Aanpak van de gas- en energiecrisis

Het kan altijd beter daar geef ik u gelijk in. Maar een eis van 400 - 600 is al een eerste enorme grote stap. Al is die grote stap perfect bereikbaar via de al vermelde quick wins.

En laat ons eerlijk zijn, voor mijn eigen ga ik een investering doen met een lange terugverdientermijn... maar voor een woning om te verhuren gaan mensen echt geen 60k erinsteken om die woning op de markt te verhuren met alle mogelijke consequenties van dien. Aan een eventuele meerkost van 300€/mnd (als je dat er al uitkrijgt) duurt het minimaal 16.67 jaar voordat men break even draait. En dat is in de veronderstelling dat mensen effectief bereid gaan zijn om daar die 300€/mnd meer voor te geven.

Heck ik zou waarschijnlijk dan nog eerder de woning verhuren voor een 500€... en gewoon geen indexatie toepassen... iedereen die denkt dat mensen met een oud patrimonium (1 - 2 verhuurwoningen) gaan investeren, gaan van een berooide reis terugkomen. Met misschien maximaal het gebruik van de quick wins. Maar effectief een diepgaande totaalrenovatie. Die terugverdientermijn is gewoon te groot.
Ja maar er zou een totaalverbod moeten komen op het verhuren van woningen boven pakweg EPC 250.
Met andere woorden een woningen die niet voldoet kan niet verhuurd worden. Als eigenaar heb je dan twee mogelijkheden, ofwel verhuur je niet meer en verkoop je uw boel ofwel renoveer je uw woning.
In het eerste geval veel geluk om uw woning nog voor een mooie prijs te verkopen, je krijgt daar gewoon de correcte waarde voor zijnde geen drol.

Massa’s mensen kopen nieuwbouw woningen om te verhuren. Dat is ook een investering die niet direct terugverdiend is, maar wel een verstandige keuze op de lange termijn op veel vlakken. Dat zouden we veel meer moeten promoten en veel meer naartoe moeten gaan.

Ja maar er zou een totaalverbod moeten komen op het verhuren van woningen boven pakweg EPC 250.
Met andere woorden een woningen die niet voldoet kan niet verhuurd worden. Als eigenaar heb je dan twee mogelijkheden, ofwel verhuur je niet meer en verkoop je uw boel ofwel renoveer je uw woning.
In het eerste geval veel geluk om uw woning nog voor een mooie prijs te verkopen, je krijgt daar gewoon de correcte waarde voor zijnde geen drol.

Massa’s mensen kopen nieuwbouw woningen om te verhuren. Dat is ook een investering die niet direct terugverdiend is, maar wel een verstandige keuze op de lange termijn op veel vlakken. Dat zouden we veel meer moeten promoten en veel meer naartoe moeten gaan.

Dat is een maatregel die je kan nemen. De enigste consequentie die je dan zeker in het begin gaat hebben is dat er een zeer zware reductie in aangeboden huurwoningen gaat zijn. Wat een opwaartse druk op de huurwoningen zet die wel voldoen aan die arbitraire grens ;). Of dat goed of slecht is laat ik in het midden, maar het lijkt mij wel iets waar je rekening mee moet houden. Met alle gevolgen van dien.

Voor de rest valt die drol nog serieus mee hoor. Je gaat minimaal de waarde krijgen van :
1) de grond
2) de ruwe constructiewaarde.
Bij een woning van 350k (volledig in orde) in zijn geheel wil dat dan ook vlot zeggen dat je iets tussen de 180 - 250k zult mogen verwachten als marktprijs. Al moet ik wel eerlijk zijn dat ik niet zo zeer veel mensen ken die effectief een nieuwbouw woning aankopen om te verhuren (maar als je zegt dat dit er massa's zijn, ga ik er vanuit dat je hier de cijfers voor hebt bekeken die zeggen dat dat klopt). Appartementen ja dat wel, maar woningen ben ik nog niet veel tegengekomen. Zeker niet nu dat het niet zo evident meer is om een bestaande woning gewoon in 2 te delen zoals het in het verleden schering en inslag was. Al zie ik er ook veel die van die beslissing (verhuren) terugkomen omdat ze het toch anders hadden ingeschat. Al zal de regio (zowel naar vraagprijs, huurprijs als genomen beslissing) hier waarschijnlijk ook wel een impact hebben. Wat aan die prijszetting niet noodzakelijk een slechte deal is voor mensen die willen kopen, al is het nu ook niet een deal waarvan je dan kan zeggen dat het geen drol waard is.

