Aanpak van de gas- en energiecrisis

Zie er gewoon het positieve van in, ik ga de winter proberen aan te grijpen om eens een laagte-record van gaskosten te krijgen door op allerlei dingetjes te letten. De gemiddelde temperatuur in januari is 3 graden dus je gaat niet doodvriezen. Thermostaat 1 graden lager zetten bespaart al 7% op uw jaarlijkse energiefactuur. Net zoals we met Covid gezien hebben dat er toch echt wel meer mensen van thuis konden werken dan we dachten, gaan we hopelijk deze winter ook zien dat we echt wel veel minder kunnen verbuiken dan we dachten. Ironisch gezien betekent dat voor velen wel om juist niet van thuis te werken : )
Als men toch die kantoren gaat verwarmen kan er inderdaad best iemand gebruik van maken.

Gezien we in normale tijden al een tekort hebben op de begroting gaat er vandaag niet opeens een magisch overschot zijn om de belastingsfactuur te verlagen en zal er dus ergens geld moeten gevonden worden. Gezien men het geld in belgie haalt bij de werkende bevolking is het dus de middenklasse en de werkende armen die de rekening zullen betalen. Moet ik er dan nog een tekening bij maken dat door het verlichten van de factuur we misschien op korte termijn verlichting in onze portemonee zullen krijgen maar op lange termijn dubbel en dik zullen betalen? Gezien de verlaging van de energiefactuur voor elke belg zal gelden maar niet elke belg bijdraagt aan het systeem. Ik hoop dat je dat toch snapt?
Ja dat snap ik. En jij snapt toch hopelijk ook dat, wanneer je pakweg 100 kan uitgeven, en daarvan 20 naar nutteloze, innefficiënte, overbodige en niet dringende zaken gaan, je beter die 20 verschuift naar zaken die wel acuut zijn en waar je bevolking wel iets aan heeft? En ja, die oefening verwacht ik van mijn duurbetaalde regering, ik denk niet dat zoiets echt teveel gevraagd is.

Ja dat snap ik. En jij snapt toch hopelijk ook dat, wanneer je pakweg 100 kan uitgeven, en daarvan 20 naar nutteloze, innefficiënte, overbodige en niet dringende zaken gaan, je beter die 20 verschuift naar zaken die wel acuut zijn en waar je bevolking wel iets aan heeft? En ja, die oefening verwacht ik van mijn duurbetaalde regering, ik denk niet dat zoiets echt teveel gevraagd is.
Ach ja juist, kan je eens een lijst opmaken van die zaken?

Ik begrijp soms niet goed van waar uw antwoorden komen hoor. Wie heeft het over vroeger en nu?

ik verwacht wel degelijk, het zou er nog aan mankeren, dat in een land met zowat de hoogste belastingsdruk ter wereld, die belastingen door onze regering op de meeste efficiënte manier worden besteed in functie van zijn bevolking. En op dit moment is dat de energiecrisis en bijhorende factuur. Dat we zelfs dat niet eens zouden mogen verwachten, sterker nog, dat we volgens jou blijkbaar onze eigen boontjes maar moeten doppen, vind ik een heel vreemde houding en redenering.
Ik ga niet zeggen dat ik wel wat kleingeld zou kunnen vinden in onze overheidsbegroting. Maar dan moeten we ook wel weer eerlijk zijn... ik ga dan tegen de veren van sommige mensen strijken, die evengoed het recht menen te hebben dat zij moeten geholpen worden.

Al mogen we niet oneerlijk zijn om te zeggen dat de regeringen niets maar dan ook 0.0 doen of hebben gedaan. Ze hebben de BTW op gas en elektriciteit met 15%, ik herhaal 15% verlaagd. Dat is iets van een miljard aan inkomsten minder. Waar je al een deukje in uw begroting mee kon financieren... ze hebben het sociaal tarief uitgebreid naar 1 miljoen mensen (dus 500k extra, laat ons er vanuit gaan dat dit het verschil is tussen enerzijds 6% heffen op hoge bedragen, of 21% heffen op veel lagere bedragen - en dat die meerinkomsten dan ook al weg zijn...). Dat is al een immense ingreep en niet zomaar klein bier.

Waarna ze tegelijkertijd dan ook nog eens elk gezin 100€ geven. Komt misschien over als, meh is het dat maar. Maar uiteindelijk met 4.4 miljoen aanslaggerechtigden (https://financien.belgium.be/nl/Sta...r-en-dienstverlening/119-inkomstenbelastingen) is dat toch ook al een budgetje van 445 miljoen€. Zo klein bier noem ik dat nu ook weer niet.

