Aanpak van de gas- en energiecrisis

Mja maar dan verwarm ik veel onnodige ruimtes..

Op andere plaatsen lees ik verschillende zaken 🤪
In het geval je verwarm circuit en warm water circuit gescheiden zijn met een bvb 3wegsklep, en in de zomer dus bedoelde ik. In de winter lukt dat dus inderdaad niet, en dat zal dan ook je vraag geweest zijn? Tjah, op stand 1 of vorst is je eigen keuze. Maakt niet veel verschil uit denk ik. Ben wel geen CV man. Misschien stand 1 dan? Dan is er een minimale doorstroming. Hier probleem dat ik minimaal 3 radiatoren goed moet openzetten, of m'n ketel begint luid te kloppen (iets met druk of stroming of niet genoeg warmte kwijt raken?). Moet dat nog eens aanhalen met een CV man. Ook geen zin te veel radiatoren open te zetten deze winter.

In het geval je verwarm circuit en warm water circuit gescheiden zijn met een bvb 3wegsklep, en in de zomer dus bedoelde ik. In de winter lukt dat dus inderdaad niet, en dat zal dan ook je vraag geweest zijn? Tjah, op stand 1 of vorst is je eigen keuze. Maakt niet veel verschil uit denk ik. Ben wel geen CV man. Misschien stand 1 dan? Dan is er een minimale doorstroming. Hier probleem dat ik minimaal 3 radiatoren goed moet openzetten, of m'n ketel begin luid te kloppen (iets met druk fof stromingof warmte kwijt raken?). Moet dat nog eens aanhalen met een CV man. Ook geen zin te veel radiatoren open te zetten deze winter.
Misschien zit er gewoon iemand vast in uw ketel?

Ondertussen is Macron geland in Algerije voor een verzoeningsoperatie aangezien dat land op gigantische voorraden gas en olie zit.
Terwijl wij in West-Europa onze kolonies allemaal onafhankelijkheid geschonken hebben na decennia van uitbuiting springen de Chinezen en blijkbaar ook de Russen zonder enige scrupule in dat gat om de natuurlijke rijkdommen te gaan ontginnen. Eigenlijk wel frappant dat China in de achtertuin van Europa en in nota bene een voormalige Franse kolonie nu de kaas van op de boterham komt eten.

Ik zeg niet dat we terug naar het agressieve koloniale en imperialistische Europa moeten, maar iets meer haar op de tanden zou welkom zijn. Sinds WO II en de Pax Americana zijn wij in een soort roes van voorspoed en welvaart beland.

Heb ik mij ook al zitten bedenken. In hoeveel afrikaanse landen is China niet bezig met infrastructuur werken te bekostigen? Hoeveel wegen zijn die daar niet aan het bouwen? En intussen zullen ze zich wel veilig stellen van voorraden en de natuurlijke rijkdommen waar ze in Afrika het geld niet voor hebben gaan ontginnen. Die zijn gewoon aan het koloniseren op een hedendaagse manier.
En voor je het weet zitten we in hetzelfde schuitje als met het gas zoals we voor een groot deel van onze spullen afhankelijk zijn van de chinezen.

Op 17/06 een nieuw contract afgesloten om de heisa van energieprijzen proberen voor te zijn. Ik heb optifix gekozen omdat ik wel vrij zeker was dan het alleen maar erger kon worden.

Voor gas heb ik het volgende betaald: Energie (c€/kWh) 11,23

Ik heb net even gekeken voor hetzelfde contract optifix vast wat men 'nu' zou betalen:
Energiecomponent (24u)23,76

In 2 maanden tijd is het zowat verdubbeld.. Blij voor mijzelf met de goede keuze, maar dit komt niet goed vaar de lagere klassen deze winter. Straks krijgen we nog een burgeroorlog met alles erop en eraan! En dit niet enkel voor belgie, maar die prijzen zijn voor iedere europese lid staat..

