Ik begrijp soms niet goed van waar uw antwoorden komen hoor. Wie heeft het over vroeger en nu?
ik verwacht wel degelijk, het zou er nog aan mankeren, dat in een land met zowat de hoogste belastingsdruk ter wereld, die belastingen door onze regering op de meeste efficiënte manier worden besteed in functie van zijn bevolking. En op dit moment is dat de energiecrisis en bijhorende factuur. Dat we zelfs dat niet eens zouden mogen verwachten, sterker nog, dat we volgens jou blijkbaar onze eigen boontjes maar moeten doppen, vind ik een heel vreemde houding en redenering.
Ik ga niet zeggen dat ik wel wat kleingeld zou kunnen vinden in onze overheidsbegroting. Maar dan moeten we ook wel weer eerlijk zijn... ik ga dan tegen de veren van sommige mensen strijken, die evengoed het recht menen te hebben dat zij moeten geholpen worden.
Al mogen we niet oneerlijk zijn om te zeggen dat de regeringen niets maar dan ook 0.0 doen of hebben gedaan. Ze hebben de BTW op gas en elektriciteit met 15%, ik herhaal 15% verlaagd. Dat is iets van een miljard aan inkomsten minder. Waar je al een deukje in uw begroting mee kon financieren... ze hebben het sociaal tarief uitgebreid naar 1 miljoen mensen (dus 500k extra, laat ons er vanuit gaan dat dit het verschil is tussen enerzijds 6% heffen op hoge bedragen, of 21% heffen op veel lagere bedragen - en dat die meerinkomsten dan ook al weg zijn...). Dat is al een immense ingreep en niet zomaar klein bier.
Waarna ze tegelijkertijd dan ook nog eens elk gezin 100€ geven. Komt misschien over als, meh is het dat maar. Maar uiteindelijk met 4.4 miljoen aanslaggerechtigden (
https://financien.belgium.be/nl/Sta...r-en-dienstverlening/119-inkomstenbelastingen) is dat toch ook al een budgetje van 445 miljoen€. Zo klein bier noem ik dat nu ook weer niet.
Voor de rest : 50% van onze belastingen wordt gespendeerd aan sociale zekerheid. Dus schiet er nog 50% over. En ik ben blij met die gezondheidszorg... daar mag en moet voor mij niets veranderen (al ben ik desnoods bereid om de kost voor de gebruiker wat te laten stijgen) 20% aan pensioenen (en stijgend), dus schiet er nog 30% over.
https://www.tijd.be/politiek-econom...eien-uw-belastingcenten-naartoe/10336777.html
Je kunt dan binnen die 30% nog wel wat knippen... en wat verschuiven... maar het is niet alsof je volmondig daarover akkoord kunt krijgen. Of dat het zelfs überhaupt een eenvoudige beslissing is, waar andere entiteiten u niet in kunnen tegenhouden.
Je zou kunnen zeggen we schaffen het volledige systeem van de gezondheidszorg en het uitbetalen van de pensioenen af. Wooptiedoo veel geld. Maar dan zie ik liever dat elkeen van ons zijn eigen verantwoordelijkheid laten nemen voor zijn eigen energiefactuur. Hoe hard die ook wel niet gestegen is. De overheid heeft al gedaan wat ze kunnen met het feit dat de begroting al bloodrood genoeg kleurt en zal kleuren...
Dat verhindert het vrij verkeer van personen/kapitaal, mag niet

mag max. gelijkaardig zijn aan de normaal verschuldigde binnenlandse belasting.
Pff kunnen wij die regel niet afschaffen. Want dat vrij verkeer van personen heeft ook al genoeg voor miserie via dumpingspraktijken en dergelijke gezorgd (alhoewel we daardoor wel besparingen in douanekosten hadden...). Gewoon interne algemene overeenkomst binnen volledig Europa die wij in die vrijheid van verkeer van personen/kapitaal bij inschrijven. Dan mag het wel

.