Aanpak van de gas- en energiecrisis

Dan hebben wij nog wel een eindje te gaan voor gas - gebruiken we om te koken en te verwarmen in een huis dat in 1968 werd gebouwd. Zonneboiler voor het sanitair.

Gasverbruik: 24K KwH in 2020, 22K KwH in 2021. Dan isolatie dak en kelder gedaan en wat meer de haard aangestoken. Momenteel 8K KwH. Dus hopelijk kom ik uit op 16K KwH dit jaar. Ofzo. Nog vaker de haard aansteken. Gelukkig viel de eindafrekening van april 2021-april 2022 héél goed mee en moest ik niets bijbetalen (jeej vast tarief).

Dit leest een beetje als een typische politieke uiteenzetting van het probleem. Allemaal goed voor u met je huis uit 2015 of je nieuwbouw. Maar het zal toch wel duidelijk zijn hoop ik dat dit geen oplossingen zijn die voor een groot deel van de bevolking evident of haalbaar zijn zelfs op de middenlange termijn.
Ja en neen. Er zijn er die het weldegelijk kunnen maar het veel te lang hebben uitgesteld. Ik zag gisteren nog een woning bij mij in de buurt te koop verschijnen, werd geplaatst in de facebookgroep van onze gemeente. 1001 reacties hoe prachtig de woning gerenoveerd was. Een zoveelste esthetische renovatie zonder de energetische score aan te pakken. Aanbouw keuken om u tegen te zeggen, lichtspel, prachtige vloeren, vrijstaand bad etc maar aan het dak is duidelijk niet geraakt en het huis wordt nog op mazout verwarmd. Die woning wordt aan dezelfde prijs geadverteerd als ik mijn woning volgende maand te koop zal zetten.
Mijn meter haar woning was 2 jaar terug afbetaald, heeft lang getwijfeld om wat krediet om te nemen om nieuw dak te plaatsen (en zo nog wat woonbonus te genieten) ‘goh op onze leeftijd, zouden we dat wel nog doen’ (midden 50igers). Nu hebben ze toch net een nieuw dak geplaatst omwille van de energiecrisis.
Vriend zijn ouders hebben niets meer gedaan aan een woning van 95 terwijl ze het zeker konden. Nu hebben ze eindelijk nieuw energiebewust schrijnwerk besteld.

Onze warmtepomp was ook 13k duurder dan een gasaansluiting. Met die 13k konden wij ook esthetische folliekes in ons huis pompen. Gaat bij velen louter om keuzes.

Akkoord dat gaat lang niet voor iedereen. En al zeker niet wie huurt. Maar de middenklasse heeft imo veel te lang esthetisch gerenoveerd.

Precies +-17.000kwh (onderstaande link). Volgens @Li1quid +-16.000kw.

Wil dus zeggen dat een gemiddeld gezin 285€ excl btw per maand betaalt enkel en alleen voor gas?! 😂😂..beetje serieus blijven ha
Nu dacht ik toch dat wij beter deden eigenlijk met onze nieuwbouw (enkel verwarmen + warm water)

2021: 12.693kWh
2020: 11.072kWh
2022 (december tot nu): 6324kWh

ALS de Engie app juist is kost dit me tot op dit moment 602,07€ voor dit jaar
En wij hebben een variabel contract lopen sinds december 2021

Nu dacht ik toch dat wij beter deden eigenlijk met onze nieuwbouw (enkel verwarmen + warm water)

2021: 12.693kWh
2020: 11.072kWh
2022 (december tot nu): 6324kWh

ALS de Engie app juist is kost dit me tot op dit moment 602,07€ voor dit jaar
En wij hebben een variabel contract lopen sinds december 2021
Bwa ge zit toch ver onder het gemiddelde hé :biglaugh: .
Geen spijt dat ge geen warmtepomp genomen hebt?
Bestaan er eigenlijk ne site waar ge het verschil in kostprijs kunt berekenen tussen het verbruik in gas en warmtepomp? Want denk niet dat het zo simplistisch is dat 1kwh gas = 1kwh van een warmtepomp?
Gewoon uit interesse :wink:

In onze toekomstige nieuwbouw waren ze opt werk (bouw) en ne kameraad me naar gas aant pushen (pré-rusland problematiek). Enkel mn vriendin en de architect wouden geen gas. De architect zei zelfs "als ge gas neemt, zoekt ge maar nen andere architect"
Uiteindelijk voor geothermische gezwicht.
De kameraad die nu zn nieuwbouw met gas heeft vloekt nu wel (ondergrondse tank).
Maar opt werk zweren ze nog steeds bij gas en verketteren ze de warmtepomp nog steeds als iets "onnodig duur".
Zelfs nadat ze een opleiding gehad hebben bij een leverancier die zowel gas als warmtepomp leverden, waren ze niet overtuigd

Bestaan er eigenlijk ne site waar ge het verschil in kostprijs kunt berekenen tussen het verbruik in gas en warmtepomp? Want denk niet dat het zo simplistisch is dat 1kwh gas = 1kwh van een warmtepomp?