Heb ik mij ook al zitten bedenken. In hoeveel afrikaanse landen is China niet bezig met infrastructuur werken te bekostigen? Hoeveel wegen zijn die daar niet aan het bouwen? En intussen zullen ze zich wel veilig stellen van voorraden en de natuurlijke rijkdommen waar ze in Afrika het geld niet voor hebben gaan ontginnen. Die zijn gewoon aan het koloniseren op een hedendaagse manier.
En voor je het weet zitten we in hetzelfde schuitje als met het gas zoals we voor een groot deel van onze spullen afhankelijk zijn van de chinezen.
Je niet zo ver niet gaan, in de Balkan (ex-Joegoeslavie) idem.

Veel geluk met de elektrificatie als alle belangrijke onderdelen zoals batterijen afhankelijk zijn van toelevering door China. Stel dat de Chinezen het in hun hoofd krijgen om Taiwan aan te vallen, wie gaat dan internationale sancties opleggen met het risico dat wij ofwel enorm veel gaan betalen voor onze noodzakelijke onderdelen en grondstoffen ofwel gewoon niets meer aangeleverd gaan krijgen?

😁

11-B495-B4-DB07-4-A2-A-9681-6-BEA0-C1378-E9.jpg

Vorig jaar heb ik geluk gehad en op exact het juiste moment een vast contract kunnen vastleggen.
Dit loopt af in september.

mijnenergie.be checken is garantie op de beste deal?
Kijk in de energieleverancier thread daar is door onder andere parabellum een goede uitleg gegeven voor een aanname. Of die klopt laten we in het midden. Maar in het kort, de concencus is nu, dat de beste deal op dit moment optifix lijkt te zijn. Omdat dit het enige vaste contract (zowel stroom als elektriciteit) is dat nog aangeboden wordt, en waar men van verwacht dat dit in september wel eens zou kunnen bij wijze van spreken verdubbelen of zelfs niet meer beschikbaar zijn. Al blijven dat, zoals gezegd, hypotheses.

Verschiet echter niet van de prijs, goedkoop is die echt echt echt echt niet. Ik ben blij dat ik in maart/april de knoop heb doorgehakt.

Niet alleen in afrika, In Europa al vb genoeg:
Montenegro
Griekenland
...

Gaat op termijn ook nog een probleem worden omdat we daarvan "afhankelijk" gaan worden (qua infrastructuur, grondstoffen,...)

Met deze energieprijzen zal cryptomining ook wel geen lang leven beschoren zijn zeker?
Ik denk niet dat er in Europa om te beginnen nog veel miners zaten. Usa, china en kazachstan, canada, rusland zijn samen goed voor 85% van de hashrate.

Funfact: in kazachstan wordt meer gemined (13%) dan alle Europese landen samen.
Duitsland en Ierland zijn in Europa koploper met respectievelijk 3 en 2% van de hashrate.

Dit is toch ergens wel ironisch
Niemand wil gas leveren aan Den Haag

Opmerkelijk detail: tot voor kort was Den Haag met een belang van bijna 17 procent nog de tweede grootste aandeelhouder van de energieleverancier Eneco. In 2020 stemde de gemeenteraad in met de verkoop van Eneco aan een consortium van Japanse bedrijven. Die deal leverde de stad 675 miljoen euro op.

Dit doet me denken aan onze goeie vriend Guy die onze energie aan Frankrijk verkocht. Korte termijn politiek, snel geld verdienen op de korte termijn maar geen enkele visie op de lange termijn.

Ondertussen begin ik rond mij toch meer en meer wrevel te zien over de sancties richting Rusland en de steun aan Oekraïne. Het draagvlak voor die solidariteit is toch lichtjes gewijzigd nu we allemaal met de neus op de feiten en de gevolgen worden gedrukt.

Solidariteit is mooi, maar was het werkelijk nodig om onszelf, onze economie en onze gezinnen zo in de miserie te steken?

Nu is het natuurlijk te laat en kunnen we onmogelijk zonder gigantisch gezichtsverlies de sancties gaan terugdraaien, maar de paniekgolf waarin die sancties zonder veel nadenken zijn opgelegd door onze Europese en lokale politici was toch een serieuze vlaag van populistische politiek zonder uitvoerige analyse van de gevolgen. Gewoon slechte politiek dus. Maar het was natuurlijk not done om kalm te blijven en de sancties in vraag te stellen, dat deden enkel "schurkenregeringen" die "niet in de EU hoorden". Waarmee ik absoluut niet beweer dat die regeringen voor de rest een voorbeeld zijn, integendeel.