Voor de rest : 50% van onze belastingen wordt gespendeerd aan sociale zekerheid. Dus schiet er nog 50% over. En ik ben blij met die gezondheidszorg... daar mag en moet voor mij niets veranderen (al ben ik desnoods bereid om de kost voor de gebruiker wat te laten stijgen) 20% aan pensioenen (en stijgend), dus schiet er nog 30% over.
https://www.tijd.be/politiek-econom...eien-uw-belastingcenten-naartoe/10336777.html

Je kunt dan binnen die 30% nog wel wat knippen... en wat verschuiven... maar het is niet alsof je volmondig daarover akkoord kunt krijgen. Of dat het zelfs überhaupt een eenvoudige beslissing is, waar andere entiteiten u niet in kunnen tegenhouden.

Je zou kunnen zeggen we schaffen het volledige systeem van de gezondheidszorg en het uitbetalen van de pensioenen af. Wooptiedoo veel geld. Maar dan zie ik liever dat elkeen van ons zijn eigen verantwoordelijkheid laten nemen voor zijn eigen energiefactuur. Hoe hard die ook wel niet gestegen is. De overheid heeft al gedaan wat ze kunnen met het feit dat de begroting al bloodrood genoeg kleurt en zal kleuren...

Dat verhindert het vrij verkeer van personen/kapitaal, mag niet :p mag max. gelijkaardig zijn aan de normaal verschuldigde binnenlandse belasting.
Pff kunnen wij die regel niet afschaffen. Want dat vrij verkeer van personen heeft ook al genoeg voor miserie via dumpingspraktijken en dergelijke gezorgd (alhoewel we daardoor wel besparingen in douanekosten hadden...). Gewoon interne algemene overeenkomst binnen volledig Europa die wij in die vrijheid van verkeer van personen/kapitaal bij inschrijven. Dan mag het wel :p.

Nu dacht ik er 2 dagen vanaf te zijn en nu gaat hier ook al die kant op

- Laat de bedrijven met winsten er maar voor opdraaien
- De overheid moet ons maar geld toestoppen
- De ministers voelen er niks van hè met hun dikke pre
- laat de rijken meer betalen

Iedereen moet betalen. Behalve ik, aahja want ik vind dat ik iets moet krijgen. Ik kan toch nie wat frisser hebben thuis hè, my god onmogelijk. Nope give me money!

Er gaat net geen sjiek gebeuren. Door die dikke put die covid heeft achtergelaten komt het voor de overheden (en om het breder te trekken, degenen die goed int rood zitten door een of ander krediet) goed uit dat er (hyper)inflatie is. Op die manier verdwijnen de schulden al slapend. Waarom zouden ze ingrijpen. En laat ons eerlijk zijn, door onze automatische indexatie profiteren wij als Belg met baksteen in de maag er ook van. Voorlopig toch nog. Het enige waar ze nog niet stil bij staan is de golf van faillissementen en bijkomende werkloosheid die eraan zit te komen. Pas als het te laat is dan gaan ze wss in gang schieten, nu ist nog de kat uit de boom kijken. Maar dan zijn we weer te laat, zoals altijd.

Laatst bewerkt:
Er gaat net geen sjiek gebeuren. Door die dikke put die covid heeft achtergelaten komt het voor de overheden (en om het breder te trekken, degenen die goed int rood zitten door een of ander krediet) goed uit dat er (hyper)inflatie is. Op die manier verdwijnen de schulden al slapend. Waarom zouden ze ingrijpen. En laat ons eerlijk zijn, door onze automatische indexatie profiteren wij als Belg met baksteen in de mag er ook van. Voorlopig toch nog. Het enige waar ze nog niet stil bij staan is de golf van faillissementen en bijkomende werkloosheid die eraan zit te komen. Pas als het te laat is dan gaan ze wss in gang schieten, nu ist nog de kat uit de boom kijken. Maar dan zijn we weer te laat, zoals altijd.
Argumentatie voor de vetgedrukte holle slogans? Of is het gewoon kakken op de roverheid zonder meer?

Waarschijnlijk de grootse financiële injecties die de regering heeft gegeven om bedrijven tijdens covid te redden van faillissementen? :unsure:

Argumentatie voor de vetgedrukte holle slogans? Of is het gewoon kakken op de roverheid zonder meer?
Ga ik moeten uitleggen waarom hoge inflatie goed is voor wie veel geleend heeft ? En vertel jij mij eens wat de overheid op dit moment dan doet om een tsunami van faillissementen te voorkomen ? Ik ben benieuwd.

Het enige wat ze moeten doen is de automatische index hervormen naar en sociaal correcte indexering, een indexsprong invoeren of cash in de hand ipv die automatische indexatie. Maar goed, t zijn verkiezingen hé. T blijft zeer stil opdat vlak, terwijl onze buurlanden wel verregaande aanpassingen doen om de economie niet te laten instorten.

Het enige wat ze moeten doen is de automatische index hervormen naar en sociaal correcte indexering, een indexsprong invoeren of cash in de hand ipv die automatische indexatie. Maar goed, t zijn verkiezingen hé. T blijft zeer stil opdat vlak, terwijl onze buurlanden wel verregaande aanpassingen doen om de economie niet te laten instorten.
De index is een sociaal correcte indexering.
Indien je die zou veranderen dan is die redelijk asociaal.

