Aanpak van de gas- en energiecrisis

Uhm, gas dat ze toen niet verkochten zou toch ook naar de voorraden kunnen gevloeid hebben? Het is niet dat die toen wel vol zaten? En de elektriciteit zouden ze dan evengoed goedkoop hebben aangekocht. Verschil is dat ze dan met toekomstperspectief dat relatief duur aangekocht gas achter de hand houden voor als het nog duurder werd. Maar net dat hebben ze vertikt. Ik zie niet goed in waar daar een kromme redenering in zit? Dat het wereldje misschien zo niet werkt? Tja, da’s een heel ander verhaal dan hè…

Het gaat hier toch over fysieke stoffage van gas, en niet op voorhand aangekocht gas dat hopelijk op de afgesproken datum,op de afgesproken plaats terechtkomt?

Economics 101 aan het werk hier...

Als ze het niet verkocht hadden, was die consumptie toch gewoon ergens uit een andere stockage gekomen?

Uhm, gas dat ze toen niet verkochten zou toch ook naar de voorraden kunnen gevloeid hebben? Het is niet dat die toen wel vol zaten? En de elektriciteit zouden ze dan evengoed goedkoop hebben aangekocht. Verschil is dat ze dan met toekomstperspectief dat relatief duur aangekocht gas achter de hand houden voor als het nog duurder werd. Maar net dat hebben ze vertikt. Ik zie niet goed in waar daar een kromme redenering in zit? Dat het wereldje misschien zo niet werkt? Tja, da’s een heel ander verhaal dan hè…

Het gaat hier toch over fysieke stoffage van gas, en niet op voorhand aangekocht gas dat hopelijk op de afgesproken datum,op de afgesproken plaats terechtkomt?
Gas wordt toch meestal uit noodzaak gekocht? Als zij dat gas niet verkocht hadden, hadden ze het wel elders gehaald.
Of kan je het wat verduidelijken met een use case waarbij dit niet zo is?

Het verkopen van gasvoorraad is inderdaad niet de oorzaak van de tekorten nu, maar het versterkt het probleem wel en kon gemakkelijk vermeden worden.

Hoe dan? Een gasvoorraad verdwijnt niet, het wordt geconsumeerd. Meer gas in stockage houden kon dus enkel indien de consumptie naar beneden ging.

Je ging nogal eens wat gehoord hebben als bedrijven hun gas in storage niet op de markt hadden gebracht om een, op dat moment, artificiële schaarste te creëren die de prijzen al eerder nog sterker had doen stijgen.

Uhm, gas dat ze toen niet verkochten zou toch ook naar de voorraden kunnen gevloeid hebben?

Wederom, zelfde opmerking. Gas wordt uiteindelijk op het einde van de keten verkocht aan leveranciers die het weer doorverkopen aan eindverbruikers.
Als het zo simpel was als ‘gewoon niet verkopen’ om een stockage op te vullen, waarom zoeken we nu dan naar oplossingen om stockages deze zomer gevuld te krijgen? Gewoon geen gas verkopen en in de grond duwen dan, simpelere oplossing dan wat we nu proberen…

Hoe worden de landelijke stockages dan nu gevuld? Met aangekocht, niet naar de verbruiker doorverkocht gas toch?

Waarom zouden we nu dan minder gas moeten verbruiken, indien het dan toch elders in de fik gestoken wordt?

Hoe worden de landelijke stockages dan nu gevuld? Met aangekocht, niet naar de verbruiker doorverkocht gas toch?

Waarom zouden we nu dan minder gas moeten verbruiken, indien het dan toch elders in de fik gestoken wordt?

In se is het heel simpel:

Er is een input (of dat nu Russisch gas is, Noors gas, LNG, biogas,..) en een output (consumptie, voor industrie, huishoudens en power generation). Een stockage is niet meer dan een buffervat tussen input en output.

Hoeveel gas er naar dat buffervat kan gaan kan énkel variëren door aanpassingen in input of output. Indien er vorig jaar minder gas uit stockage had verkocht geweest was dit enkel mogelijk geweest door méér input, of minder output. Een stockage creëert of verteert zelf geen gas.

