Aanpak van de gas- en energiecrisis

Tja, nu betaalt de vervuiler misschien nog niet genoeg dan, zeker wanneer fossiele energie er op een gegeven moment uit moet.

Esthetiek sluit andere zaken niet uit, maar de prijs ligt hoger.

Je kiest uiteindelijk ook waar/wat je huurt. Dat heb je wel degelijk voor een stuk zelf in handen. Sociale woningen uitgezonderd.

Een ouder/slechter geïsoleerd pand vertaalt zich normaliter reeds in een lagere huurprijs, nu subsidiëren we dat nog eens extra via een onbeperkt sociaal tarief, dat is ook allesbehalve duurzaam/eerlijk te noemen. Dan moet men die huisbaas maar dwingen tot isoleren, maar dat zal zich vertalen in een hogere huurprijs.

En ja, als ik m'n verwarming niet meer ga kunnen betalen, ga ik hem ook moeten uitzetten? Dat geldt ook als je als eigenaar tot de lage middenklasse behoort, waarom zou dat voor ""arme" huurders" anders moeten zijn?

De categorie werkende maar "arme" huurders is het meest gezien: ze krijgen geen sociaal tarief, zodat ze na aftrek van energiekosten nauwelijks meer (of in sommige gevallen minder) overhouden dan de niet-werkenden.

En in die groep hebben ze niet veel keuze waar & wat ze huren, die hebben vaak het geld niet om een A- of B-klasse appartement te huren.

Fantastisch wat ge hier allemaal leest. Iedereen moet binnen de kortste keren groener dan groen zien, wonen, rijden enz... . Het nieuwste donkergroene idee morgen al in huis halen.
Dat is voor de meeste mensen niet betaalbaar, punt. Op termijn zal dat wel in orde komen, maar de mensen bijna verketteren en een luxetarief willen invoeren omdat ze niet elke 2 jaar 'upgraden' naar het nieuwste groene idee... . Nog even en we zetten de mensen uit hun slecht geïsoleerde huis of slepen hun niet-elektrische wagen weg.
Eerlijk.... :unsure:
Alle gekheid op een stokje. De steeds strikter wordende energiemaatregelen (EPB) zorgen wel voor een verduurzaming van ons nieuwbouw woningaandeel. Renovaties volgen in sneltempo. De lagging factor zijn natuurlijk de mensen die in een nog niet gerenoveerde woning wonen en ik zie de overheid nog maatregelen treffen om deze groep wat meer druk op te leggen om te gaan isoleren. (in hoeverre de stijgende energieprijzen dit al niet doen)

Laatst bewerkt:
Sahara is 1 van de beste plaatsen om zonne-energie op te wekken. Op zich kan je dat dan verdelen over die landen maar dan moet je voor iedere land infrastructuur opzetten om energie op juiste plaats te krijgen alsook voor onderhoud.
Grootste probleem dat ze hebben is dat er geen water is en dat is nodig om de zonnepanelen proper te houden en woestijnzand af te spoelen. Anders gaat je rendement serieus zakken.

Maar neen, geopolitiek gezien ga je nooit alles in 1 land zetten.
Beste is eigenlijk altijd in eigen land houden.
Zand zou zelfs niet het probleem zijn. Gewoon de enorme concentratie aan hitte opwekking dat die panelen hebben, zou gewoon voor een wereldwijd klimaatprobleem zorgen.

Enfin misschien hangt het af van de grootorde hé. Maar heel de sahara = the planet is fucked.

Verlagen van plafonds is niet noodzakelijk, isolatie voorzien, hetgeen je gedaan hebt wel.

Daarnaast zie ik niet wat de aanwezigheid van spouwmuren uitmaakt. Geen spouwmuren wil gewoon zeggen dat als je 2 stenen als muur hebt, je uw buitensteen kunt afbreken en dan isolatie steken terwijl je uw fundering versterkt ofwel dat je aan buitenisolatie doet met ofwel een extra steen met hetzelfde uiterlijk ofwel gewoon een andere afwerking ertegen zet (plinten, opplaksteentjes,...)

Kortom niets technisch dat de noodzakelijke ingrepen tegenhoudt.

PS: rozetten en dergelijke is iets wat restaurateurs ook nog doen, als je dat in de toekomst ook nog in ere wilt houden. Kost gewoon veel meer geld.
lijkt me nogal een drastische ingreep om te doen in het huis waar je zelf in woont oO

Alle gekheid op een stokje. De steeds strikter wordende energiemaatregelen (EPB) zorgen wel voor een verduurzaming van ons nieuwbouw woningaandeel. Renovaties volgen in sneltempo. De lagging factor zijn natuurlijk de mensen die in een nog niet gerenoveerde woning wonen en ik zie de overheid nog maatregelen treffen om deze groep wat meer druk op te leggen om te gaan isoleren. (in hoeverre de stijgende energieprijzen dit al niet doen)

Het gemiddelde van bestaande woningen (huizen + appartementen), dus zonder nieuwbouw mee te rekenen, begin dit jaar was energieklasse D en dan nog aan de slechte kant van de D-range. 17% van de appartementen en 50% (!) van de ééngezinswoningen doet het slechter en zit in E en F.

