Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik krijg ook zure oprispingen van sommigen hier die beweren dat het de mensen hun eigen fout is als ze eerst kijken naar cosmetisch ipv energetische renovatie. Cosmetisch is vaak het low hanging fruit geweest, makkelijk te doen zonder al te veel breekwerk. De rest zoals spouwmuurisolatie of het dak dat zijn ook dingen die makkelijk kunnen, maar als je het echt goed wil aanpakken, dan moet de hele vloer eruit, opnieuw geisoleerd, een vvw aangelegd om optimaal een warmtepomp te kunnen benutten, ventilatie moet voorzien, nieuw schrijnwerk en ramen. Je kan op dit moment beter bouwen dan kopen en zo grondig renoveren want de kostprijs is bijna gelijk. Het enige verschil is dat mensen die kopen vaak niet het budget hebben om meteen te bouwen, dus ze doen dit gespreid en dat is vaak een werk van een jaar of tien. Dat sommigen hen dit dan kwalijk nemen is echt belachelijk.
Komen we dan weer niet uit bij het feit dat mensen te groot willen kopen? En dus boven hun budget kopen?
En je moet mij niet vertellen hoe ingrijpend een energetische verbouwing is. Maar het is wel de enige manier om uw huis grondig aan te pakken.
Eerst een nieuwe keuken zetten en daarna energetisch verbouwen wilt zeggen dat de keuken er opnieuw uit moet.
Dus op de eerste plaats zou altijd eerst de basis aanpakken moeten staan, wat gewoon logisch is. En niet wat gyproc tegen de muren kleven en cosmetisch wat opsmukken.

Je vergeet trouwens dat met kopen je ook een locatie koopt. Bouwen kan je enkel maar doen op plaatsen waar nog niks is. Niemand heeft ooit gezegd dat huizen kopen goedkoop is of moet zijn ook natuurlijk.

Ik krijg ook zure oprispingen van sommigen hier die beweren dat het de mensen hun eigen fout is als ze eerst kijken naar cosmetisch ipv energetische renovatie. Cosmetisch is vaak het low hanging fruit geweest, makkelijk te doen zonder al te veel breekwerk. De rest zoals spouwmuurisolatie of het dak dat zijn ook dingen die makkelijk kunnen, maar als je het echt goed wil aanpakken, dan moet de hele vloer eruit, opnieuw geisoleerd, een vvw aangelegd om optimaal een warmtepomp te kunnen benutten, ventilatie moet voorzien, nieuw schrijnwerk en ramen. Je kan op dit moment beter bouwen dan kopen en zo grondig renoveren want de kostprijs is bijna gelijk. Het enige verschil is dat mensen die kopen vaak niet het budget hebben om meteen te bouwen, dus ze doen dit gespreid en dat is vaak een werk van een jaar of tien. Dat sommigen hen dit dan kwalijk nemen is echt belachelijk.
Daar ben ik niet mee akkoord. Ik zeg niet dat iedereen all the way moest gaan met zaken zoals een warmtepomp, maar er zijn gvd toch veel die alles hebben opengebroken, esthetisch gerenoveerd met dure materialen maar dan vb aan hun dak of mazoutketel niet zijn aangekomen. Voor zulke mensen wil ik vandaag niet opdraaien.
Ik heb in 2015 gebouwd, ik heb toen zo vaak moeten horen 'alleh bouwen, dat zijn tegenwoordig zo'n klein ruimtes, voor dat geld kan je beter een vrijstaande villa van de jaren 70-80 kopen en renoveren, dan heb je tenminste ruimte'. Dat zijn niet de mensen die hun 'villa' gerenoveerd hebben met het oog op de toekomst, wel voor de 'looks van een villa' ;). Heb zelf vrienden die vandaag renoveren en asbest bewust laten zitten want 'goh ja we leven al zolang onder asbest, zal wel geen kwaad kunnen', maar dan wel een overprofessioneel gasvuur van 15k EUR plaatsen..

