Ivm de kostprijs, er is al ergens een topic over denk ik, maar moet je dan niet kijken naar SOC ofzoiets ?
Lichtjes offtopic, maar toch, here goes.
Je bedoelt COP (Coefficient of Performance) of SPF (Seasonal Performance Factor) of SCOP (Seasonal Coefficient of Performance).
Disclaimer: cijfers zijn ruwe schattingen,
Komt erop neer dat een degelijke warmtepomp je laagtemperatuurverwarming kan aansturen met een factor dichtbij de 4 in optimale omstandigheden (of 5-6 voor geothermie). Dit wil dus gewoon zeggen: 1 kWh elektriciteit geeft je 4 kWh warmte door de warmtepomp.
Voor warm water of hogetemperatuurverwarming gaat deze factor lager liggen (warmtepomp kan minder efficient hogere temperaturen bereiken), en vaak eerder 1-2 benaderen voor die toepassingen (afhankelijk van de te bereiken temperatuur).
In de winter geeft de koude buitentemperatuur ook een slechtere omzettingsfactor (dit geldt niet voor de geothermische natuurlijk), en dat wordt dan in de seasonal factoren gegoten met een of andere verdeelsleutel over de maanden heen gemiddeld.
Realistisch zou ik rekenen op een 3 a 4 voor te vergelijken (of 5 a 6 voor de geothermische), gegeven de juiste (lage temperatuur) verwarmingsinstallatie. Dus gas moet al 3 a vier keer duurder zijn dan elektriciteit (is het intussen al zover?) om break even te draaien, investeringskosten buiten beschouwing gelaten.
Daarnaast heb je natuurlijk de factor zonnepanelen, waardoor je aangekochte elektriciteit kan vervangen door zelf opgewekte elektriciteit, maar ie invloed is beperkt door het relatief groot verbruik van je warmtepomp dat voornamelijk in de donkere winter wordt opgesoepeerd.
Ook je (condenserende) gasketel heeft doorgaans een efficientie van 90-110% naargelang hoe je het bekijkt.
Een doorstroomwarmtepomp is ook eigenlijk niet mogelijk of een slecht idee, en je gaat altijd met een relatief groot boilervat zitten (doorgaans groter dan dat je bij gasketels gaat aantreffen als ik me niet vergis), waar ook (kleine) verliezen uit voortvloeien, die in de winter natuurlijk weer minder erg zijn aangezien ze je huis opwarmen).
Voor verdere discussie en info zou ik de betreffende topic aanraden:
Met de afschaffing van de terugdraaiende teller, zijn er amper nog scenario's waarbij een WP economisch verstandiger is dan klassiek gas.
www.beyondgaming.be