Dus wanneer je zegt "Uhm, gas dat ze toen niet verkochten zou toch ook naar de voorraden kunnen gevloeid hebben?" dan klopt dat niet. Want daarmee neem je de vraag (output) niet weg en verruim je het aanbod (input) niet.

Dit jaar kunnen ze zagen en klagen, maar vorig jaar heb ik die bedrijven niet gehoord toen ze hun gasvoorraden aan woekerwinsten op de markt verkochten omdat dat meer opbracht dan er elektriciteit mee produceren. En nu is het paniek omdat er onvoldoende gasvoorraden aangelegd zijn.

En het feit dat ze vorig jaar recordwinsten boekten, wordt gemakkelijk vergeten bij zo'n schreeuwerige headlines.
Dat is het nu net.
(Dit zijn fictieve bedragen hieronder maar het geeft wel een idee)

1 miljard winst? Dat wordt dan gewoon massaal uitgekeerd aan de aandeelhouders en de grote piefs (bonussen). Wat staat er officieel in de boekhouding? Juist ja, 50 miljoen € verlies of iets dergelijks.

500 miljoen verlies? Wat staat er officieel in de boekhouding? Inderdaad 500 miljoen verlies. En dan is het ineens drama en moeten ze gered worden (een beetje overdreven maar je begrijpt wel mijn punt)

Dat is het nu net.

1 miljard winst? Dat wordt dan gewoon massaal uitgekeerd aan de aandeelhouders en de grote piefs (bonussen). Wat staat er officieel in de boekhouding? Juist ja, 50 miljoen € verlies of iets dergelijks.

500 miljoen verlies? Wat staat er officieel in de boekhouding? Inderdaad 500 miljoen verlies. En dan is het ineens drama en moeten ze gered worden (een beetje overdreven maar je begrijpt wel mijn punt)
Uw voorbeeld is zo fictief dat het onmogelijk is

In se is het heel simpel:

Er is een input (of dat nu Russisch gas is, Noors gas, LNG, biogas,..) en een output (consumptie, voor industrie, huishoudens en power generation). Een stockage is niet meer dan een buffervat tussen input en output.

Hoeveel gas er naar dat buffervat kan gaan kan énkel variëren door aanpassingen in input of output. Indien er vorig jaar minder gas uit stockage had verkocht geweest was dit enkel mogelijk geweest door méér input, of minder output. Een stockage creëert of verteert zelf geen gas.
En die meer input had toch aangekocht kunnen worden door meer geld op tafel te smijten?
Je gaat me niet wijsmaken dat de gasmarkt zo verstrengeld in elkaar zit dat er helemaal geen manoevreerruimte in zit?
Ik snap dat de aanvoer beperkt is, maar dit is in mijn ogen nog steeds te wijten aan geen toekomstgerichte aankopen.
Als de aanvoer zo beperkt zou zijn als jij impliceert, is er nooit ruimte om de gasreverves aan te vullen.
Zo zou je bvb een gaselektriciteitscentrale kunnen afzetten indien een andere centrale op die moment (waarschijnlijk) duurdere elektriciteit kan aanleveren (ik zeg maar wat, windmolens die ze soms stilleggen door te groot aanbod, een kerncentrale die niet op 100% vermogen werkt, heck, een bruinkoolcentrale in duitsland die even wat minder produceert omdat er toch genoeg is, ook het affakkelen van teveel gas gebeurt). Maar zoals hieronder aangegeven is dat nooit de meest economisch rendabele beslissing.

Dit artikel impliceert nochtans dat de lege gasreverves eerder (deels) aan de gasbedrijven toe te schrijven is:
The Commission said companies were unlikely to store enough gas based on market incentives alone, since gas prices are expected to remain high at least until the end of this year.

Dat je niet gewoon de kraan van je vat kan opendraaien en vullen tot het vol is, snap ik ook wel, maar alles afschuiven op input/output lijkt me toch ook wat kort door de bocht...

Intentie tot akkoord na de zomer. Yet again een DeCroo "akkoord". We mogen er niet meer mee lachen...

