parabellum
Well-known member
Ik denk het niet. Je gaat nog steeds intrest betalen op het openstaande saldo.
Maar als het het laatste jaar is is het openstaande kapitaal toch een laag bedrag dus ga je ook nog zeer weinig intrest betalen.
Bij een gewone lening (die met vaste maandelijkse afbetaling) betaal je elke maand een deel interest en een deel kapitaal. Het deel interest daalt elke maand en het deel kapitaal stijgt elke maand. Het lijkt me dan ook logisch dat je dan gedurende een jaar elke maand hetzelfde bedrag interest zal betalen als je zou doen op je eerstvolgende normale aflossing. Na een jaar ga je gewoon weer verder met aflossen.
Kost is dus 12 x de interest van je volgende aflossing. Naast die kost is er ook een opbrengst omdat je alle betalingen een jaar opschuift, en door inflatie zullen die betalingen minder hard doorwegen dan zonder het jaar uitstel. En een opbrengst omdat je een jaar kapitaalaflossing op een andere manier kan investeren (hoewel dit in principe niet de bedoeling is, aangezien het enkel zou moeten gelden voor mensen die de rekeningen niet kunnen betalen en dus het geld nodig hebben om hun schulden af te lossen, niet om te investeren).
Qua woonbonus denk ik niet dat een jaar uitstel van kapitaalaflossing ook een jaar extra woonbonus zal opleveren. Ook bij verlenging van een lening wordt de woonbonus nu enkel nog toegekend op de oorspronkelijke looptijd van de lening. Vroeger was dit anders. Denk zelf dat voor een standaard lening de interestaflossing niet voldoende zal zijn om je 'korf' te vullen waardoor je belastingvoordeel zal verliezen.
. Heb zelf vrienden die vandaag renoveren en asbest bewust laten zitten want 'goh ja we leven al zolang onder asbest, zal wel geen kwaad kunnen', maar dan wel een overprofessioneel gasvuur van 15k EUR plaatsen..
.