Aanpak van de gas- en energiecrisis

Daarmee dat ik ook zeg dat het financieel duur is. Maar op termijn zou zo'n plan wel lonen hé
Neen.

70k elke 10 jaar spenderen voor mijn energie... zonder rekening te houden met de kost voor het oplossen van problemen of... (niet rondgeraken in de winter) dat is dezelfde redenering als mijn vader maakte over 50k spenderen voor een windmolen want dan was hij van niemand afhankelijk (zonder onderhoudskosten, keuringskosten, etc...).

Ik heb toen duidelijk gezegd, dat ik dan liever zelfs aan de huidige prijs liever die energie inkoop zonder dat ik er mij iets van moet aantrekken of moet bezig houden met te balanceren dat ik niet te weinig of te veel stroom trek en dan nog altijd goedkoper af ben. Waar hij natuurlijk niet rond kon... en ook geen groep achter de hand moet houden voor als het eens onvoldoende waait.

Ge zou daar met een collectieve batterij van 1000+Kwh kunnen werken.
Net zoals ik niet volledig snap waarom ge in nieuwbouw appartementen ni met een gigantizxhe regenwaterput zou kunnen werken
Er zijn wel een paar problemen bij appartementsblokken.

Het dak is eigendom van de gemeenschap. Dwz als je daar zonnepanelen oplegt tov de gemeenschap, dan mogen deze zonnepanelen alleen gebruikt worden voor de gemene delen en niet voor de individuele appartementen.

Je kan wel per eigenaar (voorbeeld er zijn 10 eigenaren) 1/10de van het dak toekennen, om op dat deel zonnepanelen te leggen. En dan kan die eigenaar dat deel voorzien van zonnepanelen en dit voor zichzelf gebruiken. Echter hiervoor moet je wel toestemming hebben van de algemene vergadering. Is een meerderheid NIET akkoord, dan mag dit niet. En het gaat hier ook niet om een gewone meerderheid maar wel een 4/5de meerderheid.

Is de meerderheid wel akkoord, dan kan dus iedere eigenaar 1/10de gebruiken om zijn/haar eigen zonnepanelen te leggen op 'eigen kosten'. Deze zonnepanelen worden dan echter eigendom van de gemeenschap. Je hebt enkel genotsrecht. Je kan de zonnepanelen later, dan niet apart verkopen.

Er is ook nog iets dat opstalrecht als naam heeft (google eens) waarbij je wel eigenaar wordt van de zonnepanelen, maar dit moet via een notaris gebeuren.

---

Kort gezegd: De Belgische wetgeving is voor appartementsblokken een soep. Als je 100 eigenaars hebt en je wenst zonnepanelen te leggen en er zitten een paar wringers tussen of de syndicus negeert u volledig, dan mag je op je kin kloppen.

Ik heb nog niet gelezen dat ze ondertussen de wetgeving aangepast hebben? Want ergens is het anno 2022 niet meer logisch dat je bij een appartementsblok, niet zomaar het dak vol zonnepanelen mag leggen en de energie die is opgewekt niet mag gebruiken voor de individuele appartementen. Allé het is te zeggen: Dat mag wel MAAR dan wordt de VME aanzien als "energieleverancier". En dat mag dan weer niet zomaar.

Laatst bewerkt:
Ik weet dat het financieel duur is, maar eigenlijk zou iedereen zonnepanelen + thuisbatterij moeten hebben en volledig off-grid moeten gaan.
Iedereen moet maar zelf in zijn energie voorzien en zo is niemand nog afhankelijk van energieprijzen.
Ok, het wordt wel allemaal moeilijker gemaakt door elektrische voertuigen.
Gisteren hoorde ik een collega zeggen dat em in de zomer 70-80Kwh/dag kon laden. Lijkt me toch ruim voldoende om de dag (en nacht) mee rond te komen. Zelfs al haalt ge in de winter de helft produceert, is het toch haalbaar op een grote thuisbatterij van 50-60kwh..niet?
Ok we spreken over een investering vn misschien 50-60-70k, maar het is wel rap terugverdiend met de huidige prijzen in het achterhoofd

En verdien maar eens 50-70K terug van uw installatie ... In de winter gaat ge sowieso meer verbruiken dan hetgeen je kan opbrengen. Of moet zijn dat je denkt dat de energieprijzen nog 10 jaar lang zo hoog gaan blijven en gaan blijven stijgen.

Als echt iedereen zonnepanelen heeft gaat het net op zonnige dagen overhit worden. Die opgewerkte energie moet ergens heen.
Die energie is dan ook 0,0eur waard.