In onze toekomstige nieuwbouw waren ze opt werk (bouw) en ne kameraad me naar gas aant pushen (pré-rusland problematiek). Enkel mn vriendin en de architect wouden geen gas. De architect zei zelfs "als ge gas neemt, zoekt ge maar nen andere architect"
De kameraad die nu zn nieuwbouw met gas heeft vloekt nu wel (ondergrondse tank).
Maar opt werk zweren ze nog steeds bij gas en verketteren ze de warmtepomp nog steeds als iets "onnodig duur".
Zelfs nadat ze een opleiding gehad hebben bij een leverancier die zowel gas als warmtepomp leverden, waren ze niet overtuigd
En waarom dan niet? Mijn leerkracht sanitair ook tegen warmtepomp... Ziet er het nut en de toekomst niet van in. Verbruik etc...
Condensatie veel makkelijker en efficiënter.

En waarom dan niet? Mijn leerkracht sanitair ook tegen warmtepomp... Ziet er het nut en de toekomst niet van in. Verbruik etc...
Condensatie veel makkelijker en efficiënter.
Het werk spreken ze idd over efficientie. De architect meer over "gas is de nieuwe stookolie" en dat het een meerwaarde zal zijn, mochten we ooit onze woning verkopen.
En gas op termijn verketterd zal worden door de regering

Het werk spreken ze idd over efficientie. De architect meer over "gas is de nieuwe stookolie" en dat het een meerwaarde zal zijn, mochten we ooit onze woning verkopen.
En gas op termijn verketterd zal worden door de regering

fossiele brandstoffen moeten eruit. Dat zie je al jaren aankomen.
Feit dat bv voorstel van nieuwe fiscaliteit elektriciteit op veel lager % gaat staan dan gas geeft ook weer dat regering geen gas meer wil hebben voor woningen.
Nieuwe verkavelingen mogen al geen gasaansluitingen meer hebben.

Ik had beter verwacht, zeker omdat die link van de VREG het over het gemiddelde heeft incl koken

Spijt van de warmtepomp niet. Het was gewoon een financiële keuze, warmtepomp was n stuk duurder + de extra zonnepanelen maakte het nog duurder. Hebben nog geen 10k (excl BTW) betaald voor de ketel + vloerverwarming, alles geplaatst en inbegrepen.

Dus het was de één investering dan coveren met nog een extra investering en dat geld was er niet (of kleiner bouwen natuurlijk - keuzes maken)
Eerder spijt dat ik toch geen schouw heb gestoken voor een kachel. Aansluiting voor een gaskachel ligt er wel, en dat is ook maar naar buiten boren, een houtkachel is moeilijker

Intussen wel lucht-lucht warmtepomp gehangen (airco die kan verwarmen eigenlijk)
Ivm de kostprijs, er is al ergens een topic over denk ik, maar moet je dan niet kijken naar SOC ofzoiets ?

Ivm de kostprijs, er is al ergens een topic over denk ik, maar moet je dan niet kijken naar SOC ofzoiets ?
Lichtjes offtopic, maar toch, here goes.

Je bedoelt COP (Coefficient of Performance) of SPF (Seasonal Performance Factor) of SCOP (Seasonal Coefficient of Performance).

Disclaimer: cijfers zijn ruwe schattingen,
Komt erop neer dat een degelijke warmtepomp je laagtemperatuurverwarming kan aansturen met een factor dichtbij de 4 in optimale omstandigheden (of 5-6 voor geothermie). Dit wil dus gewoon zeggen: 1 kWh elektriciteit geeft je 4 kWh warmte door de warmtepomp.
Voor warm water of hogetemperatuurverwarming gaat deze factor lager liggen (warmtepomp kan minder efficient hogere temperaturen bereiken), en vaak eerder 1-2 benaderen voor die toepassingen (afhankelijk van de te bereiken temperatuur).
In de winter geeft de koude buitentemperatuur ook een slechtere omzettingsfactor (dit geldt niet voor de geothermische natuurlijk), en dat wordt dan in de seasonal factoren gegoten met een of andere verdeelsleutel over de maanden heen gemiddeld.

