Dit is een HOB nieuwbouw, oplevering (en verhuis) in augustus 2020.
Door een buitensporige hoeveelheid zonnepanelen die we hebben liggen (11.700wP, voor plugin hybrid auto, en voor m'n homelab in de kelder) kwam ons E-peil uit op E -16 (negatief 16). Zonder zonnepanelen gerekend zou het al E-28 geweest zijn. S-peil kwam op 18.
Onze kelder (8m*13m) zit in het beschermd volume, volledig geisoleerd met 14cm XPS, spouwmuren geisoleerd met 14cm PIR, schuin dak geisoleerd met 28cm glaswol, platte daken geisoleerd met 20cm PIR, overal Reynaers Masterline 8 alu profielen met driedubbel Ug 0.6 glas. We hebben zelf vrij veel in het huis gewerkt tijdens de bouw, waardoor ik enorm goed heb kunnen letten op de luchtdichtheid, waardoor we hiermee op passief-huis waarden zijn uitgekomen (dit maakt echt een gigantisch veschil. Blowerproof is your friend

). Alle slaapkamer ramen zijn uitgerust met voorbouw rolluiken (type harol vr1000, geen koudebrug, maar ook geen lelijke bak op onze gevel).
Nu moet ik wel zeggen dat m'n homelab in de kelder een goeie 500W constant verbruikt, wat al voor een minimale baseline van warmtegeneratie in ons huis zorgt. Reken dan daarbij nog warmtewinsten van 's avonds koken, aanwezigheid van mensen in huis, mijn gaming PC die 's avonds meestal we wat werk verricht

, etc. Gezien ons huis een warmteverlies heeft van om en bij de 3kW heeft rond het vriespunt moet er niet veel worden bijverwarmd.
Al bij al heeft het ons in feite weinig extra gekost (relatief gezien vs totale prijs van de bouw, alleszins) om dit huis zo energie efficient te krijgen, tov de standaard minima die vaak worden gebruikt om net de minimum vereisten te halen. Legt ons geen windeieren op dit moment.