Wij zijn nu opnieuw aan het bouwen en 25K EUR van ons budget gaat naar een warmtepomp, met die 25k EUR kon ik veel andere dingen realiseren waartegen ik nu bewust nee zeg. En zelf daar zei onze aannemer zomer 2021 'alleh een warmtepomp, dat is totaal niet efficiënt als je de kostprijs van gas bekijkt, zeker voor een benwoning, je kan dat geld beter in de afwerking van uw woning steken'. En ok niemand had verwacht dat het zodanig ging exploderen maar ben blij dat we op tijd de switch gemaakt hebben.
& op mijn bouwwerf had ik ook al een energiecontract, anders kon ik geen materiaal gebruiken en werkte mijn werfkraan niet. En ook daar was ik vrij om te kiezen bij wie ik die stroom afnam.
Inderdaad, wij hadden ook vrije keuze. Hebben voor de werf evenzeer een vast tarief, contract is van onbepaalde duur maar tarief is maar tot 1 maart, tegen dan zijn de grote energievretende werken gepasseerd en zouden de zonnepanelen moeten aangesloten zijn. Wij hebben er geen gasaansluiting meer, warmtepomp.
In onze huidige woning evenzeer vast tarief waarbij het huidig tarief loopt tot 1 mei en waarbij het voorstel met de tariefwijziging 1 februari, voor de inval in Oekraïne, is ondertekend. Tegen dat dat tarief verloopt zijn we de winter door.
Maar again, veel commentaar gekregen op mijn vaste tarieven. 'Vastklikken op moment dat de prijzen al vrij hoog liggen, gij zijt niet goed zeker, dat zal wel zakken, Nord Stream 2 is bijna klaar'.. en dan viel Rusland Oekraïne binnen :).

Ik vraag me af of de vastgoedprijzen nu serieus gaan afkoelen of niet.
Wat dan weer nieuwe opportuniteiten biedt.

Vastgoed was tot nu al te duur, en er is een overaanbod.

Nu valt het meeste vastgoed zeker mijlenver buiten de mensen hun budget.

Ik zou niet verschieten van een vastgoedcrash, en een serieuze.
Ik lees dergelijke reacties al 20 jaar en kan alleen maar vast stellen dat vastgoed altijd maar duurder is geworden maar nooit gezakt is.
We zijn een te dicht bevolkt land en er is nog altijd meer vraag dan aanbod. Vastgoed blijft ook nog altijd interessant om te investeren en te verhuren.
Alle huizen die hier in de buurt te koop zijn komen te staan zijn allemaal binnen het half jaar verkocht tussen de 400K en de 600K met meestal een opbod tussen de kopers boven de vraagprijs.
Ik geloof niet in een vastgoed crash want er zijn investeerders die het snel zouden kopen om het dan te verhuren.

Daar ben ik niet mee akkoord. Ik zeg niet dat iedereen all the way moest gaan met zaken zoals een warmtepomp, maar er zijn gvd toch veel die alles hebben opengebroken, esthetisch gerenoveerd met dure materialen maar dan vb aan hun dak of mazoutketel niet zijn aangekomen. Voor zulke mensen wil ik vandaag niet opdraaien.
Ik heb in 2015 gebouwd, ik heb toen zo vaak moeten horen 'alleh bouwen, dat zijn tegenwoordig zo'n klein ruimtes, voor dat geld kan je beter een vrijstaande villa van de jaren 70-80 kopen en renoveren, dan heb je tenminste ruimte'. Dat zijn niet de mensen die hun 'villa' gerenoveerd hebben met het oog op de toekomst, wel voor de 'looks van een villa' ;). Heb zelf vrienden die vandaag renoveren en asbest bewust laten zitten want 'goh ja we leven al zolang onder asbest, zal wel geen kwaad kunnen', maar dan wel een overprofessioneel gasvuur van 15k EUR plaatsen..
't is allemaal zo zwart - wit ni hé.
Ik heb het hier al eerder gezegd: zelf een oud huis gekocht, niet overdreven groot en wel wat werk aan. Plan was om alles stapgewijs te doen. Vloer en dak zijn orde. Dak 2, zonnepanelen en buitenmuur isolatie staan nog op de planning. Maar die wordt nu wel een pak moeilijker te halen.
Sta me toe om deze situatie gewoon effe dikke kak te vinden, zonder een hoop verwijten te krijgen.

