Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ons contract loopt af in november. Van 180€ naar 450€ als ik het nu bereken. Nu, we hebben echt een heel lage lening voor onze woning. Je kan zelfs niet meer huren aan die prijs.

Maar ik ken er die meer dan 1000€ mogen afbetalen en hun nieuwe gas en elektriciteitsrekening nu 850€ is. Die gaan serieus mogen krabben om er te geraken.

En dan zullen ze besparen op andere dingen en gaat de economie ook wel serieus gaan afzien.

Ons contract loopt af in november. Van 180€ naar 450€ als ik het nu bereken. Nu, we hebben echt een heel lage lening voor onze woning. Je kan zelfs niet meer huren aan die prijs.

Maar ik ken er die meer dan 1000€ mogen afbetalen en hun nieuwe gas en elektriciteitsrekening nu 850€ is. Die gaan serieus mogen krabben om er te geraken.

En dan zullen ze besparen op andere dingen en gaat de economie ook wel serieus gaan afzien.
Als onze gas- en elektriciteitsrekening €850/maand wordt gaan we elke maand aan onze spaarrekening moeten zitten en uiteindelijk in de schulden geraken. Da fuck.

Dat zijt ge toch wat boven uw stand aan het leven en hebt ge ook niet echt de juiste prioriteiten gemaakt, nee ?

Jammer genoeg is de gemiddelde mens niet al te snugger, en al zeker niet snugger genoeg om mee te beslissen over geopolitiek. Verder dan: ‘wat zou er goed zijn voor mijn portemonnee’ wordt er niet nagedacht.

De rol van Rusland in de energievoorziening van Europa is uitgespeeld. Geen referendum kan iets veranderen aan het feit dat ze zich een onbetrouwbare partner hebben getoond. En welke ethische principes we ook hoog in het vaandel menen te houden, uiteindelijk is die betrouwbaarheid het belangrijkste. Zo lang Qatar maar energie levert gaan we niet te veel zagen over vrouwenrechten. Zo lang Azerbeidjan nu maar leveringscontracten tekent en effectief levert, maakt het niet veel uit dat het eigenlijk een dictatuur is.

Er is geen makkelijke oplossing. De pessimist in mij zegt dat er zelf geen oplossing meer is. Dit gaan we moeten uitzitten.
En wat ik een paar maand geleden al had gepost, dit is de tactiek die Rusland al lang voor ogen had. Rusland kan z’n eigen bevolking in toom houden, maar rekent er op dat Europa uit elkaar wordt gespeeld zodra de oorlog ook effectief een directe invloed heeft op onze bankrekeningen.
Ik vind het wat simplistisch dat mensen geloven dat als we nu Oekraiene opgeven en Rusland hun zin krijgt dat opeens alles zou terugkeren naar voor de start van de oorlog. Imo is de schade gedaan, we zitten er in en we kunnen er niet meer uit. Zelfs een overwining van Rusland zal het tij niet meer keren. Rusland zal helemaal niet meer terugkeren naar hun leveranciersstatus van weleer, daarvoor heeft Rusland teveel olie op het vuur gegooid maar ook het Westen. Beide partijen weten nu dat ze elkaar niet meer kunnen vertrouwen en dat is niet in 1 2 3 op te lossen. De wereld zal zich nu gewoon moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit en het zal een tijd duren voor alleer de nieuwe aanvoerlijnen en afzetmarkten op volle capaciteit draaien. Het zal wachten worden op een nieuw evenwicht. Het enige wat we nu zouden creeeren met een opgave van Oekraiene is Rusland die terug meer macht krijgt en het Westen die al het geschonken geld en materieel ziet in rook opgaan zonder daar maar enig voordeel aan over te houden.

Ons nieuwe maandelijks voorschot voor gas+elek ligt nu ook op €500. In combinatie met een lening van €1500 en de huur die we nog tijdelijk betalen voor waar we nu zitten wonen tot onze verbouwing af is gaan we ook een paar maanden flink het rood. Extra motivatie om vloeren te leggen in de vebouwing, dat wel :p.

Als onze gas- en elektriciteitsrekening €850/maand wordt gaan we elke maand aan onze spaarrekening moeten zitten en uiteindelijk in de schulden geraken. Da fuck.

Die is van een 280€ naar een 850€ gegaan als ik het goed voor heb. Kan ook wel kloppen aangezien wij van 180 naar 450 gaan. Dat is x 2,5 en in zijn geval bijna x3

1.000€ lening per maand is tegenwoordig toch redelijk standaard?
Dat geloof ik toch ook hoor. Niemand die inderdaad gedacht heeft dat de energieprijzen ooit zo hoog gingen komen te staan. Maar imo hebben wel veel mensen altijd te weinig rekening gehouden met tegenslagen. En nu hebben we een serieuze collectieve tegenslag.

1.000€ lening per maand is tegenwoordig toch redelijk standaard?
Ja, eronder lijkt me een uitzondering.
Maar dan mag ik toch hopen dat het geen oud huis is waar je bij wijze van spreken stookt door de kieren van ramen en deuren.