Ondertussen maken de energiebedrijven ongekend hoge winsten, en opnieuw lijkt de politiek daar weinig aan te willen of kunnen doen.

Het is dat wij als volk al jaren geen wapens meer ter hand hoeven te nemen, maar een paar 100 jaar geleden zou een "aux armes citoyens" niet ver weg zijn geweest.

Ondertussen beseft GROEN, met een prachtig nieuw en fris logo, dat de kernergie wel degelijk nodig is. 20 jaar en miljarden euro's te laat natuurlijk, straf dat ze daarmee toch een hele regering hebben kunnen gijzelen op kosten van de burger.

Ondertussen begin ik rond mij toch meer en meer wrevel te zien over de sancties richting Rusland en de steun aan Oekraïne. Het draagvlak voor die solidariteit is toch lichtjes gewijzigd nu we allemaal met de neus op de feiten en de gevolgen worden gedrukt.

Solidariteit is mooi, maar was het werkelijk nodig om onszelf, onze economie en onze gezinnen zo in de miserie te steken?

Nu is het natuurlijk te laat en kunnen we onmogelijk zonder gigantisch gezichtsverlies de sancties gaan terugdraaien, maar de paniekgolf waarin die sancties zonder veel nadenken zijn opgelegd door onze Europese en lokale politici was toch een serieuze vlaag van populistische politiek zonder uitvoerige analyse van de gevolgen. Gewoon slechte politiek dus. Maar het was natuurlijk not done om kalm te blijven en de sancties in vraag te stellen, dat deden enkel "schurkenregeringen" die "niet in de EU hoorden". Waarmee ik absoluut niet beweer dat die regeringen voor de rest een voorbeeld zijn, integendeel.

Ondertussen maken de energiebedrijven ongekend hoge winsten, en opnieuw lijkt de politiek daar weinig aan te willen of kunnen doen.

Het is dat wij als volk al jaren geen wapens meer ter hand hoeven te nemen, maar een paar 100 jaar geleden zou een "aux armes citoyens" niet ver weg zijn geweest.

Ondertussen beseft GROEN, met een prachtig nieuw en fris logo, dat de kernergie wel degelijk nodig is. 20 jaar en miljarden euro's te laat natuurlijk, straf dat ze daarmee toch een hele regering hebben kunnen gijzelen op kosten van de burger.
Dus gij gelooft dat we zonder sancties beter af zouden zijn? Laat met toe dat ongelofelijk kortzichtig te vinden. En de kritiek omwille van de energiebedrijven is ook maar redelijk belachelijk. Had men dit 2 jaar geleden geopperd dan stond de meerderheid van de voorstanders nu te roepen dat we het communisme weer invoerden. Je kan niet altijd de voordelen willen en nooit de nadelen.

Dus gij gelooft dat we zonder sancties beter af zouden zijn? Laat met toe dat ongelofelijk kortzichtig te vinden. En de kritiek omwille van de energiebedrijven is ook maar redelijk belachelijk. Had men dit 2 jaar geleden geopperd dan stond de meerderheid van de voorstanders nu te roepen dat we het communisme weer invoerden. Je kan niet altijd de voordelen willen en nooit de nadelen.

Hoezo kortzichtig? Het komt niet alleen door de sancties, uiteraard, en nergens beweer ik dat, het is een en-en-en verhaal. Maar bovenop wat vorig jaar reeds de realiteit was omwille van Covid is het wel de druppel die voor vele mensen de emmer doet overlopen. Een druppel waar men beter had over kunnen nadenken in elk geval.

Hoezo is die kritiek belachelijk? Dus in tijden waarin gezinnen zich blauw betalen aan energie, moeten aankloppen bij het OCMW, zelfstandigen en bedrijven het niet meer kunnen trekken, er delen van onze economie op hun gat liggen of dreigen te liggen, en dat allemaal omwille van de gigantische prijzen, vind jij het normaal dat de energiebedrijven meer winst dan ooit maken? Jij vindt dat niet wraakroepend?

