Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik schat dat eerder in als een royaal alleenstaand huis van in de jaren 80 waar er nog altijd geen enkele energetische renovatie aan gebeurd geweest is. Ik geloof toch dat er wel meerdere gezinnen zulke facturen in het verleden kregen, groot en royaal willen wonen maar dan weer niet de financiele kracht of intentie hebben om de zaken energetisch aan te pakken. YOLO enzo.
Dus boven uw stand leven of de verkeerde prioriteiten gekozen ?

Nuja wie ben ik om iets te zeggen. Ons huis is 3j, wij hebben toen ook nog gekozen voor een gasketel ipv warmtepomp want toen financieel voordeliger :wallbash:

Mannekes, laat het uit eh. Als er hier sffs gezeverd gaat worden dat je enkel voor +1000 euro per maand afbetaling iets deftigs kan vinden zijn jullie al even wereldvreemd als die voetbalploegen die klagen dat ze een transfer minder gaan kunnen doen. Leven jullie allemaal in een hermetisch afgesloten bubbel ofzo waar er enkel nog wordt afgesproken met gelijkgezinden op het jacht terwijl er gekeuveld wordt met een glaasje champagne en vers overgevlogen kaviaar?
The hell? Vind als alleenstaande maar eens iets waar je voor €500 kunt huren. Als je met twee verdieners €1000 afbetaalt voor je woning, betaal je relatief erg weinig als kost om te wonen. Ik ga de discussie niet opnieuw voeren want ik ben er al meer dan genoeg voor afgeblaft, maar wat meer centen neertellen voor je lening om je woning klaar voor 2050 te maken is echt niet alleen weggelegd voor de grootverdieners.

Het gaat om prioriteiten stellen. Cru gezegd, maar voor veel mensen in de middenklasse is meer dan 30% van hun inkomen uitgeven aan hun afbetaling te veel want ze willen liever andere dingen doen met hun geld.

Laatst bewerkt:
Dus boven uw stand leven of de verkeerde prioriteiten gekozen ?

Nuja wie ben ik om iets te zeggen. Ons huis is 3j, wij hebben toen ook nog gekozen voor een gasketel ipv warmtepomp want toen financieel voordeliger :wallbash:
Voor de ene zal het wel boven uw stand leven zijn, de andere de verkeerde prioriteiten.

Ik heb 7 jaar terug ook nog een nieuwe gasketel geplaatst hoor, we hebben nu eenmaal geen glazen bol en dan moet je altijd de afweging maken en natuurlijk rekent men ook het financiele plaatje mee. Het kon ook zomaar dat Rusland Oekraine niet binnen gevallen was en we hier in Belgie gewoon onze kerncentrale's gingen sluiten. Eens raden wie dan met de gebakken peren ging zitten. Eigenlijk is het redelijk simpel, zorg dat je zo weinig mogelijk afhankelijk bent van energie (van anderen). Ik heb eigenlijk nog meer spijt dat ik bvb ipv 18cm glaswol geen 24cm glaswol in de dak heb laten duwen, ipv 12cm vloerisolatie geen 16cm heb laten steken enz. Daar ging ik imo meer plezier van gehad hebben.

Voor de ene zal het wel boven uw stand leven zijn, de andere de verkeerde prioriteiten.

Ik heb 7 jaar terug ook nog een nieuwe gasketel geplaatst hoor, we hebben nu eenmaal geen glazen bol en dan moet je altijd de afweging maken en natuurlijk rekent men ook het financiele plaatje mee.
Dan is het misschien cru, maar dan is het ook nie aan onze overheid om nu weer met steunmaatregelen en premies te smijten.

27 februari:

8 maart:

Het was een half jaar geleden al duidelijk hoor, als je gewoon naar de cijfers keek.

De Duitse voorraad aardgas is zo'n twee weken eerder dan gepland aangevuld tot de vereiste 75 procent van het normale niveau. Dat meldt waakhond Bundesnetzagentur, die toezicht houdt op de energievoorziening van Duitsland. De deadline voor het aanvullen was 1 september.