Ik vind 180-250k om niets te doen nog altijd een mooi bedrag. En 60 - 100k is dan niet een te verwaarlozen investering. Natuurlijk hangt dit ook af van de maatregelen die er zijn... als ik de kosten kan aftrekken van mijn belastingen, subsidies kan combineren, etc... dan verandert dat de beslissing volledig... maar of dat een goed idee gaat zijn voor de overheidsfinanciën laat ik dan toch wel serieus in het midden... ik acht de kans dan namelijk hoger dat ik het als af zijnde zou proberen te verkopen in plaats op die manier op de verhuurmarkt te bengen. Maar bon, is een beetje offtopic voor deze thread denk ik.

The EU’s Russian energy imports were worth $108 billion (€99bn) in 2021, down from $173 billion (€157bn) in 2012.

Dus wat is de andere 91 miljard euro aan energie?

Of heb je het over dat ze nu maar 8 miljard meer verkochten aan Europa?
Dan is die 91 miljard euro je leverage
Geen idee. Artikel gelezen op Knack website, dus dat is mijn bron.

Het huuraanbod zal ook zakken en de huurprijzen gaan omhoog. Kan nog steeds de moeite zijn maar dat zijn het soort ingrepen waarbij je soms moeilijk kan voorspellen en sturen wie de pineut is. Veel kans dat zo'n maatregel vooral gedragen zal worden door huurders. Die goedkopere woningen gaan sommigen die zich vroeger net geen woning konden permitteren gaan kunnen profiteren van de lagere huizenprijzen voor dat soort woningen, maar voor de huurder die nog steed niets kunnen kopen zijn er dan misschien gewoon geen betaalbare opties meer.

Ik kan niet wachten tot morgen om te zien wat van die straffe woorden er uiteindelijk nog overblijft... Ik vraag mij soms toch af waarom mensen zo'n uitspraken willen maken op voorhand...

Het huuraanbod zal ook zakken en de huurprijzen gaan omhoog. Kan nog steeds de moeite zijn maar dat zijn het soort ingrepen waarbij je soms moeilijk kan voorspellen en sturen wie de pineut is. Veel kans dat zo'n maatregel vooral gedragen zal worden door huurders. Die goedkopere woningen gaan sommigen die zich vroeger net geen woning konden permitteren gaan kunnen profiteren van de lagere huizenprijzen voor dat soort woningen, maar voor de huurder die nog steed niets kunnen kopen zijn er dan misschien gewoon geen betaalbare opties meer.
Ik verwacht niet dat de huurprijs zal stijgen. Hetgeen wat de mensen aan huur gaan uitgeven wel.
Maar je moet kijken naar de totale kost om te wonen.
Een woning die slecht geïsoleerd is en waar je huurprijs 650€ en je energiefactuur 450€ is of een goed geïsoleerde woning met huurprijs van 850€ en een energiefactuur van 150€ is gewoon goedkoper.

Ik verwacht niet dat de huurprijs zal stijgen. Hetgeen wat de mensen aan huur gaan uitgeven wel.
Een woning die slecht geïsoleerd is en waar je huurprijs 650€ en je energiefactuur 450€ is of een goed geïsoleerde woning met huurprijs van 850€ en een energiefactuur van 150€ is gewoon goedkoper.
Maar je hebt geen enkele garantie dat die prijszetting in die richting gaat. Voor hetzelfde geldt zal de huurprijs 1400€ zijn en de energiefactuur 150€ terwijl iedereen die zich dat niet kan permitteren pech heeft.

Daarnaast moet je niet verwachten dat er zonnepanelen op dat dak gaan staan om de kostprijs van energie te drukken. Noch is het allemaal zo evident. Aangezien je ook de keuze wegneemt om voor 650€ te huren en zodanig uw verbruik te beperken dat je toch toekomt met 150€.

En wie is dan het best af? Al geef ik grif toe dat het comfort helemaal niet hetzelfde zal zijn tussen beiden.

Gezinnen kunnen vanaf 1 oktober 12 maanden betalingsuitstel op hun woonkrediet krijgen

Ik heb het hier nog gepost voormiddag, maar ik denk dat ik ook een mailtje ga sturen en es informeren, kunt maar proberen.

Een jaar langer afbetalen gezien de inflatie is nog wel oké + een jaar langer woonbonus.
Lijkt me alleen maar winst als ze het zouden toestaan ?

Ik heb het hier nog gepost voormiddag, maar ik denk dat ik ook een mailtje ga sturen en es informeren, kunt maar proberen.

Een jaar langer afbetalen gezien de inflatie is nog wel oké + een jaar langer woonbonus.
Ik denk dat velen hier door deze voorwaarde geen aanspraak zullen maken hierop:

Op het moment van de aanvraag tot betalingsuitstel is het totaal roerend vermogen op zicht- en spaarrekeningen en in een beleggingsportefeuille bij de eigen of een andere bank kleiner dan 10.000 euro.

Ik denk dat velen hier door deze voorwaarde geen aanspraak zullen maken hierop:
Ik weet het, maar een nee hebt ge, een ja kunt ge krijgen.