Realistisch zou ik rekenen op een 3 a 4 voor te vergelijken (of 5 a 6 voor de geothermische), gegeven de juiste (lage temperatuur) verwarmingsinstallatie. Dus gas moet al 3 a vier keer duurder zijn dan elektriciteit (is het intussen al zover?) om break even te draaien, investeringskosten buiten beschouwing gelaten.
Daarnaast heb je natuurlijk de factor zonnepanelen, waardoor je aangekochte elektriciteit kan vervangen door zelf opgewekte elektriciteit, maar ie invloed is beperkt door het relatief groot verbruik van je warmtepomp dat voornamelijk in de donkere winter wordt opgesoepeerd.
Ook je (condenserende) gasketel heeft doorgaans een efficientie van 90-110% naargelang hoe je het bekijkt.
Een doorstroomwarmtepomp is ook eigenlijk niet mogelijk of een slecht idee, en je gaat altijd met een relatief groot boilervat zitten (doorgaans groter dan dat je bij gasketels gaat aantreffen als ik me niet vergis), waar ook (kleine) verliezen uit voortvloeien, die in de winter natuurlijk weer minder erg zijn aangezien ze je huis opwarmen).

Voor verdere discussie en info zou ik de betreffende topic aanraden:

In de winter geeft de koude buitentemperatuur ook een slechtere omzettingsfactor (dit geldt niet voor de geothermische natuurlijk), en dat wordt dan in de seasonal factoren gegoten met een of andere verdeelsleutel over de maanden heen gemiddeld.
En laat nu net daar het schoentje knellen als het capaciteitstarief eraan komt. Waar je pomp continu pieken haalt van 3-4 kWh en je hier dus ook gewoon extra op gaat betalen.

En laat nu net daar het schoentje knellen als het capaciteitstarief eraan komt. Waar je pomp continu pieken haalt van 3-4 kWh en je hier dus ook gewoon extra op gaat betalen.
Dat extra valt op zich wel mee he. Neem nu dat het tijdens drie maanden van het jaar een 2kWh kwartierpiek meebrengt, dan draagt dat stuk bij tot 2*3/12 dus een halve kWh kwartierpiek en dus 25 euro. Verdubbel dat en je zit op 50 euro (het was toch 50 euro per kWh kwartierpiek last I checked). Da's dan ook weer niet the end of the world als het gaat over een factuur van duizend euro.

Realistisch zou ik rekenen op een 3 a 4 voor te vergelijken (of 5 a 6 voor de geothermische), gegeven de juiste (lage temperatuur) verwarmingsinstallatie. Dus gas moet al 3 a vier keer duurder zijn dan elektriciteit (is het intussen al zover?) om break even te draaien, investeringskosten buiten beschouwing gelaten.
De conclusie klopt niet of heb je iets of wat verkeerd verwoord. Of kan verwarrend overkomen.

Je bedoelt dat zolang 1kwh gas niet 3 à 4 keer duurder is dan 1kwh elektriciteit, dat het voordeel helt in de richting van de warmtepomp.
Investeringskosten buiten beschouwing gehouden.
Al kun je in voordeel van de warmtepomp dan ook weer stellen dat een onderhoud niet wettelijk verplicht is waardoor je eventueel wat geld kunt besparen. Aangezien men in een preventief onderhoud meestal toch niets vervangt. En dat gewoon een momentopname is van de toestand.

Impact hiervan is in principe 50 - 200€ op jaarbasis. En als je het dan toch al vlaggen hebt, moet je ook niet echt rekening houden met de andere toestellen hieromtrent. Dus als je dat toch al niet van plan was, dan is het maar zo.
Bij mij is de impact van die piek 100-120€ en of ik nu een wasmachine of een afwasmachine of een droogkast opzet, de impact van die piek is uiteindelijk zodanig beperkt dat ik er mij gewoon niet in ga opjagen en het ga nemen zoals het komt.

Dat extra valt op zich wel mee he. Neem nu dat het tijdens drie maanden van het jaar een 2kWh kwartierpiek meebrengt, dan draagt dat stuk bij tot 2*3/12 dus een halve kWh kwartierpiek en dus 25 euro. Verdubbel dat en je zit op 50 euro (het was toch 50 euro per kWh kwartierpiek last I checked). Da's dan ook weer niet the end of the world als het gaat over een factuur van duizend euro.
Die impact is niet voor 3 maanden. Die piek wordt ook opgewekt gedurende de andere maanden, omdat uw toestel nu eenmaal diezelfde piek gebruikt voor uw warm water. Ofwel is de software nog niet zodanig uitgerust bij mij dat die lager stroomverbruik trekt maar daardoor langer moet werken (dus moduleert, en dus langer duurt om het terug op temperatuur te krijgen). Die lijkt bij mij gewoon zijn normaal vermogen te trekken of die nu de tijd heeft om 12 uur te draaien of maar 2 uur.

De conclusie klopt niet of heb je iets of wat verkeerd verwoord. Of kan verwarrend overkomen.