Quizvragen:
- Hoeveel gaan we dokken aan Engie voor de joint venture? Het is niet dat we assets of zo kunnen inbrengen... of wordt het enkel een exploitatie JV? (Waarschijnlijk nog niks over nagedacht of bepaald)
- Hoeveel gaan we uiteindelijk dokken?
- Hoeveel bochten gaan Groen en Ecolo nog maken?
- Hoeveel % haalt groen in de volgende verkiezingen :ROFLMAO:
- Hoe zou Tinne of Meyrem zich nu voelen?
- Oh ja, hoe zou het nog zijn met die overwinst belasting ? Toetreden tot een JV die overwinsten maakt. Ik zou als engie de 50% duur verpatsen.

Dat is het nu net.

Economics 101. Niet officiële winsten uitkeren als dividend... benieuwd hoe dat exact gebeurd.

Anyway, ongeveer alle energieproductie bedrijven (olie, gas) hebben miljarden gebloed in de corona periode. Vanwaar die fantasie komt dat ze continu geld printen, no idea ...2022 is voor velen het eerste deftige jaar in een jaar of 5. Voor de energie doorsluis bedrijven is het al vele jaren een drama en nu om zeep.

Intentie tot akkoord na de zomer. Yet again een DeCroo "akkoord". We mogen er niet meer mee lachen...

Quizvragen:
- Hoeveel gaan we dokken aan Engie voor de joint venture? Het is niet dat we assets of zo kunnen inbrengen... of wordt het enkel een exploitatie JV? (Waarschijnlijk nog niks over nagedacht of bepaald)
- Hoeveel gaan we uiteindelijk dokken?
- Hoeveel bochten gaan Groen en Ecolo nog maken?
- Hoeveel % haalt groen in de volgende verkiezingen :ROFLMAO:
- Hoe zou Tinne of Meyrem zich nu voelen?
- Oh ja, hoe zou het nog zijn met die overwinst belasting ? Toetreden tot een JV die overwinsten maakt. Ik zou als engie de 50% duur verpatsen.
Gisteren was er nog een artikel waarin inderdaad stond dat Engie extra geld wilde verkrijgen om de kerncentrales langer open te houden.
(Of ze tijdelijk te sluiten maar ze terug werkende te krijgen)

Er stond ook dat de overheid no way engie extra geld zou geven. Dat kan misschien wel kloppen (ze kunnen ook andere voordelen geven die op hetzelfde neerkomen), maar no way dat Engie gratis die kerncentrales langer zal openhouden. Ze willen (en ergens ook gewoon terecht omdat de overheid het allemaal zolang heeft laten aanslepen) boter bij de vis.

En die meer input had toch aangekocht kunnen worden door meer geld op tafel te smijten?

Was het maar zo simpel.

Flexibiliteit in de input zit vooral in LNG. Het aanbod op de wereldmarkt kan je niet zomaar verhogen naar eigen goeddunken. Europa staat in concurrentie met andere afnemers om de beperkte hoeveelheid LNG op de wereldmarkt te kopen. Vooral Azië (Japan, deels ook China) is een kapitaalkrachtige concurrent die je enkel uit de markt duwt door recordprijzen te betalen (zoals sinds begin dit jaar het geval is).

Want vergis je niet. Europa zuigt nu alle LNG naar zich toe in een poging om de stockages gevuld te krijgen. We doen dit zonder ons een moer aan te trekken van niet-Europese landen. Pakistan staat op de rand van een energiecrisis, Brazilië ziet een dip in de vraag omdat deze prijzen onbetaalbaar zijn voor hen, etc. Enkele maanden geleden zijn er cargo's naar Europa gekomen met ladingen die eigenlijk reeds verkocht waren aan andere landen. Maar voor de LNG-shippers was er meer winst te halen door hun cargo op de spotmarkt in Europa te verkopen en de boeteclausule uit de long term contracts te betalen, dan om hun contracten na te komen.

Je gaat me niet wijsmaken dat de gasmarkt zo verstrengeld in elkaar zit dat er helemaal geen manoevreerruimte in zit?
Ik snap dat de aanvoer beperkt is, maar dit is in mijn ogen nog steeds te wijten aan geen toekomstgerichte aankopen.
Als de aanvoer zo beperkt zou zijn als jij impliceert, is er nooit ruimte om de gasreverves aan te vullen.

