Aanpak van de gas- en energiecrisis

Daar vergis je u toch wel in.
Ik stond op het punt uit elkaar te gaan. (feitelijk samenwonend, 1 kind).
Ik ben bij 2 verschillende (onafhankelijke) advocaten geweest. Ik dacht zelf ook dat je bij 50-50 co-ouderschap geen alimentatie moest betalen. Beide advocaten wisten mij toch wel het tegendeel te vertellen. Het ding is wel dat de vriendin al jaren op mutualiteit staat door een borderline persoonlijkheidsstoornis. Dus het verschil in inkomen is redelijk groot. Echter krijgt ze als ze van mij weg gaat nagenoeg 1.5K uitkering + kindergeld. Recht op sociale woning, sociaal tarief gas, elek, water en tv/telecom. Als ik hier particulier huur, de rekeningen betaal en alimentatie moet betalen is ze bijna beter af dan ik. En ik moet er nog voor gaan werken ook. En omdat de dochter dan bij mijn ma zou gaan eten na het school, zou ze er nog voor kiezen dat ze die bij haar mag houden tot ik terug ben van mijn werk ipv de oma. En blijkbaar heeft ze dat recht nog ook. Als alleenstaande werkende vader wordt je hier gewoon gestraft. Enfin, ik wil er niet te veel over uitweiden maar ik wil maar zeggen; ik verschiet van niets meer. Als ik dat zo hoor van collega's is het ook bijna altijd de man die aan het kortste eind trekt in zulke zaken.

Voor mij was dit ook de op 1 na eerste keer dat ik een advocaat moest raadplegen. Nu weet ik ondertussen ook hoe graag die mannen/vrouwen zich in het zwart laten betalen a rato €50/uur/gesprek. (want het was zelfs niet altijd een volledig uur). eerste keer was ivm erfenis verwerping en daar was de advocaat ook plaatsvervangend vrederechter. Ook liefst alles in het zwart. Met de nodige blabla dat het dan 21% goedkoper was. Sociale lasten vergeten ze dan graag voor het gemak. (enfin , genoeg geventileerd voor vandaag ;) )
Dat heeft niets te maken met verschil man-vrouw. Louter door de uitkering ziekenkas, dat is voor een alleenstaande altijd iets in de 1500 EUR + sociaal tarief op praktisch alles, recht op sociale woning en recht op een pro deo. Voor de bepaling van uw bijdrage wordt inderdaad enkel naar het loon gekeken. Praktisch ieder alleenstaande werkende ouder is slechter af :).
Echter een sociale woning vinden is niet zo eenvoudig, wachtlijst is enorm.

Dat heeft niets te maken met verschil man-vrouw. Louter door de uitkering ziekenkas, dat is voor een alleenstaande altijd iets in de 1500 EUR + sociaal tarief op praktisch alles, recht op sociale woning en recht op een pro deo. Voor de bepaling van uw bijdrage wordt inderdaad enkel naar het loon gekeken. Praktisch ieder alleenstaande werkende ouder is slechter af :).
Echter een sociale woning vinden is niet zo eenvoudig, wachtlijst is enorm.
Ik had het dan ook niet over die uitkering maar over de uitkomsten van rechtzaken i.v.m. scheiding (+ eventueel hoederecht).
In 90% van de gevallen van mensen die ik ken, is de moeder hier altijd het beste uitgekomen. Moet er ook wel bij zeggen dat in meer dan de helft van die gevallen de moeder ook werkloos dan wel op ziekenkas stond. En dat wordt dan blijkbaar gezien als een voordeel t.o.v. de kinderen.

Joris woont samen met zes vrienden: “We kregen een energiefactuur van 9.338 euro"

Zoveelste sensatie artikel zonder enige inhoud.

Wat is hun verbruik?
Welk tarief betalen ze?
Welke temperatuur stoken ze?
Hoe oud is hun ketel?

Daarbij, een rijhuis is toch min of meer redelijk geïsoleerd als het langs twee kanten is ingesloten? Staan hun ramen gewoon open?
Met 6 werkende inwoners kan je ook een energetische renovatie veroorloven.

Joris woont samen met zes vrienden: “We kregen een energiefactuur van 9.338 euro"

Wat is hun verbruik?
Welk tarief betalen ze?
Hoe oud is hun ketel?

Daarbij, een rijhuis is toch min of meer redelijk geïsoleerd als het langs twee kanten is ingesloten? Staan hun ramen gewoon open?
Goh, zo sensatie is het niet. Variabel tarief en niemand die ooit stilstond bij het contract. Zo'n huis is misschien wel ingesloten, maar de kans op een niet-geïsoleerd dak en dan nog misschien ergens enkel glas is redelijk groot. Allemaal thuiswerken, dus waarschijnlijk werd er in elke ruimte wel goed gestookt.
En het is een huurhuis hé.

Wat is hun verbruik?
Welk tarief betalen ze?
Hoe oud is hun ketel?

Bwa, ik heb nog op kot gezeten in een rijtjeshuis waarbij de keukendeur die uitgaf op een koertje onderaan een opening van 2 cm had, waardoor de ijzige wind los binnenwaaide. De verwarming stond daar ook gewoon dag en nacht op, aja wij betaalden toch een vaste prijs per maand.

Even de V-test open gedaan voor de prijzen van april

16.000kw gas van 1800p/j naar nu 2500p/j (vast)

jeej

Weet iemand hoe het sociaal tarief eigenlijk gefinancieerd wordt?

Als ik de berichten moet geloven maken daar momenteel 1 miljoen huishoudens gebruik van. Stel dat het sociaal tarief een besparing op jaarbasis oplevert van 2000 euro, is dit dus een totale kost van 2 miljard. Ik neem aan dat de energiemaatschappijen deze kost niet dragen, maar hoe gaat het dan wel?