Daar zouden nog maatregelen mogelijk moeten zijn die deftig renderen, alleen zullen daar in verhouding meer mensen met een laag inkomen in wonen, die ondanks een mooie terugverdientijd dat geld gewoon niet of moeilijk kunnen leggen.

Alleen zie ik het nog zo evolueren dat je bij nieuwbouw en verbouwingen nog meer gepusht zal worden om toch naar klasse A te gaan inclusief allerlei technieken die nog een fractie kunnen besparen (en nauwelijks economisch rendabel zijn + verouderd tegen dat ze zichzelf terugbetaald hebben), terwijl al die woningen in klasse E en F daar blijven zolang die niet door een grondige renovatie gaan (al dan niet na verkoop)
Dus dat de extremen groter worden, maar uiteindelijk een zeer groot deel van de woningen weinig evolueert, net daar waar de "low hanging fruits" nog te vinden zijn.

Het gemiddelde van bestaande woningen (huizen + appartementen), dus zonder nieuwbouw mee te rekenen, begin dit jaar was energieklasse D en dan nog aan de slechte kant van de D-range. 17% van de appartementen en 50% (!) van de ééngezinswoningen doet het slechter en zit in E en F.

Daar zouden nog maatregelen mogelijk moeten zijn die deftig renderen, alleen zullen daar in verhouding meer mensen met een laag inkomen in wonen, die ondanks een mooie terugverdientijd dat geld gewoon niet of moeilijk kunnen leggen.

Alleen zie ik het nog zo evolueren dat je bij nieuwbouw en verbouwingen nog meer gepusht zal worden om toch naar klasse A te gaan inclusief allerlei technieken die nog een fractie kunnen besparen (en nauwelijks economisch rendabel zijn + verouderd tegen dat ze zichzelf terugbetaald hebben), terwijl al die woningen in klasse E en F daar blijven zolang die niet door een grondige renovatie gaan (al dan niet na verkoop)
Dus dat de extremen groter worden, maar uiteindelijk een zeer groot deel van de woningen weinig evolueert, net daar waar de "low hanging fruits" nog te vinden zijn.
De overheid gaat de verhuurmarkt zeker onder handen nemen.
Wil je verhuren? minimum x EPC. Of uw verhuurprijs wordt geplafonneerd. Mss idem voor verkoop. Nu ja ... ik zit niet in de regering :p

Laatst bewerkt:
Blijkbaar is er nog geen haar op Tinne haar hoofd dat denk "met deze energie oorlog is het misschien geen slecht idee om de centrales wat langer open te houden". De politieke klasse gaat leven gevild wanneer energie schaars wordt deze winter.

Hoe dogmatisch kan je tegen kernenergie zijn jo

Ondertussen is de gasprijs meer dan het dubbel van vorige maand. 'tgaat niet goed gaan.

Laatst bewerkt:
Maar dat neemt @Vulture zijn punt toch niet weg? Voor veel mensen is dat niet betaalbaar of toch niet op korte termijn.
Ik neem mezelf als voorbeeld: huis uit 1960 gekocht in 2017. De verbouwingen dienden om het in de eerste plaats "bewoonbaar" te maken: nieuwe elektriciteit, sanitair etc. Daarnaast ook gekeken naar duurzaamheid en gezien dat daar ook een kostprijs aan hangt.
Dan moet je kiezen he: uiteindelijk zie naar wat je kan betalen en wat het best combineert: de vloer moest er toch uit, dus dan isoleer je en doe je je elektriciteit en sanitaire leidingen ineens ook mee, anders moet je het toch terug opengooien op korte termijn.

Uiteindelijk dan gekeken: wat doen we nu, wat doen we later en wat schrappen we?
Nu was het dus: vloer en ramen. Geschrapt vloerverwarming. Later: zonnepanelen, nieuwe daken en gevel isolatie en op echt lange termijn de gasketel vervangen.

Ondertussen is één dak vernieuwd: 25k. Dak twee moet nog gedaan worden en dan nog isoleren en zonnepanelen.
Maar dat zijn ook serieuze investeringen, waar weer wat tijd zal over gaan vooraleer er budget is. Het is echt niet realistisch te verwachten dat dat allemaal op 2 of 3 jaar afgebonjourd wordt.

Ondertussen is één dak vernieuwd: 25k. Dak twee moet nog gedaan worden en dan nog isoleren en zonnepanelen.
Maar dat zijn ook serieuze investeringen, waar weer wat tijd zal over gaan vooraleer er budget is. Het is echt niet realistisch te verwachten dat dat allemaal op 2 of 3 jaar afgebonjourd wordt.
Volgens mij, tenzij je dat op dag 1 allemaal inplant, lukt dat al niet door de wachttijd bij allerhande aannemers.

