Aanpak van de gas- en energiecrisis

125 euro per kwartaal zou 25 kinderen betekenen (korting is 20 euro per jaar per kind).
Die korting is op uw vastrecht (max 5 personen)
je hebt ook nog eens extra basistarief van 30m3 per bewoner

Prijsverschil tussen basistarief en erna is wel redelijk groot

Totaal onverwacht 320€ teruggetrokken op de elektriciteitsafrekening. Geschatte en verwachtte afrekening was tussen de 1k en 1,5k opleggen dus de verbazing was groot. Voorschotfactuur is 10€ gezakt naar 165/mnd. (Totaalverbruik tussen 8000 en 9000 kwh, 50/50 dag/nacht)

Totaal onverwacht 320€ teruggetrokken op de elektriciteitsafrekening. Geschatte en verwachtte afrekening was tussen de 1k en 1,5k opleggen dus de verbazing was groot. Voorschotfactuur is 10€ gezakt naar 165/mnd. (Totaalverbruik tussen 8000 en 9000 kwh, 50/50 dag/nacht)
Hoezo onverwacht, lag je verbruik onverwacht laag?

De zware maanden zijn in de winter natuurlijk, maar sommige headlines doen het graag lijken of we heel het jaar door aan max verbruik per maand zitten wat soms wel een vertekend beeld geeft. De energieleveranciers hebben ook liever een te hoog voorschot.
Blijft enorm duur geworden, begrijp me niet verkeerd.

Hoezo onverwacht, lag je verbruik onverwacht laag?

De zware maanden zijn in de winter natuurlijk, maar sommige headlines doen het graag lijken of we heel het jaar door aan max verbruik per maand zitten wat soms wel een vertekend beeld geeft. De energieleveranciers hebben ook liever een te hoog voorschot.
Blijft enorm duur geworden, begrijp me niet verkeerd.
Dagverbruik 2,5% lager, nacht 10% wat respectievelijk neerkomt op 7€ en 20€ aan mijn huidig kwh prijs excl transportkosten ed.
Ik had mijn meterstand tussentijds zelf ingegeven een maand voor opnemen van de meterstanden voor afrekening op my luminus.
En ze schatte een afrekening van 1200 a 1400€ en vroegen of ik mijn tussentijds factuur heel hoog wou verhogen voor de laatste betaling.
Rond 1k, het heeft gevarieerd tussen 700 en 1400€ op de site maar had het op 175 gelaten en gedacht dat ik gewoon de afrekening wel zou afwachten.

Kon eigenlijk in 2 andere topics ook maar toont nogmaals aan dat we ons al decennia laten ringeloren op economisch en energie vlak door andere mogendheden, een factor die nooit werd meegerekend in de drang naar steeds goedkoper op korte termijn is de afhankelijkheid en duurkoop op lange termijn.

We moeten nu beslissingen beginnen nemen die vandaag misschien duur zijn maar waardoor we terug onze productie van vitale industrie (terug) in eigen handen hebben. Een EU arbeider is misschien duurder dan 2 Chinese arbeiders maar die EU arbeider betaalt hier wel sociale lasten, heeft een inkomen uit arbeid het materiaal moet niet getransporteerd worden over half de wereld want het is hier al en we zijn minder afhankelijk van autoritaire regimes.

Wel ironisch dat deze vraag nu komt van bedrijfsleiders die zelf verantwoordelijk zijn geweest (en nog altijd zijn) uit winstbejag en onder druk van altijd meer korte termijn winst voor herlocatie van productie naar oa China, die nu pleiten voor een betrouwbare, onafhankelijk van China en consoorten, toeleveringsketen.

Wat verwarming van woningen betreft heb je gelijk.

Maar je vergeet dat een groot deel van het gas naar de industrie gaat, en dat gas daar niet (altijd eenvoudig) vervangen kan worden door elektriciteit.

Ik vergeet dat niet. Alleen ging het daar niet over.

Met name in sectoren met hogere temperaturen (steenovens, glasfabrieken, staal,...) is fosiel nog steeds "noodzakelijk" (qua rendement) om hoge temperaturen te verkrijgen en dit zijn grote verbruikers van fosiel. Enige alternatief hier (momenteel) is waterstof wat... veelal uit aardgas word gemaakt...

Het is absurd om gas (of steenkool of ander fosiel) eerst aan 60% rendement om te zetten in elektriciteit deze met verliezen te vervoeren over het net om deze vervolgens (zelf met een effeciente inductieoven van 90%) terug om te zetten in warmte. Hou je 50% rendement over...
Stook je rechtstreeks met gas of ander fosiel zit je 90-95%.

Het hangt gewoon van de toepassing af, en de energie die geimporteerd/geproduceerd word is niet voor niets een "mix" en deze mix moet je zo effecient mogelijk inzetten. Elektriciteit van zonnepanelen/kernenergie/wind/... voor toepassingen waar dit het meest effecient is, gas/fosiel (of hopelijk snel een alternatief) waar dit het meest effecient is.

Als er tijdelijk tekorten zijn zonder alternatieven (import, daling grote industriele afnemers,...) kan gas omzetten in elektriciteit even een "oplossing" bieden, maar stellen dat het het meest effecient is om alle gas om te zetten in elektriciteit is veel te simplistich en mis je een groot deel van het plaatje.

Dat is inderdaad het punt van wat ik zeg: in afwachting van volledige loskoppeling van gas, moeten we het gas op dit moment alleen inzetten waar het écht noodzakelijk is. Het verwarmen van huizen behoort daar niet toe.

