Dat er momenteel 2 miljoenen mensen op een totale bevolking van 11.5 miljoen recht hebben op een sociaal tarief wekt toch vele vragen op.. De middenklasse mag dit allemaal maar betalen, terwijl diezelfde middenklasse nog eens wordt geconfronteerd met energieprijzen die te gek voor woorden zijn. Nu goed, ik denk dat we dit probleem al 10 jaar kennen maar niemand die de politieke verantwoordelijkheid wil nemen om hier in te snoeien, want straks worden ze niet meer verkozen.
Zoals verwacht is er uit het overlegcomite geen werkelijke oplossing gekomen. Ook niet onverwacht, want men kan moeilijk verwachten dat de overheid overal de energiefactuur betaald?! Ik vraag me soms af wat de mensen verwachten.. Sommige willen precies dat belgie failliet gaat.
De premies die de overheid aanbieden om je woning energiezuiniger te maken is wel goed meegenomen. Althans voor de mensen die het kunnen betalen en dus ook een eigen woning hebben..
Vrij egoïstisch natuurlijk, maar de energieprijzen raken mij helemaal niet. Vanaf begin maart ben ik al energie aan het sparen dmv van mijn zonnepanelen en terugdraaiende teller, om vervolgens die opgespaarde energie te gebruiken om mijn woning de gehele winter te verwarmen op een airco. Elektriciteit zal ik hoogstwaarschijnlijk op een 0 verbruik komen.
Voor gas is het enkel water en een gasvuur, wat dus praktisch nihil zal zijn.
Ook heb ik een vast contract opnieuw afgesloten nog voor het vorige ten einde was, omdat het me vrij logisch leek dat de prijzen alleen maar zouden stijgen.
Wie de financien heeft, en tot op heden nog niet van gas vanaf is door maatregelen te nemen voor zijn woning kan ik moeilijk begrijpen. Je moet dan toch wel onder een steen hebben gelegen het laatste half jaar?
Voor de huurders kan ik kort over zijn, het is gewoon kut voor hun.. Zij zullen het grootste slachtoffer zijn.