet op de bevolking die al een hartattack krijgt wanneer men spreekt over woontorens of heck zelfs over matexi wijken... Er is daarnaast ook een reden waarom dat Vlaanderen vb zo'n enorme aantrekkingskracht heeft gehad op veel Nederlanders, juist omdat ruim wonen daar als luxe gezien werd en bij ons gewoon de normaalste zaak van de wereld is / was. Dat pas de laatste decennia een kentering begint te krijgen, ook semi onder invloed van de stijgende kost tgv isolatieeisen.Het zal altijd wel ergens clashen. Maar dat wilt niet zeggen dat het niet mogelijk zou geweest zijn. "We doen al enorm veel." Dat is ook subjectief als je ziet hoe slecht huizen geisoleerd zijn in België bv. Dan is er dan toch niet zoveel sturing geweest. Als je ziet hoe slecht de ruimtelijke ordening is (die ook impact heeft op uw energievoorziengen en de kostprijs er van). Zaken die in veel andere landen een stuk beter zijn aangepakt.
Voor de rest doelde ik op we doen al enorm veel ten dele op het feit dat we al maatregelen nemen om tussen te komen op de huidige factuur. Maar zelfs om de isolatie te verhogen zijn er al decennia subsidies om mensen aan te zetten tot isolatie. Daarnaast zijn er recentelijk (ik geloof iets van een 3 jaar) effectief normeringen waaraan op termijn verhuurwoningen aan moeten voldoen. Al verplichten ze op geen enkele wijze eigenaren voor hun eigen woning.
Maar kan je dat raar noemen in een omgeving waar we, desondanks dat er een clausule voorzien is om de KI's elke 10 jaar te updaten, dit voor geen enkele woning gedaan is of dat verbouwingen desondanks dat deze aangegeven dienen te worden (ook in het verleden) gewoon al stoemelings werden verbouwd zonder ook maar 1 aangifte. Als we zelfs voor zulke kleine zaken geen actie ondernemen wegens de ophef die dit zou veroorzaken. Dan verwacht jij dat eventjes mensen gaan verplichten om tegen dit en 5 jaar (laat ons nog zeggen 10 jaar) hun woning verplicht te moeten isoleren conform de huidige nieuwbouweisen (dus minstens 20 cm PUR/PIR in het dak en 12 cm in de spouw/voorzetisolatie). Dat is toch gewoon niet realistisch. Al zullen de huidige omstandigheden wel voor een serieuze versnelling gaan zorgen. Want uiteindelijk doen mensen enkel iets wanneer ze het in hun portemonnee substantieel voelen. Zolang dat niet het geval is, kiezen ze... ik herhaal KIEZEN ze hetgeen waar zij zich het beste bij voelen.
Je zou kunnen gezegd hebben de overheid moet dit maar gewoon doen. En dan is mijn antwoord, tuurlijk. En die partij die dit erdoorduwde kon de volgende 10 jaar elke regeringsdeelname vergeten. Ga jij effectief zeggen dat als jij de verantwoordelijke was voor een partij, en uw volledige inkomen (en dat van uw gezin) hiervan afhankelijk dat jij gewoon eventjes dat zonder blikken en blozen gaat doen. Terwijl je daarnaast ook nog eens het risico loopt om de ene zot na de andere aan uw deur te krijgen die u gaat bedreigen over wat voor een man in een ivoren toren dat je wel niet bent. Dat je de werkende man met zo'n kostelijke verplichtingen opzadelt.
Dat geloof je toch zelf niet ?
Mja, een gordel is natuurlijk dezelfde ordecategorie als de rest. Voor de rest kan ik u zeggen dat bepaalde familie sinds dat verplicht werd minstens 20 jaar geen enkele gordel gedragen heeft. Die vergat dat gewoon altijd... totdat die een politiecombi zag en dan zag je zijn/haar hand ineens naar die gordel gaan. En op die volledige termijn is daar niet 1 keer een boete voor gekregen."We kunnen toch niet verplichten!"