Dan is het misschien cru, maar dan is het ook nie aan onze overheid om nu weer met steunmaatregelen en premies te smijten.
Dat moeten ze van mij helemaal niet doen hoor. Ipv met geld te gooien zie ik ze veel liever maatregelen nemen om de energievraag te doen dalen. Dat is tenminste een win voor iedereen, minder vraag is goedkopere prijzen, minder uitstoot en in de toekomst meer aanbod op de markt van goeie energiezuinige woningen.

Ik heb Mss teveel filmen gezien maar heb jij meegemaakt dat er een kanarievogel mee ging?😊
Dat is nu iets dat mijn interesse opwekt

Nee dat was lang voor mijne tijd. Dat op Canvas over koolputters ook. Dat zijn bijna allemaal verhalen van voor en net na de tweede wereldoorlog.

Een mijngasontploffing in Eisden was er wel nog in 1984 met 7 doden. Dat heb ik wel geweten.

Ik heb 7 jaar terug ook nog een nieuwe gasketel geplaatst hoor, we hebben nu eenmaal geen glazen bol en dan moet je altijd de afweging maken en natuurlijk rekent men ook het financiele plaatje mee. Het kon ook zomaar dat Rusland Oekraine niet binnen gevallen was en we hier in Belgie gewoon onze kerncentrale's gingen sluiten. Eens raden wie dan met de gebakken peren ging zitten. Eigenlijk is het redelijk simpel, zorg dat je zo weinig mogelijk afhankelijk bent van energie (van anderen). Ik heb eigenlijk nog meer spijt dat ik bvb ipv 18cm glaswol geen 24cm glaswol in de dak heb laten duwen, ipv 12cm vloerisolatie geen 16cm heb laten steken enz. Daar ging ik imo meer plezier van gehad hebben.
Tja, niemand heeft een glazen bol. Ik had ook meer geld kunnen stekken in meer isolatie, maar op dat moment hadden we ook geld nodig voor andere zaken zoals een kind dat eraan kwam. Een steriele BEN-woning die eruit ziet als een witte schoendoos had een betere optie geweest in deze tijden dan een huis van 1968 dat een ziel heeft maar waar ik nog heel wat geld in moest (en nog moet) pompen om de EPC-waarde naar beneden te krijgen.

De Duitse voorraad aardgas is zo'n twee weken eerder dan gepland aangevuld tot de vereiste 75 procent van het normale niveau. Dat meldt waakhond Bundesnetzagentur, die toezicht houdt op de energievoorziening van Duitsland. De deadline voor het aanvullen was 1 september.
Ik zit hier momenteel in Zuid duitsland en het leeft hier echt enorm. Veel restauranthouders weten niet of ze open gaan blijven wegens de hoge energieprijzen en tekorten in DE. Ook weten ze niet of er veel toeristen gaan komen want die ferienwohnungen moeten allemaal verwarmd worden en die prijzen gaan collectief opgetrokken worden waardoor nog meer toeristen gaan afhaken.

ik spreek van een kwakkelwinter als we dit jaar geen gemiddelde van 20 graden halen en 8 uur zonneschijn per dag.

Vergeet wind niet zodanig dat die windparken optimaal werken.
Ook een reden waarom energieprijzen zo hoog staan : Noorwegen en Denemarken produceren minder via hun windparken.

@Tomski : dat is goed begrijpbaar en hier gaat hetzelfde zijn. Maar mss eens goed dat mensen erbij stilstaan dat energie niet evident is.

Ik zit hier momenteel in Zuid duitsland en het leeft hier echt enorm. Veel restauranthouders weten niet of ze open gaan blijven wegens de hoge energieprijzen en tekorten in DE. Ook weten ze niet of er veel toeristen gaan komen want die ferienwohnungen moeten allemaal verwarmd worden en die prijzen gaan collectief opgetrokken worden waardoor nog meer toeristen gaan afhaken.