Dat is inderdaad het punt van wat ik zeg: in afwachting van volledige loskoppeling van gas, moeten we het gas op dit moment alleen inzetten waar het écht noodzakelijk is. Het verwarmen van huizen behoort daar niet toe.
Uw huis verwarmen behoort, daar wél toe. Er is momenteel geen simpel alternatief dat op grote schaal gebruikt kan worden, en waag het niet om af te komen met een warmtepomp.

Uw huis verwarmen behoort, daar wél toe. Er is momenteel geen simpel alternatief dat op grote schaal gebruikt kan worden, en waag het niet om af te komen met een warmtepomp.
Zelfs moesten warmtepompen overal opties zijn, zijn er gewoon niet genoeg fysieke warmtepompen om die vervanging te bewerkstelligen. Dat duurt volgens mij toch een jaar of twee (vijf?) op z'n allerminst voordat dat fysiek allemaal kan uitgevoerd worden.

Met als argument...?

Elektriciteitsnet kan een plotse omschakeling naar elektrificatie van verwarming niet aan.
In Nederland is dit al een heikel thema (met regio's waar industriële klanten geen nieuwe aansluitingen of verzwaringen van bestaande aansluitingen kunnen aanvragen, en waar er regio's zijn waar er eigenlijk geen extra zonnepanelen op het net kunnen aangesloten worden).
In België zal dit binnenkort ook in het nieuws beginnen komen. Net zoals Nederland een paar jaar eerder was met het stikstofdebat. Zelfde problematiek in beide landen maar in België negeren we het net wat langer in de hoop dat het vanzelf wel weggaat.

Met als argument...?
Je moet ook al volledig energetisch gerenoveerd (isolatie, isolatie, isolatie) hebben alvorens een warmtepomp oké is. We weten allemaal dat dat gewoon niet mogelijk is voor gigantisch veel woningen. Zowel financieel als gewoonweg fout gerenoveerd. (enkel esthetisch)

Je moet ook al volledig energetisch gerenoveerd (isolatie, isolatie, isolatie) hebben alvorens een warmtepomp oké is. We weten allemaal dat dat gewoon niet mogelijk is voor gigantisch veel woningen. Zowel financieel als gewoonweg fout gerenoveerd. (enkel esthetisch)
Of (nog) niet gerenoveerd. De "energieambitie" om tegen 2050 alle 3,5 miljoen woningen te laten voldoen aan de (huidige) energievereisten lijkt mij al onhaalbaar. Laat staan op (nog) kortere termijn.
In een niet/slecht geïsoleerde woning met "hoge" temperatuur radiatoren heeft een warmtepomp weinig zin en rendement.
Zowel qua materialen (isolatie, warmtepompen, nieuwe ramen,...) als arbeid als financieel lijkt mij dit onmogelijk.

Dunno bv of mijn huis in aanmerking komt: halfopen, vloer en dak zijn nieuw en geïsoleerd maar gevels nog niet. De moeite om al een warmtepomp te denken of niet?

Zonnepanelen zijn gepland (niet gedaan bij eerste renovatie omdat het dak gedaan moest worden, bij vernieuwing dak niet gedaan wegens budget).

Dus no clue of het interessant is of niet? soit, beetje off topic maar ik denk dat er nog veel zo'n huizen zijn.

Dunno bv of mijn huis in aanmerking komt: halfopen, vloer en dak zijn nieuw en geïsoleerd maar gevels nog niet. De moeite om al een warmtepomp te denken of niet?

Zonnepanelen zijn gepland (niet gedaan bij eerste renovatie omdat het dak gedaan moest worden, bij vernieuwing dak niet gedaan wegens budget).

Dus no clue of het interessant is of niet? soit, beetje off topic maar ik denk dat er nog veel zo'n huizen zijn.
Same story here, maar dan gesloten (wat een plus is). Wat ik hier al eens heb besproken/zien passeren is kijken of je huis warm te houden is in de winter als je je CV watertemperatuur lager zet, al is dit natuurlijk niet hetzelfde als de grote oppervlakte van vloerverwarming. Het is alleszins ook iets dat ik de komende jaren wil bekijken want ooit zit er toch een switch naar warmtepomp/vloerverwarming aan te komen denk ik.

Begint al bij heb je vloerverwarming of radiatoren. Heb je radiatoren, pech. Er bestaan warmtepompen die hoog genoeg in temperatuur gaan maar de COP zakt dan zodanig in..

Begint al bij heb je vloerverwarming of radiatoren. Heb je radiatoren, pech. Er bestaan warmtepompen die hoog genoeg in temperatuur gaan maar de COP zakt dan zodanig in..
Ik denk dat de grote onzekerheid voor de leek is: "als ik hier vloerverwarming laat leggen en een warmtepomp plaats, krijg ik het hier nog warm in een koude winter".

Ik denk dat de grote onzekerheid voor de leek is: "als ik hier vloerverwarming laat leggen en een warmtepomp plaats, krijg ik het hier nog warm in een koude winter".
Net zoals radiatoren moet vloerverwarming berekend worden volgens volume en warmteverliezen.

Net zoals radiatoren moet vloerverwarming berekend worden volgens volume en warmteverliezen.
Welja, en voor de typische leek die gewoon een ouder huis heeft gekocht moet er dan een expert ingeschakeld worden (doet een typische chauffagist dat eigenlijk?). Kort gezegd is dat allemaal veel duurder en intensiever dan een nieuwe gasketel hangen, dus ik kan me wel inbeelden dat dit mensen afschrikt.

Terug
Bovenaan