Dat kunnen we zeker. Kijk naar hoe iets dat zelfs (quasi) enkel de persoon zelf ten goede komt als het dragen van een gordel verplicht is.
Ik vind niet direct cijfers over het aantal boetes dat er is uitgeschreven voor het niet dragen van boetes, maar laten we eventjes hier naar kijken...
Gevaarlijk rijgedrag: 5 miljoen sensibiliseringsboodschappen verstuurd | Federale Overheidsdienst Justitie
De sensibiliseringsfiches over verkeersveiligheid die samen met onmiddellijke inningen worden verstuurd zijn drie jaar oud.
Natuurlijk beter dan de huidige cijfers voor isolatie... maar we spreken hier dan natuurlijk ook niet over iets dat een impact heeft van 10-tallenk euro tot 100'en k euro's... we spreken hier over iets dat standaard al voorzien is in al de auto's en maar een fractie ervan kost. Hell laat ons gewoon kijken naar iets zoals de Lez zones... waarvoor je op termijn enkel elektrische wagens gaat mogen hebben. Daar spreken we ook minimaal over een termijn van 10 jaar EN desondanks is de kritiek ook hier dat je niet kan verwachten van de werkende mens om eventjes enkel en alleen hiervoor een wagen van een 50k te kopen voor iets dat nodig is om naar het werk te gaan... en dat dit onmenselijk is. Ik zie dan ook niet hoe je kan verwachten dat... zie later
Later, men gewoon eventjes op de tanden moet bijten. Voor de rest moeten we eerlijk zijn dat het iets makkelijker is om in het belang van de gezondheid zaken te verplichten... terwijl je enerzijds dit kan afwentelen op een beperkte groep (degene die een horeca firma hadden), waarvan de installatie een aftrekbare kost was, en je effectief een groep voorstanders en tegenstanders hebt. En zelfs toen was de weerstand enorm om dat erdoor te krijgen... maar had je toch tenminste die voorstanders die zich niet tegen u gingen keren. Ik betwijfel of er effectief voorstanders zouden geweest zijn indien we in 2010 (dacht +/- startpunt van betere en dikker niveau van isolatie op de algemene markt) dit zouden verplicht hebben in de volgende 10 jaar voor iedereen.Er is heel veel dat kan. Moet gewoon ook wat moed hebben om beslissingen te nemen en door de weerstand heen te bijten. Kijk naar het rookverbod in de horeca. Kijk naar hoeveel weerstand hier naar was. Kijk naar hoe hier stilaan naar toegewerkt is en hoe blij we nu zijn dat dat ook uitgevoerd is.
Ik zie de klagers al voor mij die afkomen dat het godgeklaagd is dat zij zo een mooie esthetische gevel of herenhuis toch niet naar de haaien kunnen doen voor wat stomme isolatie zeker. Of dat het geld hen niet op de rug groeit om even de gevel af te breken en dan deftig en correct opnieuw op te bouwen om toch die mooie gevel te kunnen behouden. Hoe hard in een ivoren toren zitten die mannen van Brussel wel niet... die (r)overheid... of wie dat die politieke partij wel niet zijn om hen te verplichten (vrijheid hallo?) iets te doen in hun eigen woning zeker...
Je weet wel het ganse systeem van vrijheid waar onze maatschappij op gestoeld is (#nietmijnregering !!!!!), en waar verplichtingen dan ook enorm moeilijk vallen.
En dus is het evident dat de oplossing in zo'n maatschappij dan ook eerder komt van subsidies, blijven benadrukken dat isolatie van belang is en continue sensibilisering terwijl ze over de tijd langzaamaan dit omhoog trekken zonder een schok te creëren om zo mensen en dus de bevolking niet tegen zich in het harnas te jagen. En dus effectief de strategie die ze momenteel ondernemen... Dus kom je terug op, mensen hebben de vrije keuze om te doen met hun geld wat ze willen, dus moeten ze dan ook op de consequenties van hun keuze zitten als er iets mis gaat. Dat is nu eenmaal wat vrijheid inhoudt. Je kan niet vrij zijn en toch op elk moment enkel kunnen doen wat de overheid wil dat je doet.