Komen we dan weer niet uit bij het feit dat mensen te groot willen kopen? En dus boven hun budget kopen?
Gezinnen hebben toch ergens ruimte nodig om te wonen. En ja iedereen wilt graag ruim wonen, dat is vaak de eerste reden waarom mensen een ander huis kopen.

En je moet mij niet vertellen hoe ingrijpend een energetische verbouwing is. Maar het is wel de enige manier om uw huis grondig aan te pakken.
Dat zou in feite impliceren dat vele woningen niet meer waard zijn dan de grondprijs + de constructiewaarde van de ruwbouw min de kost van het strippen.
Eerst een nieuwe keuken zetten en daarna energetisch verbouwen wilt zeggen dat de keuken er opnieuw uit moet.
Sommige woningen waren/zijn technisch nog te goed om half af te breken en te duur gekocht om nu energetisch te verbouwen.

Dus op de eerste plaats zou altijd eerst de basis aanpakken moeten staan, wat gewoon logisch is. En niet wat gyproc tegen de muren kleven en cosmetisch wat opsmukken.
Dat is mooi als je niet veel voor de woning betaald hebt en dat ingecalculeerd hebt. Voor veel mensen is het de woning kopen en gestaag dingen aanpakken.

Je vergeet trouwens dat met kopen je ook een locatie koopt. Bouwen kan je enkel maar doen op plaatsen waar nog niks is. Niemand heeft ooit gezegd dat huizen kopen goedkoop is of moet zijn ook natuurlijk.
Een huis is een investering voor het leven. De coronamarkt hield alvast geen rekening met de energiekosten verbonden aan die huizen.

Ik heb bij elk bod op 90's woningen met elektrische verwarming rekening gehouden met dak, gevel, vloer er uit, vvw, schrijnwerk. Dat werd niet geapprecieerd en weggelachen, maar gelukkig zit ik nu niet met een woning die ik te duur betaald heb en waar ik nog eens al die kosten mag doen.

Wij hebben een afgeleefde villa uit 1968 gekocht en daar een aantal belangrijke investeringen in gedaan: nieuwe dakisolatie, kelderplafondisolatie en een zonneboiler. Er kan nog meer gedaan worden: dubbel glas vervangen door hoogrendementsglas - maar dat is gemakkelijk 20K en dat hebben we niet. We hebben in plaats daarvan met ons budget gekozen voor een terras. Dat hadden we nog niet. Binnenkort verwachten we een stuk erfenis, waarmee we zonnepanelen willen leggen. Een warmtepomp heeft geen zin in dit type woning, als ik me niet vergis. Ik weet niet of het mogelijk is om een extra boiler te voorzien voor de verwarming? Heeft dat eigenlijk zin?

Dat mensen cosmetische ingrepen kiezen begrijp ik wel, maar dat hangt er ook weer af welke ingrepen ze daarvoor laten en wat de stand van zaken is. Als je een EPC van 700+ hebt zijn er wel wat prioriteiten te stellen en als je alsnog kiest voor peperdure zetels en een fancy gashaard moet je achteraf niet klagen dat je energiefactuur te duur is geworden.