Als echt iedereen zonnepanelen heeft gaat het net op zonnige dagen overhit worden. Die opgewerkte energie moet ergens heen.
Hier in ons straat is de elektriciteitsvoorziening niet gedimensioneerd op de zonnepanelen die tegenwoordig bij veel buren liggen.
Heb op een recent buurtfeest gehoord dat bij bepaalde buren de installaties de afgelopen maanden regelmatig uitvielen omdat de spanning te hoog op liep. Tot zover de terugverdientijd van de investering. :smurf:

Steeds meer zonnepanelen zonder voldoende mogelijkheid om alles te bufferen is en blijft een probleem. Op zomerdagen overdag op den duur (lokaal) te veel energie, 's nachts en vooral in de winter te weinig energie. Een thuisbatterij kan nog helpen voor 's nachts maar in de winter geraakt die gewoon nooit vol...

Ge zou daar met een collectieve batterij van 1000+Kwh kunnen werken.
Net zoals ik niet volledig snap waarom ge in nieuwbouw appartementen ni met een gigantizxhe regenwaterput zou kunnen werken
Het gaat over de dakoppervlakte. Er is bij appartementsbouw simpelweg niet genoeg van om iedereen van stroom te voorzien. Zelfde trouwens voor regenwater. Het heeft geen zin meer capaciteit te voorzien dan je dakoppervlakte collecteert. Wij gaan wel in onze cohousing 40 000L voorzien voor 4 wooneenheden, met 4 verbonden regenwaterputten van 10 000L. Waarom niet één gigantische? Omdat dat niet op een truck past. En er ter plaatste één bekisten en storten zou nog duurder zijn.

Heel onze energietransitie naar zon en wind is gesteund op:
1) het feit dat er meer wind is in de winter en meer zon in de zomer, en
2) hoe geconnecteerder we zijn met onze buren, hoe minder scherp de pieken in vraag en aanbod zijn
3) dat we als energiearm land met weinig kust en weinig zon stroom kunnen importeren bij energierijkere landen als dat nodig is bij hoge vraag en lage productie.

Alles op zon inzetten en individueel gaan is in België waanzin.

Laatst bewerkt:
Uitbreiding sociaal tarief is weer verlengd zonder nadenken.
Er zit daar een hele grote groep in die het totaal niet nodig heeft.

Totaal falen van de overheid om bakken geld naar 1 miljoen gezinnen te gooien.

Zelfs al haalt ge in de winter de helft produceert, is het toch haalbaar op een grote thuisbatterij van 50-60kwh..niet?
Ik produceer op een topdag 32-34kwh. Mijn panelen liggen goed, maar niet optimaal. Er ligt ongeveer voor 6300wp op mijn dak met een omvormer van 5. Ik kan mijn andere kant van mijn zadeldak nog vol leggen, ik kan mijn garage nog vol leggen. Maar dan nog haal ik op enkele uitzonderingen na nooit 50-60 kWh. Doe van uw batterij ook nog is uw normaal thuisverbruik en ge moet toch ook zelf inzien dat dat een gans absurd plan is? Zowel qua kostprijs, als qua beschikbare ruimte.

Dat cijfer blijft knettergek.

Probleem met sociaal tarief is dat het de anderen zijn die ervoor moeten betalen.
Hoe groter de groep die sociaal tarief krijgt hoe kleiner de groep die het allemaal mag betalen.

Probleem met sociaal tarief is dat het de anderen zijn die ervoor moeten betalen.
Hoe groter de groep die sociaal tarief krijgt hoe kleiner de groep die het allemaal mag betalen.

Tja, het geld komt natuurlijk altijd van iemand.
Maar in mijn eigen omgeving zie ik misbruik en onnodige toekenning van het sociaal tarief. Dus ik maak mij daar wel kwaad in.

Met al redelijk wat dagen economische werkloosheid vorig jaar , zou ik beter eens checken als ik als alleenstaande ook niet in aanmerking kom. Probably not, want ik zit bij de gelukkige die mag gaan werken & waarbij de energiefactuur gigantisch zal oplopen

Ik produceer op een topdag 32-34kwh. Mijn panelen liggen goed, maar niet optimaal. Er ligt ongeveer voor 6300wp op mijn dak met een omvormer van 5. Ik kan mijn andere kant van mijn zadeldak nog vol leggen, ik kan mijn garage nog vol leggen. Maar dan nog haal ik op enkele uitzonderingen na nooit 50-60 kWh. Doe van uw batterij ook nog is uw normaal thuisverbruik en ge moet toch ook zelf inzien dat dat een gans absurd plan is? Zowel qua kostprijs, als qua beschikbare ruimte.

Dat is iets wat ik me heel hard afvraag: hoeveel zal mijn installatie deze winter opbrengen per dag, gemiddeld?