Deze mensen hebben nu gewoon de enorme pech dat er een externe beslissing is die de impact zo groot maakt dat een verkeerde beslissing in het verleden zo'n enorme impact heeft. Maar uiteindelijk blijft het individu verantwoordelijk voor zijn keuze. Met deze caveat dat de overheid gaat proberen tussen te komen wegens de plotsheid ervan en de substantiële impact... om op die manier de pijn te verzachten. Maar meer ga je in mijn ogen in de realiteit niet kunnen verwachten (en daarmee neemt de politiek dan zijn verantwoordelijkheid... in mijn ogen). En dan kun je het steken op de politiek had beter moeten weten. Maar dan is dat voor mij gewoon absoluut oneerlijk. Jij had dan ook beter kunnen weten indien de politiek het had geweten moeten hebben... en uiteindelijk heb je de vrijheid van keuze wat je doet. En dus ook de verantwoordelijkheid die erbij komt kijken.
Zoals veel mensen, ik ken genoeg mensen, zelf in de financiële sector die een variabele hebben. Mijn boekhouder heeft ook een variabele. Mijnenergie gaf onrealistische voorstellen, je moest hiervoor al op de hoogte zijn. Diezelfde mijnenergie waar ze elk uur belachelijke west-vlaamse reclame voor maken.
V-test om energiecontracten te vergelijken is razend populair én verbeterd: ontdek hier alle nieuwigheden | VRT NWS Nieuws
De Vlaamse Energieregulator VREG lanceert een nieuwe V-test, waarmee je kan kijken welk energiecontract voor jou het meest voordelig is. Dat is goed nieuws want de oude test had een aantal belangrijke tekortkomingen. De nieuwe V-test is makkelijker in gebruik en is er beter afgestemd op jouw...
En als je de V-test doet dan staat de volledige uitleg waarom die resultaten afwijken nog eens in een kadertje in het rood er duidelijk bij. Wat wil je nog meer ? En die is er al van januari 2022 hé... we spreken hier niet over augustus 2022...
Als niemand een idee heeft tot welk niveau het gaat stijgen. Lijkt een vast contract als verzekering dat het niet verder kan stijgen dan geen goed idee ? Allez ik weet het niet hé... maar voor mij is dat de reden geweest om die overstap te maken. Voor mijn familie is dat de reden geweest om mij hierin te volgen. Omdat men het niet wist en niet kon voorspellen...Niemand had gedacht dat dit zo ver zou stijgen.
Als je dan bewust de keuze maakt om te zeggen ach het zal wel allemaal zo erg niet worden... wie is er dan verantwoordelijk ? Het individu die die beslissing maakt toch? Niet ? Of gaan we vanaf nu zeggen dat de overheid u aan uw handje moet nemen en zeggen van Mr Chauffagist, nu u aansluiten bij provider x. X maand later, nu bij firma Z. En als ze verkeerd zijn dan moeten ze u dat terugbetalen ?
Als dat uw mening is, ben je dan ook bereid dat uw belastingen hiervoor moeten opgetrokken worden om enerzijds personeel in dienst te nemen om dat op te volgen en anderzijds budget aan de kant te zetten, dus een provisie, om bij verkeerde inschattingen - die er altijd zullen zijn - personen terug te betalen... realistisch lijkt mij dat niet echt hoor.