Wat communisme daar dan mee te maken heeft begrijp ik niet, care to explain?

Hoezo kortzichtig? Het komt niet alleen door de sancties, uiteraard, en nergens beweer ik dat, het is een en-en-en verhaal. Maar bovenop wat vorig jaar reeds de realiteit was omwille van Covid is het wel de druppel die voor vele mensen de emmer doet overlopen. Een druppel waar men beter had over kunnen nadenken in elk geval.

Hoezo is die kritiek belachelijk? Dus in tijden waarin gezinnen zich blauw betalen aan energie, moeten aankloppen bij het OCMW, zelfstandigen en bedrijven het niet meer kunnen trekken, er delen van onze economie op hun gat liggen of dreigen te liggen, en dat allemaal omwille van de gigantische prijzen, vind jij het normaal dat de energiebedrijven meer winst dan ooit maken? Jij vindt dat niet wraakroepend?

Kortzichtigheid is dat je dan Rusland de baas maakt over alles in Europa.
Rusland mag aanvallen want geen sancties omdat we bang zijn voor hoge energiekosten.
Rusland mag ....... want ze kunnen gastoevoer dichtdraaien => hoge energiekosten
Rusland mag ...... want .... inderdaad => hoge energiekosten.

Sancties zijn er niet zomaar gekomen en ook niet zomaar willekeurig op een halve minuut beslist.
Dit is het resultaat inderdaad maar dit was in sé ook wel verwacht.
Korte termijn gaat het ons pijn, lange termijn zouden we veel veel beter af zijn met mss zelfs goedkopere energie maar op zich gewoon stabielere prijs qua energie.

Hoezo is die kritiek belachelijk? Dus in tijden waarin gezinnen zich blauw betalen aan energie, moeten aankloppen bij het OCMW, zelfstandigen en bedrijven het niet meer kunnen trekken, er delen van onze economie op hun gat liggen of dreigen te liggen, en dat allemaal omwille van de gigantische prijzen, vind jij het normaal dat de energiebedrijven meer winst dan ooit draaien? Jij vindt dat niet wraakroepend?

Is heel simpel hé, vraag eens wie van de voorstanders bereid is om in de toekomst wanneer de overheid vindt dat je te veel verdient ergens aan. Om dat te veel af te romen.

nettoInkomen 50k per jaar, dat is toch te veel zunne we voeren een extra belasting in van 20.000€ - want we zitten met een gat in de begroting en met 30k netto heb je ook deftig verdiend.
Cryptocoins : je hebt door speculatie *1000 verdiend, awel geef maar 75% ervan af. De resterende 25% is ook al mooi.
Verhuurder of verkoop woning : awel je hebt het gekocht voor 100k€, en je krijgt er nu 700k voor, awel geef maar 350k ervanaf want ah ja 250k winst is voldoende hoor.

Feit dat er energieleveranciers goed verdienen is dan een consequentie van de vrije markt. Mogelijks kun je de prijszetting veranderen dat de energiekost niet de energiekost reflecteert van een gascentrale. Maar het risico dat je dan daarmee loopt is dat gascentrales gewoon geen elektriciteit gaan leveren aangezien ze niet winstgevend draaien en je dan met brown- of blackouts zit. En zo wenselijk is dat nu ook weer niet...

Dit is een puur gevolg van de energievoorziening aan de vrije markt te bezorgen. Je hebt dan prijsvoordelen (herinner u de lage prijzen van energie gedurende de covidcrisis?) maar ook prijsnadelen. Wil je dat niet, dan moet je ook bereid zijn om met uw belastingen eventuele putten te dichten. Net zoals dat frankrijk dit momenteel zal moeten doen voor miljarden...

Maar ik heb altijd in vraag gesteld hoe logisch het is dat je voor voorzieningen die kritisch zijn voor een land, die zaken aan de vrije markt bezorgd waar aandeelhouders dan ook winsten op mogen maken. Maar voor de meesten, meestal liberalen, was dat de meest logische beslissing omdat de private sector nu eenmaal dit het meest efficiënt kan doen. En dat kan mogelijks kloppen, maar dan klopt het ook dat die private sector ook geen winsten gaat laten liggen als ze die kunnen maken. En dat is hetgeen er nu gebeurd. Keuze -> gevolg -> op de blaren zitten.

