In België is dat momenteel de situatie niet, gascentrales ter vervanging van kerncentrales zouden in de praktijk het grootste deel van de tijd baseload aan het leveren zijn, niet af en toe een plots tekort aan stroom van hernieuwbare energie opvangen.
Is gewoon onderdeel van het plan om in te zetten op puur en alleen hernieuwbaar.
Hierdoor vergroot uw veriabiliteit die je tgv gebrek aan betaalbare massstorage dan oplost met vervuilende brol in de lucht te blazen. Terwijl ze dan verder inzetten op hernieuwbaar om de baseload te gaan laten leveren.
Bij kernenergie voor baseload heb je dat probleem minder, maar heb je nog altijd een probleem met variabele verbruik, wat en we moeten eerlijk zijn er wel altijd was. Om die reden hebben we vroeger ook een hydrocentrale gezet zodanig dat vb de baseload van de nacht die er over is in die hydrocentrale zou kunnen gepompt worden om dan daarmee de pieken over de dag heen van verbruikspieken en dalen te kunnen uitvlakken.
Probleem is dat ze die bij hernieuwbare energie die hydrocentrale nu ook al gingen gebruiken om de vervangende baseload van de hernieuwbare energie op te vangen, waardoor uw volledige balancering niet meer klopt en je dus door die onbalans van hernieuwbare energie toch nog gascentrales als backup moet hebben.
En waarschijnlijk is die mening van jamaar dat moet extra gascentrales zijn om ervoor te zorgen dat ze geen jets gebruiken zoals ze in het verleden doen om zo goedkoop mogelijk toch maar erdoor te geraken.
Al moeten we ook eerlijk zijn en zeggen dat als we toch hadden besloten om de kerncentrales te verlengen, men nog altijd backup had moeten hebben omdat je die baseload die je door de kerncentrales zou laten uitvoeren op een andere manier moet invoeren of zelf genereren op het moment dat je die revisering van het de centrale doet (die werken zijn ook niet op 1 maandje volledig gebeurd). En dan kijkt men ook al snel naar gascentrales, want makkelijk om te moduleren.
Groen is gewoon degene die zijn hand overspeeld heeft. Ze hebben de pech gehad dat kameraad Poetin hun gekloot heeft. En laat ons maar eerlijk zijn dat de man in de straat, ik incluis, gewoon de fout bij groen legt.
Dat de andere evengoed fout zijn, maakt minder uit, aangezien groen dmv hun minister van energie zich daar nu eenmaal op vermarkt hebben. Dat is in het regeringsbeleid vooral de klemtonen waar ze op gewogen hebben. En het is dan ook evident dat de bevolking daar vooral het eerste aan denkt als men denkt aan groen - allez Tinne (die haar carrière bij groen is in mijn ogen gedaan). Net zoals er bij agalev gedacht wordt aan de kernuitstap, en bij verhofstad aan de uitverkoop van de staatsactiva of de uitverkoop van de kerncentrales of bij El Kaouakibi aan het "frauderende witte konijn". Om het op zijn plat te zeggen.
Is nu eenmaal hetgeen bij het territorium hoort. Enkel uw slechte beslissingen word je voor herinnerd. Of het nu de turteltaks is, de tommeleinbelofte.
Voor hetzelfde geld als het debacle Poetin nooit gebeurd was, in 2050 hadden we mogelijks gezegd dat haar / hun visie de juiste keuze was. Nu zijn zij het makkelijke zwarte schaap. Niet meer, niet minder. Beleid maken is kiezen en dus verkeerd kunnen kiezen. Uiteindelijk moeten we groen tenminste appreciëren dat ze een keuze hebben gemaakt terwijl dat al de anderen dit niet gedaan hebben. Mij lijkt het nu vooral tijd dat men bij groen openlijk gaat moeten durven zeggen dat ze de verkeerde keuze gemaakt hebben. Terwijl ze blijven benadrukken dat ze tenminste de eerste na 20 jaar zijn die eindelijk eens een keuze hebben gemaakt en beleid hebben gevoerd. Dat lijkt mij voorlopig de enigste manier dat groen in 2024 geen kiesdwerg wordt. Voor wat mijn mening over kiesresultaten waard is natuurlijk. Doet ze dit niet, of profileert Tinne zich niet naar de toekomst met zichtbare resultaten dan acht ik de kans enorm groot zoals al gezegd dat ze weer verdwijnen uit de analen van de regering voor een paar decennia. Net zoals in het verleden het geval was voor Agalev.