Mijn dagverbruik (in de winter, dus geen airco nodig) schat ik op 10 tot 17 kWh in.
Mijn panelen liggen er sinds eind maart op en mijn absolute topdagen zaten rond 45-46 kWh. (7110wp mooi verdeeld over Oost - Zuid - West, licht 'accent' op het zuiden). Omvormer is eveneens 5.

Wat ga ik halen op een dag in december of januari op deze manier? 3 kWh? 7 kWh?

Ik hoop, door mijn overbemeten installatie, toch minstens een déél van mijn verbruik te kunnen indekken deze winter. Sinds eind maart heb ik dik 2.2 mWh 'verkocht' aan het net.

Dat is iets wat ik me heel hard afvraag: hoeveel zal mijn installatie deze winter opbrengen per dag, gemiddeld?

Mijn dagverbruik (in de winter, dus geen airco nodig) schat ik op 10 tot 17 kWh in.
Mijn panelen liggen er sinds eind maart op en mijn absolute topdagen zaten rond 45-46 kWh. (7110wp mooi verdeeld over Oost - Zuid - West, licht 'accent' op het zuiden). Omvormer is eveneens 5.

Wat ga ik halen op een dag in december of januari op deze manier? 3 kWh? 7 kWh?

Ik hoop, door mijn overbemeten installatie, toch minstens een déél van mijn verbruik te kunnen indekken deze winter. Sinds eind maart heb ik dik 2.2 mWh 'verkocht' aan het net.
Als je zegt dat je 7110WP hebt geplaatst. Laat ons uitgaan van 7110kwh per jaar. Ik baseer mij op het feit dat ik 6125wp heb staan, en ongeveer 6000kwh genereer op jaarbasis.

Op de maanden november, december, januari, februari genereer ik ongeveer 600kwh. Wat dus grofweg 10% is. Als we dit dan ook doortrekken voor U, met uw 7110kwh, komen we op 711kwh. Dus grofweg 5.9kwh per dag uitgemiddeld. =711/(4*30). Waarschijnlijk iets minder.

Dat cijfer blijft knettergek.
Dan word je helemaal knettergek als je beseft dat daar waarschijnlijk gewoon een groot deel huurders bij zit en we dus de bankrekening spijzen van verhuurders die het pand niet willen isoleren.

Vreemd dat die cijfers nog niets zijn opgevraagd in het parlement, lijkt mij nochtans een zinvolle statistiek die niet moeilijk te fabriceren is via de geregistreerde huurcontracten.

Ik weet dat het financieel duur is, maar eigenlijk zou iedereen zonnepanelen + thuisbatterij moeten hebben en volledig off-grid moeten gaan.
Iedereen moet maar zelf in zijn energie voorzien en zo is niemand nog afhankelijk van energieprijzen.
En wat met huurders dan? De eigenaar moet dit dan maar voorzien maar ook voor zijn eigen woning? Die moet dan x2 (of veelvoud bij meerdere eigendommen) bekostigen.
Strak plan! Voor mij ok hoor, ik zal het voorstellen aan onze eigenaar maar hij mag wel zijn huur niet opslagen :thinking:
Met al redelijk wat dagen economische werkloosheid vorig jaar , zou ik beter eens checken als ik als alleenstaande ook niet in aanmerking kom. Probably not, want ik zit bij de gelukkige die mag gaan werken & waarbij de energiefactuur gigantisch zal oplopen
Hier val ik er ook van tussen. Ik werk full time maar mijn vrouw is full time invalide.
Aangezien haar uitkering van de ziekenkas komt (wat niet zeer veel is) en niet van de FOD Sociale Zekerheid hebben we er geen recht op.
Wij leven met ons 2'tjes van 1 1/2 loon, wat doenbaar is omdat ik nog redelijk goed verdien.

Dus niet alleen mogen wij da grapke betalen, we krijgen er ook nog eens ne lagere index door? Hoe wordt dat dan in die index gestoken?
Voor de indexering van nu bv. PC200 kijkt men naar de afgevlakte gezondheidsindex
Het gemiddelde van de gezondheidsindexen van de laatste 4 maanden noemen we de afgevlakte index.
Wat zit in de index: Het indexcijfer van de consumptieprijzen - of algemene index - meet de prijsevolutie van goederen en diensten die de gezinnen consumeren. De indexcijfers tonen de evolutie van de levensduurte voor de gezinnen.

Dus daar zit ook energie in. Maar ook het sociaal tarief van de energie waardoor de index lager blijft dan zonder het sociaal tarief

Vanuit het standpunt van de gezinnen is een btw-verlaging neutraal. Een lagere elektriciteitsfactuur betekent ook dat de index wat minder snel stijgt, waardoor het loon ook minder snel toeneemt
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220321_97964824

Terug
Bovenaan