Ik heb gewoon de V-test laten lopen en toen een risicoinschatting gemaakt van het prijsverschil is beperkt. Als het verdubbelt waar voel ik mij het beste mee. En op basis daarvan een beslissing genomen. Ik heb voor de rest niet harder zitten vergelijken hoor... maar ik had wel op de blaren van mijn beslissing gezeten indien ik erlangs had gezeten. Aangezien dat nu eenmaal komt bij de verantwoordelijkheid van een keuze te maken.Van degenen die nog een nieuwe "gunstige" vaste hebben is dat voor pakweg 80% geluk. Of op aanwijzen van anderen die er mee bezig zijn om constant te vergelijken op de correcte manier, niet via mijnenergie.be.
Al kon ik die kost ook nog wat mitigeren door desnoods dan naar een variabele over te gaan. Waardoor die blaren niet zodanig groot waren (behalve dat ik door die vaste op te zeggen dan met diezelfde onzekerheid in de toekomst zat over de prijs... en de kans dus enorm groot zou geweest zijn dat ik op de blaren zou hebben blijven zitten... want onzekerheid, daar houd ik niet van)
Zie verder.
Het enige wat je in t oog moet houden is het prijsverschil tussen vast en variabel.
vast < variabel, kies voor variabel.
vast > variabel, kies voor vast.
Simpel![]()
Neen, aangezien je ook het risico dient mee te nemen of je ingedekt wenst te worden tegen verdere prijsstijgingen. En, verder dus, als het verloop al jaren stabiel is dan zal ik mij goed voelen met een variabel (totdat er iets gebeurd en ik op de blaren zit) terwijl als er een historie van onzekerheid is en de toekomst erover onzeker... dan lijkt mij vast een beter idee. Desondanks dat vb Vast>variabel.
En ik vindt dat hier toch te veel de eigen verantwoordelijkheid wordt afgeschoven. En ik begrijp de reden hiervoor hé. Dat is makkelijk. Dat is de strategie die altijd al gewerkt heeft, want de overheid zal wel tussenkomen. Maar je kan toch niet zeggen dat als iemand een keuze maakt dat die geen verantwoordelijkheid draagt voor die keuze ? Toch?Ik vind dat er hier wel veel naar de bevolking wordt gewezen, die zogezegd te dom zou zijn om niet tijdig een ander contract te nemen. De bevolking moet maar uitkijken om niet bestolen te worden, de bevolking moet maar wekelijks de vreg checken of ze niet te veel betalen. Aan de slinkse energiebedrijven met hun 20 verschillende soorten contracten, die grotendeels papieren firma's zijn wordt alvast niet geraakt. Nee de bevolking moet maar slimmer zijn en alles uitpluizen. De bevolking kan ook random de dupe zijn van vertraging op de bouwwerf en nu pas een energiecontract kunnen nemen, wat moeten die mensen dan doen, nog langer thuis blijven wonen.
Voor de rest als je het zelf niet weet, dan vraag je het toch aan iemand anders (er zijn tegenwoordig zoveel infobronnen) en luister je naar wat die zegt. En maak je uw beslissing, wetende dat dit UW beslissing is en blijft. En dan spreek ik nog niet over het feit dat men effectief een tool vanuit de overheid heeft voorzien om u bij die beslissing te helpen. Wat wil je nog meer? Een schoteltje en een shot onder uw kont?
Mijn punt is en blijft dat iedereen eenzelfde prijs zou moeten betalen/kwh en dat men eventueel werkt met basisverbruik en comfortverbruik. Op die manier worden mensen die investeren in maatregelen ook beloond. Het is niet correct dat huisnr 30 10ct betaalt en huisnr 32 20 ct/kwh voor gas die op hetzelfde moment door dezelfde PE buis geleverd wordt, nr 30 en 32 moeten beiden 15 ct betalen, dat is correct.
Wilt nr 32 zijn zwembad warmstoken met zijn gasketel, laat hem dan 20ct/kwh betalen voor een verbruik boven de 15000kwh.
