Ik krijg ook zure oprispingen van sommigen hier die beweren dat het de mensen hun eigen fout is als ze eerst kijken naar cosmetisch ipv energetische renovatie. Cosmetisch is vaak het low hanging fruit geweest, makkelijk te doen zonder al te veel breekwerk. De rest zoals spouwmuurisolatie of het dak dat zijn ook dingen die makkelijk kunnen, maar als je het echt goed wil aanpakken, dan moet de hele vloer eruit, opnieuw geisoleerd, een vvw aangelegd om optimaal een warmtepomp te kunnen benutten, ventilatie moet voorzien, nieuw schrijnwerk en ramen. Je kan op dit moment beter bouwen dan kopen en zo grondig renoveren want de kostprijs is bijna gelijk. Het enige verschil is dat mensen die kopen vaak niet het budget hebben om meteen te bouwen, dus ze doen dit gespreid en dat is vaak een werk van een jaar of tien. Dat sommigen hen dit dan kwalijk nemen is echt belachelijk.
Daar ben ik niet mee akkoord. Ik zeg niet dat iedereen all the way moest gaan met zaken zoals een warmtepomp, maar er zijn gvd toch veel die alles hebben opengebroken, esthetisch gerenoveerd met dure materialen maar dan vb aan hun dak of mazoutketel niet zijn aangekomen. Voor zulke mensen wil ik vandaag niet opdraaien.
Ik heb in 2015 gebouwd, ik heb toen zo vaak moeten horen 'alleh bouwen, dat zijn tegenwoordig zo'n klein ruimtes, voor dat geld kan je beter een vrijstaande villa van de jaren 70-80 kopen en renoveren, dan heb je tenminste ruimte'. Dat zijn niet de mensen die hun 'villa' gerenoveerd hebben met het oog op de toekomst, wel voor de 'looks van een villa'

. Heb zelf vrienden die vandaag renoveren en asbest bewust laten zitten want 'goh ja we leven al zolang onder asbest, zal wel geen kwaad kunnen', maar dan wel een overprofessioneel gasvuur van 15k EUR plaatsen..
Wij zijn nu opnieuw aan het bouwen en 25K EUR van ons budget gaat naar een warmtepomp, met die 25k EUR kon ik veel andere dingen realiseren waartegen ik nu bewust nee zeg. En zelf daar zei onze aannemer zomer 2021 'alleh een warmtepomp, dat is totaal niet efficiënt als je de kostprijs van gas bekijkt, zeker voor een benwoning, je kan dat geld beter in de afwerking van uw woning steken'. En ok niemand had verwacht dat het zodanig ging exploderen maar ben blij dat we op tijd de switch gemaakt hebben.
& op mijn bouwwerf had ik ook al een energiecontract, anders kon ik geen materiaal gebruiken en werkte mijn werfkraan niet. En ook daar was ik vrij om te kiezen bij wie ik die stroom afnam.
Inderdaad, wij hadden ook vrije keuze. Hebben voor de werf evenzeer een vast tarief, contract is van onbepaalde duur maar tarief is maar tot 1 maart, tegen dan zijn de grote energievretende werken gepasseerd en zouden de zonnepanelen moeten aangesloten zijn. Wij hebben er geen gasaansluiting meer, warmtepomp.
In onze huidige woning evenzeer vast tarief waarbij het huidig tarief loopt tot 1 mei en waarbij het voorstel met de tariefwijziging 1 februari, voor de inval in Oekraïne, is ondertekend. Tegen dat dat tarief verloopt zijn we de winter door.
Maar again, veel commentaar gekregen op mijn vaste tarieven. 'Vastklikken op moment dat de prijzen al vrij hoog liggen, gij zijt niet goed zeker, dat zal wel zakken, Nord Stream 2 is bijna klaar'.. en dan viel Rusland Oekraïne binnen

.