En ja, goedkoper wordt het ook niet.

Hoe realistisch is het om het Belgisch woonareaal snel energiezuiniger te maken?
Ik hoor niets anders dan klachten bij vrienden en familie over exploderende prijzen voor alles wat met bouw te maken heeft. Isolatiemateriaal was denk ik het eerste wat in prijs beginnen stijgen was, nog voor corona? Meer mensen die isoleren zou de prijs waarschijnlijk nog meer opdrijven? Over het vinden van een geschikte aannemer nog maar te zwijgen.

ok dit is toch belachelijk... johan Laveyne waarschuwt voor de energieverslindende airco's die onze energievoorraad deze winter kunnen hypothekeren.
Was het ook niet die expert die stelde dat een keuze voor gascentrales voor elektriciteitsproductie op te zetten ipv kerncentrales een perfect valabel alternatief is. Jaja... dat zien we nu zeker...

ok dit is toch belachelijk... johan Laveyne waarschuwt voor de energieverslindende airco's die onze energievoorraad deze winter kunnen hypothekeren.
Het zit achter een paywall, maar hoe werkt dat precies? :unsure:

.... En al die zonnepanelen zijn nu dan niks aan het doen? Ik dacht dat de stroomprijs in de zomer daardoor net lager lag?

Ik kan het ook niet lezen maar vermoedelijk gaat het over de lage gasreserves in Europa. Gas dat nu extra verbruikt wordt om elektriciteit te produceren is gas dat er deze winter niet is.
Nu zit je toch met de zonnepanelen die te veel produceren (reden voor de prosumententaks)? Iemand met een airco en zonnepanelen ontlast net het net op dit moment. Iemand zonder airco pompt gewoon zijn overschot op het net, dat dit niet aankan.
Los daarvan nog maar eens een teken dat we dat dogmatisch gedoe om naar gascentrales te gaan, niet kunnen toelaten.

Nu zit je toch met de zonnepanelen die te veel produceren (reden voor de prosumententaks)? Iemand met een airco en zonnepanelen ontlast net het net op dit moment. Iemand zonder airco pompt gewoon zijn overschot op het net, dat dit niet aankan.
Los daarvan nog maar eens een teken dat we dat dogmatisch gedoe om naar gascentrales te gaan, niet kunnen toelaten.
Uit het artikel:

- Franse kerncentrales zijn afhankelijk van het water van rivieren voor koeling, door de droogte en verdampen is er is er te weinig doorstroming en daardoor kunnen en mogen ze minder produceren
- Goedkope airco's verbruiken veel elektriciteit
- Weinig wind dus weinig windenergie
- Zonnepanelen verliezen efficiëntie bij warmte, een halve procent minder rendement per graad boven de 20°

Uit het artikel:

- Franse kerncentrales zijn afhankelijk van het water van rivieren voor koeling, door de droogte en verdampen is er is er te weinig doorstroming en daardoor kunnen en mogen ze minder produceren
- Goedkope airco's verbruiken veel elektriciteit
- Weinig wind dus weinig windenergie
- Zonnepanelen verliezen efficiëntie bij warmte, een halve procent minder rendement per graad boven de 20°
Hmm. Er is deze zomer toch veel wind?
Dat de kerncentrales nu minder mogen/kunnen produceren door droogte zegt nog niets over komende winter.
Effeciëntieverlies van zonnepanelen zie ik ook niet als een probleem voor komende winter.

Zijn dat effectief de zaken die die "expert" aanhaalt? Expert zet ik tussen aanhalingstekens omdat er elke dag 5 artikels verschijnen met meningen van experts die nooit bij naam genoemd worden. Iemand op de redactie met een warmtepomp thuis is waarschijnlijk "expert" voor energie.

Dat de kerncentrales nu minder mogen/kunnen produceren door droogte zegt nog niets over komende winter.
Effeciëntieverlies van zonnepanelen zie ik ook niet als een probleem voor komende winter.

Zijn dat effectief de zaken die die "expert" aanhaalt? Expert zet ik tussen aanhalingstekens omdat er elke dag 5 artikels verschijnen met meningen van experts die nooit bij naam genoemd worden. Iemand op de redactie met een warmtepomp thuis is waarschijnlijk "expert" voor energie.

Expert in kwestie is een professor van Gent, dacht ik. Al ligt zijn expertise eerder in de hernieuwbare energiesector ( en de slimme domme meter).

Het gaat erover dat het gas dat we nu of deze zomer moeten gebruiken om elektriciteit op te wekken omdat al die bronnen van hierboven niet voldoende zijn gas is dat we hadden kunnen opslaan als voorraad voor deze winter.

Typisch dat droogte nu ineens een argument is tegen kernenergie.
Frankrijk werkt al decennia met de tandem kernenergie -waterkracht.
Dit heeft altijd goed gewerkt maar 10 jaar geleden was er ook uitzonderlijke droogte en toen moest de kernenergie de waterkracht uit de shit helpen.

Terug
Bovenaan