Europa heeft zich inderdaad laten verleiden tot het inruilen van long term oil indexed contracts naar short term gas indexed contracts, en dat heeft Europa (en de consument) enige tijd geen windeieren gelegd met lage energieprijzen.
De vraag is in hoeverre die long term contracts ons hadden geholpen wanneer Rusland toch te pas en te onpas Force majeure inroept om de tanende leveringen te rechtvaardigen. Zullen nog pittige rechtbankdiscussies worden.

De invoer is altijd beperkt geweest, maar in evenwicht met de consumptie. Neem echter één van je belangrijkste supply-routes weg en je systeem gaat altijd in onbalans. Een compleet wegvallen van Noors gas zou Europa ook in een energiecrisis duwen. Een compleet wegvallen van Noord-Afrikaans gas zou hetzelfde doen. Een compleet wegvallen van LNG zou hetzelfde doen. Een compleet wegvallen van Russisch gas doet het nu.

Zo zou je bvb een gaselektriciteitscentrale kunnen afzetten indien een andere centrale op die moment (waarschijnlijk) duurdere elektriciteit kan aanleveren (ik zeg maar wat, windmolens die ze soms stilleggen door te groot aanbod, een kerncentrale die niet op 100% vermogen werkt, heck, een bruinkoolcentrale in duitsland die even wat minder produceert omdat er toch genoeg is, ook het affakkelen van teveel gas gebeurt). Maar zoals hieronder aangegeven is dat nooit de meest economisch rendabele beslissing.

Hindsight is a beautiful country.
Gascentrales zijn bij uitstek de leverancier van de flexibiliteit die een elektriciteitssysteem nodig heeft. Enkel andere, meer vervuilende, fossiele brandstoffen kunnen die rol overnemen. Remmen op gascentrales had vorig jaar dus sowieso geleid tot hogere elektriciteitsprijzen en meer uitstoot. Dat had je toen -zonder de kennis van verminderde Russische leveringen, zonder de kennis over historische lage niveaus van stuwmeren in heel Europa in 2022, etc- nooit verkocht gekregen aan de publieke opinie.

Dit artikel impliceert nochtans dat de lege gasreverves eerder (deels) aan de gasbedrijven toe te schrijven is:

Dat artikel gaat over de summer/winter spread. In essentie is een stockage vullen een vorm van arbitrage. Aankoopprijs gas in de zomer + kosten stockage < verkoopprijs gas in de winter, en dan is er een incentive om een stockage te vullen (dit is een hele simpele voorstelling want je kunt uren spreken over alle aspecten van een stockage, en om dat te optimaliseren werk je eigenlijk best met complexe rekenmodellen).
Wat dat artikel stelt is dat op dat moment (februari) de spotprijs voor gas hoger was dan op de termijnmarkt. Wat een incentive is om gas uit stockage te halen in plaats van te injecteren. Wat niet abnormaal is in februari aangezien dit nog volop withdrawal-season is.
De commissie heeft nu bepaald dat stockages 80% gevuld moeten zijn doorheen Europa. Andere landen zoals Frankrijk hebben al jaren zo'n verplichting. En de summer/winter spread is al een hele tijd in z'n normale plooi gevallen (lagere prijzen nu dan op de termijnmarkt voor winterperiode) waardoor er sowieso, los van verplichting, een incentive is om de stockages te vullen.

Dat je niet gewoon de kraan van je vat kan opendraaien en vullen tot het vol is, snap ik ook wel, maar alles afschuiven op input/output lijkt me toch ook wat kort door de bocht...