Je bedoelt dat zolang 1kwh gas niet 3 à 4 keer duurder is dan 1kwh elektriciteit, dat het voordeel helt in de richting van de warmtepomp.
Investeringskosten buiten beschouwing gehouden.
Right, dat is wat ik bedoelde ja :). Maar was idd niet goed verwoord.
Al kun je in voordeel van de warmtepomp dan ook weer stellen dat een onderhoud niet wettelijk verplicht is waardoor je eventueel wat geld kunt besparen. Aangezien men in een preventief onderhoud meestal toch niets vervangt. En dat gewoon een momentopname is van de toestand.
Onderhoud gasketel is ook maar wettelijk verplicht vanaf vermogens van 20kW. Niet dat ik dat aanraadt om te skippen, ik ga ook gewoon mijn keteltje zijn nazicht laten hebben. Als je meer vermogen nodig hebt is een warmtepomp sowieso eigenlijk een slecht plan, hoewel de kostprijs van de energie lineair blijft schalen natuurlijk... En zolang we in de realiteit van vandaag leven is er ook een (niet-lineaire) link tussen de elektriciteitsprijs en de gas/olieprijs.
Die impact is niet voor 3 maanden. Die piek wordt ook opgewekt gedurende de andere maanden, omdat uw toestel nu eenmaal diezelfde piek gebruikt voor uw warm water. Ofwel is de software nog niet zodanig uitgerust bij mij dat die lager stroomverbruik trekt maar daardoor langer moet werken (dus moduleert, en dus langer duurt om het terug op temperatuur te krijgen). Die lijkt bij mij gewoon zijn normaal vermogen te trekken of die nu de tijd heeft om 12 uur te draaien of maar 2 uur.
Dat was misschien wel wat te ver versimpeld. Maar moduleren kan die normaal wel zou ik denken/hopen. Voor warm water lijkt me dat inderdaad niet een standaard feature.

Als je meer vermogen nodig hebt is een warmtepomp sowieso eigenlijk een slecht plan, hoewel de kostprijs van de energie lineair blijft schalen natuurlijk... En zolang we in de realiteit van vandaag leven is er ook een (niet-lineaire) link tussen de elektriciteitsprijs en de gas/olieprijs.
Daarom dat je normaliter eerst inzet op isolatie om de benodigde warmtevraag en kost dus te reduceren.
Al kan je eventueel een geothermische zetten als korte termijn tactiek als renovatie van de schil te irritant/kostelijk is wegens redenen.
Al is dat onnuttig zolang je geen laag temperatuur afgiftesysteem hebt, dus die investering moet je wel altijd doen of kunnen doen. Maar bij hoge verbruiken kan je de meerprijs, samen met de hogere premie die je kunt verkrijgen, dan wel makkelijker uitsmeren of justifiëren.

Maar alles wat je niet in de schil steekt blijft een terugkerende kost.
vb
9000 kwh bij factor 5 wil zeggen 1800kwh verbruik op jaarbasis
9000 kwh bij factor 3 wil zeggen 3000kwh verbruik op jaarbasis

En 15000 bij factor 5 = 3000kwh (1500€ elektriciteit), terwijl bij factor 3 dit 5000kwh (2500€ elektriciteit) is op jaarbasis.

Dat was misschien wel wat te ver versimpeld. Maar moduleren kan die normaal wel zou ik denken/hopen. Voor warm water lijkt me dat inderdaad niet een standaard feature.
Ja, maar over die modulatie heb jij bij mijn weten geen controle. Dat toestel doet wat die denkt dat die het beste moet doen, want jij wilt natuurlijk ook niet hebben dat door die modulatie dat je te weinig hebt kunnen bijverwarmen.
Als die dus 1 keer niet moduleert per maand, heb je toch die piek.

Misschien dat je met een aparte sturing dat beter kunt afhandelen. Maar mijn inziens, zolang de software van het toestel zelf niet toestaat om dat te manipuleren en te bepalen buiten de sturing van dat toestel. Is en blijft de werking een black box.

En op het moment dat je het zelf bepaalt, dan ben jij ook volledig verantwoordelijk voor het al dan niet correct functioneren ervan. Dus voorlopig prefereer ik de black box methode :p.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat veel mensen gewoon letterlijk geen lichten meer gaan aandoen of niet meer gaan verwarmen. We zijn op 8 maanden tijd precies 75 jaar terug in de tijd gegaan.

Ik denk dat veel mensen gewoon letterlijk geen lichten meer gaan aandoen of niet meer gaan verwarmen. We zijn op 8 maanden tijd precies 75 jaar terug in de tijd gegaan.
Ik zou ook niet verwonderd zijn moesten veel centrale verwarmingen niet meer zo centraal werken.

Terug
Bovenaan