Al zou ik nog kunnen aanvaarden als ambtenaar dat we 3 indexsprongen doen voor de ambtenaren alleen. Maar dat komt er toch niet door bij de PS :p.

Er gaat net geen sjiek gebeuren. Door die dikke put die covid heeft achtergelaten komt het voor de overheden (en om het breder te trekken, degenen die goed int rood zitten door een of ander krediet) goed uit dat er (hyper)inflatie is. Op die manier verdwijnen de schulden al slapend. Waarom zouden ze ingrijpen. En laat ons eerlijk zijn, door onze automatische indexatie profiteren wij als Belg met baksteen in de maag er ook van. Voorlopig toch nog. Het enige waar ze nog niet stil bij staan is de golf van faillissementen en bijkomende werkloosheid die eraan zit te komen. Pas als het te laat is dan gaan ze wss in gang schieten, nu ist nog de kat uit de boom kijken. Maar dan zijn we weer te laat, zoals altijd.
Maja gij. Dan geven we ze weer een cheque voor energie zoals bij covid, of een bijbetaling als ge (technisch) werkloos valt of ge krijgt uitstel om uw hypotheek af te betalen.

Een groot deel had toen wel wat kunnen/moeten sparen want je kon niks uitgeven.
De laatste crisis is een jaar geleden en men heeft niks geleerd. Onze overheid kan ook wel meer sensibiliseren en waarschuwen, maar als bevolking zijn we toch ook verschrikkelijk verwaand.

Laat ons hopen dat iedereen die toen zijn huis generoveerd/verbouwd/bijgebouwd heeft ook meer dan genoeg isolatie heeft gestoken.. dan zal het nu wel meevallen.

Het enige wat ze moeten doen is de automatische index hervormen naar en sociaal correcte indexering, een indexsprong invoeren of cash in de hand ipv die automatische indexatie.
Zodat de koopkracht wegvalt, mensen niets meer kunnen kopen, en de economie evenzeer instort?
Als je een denkt een belachelijk eenvoudige oplossing voor een complex probleem te hebben, is ze dat meestal ook (met name belachelijk simpel)
Maar goed, t zijn verkiezingen hé. T blijft zeer stil opdat vlak, terwijl onze buurlanden wel verregaande aanpassingen doen om de economie niet te laten instorten.
Het is nog twee jaar voor er verkiezingen zijn :unsure:
Ik had nog veel meer holle slogans aangeduid waar je geen argumenten voor kan geven?

Zodat de koopkracht wegvalt, mensen niets meer kunnen kopen, en de economie evenzeer instort?
De koopkracht wordt minder, maar de economie zal niet instorten. Prijzen zullen ook stabiliseren. Nu voedt het ene het andere.

Maar goed, laten we dan maar besluiten dan dat we goed bezig zijn en er gepaste maatregelen genomen worden. Dan is de BG community ook content.

Absoluut niet. Er is genoeg kritiek te geven, net zoals er dingen wel goed gaan. Maar holle slogans zonder argumenten zijn voor hln en fb, niet voor pol&actua.
Verkondigen dat er dingen goed gaan is net zo een holle slogan. Kan je deze dan even duiden ? Wat gaat er allemaal goed volgens jou ?

Verkondigen dat er dingen goed gaan is net zo een holle slogan. Kan je deze dan even duiden ? Wat gaat er allemaal goed volgens jou ?
Sorry, wat? Jij komt met statements als:
  • Er gaat net geen sjiek gebeuren.
  • Waarom zouden ze ingrijpen.
  • Het enige waar ze nog niet stil bij staan is l
  • Pas als het te laat is dan gaan ze wss in gang schieten, nu ist nog de kat uit de boom kijken. L
  • Maar dan zijn we weer te laat
  • zoals altijd.
Zes holle slogans in een enkele post. De eenvoudige vaststelling dat naast zaken waar kritiek op te geven is, ook dingen goed gaan, is daarmee niet te vergelijken. Ik ga niet mee in de off-topic modder rollen door enkele dingen te noemen die jij dan met nieuwe holle slogans hoogstwaarschijnlijk niet goed vindt. Onderbouw liever je initiële statements met argumenten in plaats van rond de pot te draaien. Je komt niet verder dan "regering bad, mkay" maar kan niet beargumenteren waarom. Zonder een inhoudelijk antwoord ga ik er niet meer op in, dit is meer dan genoeg off-topic en een metadiscussie.

Premier De Croo roept Overlegcomité samen over energiecrisis
Kunnen de cynici nog enkele dagen geduld uitoefenen? Wie weet komt er niets uit de bus en klaag ik mee maar misschien toch afwachten met de kritiek tot dan?

Terug
Bovenaan