Wou eerst een groene lening aangaan voor zonnepanelen, kan ze mss beter cash betalen en dan es zien.

Wel erg voor veel mensen, 10.000€ is op zich wel wat geld, maar ook weer geen berg. Dan heb je misschien eindelijk na jaren wat spaargeld bij elkaar, moet je de helft afgeven aan je energie afrekening en dan mag er echt niks meer mislopen.

Da's de reden waarom we die EPC verplicht hebben gemaakt voor huurhuizen, zodat een huurder de totale woonkost kan kennen voor hij een contract tekent, de huurder kan nu al meer betalen voor een woning met een goede EPC en goedkoper uitkomen. Als verhuurders de totale woonkost kunnen naar beneden halen door te investeren hebben ze daar normaal financieel belang bij om dat te doen.

Ik verwacht dat dan weer wel.

De huurmarkt in Vlaanderen is er eentje van vele kleine aanbieders. Ongeveer 16% (Knack, 2017 ondertussen misschien meer of minder) van de Vlaamse gezinnen bezit vastgoed naast de eigen woning. We denken daarbij dan vaak aan huizen of appartementen maar dat kan evengoed een garage of een stuk grond zijn. Ook is een grote groep onder hen mede-eigenaar van dat vastgoed buiten de eigen woning: genre het ouderlijk huis geërfd samen met de broers/zussen.

Niet dat die mensen niks kunnen doen maar de grote investeringen moeten we van een groot deel van die groep niet verwachten. En doen we dat toch dan zullen ze de huur opslaan van zodra mogelijk en zoveel als kan. We gaan met een structureel hogere huur zitten. Wat dan met degenen die op de private huurmarkt niks betaalbaar meer kunnen vinden? Meer sociale woningen? Allemaal op een appartement in Merchtem zou nog een oplossing zijn :)

Bedrijven op de particuliere huurmarkt zullen sneller de nodige investeringen doen omdat ze de kosten kunnen afschrijven op hun balans.

Ik weet het, maar een nee hebt ge, een ja kunt ge krijgen.

Wou eerst een groene lening aangaan voor zonnepanelen, kan ze mss beter cash betalen en dan es zien.

Wel erg voor veel mensen, 10.000€ is op zich wel wat geld, maar ook weer geen berg. Dan heb je misschien eindelijk na jaren wat spaargeld bij elkaar, moet je de helft afgeven aan je energie afrekening en dan mag er echt niks meer mislopen.
Het is ook maar een verklaring op eer die je hiervoor moet geven..

Wel erg dat een collega die net boven haar stand een splinternieuwe wagen gekocht heeft en nu haar energiefactuur niet kan betalen hier wel weer recht op gaat hebben. Terwijl iemand zoals ik die wel verstandig met zijn centen omgaat weer op zijn kin gaat mogen kloppen.

Het kriebelt toch om op eer te verklaren dat ik minder dan 10.000 heb.

"De bank zal enkele bewijsstukken opvragen om de aanvraag te kunnen opstarten, zoals een bewijs van het afbetalingsplan of de aanvraag ervan bij de energieleverancier. Daarnaast zal er ook een verklaring op eer gevraagd worden dat er betalingsmoeilijkheden ondervonden worden door de oplopende energiefactuur, en dat het totaal roerend vermogen minder dan 10.000 EUR bedraagt"

Laatst bewerkt:
Ik verwacht dat dan weer wel.

De huurmarkt in Vlaanderen is er eentje van vele kleine aanbieders. Ongeveer 16% (Knack, 2017 ondertussen misschien meer of minder) van de Vlaamse gezinnen bezit vastgoed naast de eigen woning. We denken daarbij dan vaak aan huizen of appartementen maar dat kan evengoed een garage of een stuk grond zijn. Ook is een grote groep onder hen mede-eigenaar van dat vastgoed buiten de eigen woning: genre het ouderlijk huis geërfd samen met de broers/zussen.

Niet dat die mensen niks kunnen doen maar de grote investeringen moeten we van een groot deel van die groep niet verwachten. En doen we dat toch dan zullen ze de huur opslaan van zodra mogelijk en zoveel als kan. We gaan met een structureel hogere huur zitten. Wat dan met degenen die op de private huurmarkt niks betaalbaar meer kunnen vinden? Meer sociale woningen? Allemaal op een appartement in Merchtem zou nog een oplossing zijn :)

Bedrijven op de particuliere huurmarkt zullen sneller de nodige investeringen doen omdat ze de kosten kunnen afschrijven op hun balans.
Waarom kan je in pakweg Nederland dan wel voor een normaal tarief een meer dan oké energetische woning huren?
Daar zit je als huurder echt wel goed. En daar hebben verhuurders ook gewoon hun rendement.
Oké de opbouw van hun verhuursysteem is anders, maar dan nog.

https://digitaal.scp.nl/ssn2020/wonen/ kijk hier maar eens.

