Aanpak van de gas- en energiecrisis

Oh ok. In mijn tijd was dat gewoon een computer kamer. :shy:

homelab, privé wellness (aka badkamer) private restaurant (aka eettafel) het is maar hoe je het verwoordt natuurlijk

Nu merk ik ook wel als ik mijn homelab aansteek dat deze de kamer genoeg verwarmt zodanig dat ik niet veel moet bijstoken.
Dus kan zijn dat ik meer elektrisch ga verwarmen ipv gas. Zolang die prijzen zo hoog staan.
Ik denk dat ik vlug eens ga kijken voor een elektrisch vuur vooraleer die out of stock zijn (aka uitverkocht)

homelab, privé wellness (aka badkamer) private restaurant (aka eettafel) het is maar hoe je het verwoordt natuurlijk

Nu merk ik ook wel als ik mijn homelab aansteek dat deze de kamer genoeg verwarmt zodanig dat ik niet veel moet bijstoken.
Dus kan zijn dat ik meer elektrisch ga verwarmen ipv gas. Zolang die prijzen zo hoog staan.
Ik denk dat ik vlug eens ga kijken voor een elektrisch vuur vooraleer die out of stock zijn (aka uitverkocht)
Ik ben de vorige winter al doorgekomen met zo'n elektrisch oliekacheltje op mijn "home office" (a.k.a. onverwarmde zolderkamer), maar om echt mee te stoken gaat dat toch echt wel serieus wat kosten denk ik. Als je natuurlijk meer dan één PC hebt draaien met grafische kaart en die zwaar belast ben je gewoon al elektrisch aan het verwarmen.

Een vraag. Iemand een idee waarom de mazoutprijs steil naar omhoog gaat terwijl de olieprijzen wel naar omhoog gaan, maar veel langzamer?
Normaal volgt de prijs van de mazout de olieprijzen (bijna 1-1), maar de laatste week is de mazoutprijs veel harder gestegen (in verhouding) en is dat dus niet het geval.

Nu goed straks gaat de olie ook wel weer naar omhoog
Olieprijs schiet weer omhoog

Laatst bewerkt:
Een vraag. Iemand een idee waarom de mazoutprijs steil naar omhoog gaat terwijl de olieprijzen wel naar omhoog gaan, maar veel langzamer?
Normaal volgt de prijs van de mazout de olieprijzen (bijna 1-1), maar de laatste week is de mazoutprijs veel harder gestegen (in verhouding) en is dat dus niet het geval.
Prijs van elektriciteit en gas stijgt heel hard. Mazout wordt net als elektriciteit en gas als bron voor warmte gebruikt, ruwe olie niet rechtstreeks. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Substitutiegoed

Graag meer inhoud en argumentatie aub
Hah, en groen...die wouden gascentrales bouwen om elektriciteit te voorzien HAHAHAHAHA.
Dat die electoraal nog niet tot op de grond zitten, ksnap het niet

I get it. Ik ga wat werk verzetten in mijn homelab, ga een behoefte doen in mijn privé welness waarna ik even ga uiteten in mijn privé restaurant en daarna mijn nacht doorbreng in mijn presidential suite terwijl mijn auto aan het chargen is in de gigafactory. They see me rollin' , they hatin'

:unsure:
on a serious note. Die olieradiators zijn altijd interessant voor kleine geïsoleerde ruimtes. Ik weet niet of ze nu goedkoper zijn in gebruik in de huidige situatie.

Wat is het alternatief? Welke visie of beleid heeft N-VA of godbetert VB in verband met energie? Behalve populistische slogans die niet matchen met hun werkelijk beleid wanneer ze daadwerkelijk in een regering zitten?
Kernuitstap uitstellen? Minder focus op gas (vooral omdat zij nooit voor de gaslobby gewerkt hebben)?