Kortzichtigheid is dat je dan Rusland de baas maakt over alles in Europa.
Rusland mag aanvallen want geen sancties omdat we bang zijn voor hoge energiekosten.
Rusland mag ....... want ze kunnen gastoevoer dichtdraaien => hoge energiekosten
Rusland mag ...... want .... inderdaad => hoge energiekosten.

Sancties zijn er niet zomaar gekomen en ook niet zomaar willekeurig op een halve minuut beslist.
Dit is het resultaat inderdaad maar dit was in sé ook wel verwacht.
Korte termijn gaat het ons pijn, lange termijn zouden we veel veel beter af zijn met mss zelfs goedkopere energie maar op zich gewoon stabielere prijs qua energie.

Je kan die afhankelijkheid van Rusland (en China) ook op een andere, langzamere, manier afbouwen, zonder dat het ons in de miserie steekt waar we nu inzitten. En dat hadden ze al veel langer moeten doen. Maar de sancties die er gekomen zijn na de golf van solidariteit van de Europese regeringen zijn er voor mij wel degelijk te bruusk gekomen, zonder echt na te denken over de echte gevolgen.

Het is natuurlijk makkelijker voor politici om te zeggen dat we "allemaal solidair moeten zijn en samen door deze moeilijke periode zullen moeten gaan" dan voor een doorsnee gezin met een aantal kinderen, een modaal inkomen en een dure afbetaling van een nog niet gerenoveerde woning.

En wat is dan volgens jou korte termijn? 5 jaar? 10 jaar? Dat is nu niet meteen even kort de riem erop hé. Dat is een veel langere periode dan vele mensen aankunnen.

Is heel simpel hé, vraag eens wie van de voorstanders bereid is om in de toekomst wanneer de overheid vindt dat je te veel verdient ergens aan. Om dat te veel af te romen.

nettoInkomen 50k per jaar, dat is toch te veel zunne we voeren een extra belasting in van 20.000€ - want we zitten met een gat in de begroting en met 30k netto heb je ook deftig verdiend.
Cryptocoins : je hebt door speculatie *1000 verdiend, awel geef maar 75% ervan af. De resterende 25% is ook al mooi.
Verhuurder of verkoop woning : awel je hebt het gekocht voor 100k€, en je krijgt er nu 700k voor, awel geef maar 350k ervanaf want ah ja 250k winst is voldoende hoor.

Feit dat er energieleveranciers goed verdienen is dan een consequentie van de vrije markt. Mogelijks kun je de prijszetting veranderen dat de energiekost niet de energiekost reflecteert van een gascentrale. Maar het risico dat je dan daarmee loopt is dat gascentrales gewoon geen elektriciteit gaan leveren aangezien ze niet winstgevend draaien en je dan met brown- of blackouts zit. En zo wenselijk is dat nu ook weer niet...

Dit is een puur gevolg van de energievoorziening aan de vrije markt te bezorgen. Je hebt dan prijsvoordelen (herinner u de lage prijzen van energie gedurende de covidcrisis?) maar ook prijsnadelen. Wil je dat niet, dan moet je ook bereid zijn om met uw belastingen eventuele putten te dichten. Net zoals dat frankrijk dit momenteel zal moeten doen voor miljarden...

Maar ik heb altijd in vraag gesteld hoe logisch het is dat je voor voorzieningen die kritisch zijn voor een land, die zaken aan de vrije markt bezorgd waar aandeelhouders dan ook winsten op mogen maken. Maar voor de meesten, meestal liberalen, was dat de meest logische beslissing omdat de private sector nu eenmaal dit het meest efficiënt kan doen. En dat kan mogelijks kloppen, maar dan klopt het ook dat die private sector ook geen winsten gaat laten liggen als ze die kunnen maken. En dat is hetgeen er nu gebeurd. Keuze -> gevolg -> op de blaren zitten.