Ik heb dit jaar een woonst gekocht met een slecht EPC. Ik ben het engagement aangegaan om deze binnen de 5j minstens naar B te krijgen, voor de overheid is dit ook zichtbaar aangezien ik bijhorende het renteloze krediet ben aangegaan op de dag van aanschaf.
Dus nu moet ik volgens sommigen hier maar gestraft worden omdat op 6 maand niet alles volledig rond is omdat men al jaren aangeeft deftig te moeten isoleren? Ik heb nu pas een woonst gekocht met duidelijk de intentie er werk van te maken. Dakwerkers alleen al hebben een wachtlijst van 1,5j in deze regio. Wij doen veel zelf, niet alles kan (tijdsgewijs, financieel lukt het wel) tegelijkertijd, sommige zaken heb je vakmannen nodig, sommige materialen zijn zot lang wachten. We hebben al veel geluk een ramenboer te kennen waardoor we op 3 maanden ander schrijnwerk hebben kunnen krijgen. Dit was voor ons de enige manier om betaalbaar aan een woonst met een goed EPC te geraken. Renoveren. Een appartement/woonst met een deftig EPC kopen is niet haalbaar in onze regio. Zelfs huren niet. Dat zou buiten budget vallen.

Het is ook maar een verklaring op eer die je hiervoor moet geven..

Wel erg dat een collega die net boven haar stand een splinternieuwe wagen gekocht heeft en nu haar energiefactuur niet kan betalen hier wel weer recht op gaat hebben. Terwijl iemand zoals ik die wel verstandig met zijn centen omgaat weer op zijn kin gaat mogen kloppen.

Het kriebelt toch om op eer te verklaren dat ik minder dan 10.000 heb.

"De bank zal enkele bewijsstukken opvragen om de aanvraag te kunnen opstarten, zoals een bewijs van het afbetalingsplan of de aanvraag ervan bij de energieleverancier. Daarnaast zal er ook een verklaring op eer gevraagd worden dat er betalingsmoeilijkheden ondervonden worden door de oplopende energiefactuur, en dat het totaal roerend vermogen minder dan 10.000 EUR bedraagt"
Dat is in alle zaken zo he. Wie maar opdoet kan natuurlijk makkelijker roepen voor steun.

Dus als ik nu de v-test doe voor mijn verbruik, dan is het goedkoopste variabel contract 3470€/jaar en het goedkoopste vast 3540€/jaar, dus gewoon op die vaste inzetten zeg jij dan?

De V-test zou wel iets te pessimistisch zijn met het voorspellen van de toekomstige tarieven volgens iemand in het leverancierstopic, dus in realitiet zou het iets lager moeten zijn?

Holy fuck, ik zal de humble brag achterwege trachten te laten dat het probleem zich voor mij voorlopig niet stelt, maar als ik nu een simulatie doe voor mijn verbruik: vast of variabel ik zou een stevig probleem hebben, zou ik ongeveer € 350 per maand afdokken voor elektricteit en gas.
Dat is een bedrag waarbij ik wél al stevig in de problemen zou beginnen komen en besparingen zou moeten doen op hobby's, verplaatsingen, eten, verwarming, elektriciteitsverbruik etc. dat zijn inderdaad prijzen die zot zijn.

Zou me straf lijken dat je één jaar langer van de woonbonus kunt genieten, nu ja, de woonbonus wordt door inflatie minder en minder waard, gelukkig daalt je lening zo mogelijk nog zwaarder (@JPV heeft me op dat vlak denk ik eens gecorrigeerd).

Weet niet of ik daar gelukkiger mee zou zijn een jaar langer afbetalen... qua inflatie een verstandige keuze natuurlijk, want je betaalt nog eens met méér waardeloze euro's af. Maar mentaal klinkt het toch deprimerend. Zou het eventueel nog overwegen om in ruil voor dat "gewonnen bedrag" zonnepanelen te plaatsen, ik zou dan wel bewust de boel moeten belazeren, want tenzij ik domme dingen doe (slechter betaalde job gaan uitoefenen) ziet het ernaar uit dat ik mijn energiefactuur nog een hele tijd wél ga kunnen betalen.

Dat is in alle zaken zo he. Wie maar opdoet kan natuurlijk makkelijker roepen voor steun.

Misschien moet ik me ook een nieuwe wagen aanschaffen. Ik kan het natuurlijk ook lenen aan mijn moeder die het nadien renteloos terugbetaald, zal zelf een contractje opstellen voor als er ooit controle is. Eigenlijk mogelijkheden genoeg om te voldoen nu ik er zo over nadenk.

Terug
Bovenaan