Vergoedt de overheid rechtstreeks de energiemaatschappijen? Of verrekenen zij deze 2 miljard in hun energieprijzen die ze aan de overige huishoudens (en zakelijke klanten?) leveren?

Als ik de berichten moet geloven maken daar momenteel 1 miljoen huishoudens gebruik van. Stel dat het sociaal tarief een besparing op jaarbasis oplevert van 2000 euro, is dit dus een totale kost van 2 miljard. Ik neem aan dat de energiemaatschappijen deze kost niet dragen, maar hoe gaat het dan wel?

Vergoedt de overheid rechtstreeks de energiemaatschappijen? Of verrekenen zij deze 2 miljard in hun energieprijzen die ze aan de overige huishoudens (en zakelijke klanten?) leveren?
De overheid legt het verschil bij.

Hoe kan dat nu serieus een vraag zijn?

U en ik betaalt dat. De gewone man wordt 2x in de poep genomen om de hangmat te financieren.

Alle in mei loopt mijn vast contract van 2 jaar ook af, ook maar op zoek naar een degelijk tarief voor gas en elektriciteit.
Zal al maar rekening houden met minstens een verdubbeling 🙄

Hoe kan dat nu serieus een vraag zijn?

U en ik betaalt dat. De gewone man wordt 2x in de poep genomen om de hangmat te financieren.
Maar uiteindelijk kan je dat voor alles zeggen. Alles wat de overheid uitgeeft komt van de werkende man en vrouw.
En ook werkende mensen maken aanspraak op een sociaal tarief.

De overheid compenseert de energieleveranciers voor het verschil tussen sociaal tarief en het 'gangbare' tarief. Die compensatie wordt echter niet direct uitbetaald waardoor leveranciers een niet onaanzienlijk bedrag moeten pre-financieren.

De middelen hiervoor werden tot vorig jaar opgehaald via de federale bijdrage, een van de taksen op de energiefactuur. Sinds 1 januari is de federale bijdrage vervangen door een bijzonder accijns. De facto zijn het dus niet de belastingbetalers die het sociaal tarief betalen, maar de eindverbruikers.
Interessante noot die onopgemerkt is voorbijgegaan: op de federale bijdrage was geen BTW verschuldigd, op de bijzonder accijns wel.

Maar uiteindelijk kan je dat voor alles zeggen. Alles wat de overheid uitgeeft komt van de werkende man en vrouw.
En ook werkende mensen maken aanspraak op een sociaal tarief.
Meer dan 1 M gezinnen met sociaal tarief. Eens 20% sociaal tarief krijgt, dan klopt er iets niet.

Mijn kuisvrouw betaalt niks in de creche, sociaal tarief overal, maar wel een koopwoning.... haar vent werkt niet, zij 3 dagen, en 2 kinderen...

Die heeft op het einde van de maand 500 euro minder dan mezelf. Tegen dat de creche, de elektriciteit, gas, water betaald zijn, zijn we 1000 euro minder. Kuisvrouw betaalt daar bijna niks voor. Ik dacht dat we progressive tarieven hadden voor iets....

Het energie pakket kost 2-3-4 mrd. Zag vrijdag weer vanalles extra erbij geduwd worden. Ik zal er niet veel van krijgen... per gezin dat belastingen betaalt 1000 euro extra put die gevuld dient te worden. 100 per maand, groetjes van de liberalen.

Meer dan 1 M gezinnen met sociaal tarief. Eens 20% sociaal tarief krijgt, dan klopt er iets niet.

Mijn kuisvrouw betaalt niks in de creche, sociaal tarief overal, maar wel een koopwoning.... haar vent werkt niet, zij 3 dagen, en 2 kinderen...

Die heeft op het einde van de maand 500 euro minder dan mezelf. Tegen dat de creche, de elektriciteit, gas, water betaald zijn, zijn we 1000 euro minder. Kuisvrouw betaalt daar bijna niks voor. Ik dacht dat we progressive tarieven hadden voor iets....

Het energie pakket kost 2-3-4 mrd. Zag vrijdag weer vanalles extra erbij geduwd worden. Ik zal er niet veel van krijgen... per gezin dat belastingen betaalt 1000 euro extra put die gevuld dient te worden. 100 per maand, groetjes van de liberalen.
En dan nog eens gesubsidieerde dienstencheques wss

In Nederland hebben ze het licht gezien: allemaal thermostaat op 19° :laugh:

Sorry maar dan heb zelfs ik het koud hier, vorige woonst was 20° warmer dan hier 21° maar we verbruiken wel de helft van toen wegens veel betere isolatie en VV...

20 is toch het absolute minimum om nog comfortabel stil te zitten in uw zetel, en dan nog is het koud.. Nu, het heeft wel effect, volgens mijn tado energierapport van maart zou ik 48% bespaard hebben.. Weet nu natuurlijk niet ten opzichte van wat ze rekenen :p

Fuck dees, dat die pelletkachel maar rap binnen komt

20 is toch het absolute minimum om nog comfortabel stil te zitten in uw zetel, en dan nog is het koud.. Nu, het heeft wel effect, volgens mijn tado energierapport van maart zou ik 48% bespaard hebben.. Weet nu natuurlijk niet ten opzichte van wat ze rekenen :p

Fuck dees, dat die pelletkachel maar rap binnen komt
Hangt er wat vanaf, luchtvochtigheid en stralingswarmte bv.

1° lager dacht ik is 7% besparing maar geen idee of dat klopt

En fuck dees dat ze maar rap eens een deftige tax op kachels introduceren! Die stank, die CO2, .. keba

Co2 wordt door alles met verbranding uitgestoten eh.. Pellets hebben op zich een vrij proper verbranding.

Terug
Bovenaan