't is allemaal zo zwart - wit ni hé.
Ik heb het hier al eerder gezegd: zelf een oud huis gekocht, niet overdreven groot en wel wat werk aan. Plan was om alles stapgewijs te doen. Vloer en dak zijn orde. Dak 2, zonnepanelen en buitenmuur isolatie staan nog op de planning. Maar die wordt nu wel een pak moeilijker te halen.
Sta me toe om deze situatie gewoon effe dikke kak te vinden, zonder een hoop verwijten te krijgen.
Ik heb het over mensen die toen bewust hun geld opgebrand hebben aan dure natuurvloer/keuken/badkamer/fancy ingebouwde open haard en naar het energetisch niet hebben gekeken. Dat zijn dan ook de woningen die tijdens de coronacrisis veel te duur doorverkocht geweest zijn. Ik ken er genoeg met een open bebouwing die vanbinnen splinternieuw lijkt maar waarbij de isolatie ondermaats is en waar men nu kopzorgen krijgt wat te doen als de mazoutketel aan vervanging toe is. Dat betekent dat men nu al moet gaan openbreken en isoleren.

Ik vind dat er hier wel veel naar de bevolking wordt gewezen, die zogezegd te dom zou zijn om niet tijdig een ander contract te nemen. De bevolking moet maar uitkijken om niet bestolen te worden, de bevolking moet maar wekelijks de vreg checken of ze niet te veel betalen. Aan de slinkse energiebedrijven met hun 20 verschillende soorten contracten, die grotendeels papieren firma's zijn wordt alvast niet geraakt. Nee de bevolking moet maar slimmer zijn en alles uitpluizen. De bevolking kan ook random de dupe zijn van vertraging op de bouwwerf en nu pas een energiecontract kunnen nemen, wat moeten die mensen dan doen, nog langer thuis blijven wonen.

Mijn punt is en blijft dat iedereen eenzelfde prijs zou moeten betalen/kwh en dat men eventueel werkt met basisverbruik en comfortverbruik. Op die manier worden mensen die investeren in maatregelen ook beloond. Het is niet correct dat huisnr 30 10ct betaalt en huisnr 32 20 ct/kwh voor gas die op hetzelfde moment door dezelfde PE buis geleverd wordt, nr 30 en 32 moeten beiden 15 ct betalen, dat is correct.

Wilt nr 32 zijn zwembad warmstoken met zijn gasketel, laat hem dan 20ct/kwh betalen voor een verbruik boven de 15000kwh.

Dit zo hard.
Mijn vriendin heeft ooit nog eens bij Luminus gewerkt.
Die moeten dus 1 groen contract hebben, 1 contract met lage vaste kosten, 1 contract met x, nog eentje met Y,... (de voorbeelden zijn fictief hé, ik ken de juiste voorwaarden niet die minimum in elk contract moeten zitten).

De telefonisten daar krijgen expliciet de opdracht om bepaalde goedkope contracten niet te vermelden aan de telefoon, het gaat dan vaak over de goedkoopste die enkel online terug te vinden zijn mits wat opzoekwerk.
Dan kan je wel zeggen: mensen moeten het maar uitzoeken maar het contract dat ik nu heb en goedkoop is had ik nooit van zijn leven gevonden of aan gedacht.
En ik ben toch niet de domste van de hoop en heb relatief weinig zaken aan mijn hoofd vergeleken met sommige mensen.
Dan vind ik het inderdaad oneerlijk om maar met de vinger naar de mensen te wijzen als energiebedrijven op slinkse manier mensen contracten aanpraten waar ze duurder mee af zijn.
Die mensen hebben sowieso al de kennis niet (ik ook niet) die de mensen aan de andere kant van de lijn hebben en moeten er vaak maar op vertrouwen dat ze alles vertellen (wat ze dus niet doen).

De liberalisering van de markt heeft niet echt gezorgd voor lage prijzen. Ik denk dat we die fabel ondertussen wel mogen wegsteken. Net zoals de liberalisering van de spoorwegen in landen die dat hebben gedaan, voor lagere prijzen ging zorgen.
Ik geloof toch dat het hier in Belgie een fabel geworden is door de regering. Eigenlijk zou je de energieprijzen moeten vergelijken en niet de energiefactuur. Want imo heeft de regering de energiefactuur verandert naar een aanslagbiljet.