Politieke verantwoordelijkheid stelt al zeer weinig voor qua personen, laat staan qua partijen. Gelukkig kan een partij niet verantwoordelijk worden geacht voor "fouten" (achteraf) in hun ideologie, het zou wat worden.
En dan zijn we verbaasd dat mensen niet geloven in de politiek. Als ik grove fouten maak op mijn werk vlieg ik buiten en als ik echt nalatig was/corrupt ben een rechtszaak er boven op. Uiteindelijk is de beslissing van Groen zelf niet in lijn met hun ideologie. Tine VDS werkte vroeger vaak voor de gaslobby.

En is dat prioriteit nu, of eerst oplossingen?
Een onderzoek voeren kun je samen met oplossingen zoeken. Het ene sluit het andere niet uit.

Laatst bewerkt:
Niet mee akkoord.
Als ge overal verkondigt dat alles Co2 vrij moet zijn. En ge dan leest dat ze gascentrales wouden.. Dat trekt nu toch eens nergens op.

Zou hetzelfde zijn dat VB plots zegt dat er massaal migranten moeten komen.
Gas is vandaag de enige technologie die we op grote schaal hebben om snel op pieken en dalen in vraag te reageren. De enige. In alle scenario's moesten extra gascentrales komen. Er was en is geen alternatief voor.

Waar verkondigen ze dat?
Hier bijv:

Dit was allemaal natuurlijk veel minder nodig geweest als we gewoon kerncentrales hadden, waar Groen! altijd pertinent tegen is geweest. Nu hebben we de enige betrouwbare bron van goedkope, groene energie weggepest (via nucleaire belastingen en veel politieke onduidelijkheid) en zijn we stukken afhankelijker van gas.

Is groen, een kleine minderheidspartij, verantwoordelijk voor het feit dat er vandaag alleen maar een handvol hopeloos verouderde kerncentrales staan in België?

Is groen, een kleine minderheidspartij, verantwoordelijk voor het feit dat onze ernergieproducerende faciliteiten verkocht zijn aan EDF?

Hier bijv:

Dit was allemaal natuurlijk veel minder nodig geweest als we gewoon kerncentrales hadden, waar Groen! altijd pertinent tegen is geweest. Nu hebben we de enige betrouwbare bron van goedkope, groene energie weggepest (via nucleaire belastingen en veel politieke onduidelijkheid) en zijn we stukken afhankelijker van gas.
Kwa waarheid verdraaien kan dit wel weer tellen. Dus Zuhal Demir is opeens iemand van groen.

Gas is vandaag de enige technologie die we op grote schaal hebben om snel op pieken en dalen in vraag te reageren. De enige. In alle scenario's moesten extra gascentrales komen. Er was en is geen alternatief voor.
In België is dat momenteel de situatie niet, gascentrales ter vervanging van kerncentrales zouden in de praktijk het grootste deel van de tijd baseload aan het leveren zijn, niet af en toe een plots tekort aan stroom van hernieuwbare energie opvangen.

Is groen, een kleine minderheidspartij, verantwoordelijk voor het feit dat er vandaag alleen maar een handvol hopeloos verouderde kerncentrales staan in België?
Baja, toch een redelijk grote medeverantwoordelijkheid hierin.
Zij zijn het (alé, hun voorloper AGALEV) die ervoor zorgden dat een kernuitstap in 1999 in het regeerakkoord kwam.

Je kan geen nieuwe kerncentrales plannen als in uw regeerakkoord een kernuitstap gepland is.

Laatst bewerkt:
In België is dat momenteel de situatie niet, gascentrales ter vervanging van kerncentrales zouden in de praktijk het grootste deel van de tijd baseload aan het leveren zijn, niet af en toe een plots tekort aan stroom van hernieuwbare energie opvangen.
Neemt niets weg van het feit dat er sowieso extra gascentrales moeten komen bij een verlenging van Doel 4 en Tihange 3.

Is gewoon onderdeel van het plan om in te zetten op puur en alleen hernieuwbaar.