Met 850€ per maand hebt ge toch al een serieus hoog verbruik.

Ja, eronder lijkt me een uitzondering.
Maar dan mag ik toch hopen dat het geen oud huis is waar je bij wijze van spreken stookt door de kieren van ramen en deuren.

Met 850€ per maand hebt ge toch al een serieus hoog verbruik.
die 850 is de nieuwe kostprijs, vroeger was het 280 volgens dat @Str8_6 zei. Dus dat is dan al weer wat modaler (maar nog wel altijd aan de hoge kant)

Mijn grootste schrik voor deze winter is dat ik niet deftig ga kunnen ventileren. Ga mijn programmatie es herbekijken om maximaal per dag te ventileren in de voormiddag en daarna af. Denk dat eerder vooral vanaf 16h tot middernacht de houtstoven in de buurt volop gaan branden.

Mijn grootste schrik voor deze winter is dat ik niet deftig ga kunnen ventileren. Ga mijn programmatie es herbekijken om maximaal per dag te ventileren in de voormiddag en daarna af. Denk dat eerder vooral vanaf 16h tot middernacht de houtstoven in de buurt volop gaan branden.
Jou situatie (kijken voor WP, temp op 22 normaal, extra zonnepanelen,...)lijkt wel een kopie van de mijne.

Hier beginnen de buren in de winter ook altijd rond 16.00-17.00 te "stoken". de dan gaat ook alles dicht.

Ik zou zelfs niet weten hoe je voor €1000 iets deftigs kunt doen vandaag. Zelfs in een 0% interest scenario op 25 jaar heb je daar maar 300k voor.
Mannekes, laat het uit eh. Als er hier sffs gezeverd gaat worden dat je enkel voor +1000 euro per maand afbetaling iets deftigs kan vinden zijn jullie al even wereldvreemd als die voetbalploegen die klagen dat ze een transfer minder gaan kunnen doen. Leven jullie allemaal in een hermetisch afgesloten bubbel ofzo waar er enkel nog wordt afgesproken met gelijkgezinden op het jacht terwijl er gekeuveld wordt met een glaasje champagne en vers overgevlogen kaviaar?

die 850 is de nieuwe kostprijs, vroeger was het 280 volgens dat @Str8_6 zei. Dus dat is dan al weer wat modaler (maar nog wel altijd aan de hoge kant)
3300€ op jaarbasis voor energie lijkt me toch verre van modaal hé ?

Nu niemand had natuurlijk die prijzen zien komen, maar het is ook zoals @nestorius zei (en ook al in andere discussies is gezegd) veel te veel mensen hadden zich er niet op voorzien.
Tot het max lenen voor een ouder groot huis, geen budget om te renoveren want energie was spotgoedkoop, dat komt nu wel hard aan

Mannekes, laat het uit eh. Als er hier sffs gezeverd gaat worden dat je enkel voor +1000 euro per maand afbetaling iets deftigs kan vinden zijn jullie al even wereldvreemd als die voetbalploegen die klagen dat ze een transfer minder gaan kunnen doen. Leven jullie allemaal in een hermetisch afgesloten bubbel ofzo waar er enkel nog wordt afgesproken met gelijkgezinden op het jacht terwijl er gekeuveld wordt met een glaasje champagne en vers overgevlogen kaviaar?
De realiteit is dat je met dat geld niet in een zuinige BEN woning zit hoor. +1000eur is de prijs nu eenmaal.
Er zijn genoeg singles die 800eur huren, dus +1000eur voor met twee is totaal niet absurd.

3300€ op jaarbasis voor energie lijkt me toch verre van modaal hé ?

Nu niemand had natuurlijk die prijzen zien komen, maar het is ook zoals @nestorius zei (en ook al in andere discussies is gezegd) veel te veel mensen hadden zich er niet op voorzien.
Tot het max lenen voor een ouder groot huis, geen budget om te renoveren want energie was spotgoedkoop, dat komt nu wel hard aan
Ik schat dat eerder in als een royaal alleenstaand huis van in de jaren 80 waar er nog altijd geen enkele energetische renovatie aan gebeurd geweest is. Ik geloof toch dat er wel meerdere gezinnen zulke facturen in het verleden kregen, groot en royaal willen wonen maar dan weer niet de financiele kracht of intentie hebben om de zaken energetisch aan te pakken. YOLO enzo.

Die is van een 280€ naar een 850€ gegaan als ik het goed voor heb. Kan ook wel kloppen aangezien wij van 180 naar 450 gaan. Dat is x 2,5 en in zijn geval bijna x3
280 was toch ook al zeer stevig. Wij wonen in een groot oud huis waar zeker nog werk aan is qua energiebesparende maatregelen. Maar wij kwamen aan 160. Ons vast contract verliep in april. Toen nieuw vast contract afgesloten en we betalen nu 300. Volgens de opvolging op de tool van Luminus gaan we met dat voorschot zelfs nog iets terugkrijgen.

Terug
Bovenaan