Gezinnen hebben toch ergens ruimte nodig om te wonen. En ja iedereen wilt graag ruim wonen, dat is vaak de eerste reden waarom mensen een ander huis kopen.
Gezinnen hebben ruimte nodig. Maar je moet keuzes maken in het leven.
Je kan niet die bewuste keuze maken om groter te wonen en dan te klagen dat het kot verwarmen veel kost. Want dat hoort er ook bij, hoe groter uw huis hoe meer het kost om te verwarmen.
Je kan u de vraag stellen kan het niet kleiner zodat we meer budget hebben voor isolatie en energetische renovatie.
Dat zou in feite impliceren dat vele woningen niet meer waard zijn dan de grondprijs + de constructiewaarde van de ruwbouw min de kost van het strippen.
Dat heb je volledig juist.
Maar iedereen denkt dat zijn huis een pièce unique is dat een fortuin waard is. Maar dat is het nu eenmaal niet.
Gelukkig is er het EPC dat een goed beeld geeft van de zaken die je niet kan zien maar wel zeer belangrijk zijn. Want veel mensen geraken niet verder dan ruimte en cosmetisch.
Sommige woningen waren/zijn technisch nog te goed om half af te breken en te duur gekocht om nu energetisch te verbouwen.
Dat is mooi als je niet veel voor de woning betaald hebt en dat ingecalculeerd hebt. Voor veel mensen is het de woning kopen en gestaag dingen aanpakken.
Een huis is een investering voor het leven. De coronamarkt hield alvast geen rekening met de energiekosten verbonden aan die huizen.

Ik heb bij elk bod op 90's woningen met elektrische verwarming rekening gehouden met dak, gevel, vloer er uit, vvw, schrijnwerk. Dat werd niet geapprecieerd en weggelachen, maar gelukkig zit ik nu niet met een woning die ik te duur betaald heb en waar ik nog eens al die kosten mag doen.
Te duur gekocht dat je doe je u als koper zelf aan natuurlijk.
En technisch nog te goed in orde, maar wel nood aan energetische renovatie dat snap ik niet.

Ik geloof toch dat het hier in Belgie een fabel geworden is door de regering. Eigenlijk zou je de ebergieprijzen moeten vergelijken en niet de energiefactuur. Want imo heeft de regering de energiefactuur verandert naar een aanslagbiljet.

De marges zijn nu veel lager dan voor de liberalisering. Ik ben er zelf te jong voor maar uit de verhalen over de tijd van monopolist EBES (het latere Electrabel) kan je wel afleiden dat er serieus wat vet op de soep zat toen.

Wat wel zo is, is dat je toen als monopolist een directe lijn had met de politiek en zelf een lange termijn strategie kon uitdenken. Sinds de liberalisering wordt het energiebeleid meer en meer bepaald door politiekers en niet meer door ingenieurs.

Een vergelijking tussen de energiefactuur loopt helemaal mank, maar ook een vergelijking tussen energieprijzen vertelt niet veel. Geliberaliseerde of genationaliseerde markt, de prijzen zouden nu sowieso serieus gestegen zijn.

Ik heb het over mensen die toen bewust hun geld opgebrand hebben aan dure natuurvloer/keuken/badkamer/fancy ingebouwde open haard en naar het energetisch niet hebben gekeken. Dat zijn dan ook de woningen die tijdens de coronacrisis veel te duur doorverkocht geweest zijn. Ik ken er genoeg met een open bebouwing die vanbinnen splinternieuw lijkt maar waarbij de isolatie ondermaats is en waar men nu kopzorgen krijgt wat te doen als de mazoutketel aan vervanging toe is. Dat betekent dat men nu al moet gaan openbreken en isoleren.
Daarom mijn "het is niet zo zwart-wit": 't gaat hier bij momenten extreem aan toe imo, veel te weinig nuance.

Ge leest hier te veel uitersten: iedereen zwaait met voorbeelden van vrienden/kenissen/buren met hun grote, slecht geïsoleerde, estetisch gerenoveerde woningen. Of de "ik ken die mensen met een hoog inkomen en ze smossen het op aan dit, dat, zus en zo en klagen dat ze doen, de sukkelaars". Of: wat een benede losers ken, die zijn ni overgestapt naar Luminus Optiflix.