Dit is een pure consequentie van de vrije markt. Het feit dat je de vrije keuze hebt waar je u bij aansluit. Vrije keuze, en ik weet ik val in herhaling, wil dan ook zeggen verantwoordelijkheid voor de keuze die je gemaakt hebt. Dat is het nadeel die bij dat voordeel komt. Ben ik voorstander van het feit dat infrastructuur die belangrijk is zoals energievoorziening, openbaar vervoer, etc... niet aan de vrije markt gegeven wordt... ja enorm. Maar ik weet ook dat het daarom niet noodzakelijk goedkoper wordt... Maar dit zijn nu eenmaal de regels die gelden in onze huidige maatschappij... en vrijheid en het principe van rechten en plichten van de bevolking hoort nu eenmaal samen met die vrijheid.
Ik krijg ook zure oprispingen van sommigen hier die beweren dat het de mensen hun eigen fout is als ze eerst kijken naar cosmetisch ipv energetische renovatie. Cosmetisch is vaak het low hanging fruit geweest, makkelijk te doen zonder al te veel breekwerk. De rest zoals spouwmuurisolatie of het dak dat zijn ook dingen die makkelijk kunnen, maar als je het echt goed wil aanpakken, dan moet de hele vloer eruit, opnieuw geisoleerd, een vvw aangelegd om optimaal een warmtepomp te kunnen benutten, ventilatie moet voorzien, nieuw schrijnwerk en ramen. Je kan op dit moment beter bouwen dan kopen en zo grondig renoveren want de kostprijs is bijna gelijk. Het enige verschil is dat mensen die kopen vaak niet het budget hebben om meteen te bouwen, dus ze doen dit gespreid en dat is vaak een werk van een jaar of tien. Dat sommigen hen dit dan kwalijk nemen is echt belachelijk.
Ugh... wat is het low hanging fruit aan een keuken van 25k steken ? Neen het low hanging fruit is uw dak isoleren met 6-12cm glaswol. Uw spouwmuur volspuiten met isolatie. Dat was het low hanging fruit. Maar tegelijkertijd ook een verloren kost indien je later verder wilde gaan...
Voor de rest zeg ik nergens dat je die zaken niet gespreid kan aanpakken hé... vraag dat gewoon aan onze ouders en grootouders... hoe dat zij meerdere jaren leefden op vb het gelijkvloers terwijl ze het verdiep op orde brachten, met desnoods een kleine rudimentaire minikeuken (tafel, paar kommen, microgolf, opbouwkookplaat en watervoorziening...) voor als ze het gelijkvloers gingen aanpakken... of waarbij ze eerst de belangrijke zaken deden (zoals structuur...) voordat ze langzaamaan aan de rest toekwamen ook gespreid in functie van hun jaarlijkse spaardoelen (waar ze soms diep gingen om die doelen te halen). En zelfs deze rest ook verdeelden over meerdere jaren.
Ik herinner mij nog perfect deze spreiding. En ik zie niet in waarom dat wij daar noodzakelijk zouden boven staan?
Goed wetende hoe je een woning eigenlijk moet isoleren zijn bepaalde zaken echt héél duur - dak vernieuwen en gevel in crepi zijn zaken die heel veel effect hebben maar echt wel geld kosten (zeker als is ook de puntjes rond ramen en deuren ten goede wil aanpakken). En dan heb je "maar" crepi natuurlijk - wil je wat esthetisch op lange termijn zit je met steen of strips - de skye is dan de limit qua prijs.
Laat ons duidelijk zijn om te isoleren moet je niet noodzakelijk het dak vernieuwen. Dat hangt echt af van de staat van dat dak. Maar als de staat zodanig slecht is dat je dat moet vernieuwen... dan had je die kost eigenlijk dienen in te rekenen bij uw aanschafkost. Want laat ons duidelijk zijn, als je een dak niet op tijd aanpakt, dan veroudert uw woning enorm snel...