Akkoord met het meeste dat je schrijft, behalve de vergelijking met normale winsten van mensen of bedrijven, in een normale periode.

Dit zijn uitzonderlijke tijden waarbij nu die energiebedrijven gigantische winsten maken op kap van de modale burger en ten koste van onze economie.

Akkoord met het meeste dat je schrijft, behalve de vergelijking met normale winsten van mensen of bedrijven, in een normale periode.

Dit zijn uitzonderlijke tijden waarbij nu die energiebedrijven gigantische winsten maken op kap van de modale burger en ten koste van onze economie.

En waarom is dit een uitzonderlijkere tijd dan de covid crisis ? Of eender welke andere tijd die aan de basis van speculatie kan liggen ? Ik zie het niet, behalve dat de mensen die in normale tijden genoten van het voordeel nu geraakt worden erdoor. En dan maar vinden, zoals quasi altijd, dat de overheid maar moet tussenkomen want wat iemand anders verdient dat is toch wel veel te veel zunne. Behalve als zij de pineut zijn (heb binnen de familie die discussie ook al een paar keer gehad... wat mij niet in dank werd aanvaard)

Dat is niet verschillend van de retoriek van de PVDA. Ik wil meer kunnen spenderen dan waarvoor ik geld heb en iemand anders moet daar maar voor opdraaien.

Uitzonderlijk of niet, zo werkt het niet. Shit happens, en het is aan uzelf om u erdoor te knokken en een oplossing te vinden. Ik heb natuurlijk makkelijk praten... maar ik ben van jongs af aan opgegroeid met het principe dat niemand u komt helpen en dat je het allemaal zelf moet doen. En als dat 5 jaar de riem aantrekken is dan is dat 5 jaar de riem aantrekken. Is dat 10 jaar het geval, dan is dat 10 jaar. Leuk is het misschien niet, maar de realiteit is hetgeen waar je door moet. Wees blij dat we niet in Oekraïne zitten en dat het ergste dat wij meemaken is dat we het zonder verwarming zouden moeten stellen... of op de werkloosheid zouden vallen... ik kan mij ergere zaken voorstellen hoor dan dat... maar relativeren dat is een kunst die we tegenwoordig of zo lijkt het toch allemaal vergeten hebben.

Je kan die afhankelijkheid van Rusland (en China) ook op een andere, langzamere, manier afbouwen, zonder dat het ons in de miserie steekt waar we nu inzitten. En dat hadden ze al veel langer moeten doen. Maar de sancties die er gekomen zijn na de golf van solidariteit van de Europese regeringen zijn er voor mij wel degelijk te bruusk gekomen, zonder echt na te denken over de echte gevolgen.

Het is natuurlijk makkelijker voor politici om te zeggen dat we "allemaal solidair moeten zijn en samen door deze moeilijke periode zullen moeten gaan" dan voor een doorsnee gezin met een aantal kinderen, een modaal inkomen en een dure afbetaling van een nog niet gerenoveerde woning.

En wat is dan volgens jou korte termijn? 5 jaar? 10 jaar? Dat is nu niet meteen even kort de riem erop hé. Dat is een veel langere periode dan vele mensen aankunnen.

De ommezwaai naar hernieuwbare energie werd al vooraf ingezet.
Dit is nu in een stroomversnelling gekomen door acties van Rusland zelf. Mochten zij Oekraïne niet hebben aangevallen dan waren deze sancties er ook niet.
Wederom bang zijn om hoge energiekosten is geen reden imo om geen sancties op te leggen aan een expansionistisch regime in Europa.
Rusland was ook vooraf meermaals gewaarschuwd dat er sancties gingen komen in de hoop hen tegen te houden.
Dan moet je als EU ook effectief sancties opleggen.

Korte termijn is inderdaad 5 tot 10 jaar. Mits wij met automatische indexatie zitten in België gaan werknemers hier het beter kunnen overbruggen dan in andere landen.
Maar jouw argumentatie is waar Poetin had op gerekend hoe EU ging reageren. Paar halve maatregelen maar niks ingrijpend hopend dat gas gaat bljven vloeien.

Terug
Bovenaan