Dat zijn van die humble brag posts die weinig of niets bijdragen aan het topic imo.

Ik vraag me af of de vastgoedprijzen nu serieus gaan afkoelen of niet.
Wat dan weer nieuwe opportuniteiten biedt.

Vastgoed was tot nu al te duur, en er is een overaanbod.

Nu valt het meeste vastgoed zeker mijlenver buiten de mensen hun budget.

Ik zou niet verschieten van een vastgoedcrash, en een serieuze.
Ik verwacht dat oudere woningen gaan crashen, recente epc A/B woningen zullen goed blijven scoren.
Gezinnen hebben ruimte nodig. Maar je moet keuzes maken in het leven.
Je kan niet die bewuste keuze maken om groter te wonen en dan te klagen dat het kot verwarmen veel kost.
Ik heb het over gewone gezinswoningen. Geen 5slpk villa's met 3 badkamers.
Want dat hoort er ook bij, hoe groter uw huis hoe meer het kost om te verwarmen.
Je kan u de vraag stellen kan het niet kleiner zodat we meer budget hebben voor isolatie en energetische renovatie.

Klopt, kleiner is de norm in verkavelingen, hoewel dat meer neerkomt op zoveel mogelijk units verkopen.
Dat heb je volledig juist.
Maar iedereen denkt dat zijn huis een pièce unique is dat een fortuin waard is. Maar dat is het nu eenmaal niet.
Gelukkig is er het EPC dat een goed beeld geeft van de zaken die je niet kan zien maar wel zeer belangrijk zijn. Want veel mensen geraken niet verder dan ruimte en cosmetisch.

Energie kostte toen ook niks. Het model van goedkope energie heeft jaren stand gehouden.
En technisch nog te goed in orde, maar wel nood aan energetische renovatie dat snap ik niet.
Neem nu een woning van pakweg 1997, leidingen in vpe, geen spouwisolatie, radiatoren en een ketel recent vervangen door condensatieketel, woning volledig afgewerkt en uitgeplakt.

Technisch kan je niet zeggen dat is slecht of stuk, maar in de spouw zit mss maar 4 cm xps zn in het dak maar 10cm wol met alufolie . Helaas kan je er niet echt bij zonder breken, want alles is uitgeplakt op gyplat. Energetisch is dat dus niet optimaal.

Ik denk dat het hier ook oké is. Mijn strategie is, zeker in koude periodes is de ruimtes waarin we leven kleiner maken, in de meest extreme gevallen betekent dat in een strenge winter ik beneden ga slapen, want dan moet je geen geld spenderen aan de bovenruimtes verwarmen. Sowieso al even nagedacht over hoe ik het best kan besparen, maar dit lijkt de meest voor de hand liggende manier om te besparen. Door de ruimtes waarin je leeft wat te beperken.

Neem nu een woning van pakweg 1997, leidingen in vpe, geen spouwisolatie, radiatoren en een ketel recent vervangen door condensatieketel, woning volledig afgewerkt en uitgeplakt.

Technisch kan je niet zeggen dat is slecht of stuk, maar in de spouw zit mss maar 4 cm xps zn in het dak maar 10cm wol met alufolie . Helaas kan je er niet echt bij zonder breken, want alles is uitgeplakt op gyplat. Energetisch is dat dus niet optimaal.
De spouw kan je toch wel laten isoleren. En als er een zolder is kan je de zoldervloer ook isoleren.
Dat zijn ook niet de woningen met 10.000€ aan gasfactuur veronderstel ik hé, als je zelf wat op je verbruik let

Voor mensen - zeker die met grote houdvoorraden - die een haard hebben, dit is ook een winter waar die van pas zal komen. Normaal is hout zeer duur maar als je toch al een voorraad hebt, is dit wel de winter waarin je die zou kunnen gebruiken als dat betekent dat je de temperatuur in de leefruimtes een paar graden lager kan zetten.