Hierdoor vergroot uw veriabiliteit die je tgv gebrek aan betaalbare massstorage dan oplost met vervuilende brol in de lucht te blazen. Terwijl ze dan verder inzetten op hernieuwbaar om de baseload te gaan laten leveren.

Bij kernenergie voor baseload heb je dat probleem minder, maar heb je nog altijd een probleem met variabele verbruik, wat en we moeten eerlijk zijn er wel altijd was. Om die reden hebben we vroeger ook een hydrocentrale gezet zodanig dat vb de baseload van de nacht die er over is in die hydrocentrale zou kunnen gepompt worden om dan daarmee de pieken over de dag heen van verbruikspieken en dalen te kunnen uitvlakken.

Probleem is dat ze die bij hernieuwbare energie die hydrocentrale nu ook al gingen gebruiken om de vervangende baseload van de hernieuwbare energie op te vangen, waardoor uw volledige balancering niet meer klopt en je dus door die onbalans van hernieuwbare energie toch nog gascentrales als backup moet hebben.

En waarschijnlijk is die mening van jamaar dat moet extra gascentrales zijn om ervoor te zorgen dat ze geen jets gebruiken zoals ze in het verleden doen om zo goedkoop mogelijk toch maar erdoor te geraken.
Al moeten we ook eerlijk zijn en zeggen dat als we toch hadden besloten om de kerncentrales te verlengen, men nog altijd backup had moeten hebben omdat je die baseload die je door de kerncentrales zou laten uitvoeren op een andere manier moet invoeren of zelf genereren op het moment dat je die revisering van het de centrale doet (die werken zijn ook niet op 1 maandje volledig gebeurd). En dan kijkt men ook al snel naar gascentrales, want makkelijk om te moduleren.

Groen is gewoon degene die zijn hand overspeeld heeft. Ze hebben de pech gehad dat kameraad Poetin hun gekloot heeft. En laat ons maar eerlijk zijn dat de man in de straat, ik incluis, gewoon de fout bij groen legt.
Dat de andere evengoed fout zijn, maakt minder uit, aangezien groen dmv hun minister van energie zich daar nu eenmaal op vermarkt hebben. Dat is in het regeringsbeleid vooral de klemtonen waar ze op gewogen hebben. En het is dan ook evident dat de bevolking daar vooral het eerste aan denkt als men denkt aan groen - allez Tinne (die haar carrière bij groen is in mijn ogen gedaan). Net zoals er bij agalev gedacht wordt aan de kernuitstap, en bij verhofstad aan de uitverkoop van de staatsactiva of de uitverkoop van de kerncentrales of bij El Kaouakibi aan het "frauderende witte konijn". Om het op zijn plat te zeggen.
Is nu eenmaal hetgeen bij het territorium hoort. Enkel uw slechte beslissingen word je voor herinnerd. Of het nu de turteltaks is, de tommeleinbelofte.

Voor hetzelfde geld als het debacle Poetin nooit gebeurd was, in 2050 hadden we mogelijks gezegd dat haar / hun visie de juiste keuze was. Nu zijn zij het makkelijke zwarte schaap. Niet meer, niet minder. Beleid maken is kiezen en dus verkeerd kunnen kiezen. Uiteindelijk moeten we groen tenminste appreciëren dat ze een keuze hebben gemaakt terwijl dat al de anderen dit niet gedaan hebben. Mij lijkt het nu vooral tijd dat men bij groen openlijk gaat moeten durven zeggen dat ze de verkeerde keuze gemaakt hebben. Terwijl ze blijven benadrukken dat ze tenminste de eerste na 20 jaar zijn die eindelijk eens een keuze hebben gemaakt en beleid hebben gevoerd. Dat lijkt mij voorlopig de enigste manier dat groen in 2024 geen kiesdwerg wordt. Voor wat mijn mening over kiesresultaten waard is natuurlijk. Doet ze dit niet, of profileert Tinne zich niet naar de toekomst met zichtbare resultaten dan acht ik de kans enorm groot zoals al gezegd dat ze weer verdwijnen uit de analen van de regering voor een paar decennia. Net zoals in het verleden het geval was voor Agalev.