Voor de rest zijn die zaken allemaal redelijk duur ja... al kan dat ook nog wel een beetje meevallen. (al zal het altijd goedkoper zijn dan de gevel afbreken steen per steen en terug opbouwen met de juiste isolatie...) Laat ons hopen dat in de toekomst dit voor woningen die hier niet in orde mee zijn een drukkende werking op de prijzen gaat hebben doordat mensen daar nu wel de nodige aandacht aan geven. En de grote kost dan ook nu effectief wel mee in hun budget nemen waardoor het beschikbare budget beperkt wordt en mensen dus minder excessieve bedragen gaan en kunnen bieden. Enorm spijtig voor degenen die dan vroeger gekocht hebben... maar het zou de volgende generatie wel ten goede komen. En ook niet meer dan correct zijn. Al had ik liever gehad dat de overheid bij verkopen hier harder op ingegrepen zou hebben in het verleden, maar ik begrijp waarom men dat nooit heeft gedaan. Vrije markt is nu eenmaal de vrije markt...
EDIT:
Gestraft worden? Neen... je moet geen boete betalen hé? Je moet echter wel op de blaren van uw keuze zitten. Want je kan toch niet verwachten dat de overheid die volledige meerkost voor u gaat opvangen? Toch? Dat kan je toch niet verwachten ? Dus ga jij degene moeten zijn die maatregelen neemt zodanig dat je uw planning kunt blijven doorzetten in die komende 5 jaar zodanig dat je daarna er de echte vruchten van kan plukken en u dan iets meer comfort kan schenken. Door het feit dat je zelfs ook al met die ingesteldheid die woning hebt aangekocht ga ik er ook vanuit dat je in uw aankoop met de kost voor die zaken aan te pakken (met eventueel de subsidie die je kan krijgen) rekening hebt gehouden en dat je niet boven uw capaciteiten bent gegaan.Ik heb dit jaar een woonst gekocht met een slecht EPC. Ik ben het engagement aangegaan om deze binnen de 5j minstens naar B te krijgen, voor de overheid is dit ook zichtbaar aangezien ik bijhorende het renteloze krediet ben aangegaan op de dag van aanschaf.
Dus nu moet ik volgens sommigen hier maar gestraft worden omdat op 6 maand niet alles volledig rond is omdat men al jaren aangeeft deftig te moeten isoleren? Ik heb nu pas een woonst gekocht met duidelijk de intentie er werk van te maken. Dakwerkers alleen al hebben een wachtlijst van 1,5j in deze regio. Wij doen veel zelf, niet alles kan (tijdsgewijs, financieel lukt het wel) tegelijkertijd, sommige zaken heb je vakmannen nodig, sommige materialen zijn zot lang wachten. We hebben al veel geluk een ramenboer te kennen waardoor we op 3 maanden ander schrijnwerk hebben kunnen krijgen. Dit was voor ons de enige manier om betaalbaar aan een woonst met een goed EPC te geraken. Renoveren. Een appartement/woonst met een deftig EPC kopen is niet haalbaar in onze regio. Zelfs huren niet. Dat zou buiten budget vallen.
Als je boven uw capaciteiten bent gegaan dan heb je uw eigen gekloot door een risico te nemen die dan verkeerd is uitgedraaid (shit happens). Maar zoals gezegd, je kan met veel moeite dat toch nog omdraaien. En niemand heeft een probleem dat je al die investeringen getrapt of geschrankt uitvoert... je doet wat je kan. Maar je zit nu eenmaal met de gebakken peren en je zal erdoor moeten. Welke andere keuze heb je anders ?
Klagen, wenen, woedend worden ? Lost niets op... behalve dat je er nog ongelukkiger van wordt. Gewoon focussen op het doel, en het nodige doen om dat te halen... doorzetten. Dan ben je binnen dit en 5 (of desnoods 10) jaar ook happy dat het u gelukt is desondanks al de uitdagingen...
Laatst bewerkt:

'k heb wel een çava EPC dus chill.