Ook ruimtes als badkamer enzo waarin je niet lang bent, kan je sowieso wat lager zetten. En evt. enkel als iemand in de woning aanwezig is, dat zijn allemaal manieren waarop je een klein beetje kan besparen (moet je de deur wel sluiten naar een andere ruimte).

Brandhout staat nog duur, maar de verwachting is wel dat die wat zal dalen. In de VS is die trouwens al fors gedaald.

hYjAGGe.png

Wellicht zal de vraag deze winter wel weer groot zijn terug. En de prijsindex resulteert volgens bovenstaande link nog niet direct in een actuele substantiële daling, maar wie weet dat dat later in de herfst er wel komt.

Laatst bewerkt:
Ik heb dit jaar een woonst gekocht met een slecht EPC. Ik ben het engagement aangegaan om deze binnen de 5j minstens naar B te krijgen, voor de overheid is dit ook zichtbaar aangezien ik bijhorende het renteloze krediet ben aangegaan op de dag van aanschaf.
Dus nu moet ik volgens sommigen hier maar gestraft worden omdat op 6 maand niet alles volledig rond is omdat men al jaren aangeeft deftig te moeten isoleren? Ik heb nu pas een woonst gekocht met duidelijk de intentie er werk van te maken. Dakwerkers alleen al hebben een wachtlijst van 1,5j in deze regio. Wij doen veel zelf, niet alles kan (tijdsgewijs, financieel lukt het wel) tegelijkertijd, sommige zaken heb je vakmannen nodig, sommige materialen zijn zot lang wachten. We hebben al veel geluk een ramenboer te kennen waardoor we op 3 maanden ander schrijnwerk hebben kunnen krijgen. Dit was voor ons de enige manier om betaalbaar aan een woonst met een goed EPC te geraken. Renoveren. Een appartement/woonst met een deftig EPC kopen is niet haalbaar in onze regio. Zelfs huren niet. Dat zou buiten budget vallen.

Met landen zoals Iran, Arabische landen en Venezuela - hoewel er uiteraard bezwaren zijn - zijn volgens mij ook wel zaakjes te doen. Je kan niet aan de hele wereld sancties opleggen, en wat wij hebben trachten te doen daar werkt toch niet. Het is niet dat er bedreiging is uit Venezuela, zelfs voor een naburig land, momenteel hebben die werk genoeg met eigen land. En handel opstarten met Venezuela zou er misschien voor kunnen zorgen dat de bevolking ook een beetje profiteert terug, want het grootste slachtoffers van de sancties zijn vooral de Venozelaanse bevolking. De enige manier om Venezuela terug aan onze kant te krijgen is verder diplomatie. Voorlopig is het een vriendje van Rusland bij gebrek aan beter. Die landen zijn volgens mij makkelijk uit de invloedssfeer van Rusland te krijgen, gezien Rusland letterlijk aan de andere kant van de wereld ligt voor hun. Idem voor Cuba, kan je makkelijk losweken uit de Russische invloedssfeer. Die landen vormen geen enkele bedreiging voor ons of de VS. Rusland is dat wel.

Met landen zoals Iran, Arabische landen en Venezuela - hoewel er uiteraard bezwaren zijn - zijn volgens mij ook wel zaakjes te doen. Je kan niet aan de hele wereld sancties opleggen, en wat wij hebben trachten te doen daar werkt toch niet. Het is niet dat er bedreiging is uit Venezuela, zelfs voor een naburig land, momenteel hebben die werk genoeg met eigen land. En handel opstarten met Venezuela zou er misschien voor kunnen zorgen dat de bevolking ook een beetje profiteert terug, want het grootste slachtoffers van de sancties zijn vooral de Venozelaanse bevolking.
Grondstoffen zijn er overal wel te vinden, maar zijn contracten die je niet zomaar aan- of afsluit.

Terug
Bovenaan