Duitsland gaat zeer hard geraken worden. En wij dus ook.
Onze directeur heeft onlangs het personeel op onze site samengeroepen. De boodschap was dat er de komende maanden productie-stops te verwachten gaan zijn. Maar de directie gaat de verbintenis aan om niemand op tijdelijke werkloosheid te zetten. Daarnaast sprak hij ook de verwachting uit dat er in de winter heel wat bedrijven ofwel stilgelegd worden ofwel overkop gaan.

Ik las in de krant dat BASF (en tal van kleinere bedrijven) ook hun productie nu sterk verminderen, het is gewoon niet meer rendabel door de hoge energieprijzen. En al de alternatieve energievelden waar Duitsland zo massaal in geïnvesteerd heeft (windenergie op kop) helpen geen zier.
Dringend een wendung richting kernenergie maken (goedkoop, betrouwbaar en groen).

Ik las in de krant dat BASF (en tal van kleinere bedrijven) ook hun productie nu sterk verminderen, het is gewoon niet meer rendabel door de hoge energieprijzen. En al de alternatieve energievelden waar Duitsland zo massaal in geïnvesteerd heeft (windenergie op kop) helpen geen zier.
Dringend een wendung richting kernenergie maken (goedkoop, betrouwbaar en groen).
Probleem is wel dat je niet op een week tijd een kernreactor bijgezet hebt natuurlijk.

Ik zit in de afvalsector en we moeten nu al bedrijfsrestafval importeren uit het buitenland om de afvalverbrandingsinstallaties te voorzien van genoeg afval. In 2018 waren wij diegene die afval exporteerden over de grens omdat er een overaanbod was in eigen land. Dat gaat er de komende maanden niet op beteren, vrees ik.

Ik ga daarmee akkoord, maar nieuwe kerncentrales bouw je niet op 1,2,3. En al zeker niet in België waar je al direct met de vraag zit van waar je ze in godsnaam zelfs zou kunnen bouwen.

Ik ga daarmee akkoord, maar nieuwe kerncentrales bouw je niet op 1,2,3. En al zeker niet in België waar je al direct met de vraag zit van waar je ze in godsnaam zelfs zou kunnen bouwen.
en gezien het over Duitsland ging, ook daar kunnen ze eigenlijk niet meer direct hun oude centrale's opstarten gezien ze al begonnen zijn met de ontmanteling ervan. Als je alles bij elkaar legt dan zou je echt gaan geloven in theorieen dat Rusland dit alles al sinds lange tijd aan het plannen is.

BASF is een speciaal geval omdat zij eigenlijk hun eigen bevoorrading in handen hebben via hun Wintershall holding. De naam Wintershall komt sommigen misschien bekend voor omdat...Wintershall een van de participanten was in Nordstream 2. Kortom: BASF zit met een groot zwart gat in zijn LT-sourcing.

Ik kan niet echt in detail treden maar wat ik weet en wat ik gehoord heb over enkele andere grote industriëlen actief in Duitsland en het Oosten is weinig rooskleurig. De essentie: ze verwachten allemaal deze winter verplicht de productie te moeten stilleggen.
En industrie die stilvalt is iets wat doorsijpelt naar de gewone mens: (tijdelijke) werkloosheid, lagere groei of recessie, stijgende inflatie.

Mannekes, laat het uit eh. Als er hier sffs gezeverd gaat worden dat je enkel voor +1000 euro per maand afbetaling iets deftigs kan vinden zijn jullie al even wereldvreemd als die voetbalploegen die klagen dat ze een transfer minder gaan kunnen doen. Leven jullie allemaal in een hermetisch afgesloten bubbel ofzo waar er enkel nog wordt afgesproken met gelijkgezinden op het jacht terwijl er gekeuveld wordt met een glaasje champagne en vers overgevlogen kaviaar?
Hangt 100% af van je referentiekader.
Wil je een instapklaar rijhuis in Gent? Dan ga je idd niets vinden met maar 1000 euro afbetalingscapaciteit.
Zit je met jouw referentiekader, zijnde een single die een comfortabel appartement wil, dan moet je idd al expliciet zoeken in de dure streken "om niets te vinden".

Terug
Bovenaan