Met de oorlog in Oekraïne is het nu wel heel rap aangetoond maar dat was niet de eerste energiecrisis en het zal ook niet de laatste zijn. Maar da's eigenlijk nog niet het grootste probleem, dat de prijs van fossiele brandstoffen zal stijgen is eigenlijk ook ergens wel de bedoeling, het gaat voor mij persoonlijk eerder om de CO2. Ook het verhaal van Groen dat de CO2 uitstoot niet ging stijgen omdat er een wettelijk plafond was zie je nu al afbrokkelen, er wordt openlijk over nagedacht het aantal CO2 certificaten te verhogen. Dat ging ook gebeurd zijn zonder Groen uiteraard maar het bewijst dat je niet kan doen alsof zo'n wettelijk plafond een een soort onveranderlijke variabele is die in een vacuüm bestaat. Als je met belastinggeld CO2 certificaten koopt dan ga je extra druk leggen op de industrie, meer druk dan aanvankelijk was voorzien en als er, zoals nu, ook andere problemen die op de industrie wegen dan gaat die limiet sneuvelen en zal het eindresultaat zijn dat er meer CO2 uitgestoot zal worden.

Groen is gewoon degene die zijn hand overspeeld heeft. Ze hebben de pech gehad dat kameraad Poetin hun gekloot heeft. En laat ons maar eerlijk zijn dat de man in de straat, ik incluis, gewoon de fout bij groen legt.
Dat de andere evengoed fout zijn, maakt minder uit, aangezien groen dmv hun minister van energie zich daar nu eenmaal op vermarkt hebben. Dat is in het regeringsbeleid vooral de klemtonen waar ze op gewogen hebben. En het is dan ook evident dat de bevolking daar vooral het eerste aan denkt als men denkt aan groen - allez Tinne (die haar carrière bij groen is in mijn ogen gedaan). Net zoals er bij agalev gedacht wordt aan de kernuitstap, en bij verhofstad aan de uitverkoop van de staatsactiva of de uitverkoop van de kerncentrales of bij El Kaouakibi aan het "frauderende witte konijn". Om het op zijn plat te zeggen.
Is nu eenmaal hetgeen bij het territorium hoort. Enkel uw slechte beslissingen word je voor herinnerd. Of het nu de turteltaks is, de tommeleinbelofte.

Voor hetzelfde geld als het debacle Poetin nooit gebeurd was, in 2050 hadden we mogelijks gezegd dat haar / hun visie de juiste keuze was. Nu zijn zij het makkelijke zwarte schaap. Niet meer, niet minder. Beleid maken is kiezen en dus verkeerd kunnen kiezen. Uiteindelijk moeten we groen tenminste appreciëren dat ze een keuze hebben gemaakt terwijl dat al de anderen dit niet gedaan hebben. Mij lijkt het nu vooral tijd dat men bij groen openlijk gaat moeten durven zeggen dat ze de verkeerde keuze gemaakt hebben.

Het zou een staatsman, of vrouw in dit geval, sieren om toe te geven dat ze door allerhande externe factoren (oorlog, ...) deels foute keuzes gemaakt hebben. Het zou die persoon (eigenlijk de ganse regering) nog meer sieren en de geloofwaardigheid van politiekers opkrikken moesten ze nu een duidelijke bewustmakingscampagne starten op tv, radio en andere kanalen (debatten, tv-spots, ...) om de burger voor te bereiden op wat mogelijk komt en ze te helpen besparen.
Buiten de profileringsdrang van een paar ego's (Bouchez) blijft het heel erg stil...

Terug
Bovenaan