Europa zal altijd afhankelijk zijn van niet-Europese landen voor z'n energievoorziening. Een te grote afhankelijkheid opbouwen van Russisch gas blijkt nu een foute beslissing te zijn geweest. Maar om dit te compenseren verhogen we nu onze afhankelijkheid van andere landen (US, Azerbeidjan, aanschurken (sic) bij enkele landen uit het Midden-Oosten etc).
Trekken we volop de kaart van een andere energievoorziening dan zijn we weer afhankelijk van andere landen. Zonnepanelen zonder China? Gaat niet snel gebeuren. Batterijen zonder Afrikaanse grondstoffen? Windmolens?
Het enige wat je als continent kan doen is zo veel mogelijk diversifiëren in je energievoorziening en je verbruik naar beneden proberen halen. Maar maak je geen illusies, er zijn geen makkelijke oplossingen. En Europa gaat afzien.

Gisteren was er nog een artikel waarin inderdaad stond dat Engie extra geld wilde verkrijgen om de kerncentrales langer open te houden.
(Of ze tijdelijk te sluiten maar ze terug werkende te krijgen)

Er stond ook dat de overheid no way engie extra geld zou geven. Dat kan misschien wel kloppen (ze kunnen ook andere voordelen geven die op hetzelfde neerkomen), maar no way dat Engie gratis die kerncentrales langer zal openhouden. Ze willen (en ergens ook gewoon terecht omdat de overheid het allemaal zolang heeft laten aanslepen) boter bij de vis.

Engie zal zijn gascentrales willen bouwen.
Dat zal wel de pasmunt worden.

En de overwinst belasting?

Sorry, ik kom niet bij van het lachen.

Op het moment van het lanceren van het idee, lag ik al plat van het lachen. Wie dreigt nu iemand af waar je de bitch van bent in de onderhandelingen? Furthermore ging er nooit 1 Frank naar engie gaan, gingen belgie nooit instappen en gingen we de kost van nucleair afval nooit betalen. Pompompom, 2 maand later. Alles wat iedereen van een km ver zag gebeuren, komt uit. En tinne stond erbij en keek ernaar.

En je zou nog denken "voor het kiesvee", maar zelfs bij groen kiesvee is hoeveel procent nog voor de kernuitstap? 20-30%?

Betere zelfsabotage. En dat moet onze energie voorziening in orde brengen...

De Croo junior is goed op weg om Verhofstadt naar de kroon te steken als moreel corrupte uitverkoper van de Belgische staat, alles voor z'n postje... Dat prijsplafond voor de berging van nucleair afval cadeau doen aan Engie is in één woord gewoon misdadig.

What did you expect?

Eerst 10y met Engie hun kloten rammelen, daarna jezelf in een onmogelijke positie brengen qua energievoorziening en daarna op de blote knieën gaan smeken dat je je kar gekeerd hebt en de centrales toch open wil.

En passant ze nog afdreigen dat je hun winsten gaat stelen overwinstbelasting.

Het is een half mirakel dat Engie niet gewoon zegt, "kust mijn kloten en zit maar in de donker". Ja, debiel besturen heeft zijn prijskaartje...

Engie is vorig jaar begonnen met Renault procedure en en masse nucleair personeel laten afvloeien aangezien alles dicht ging. Denk je dat die gaan terugkomen voor een appel en een ei en de croo zijn schonen ogen?

De Croo junior is goed op weg om Verhofstadt naar de kroon te steken als moreel corrupte uitverkoper van de Belgische staat, alles voor z'n postje... Dat prijsplafond voor de berging van nucleair afval cadeau doen aan Engie is in één woord gewoon misdadig.
Is en blijft de fout in mijn ogen van groen en hun we sluiten de kerncentrales !!!!

Ik acht de kans groot dat als ze de kerncentrales hadden verlengd 2j geleden, toen engie nog vroeg wij hebben een antwoord nodig. En toen gezegd hadden wij laten een verlenging van 20 j toe. Dat het een heel ander verhaal werd.

Maar als ik moet kiezen tussen in het donker zitten terwijl ik mijn centjes tel (maar onze economie de dieperik ingaat) of niet in het donker zitten terwijl we wat meer geld uitgeven en dus wat hogere belastingen in de toekomst gaan komen. Dan kies ik toch eerder het laatste.

Maar laat het duidelijk zijn dat groen ons weer maar eens een kloot heeft afgetrokken. Tijdens Verhofstad was al niet voldoende...

Terug
Bovenaan