Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ivm inflatie. Alle bedrijven gaan hogere prijzen doorduwen. Ook bij mijn werkgever weet ik al dat binnen dit en een aantal maanden onze klanten gemiddeld 8% meer zullen moeten betalen.

Ivm gas en de focus op de groene transitie: Zoals we nu bezig zijn, gaan we onze afhankelijkheid eenvoudig verleggen van Rusland naar China:
- De zonnepanelen komen nu al van daar (met Oeigoerse 'medewerking')
- Batterij & batterij supply chain idem, praktisch een monopolie
- ultra hoog voltage lijnen, broodnodig om die groene elektriciteit van de windfarm & zonnige zandbak te transporteren naar de industriële zones: goed op weg om de leider te worden.
- Nucleaire centrales: China plant om tussen nu en 15j 150 kerncentrales te bouwen. Dat zijn er meer dan overal ter wereld in de laatste 35j.

Enige waar de EU landen goed in zijn is (offshore) windturbines.

Voor de microchips heeft de EU de Chips Act gemaakt. Ik hoop dat ze over het hele industriële beleid gaan nadenken. Die chips waren een acuut symptoom van een veel groter probleem.

De Telefacts reportage van gisteren (De race om de batterij) stemt toch hoopvol over de toekomst van energie: hernieuwbaar en beschikbaar. Al bleek ook dat België in Europa bij de slechtere van de klas behoort.

@Wilto de afhankelijkheid verleggen is inderdaad een risico, kwam ook aan bod gisteren. Anderzijds waren er ook andere interessante experimenten zoals energie opwekken dmv zwaartekracht, waarvoor oude mijnschachten kunnen worden gebruikt, verbranding van ijzer waarbij een circulair systeem kan worden opgezet, ... Ik hoop dat we meer gaan inzetten op schone en onafhankelijke energie...

Om filosofisch af te sluiten:

Als energie proper, goedkoop en onbeperkt beschikbaar is, moet je dan nog zuinig zijn?

Als energie proper, goedkoop en onbeperkt beschikbaar is, moet je dan nog zuinig zijn?
Dat is net de kern van de zaak: de vraag naar energie in zijn algemeenste vorm (want het wordt gebruikt voor overleven, voedselproductie, oorlogvoeren, innovatie, exploratie, ...) neemt altijd toe, dus wie de goedkope propere flexibele energiebron bezit, kan de wereld om zijn vingers winden.

Dat was 100 jaar geleden zo (1000 jaar durf ik niet zomaar stellen, het zal misschien moeilijker aan te tonen zijn wegens "indirecte energie"), en dat is nu steeds meer en meer.

Iets meer dan 100 jaar geleden leefden we in een héél andere wereld, energie werd weliswaar stilletjes aan meer en meer beschikbaar, maar één andere grote beperking op de menselijke bevolkingsgroei was nog maar recent opgeheven: dankzij Haber-Bosch kon men kunstmest gaan produceren, waar men voorheen afhankelijk was van dierlijke mest (ironisch genoeg heeft de eerste van die twee uitvinders ook geholpen bij de uitvinding van gifgas in WOI en nadien het insecticide Zyklon B dat tijdens WOII een heel ander doel vond).

Een wereld zonder kunstmest, was er één geweest met véél meer hongersnood, met veel minder bevolkingsgroei en misschien héél andere oorlogen. Laat oh, ironie deze oorlog van Rusland tegen Oekraïne ook mogelijk zorgen voor een schaarste op dat vlak... Beangstigend.

Oh, en vanochtend helaas weer getrakteerd op wat Groen propaganda tijdens een YouTube-podcast met de leugenachtige Tine Van der Straeten,
net wanneer ik een smakelijk tasje koffie aan het drinken was. :sick: Geef mij dan nog maar liever de filmpjes van PvdA en Vlaams Belang, ook niet mijn favoriete partijen, maar tenminste minder irritant.

Oh, en vanochtend helaas weer getrakteerd op wat Groen propaganda tijdens een YouTube-podcast met de leugenachtige Tine Van der Straeten,
net wanneer ik een smakelijk tasje koffie aan het drinken was. :sick: Geef mij dan nog maar liever de filmpjes van PvdA en Vlaams Belang, ook niet mijn favoriete partijen, maar tenminste minder irritant.
Dit constante, eindeloze gebash op dezelfde persoon zonder nieuwe input begint anders ook serieus te vervelen :unsure:

Dit constante, eindeloze gebash op dezelfde persoon zonder nieuwe input begint anders ook serieus te vervelen :unsure:
De leugens en valse cijfers van een leugenaar blijven vervelen ook als ze steevast dezelfde zijn.
Mijn post bevatte daarnaast nog wat meer inhoud, véél meer dan de jouwe.

Engie gaat lachen

Voor Groen-voorzitster Meyrem Almaci is het energieakkoord dat zopas werd gesloten een belangrijke stap vooruit naar honderd procent hernieuwbare energie. “Sinds de oorlog in Oekraïne uitbrak, swingden de energieprijzen de pan uit. De versnelling van hernieuwbare energie is de beste manier om energieonafhankelijk te worden en de energiefacturen structureel te verlagen.

Almaci is ook tevreden dat de regering in het kader van de bevoorradingszekerheid heeft beslist om tegen 2025 voldoende flexibele energie te voorzien in de vorm van gascentrales. “De nood aan flexibele gascentrales is het gevolg van 20 jaar non-beleid, de energieswitch naar hernieuwbare energie het gevolg van ons beleid”, besluit Almaci.
Nee de prijzen swingen ook de pan uit omdat je veel te veel volk aan de baxter laat hangen, veel te vroeg geld door ramen en deuren gegooid hebt voor hernieuwbare energie dat veel te duur was omdat er geen oplossing was voor een domme beslissing in 2003 en nu ga je 99.99% zeker veel te veel betalen aan engie

En die gascentrales gaan ons ook veel geld kosten als ze al klaar zijn tegen 2025 (en dan nog eens uitstoten).

En hoe gaan ze al die windenergie verdelen is daar al een oplossing voor want in West-Vlaanderen is er heel veel protest?

Laatst bewerkt:

Inhoudsloos, net zoals de irrationale fobie die 'onze' Groenen hebben van kernenergie?
Je mag er niet aan denken in wat voor shit we hadden gezeten moest Demir geen stokken in de wielen hebben gestoken van Tinne haar gascentrales. Vechtfederalisme heeft heel soms zo z'n voordelen.

Iets meer dan 100 jaar geleden leefden we in een héél andere wereld, energie werd weliswaar stilletjes aan meer en meer beschikbaar, maar één andere grote beperking op de menselijke bevolkingsgroei was nog maar recent opgeheven: dankzij Haber-Bosch kon men kunstmest gaan produceren, waar men voorheen afhankelijk was van dierlijke mest (ironisch genoeg heeft de eerste van die twee uitvinders ook geholpen bij de uitvinding van gifgas in WOI en nadien het insecticide Zyklon B dat tijdens WOII een heel ander doel vond).

Een wereld zonder kunstmest, was er één geweest met véél meer hongersnood, met veel minder bevolkingsgroei en misschien héél andere oorlogen. Laat oh, ironie deze oorlog van Rusland tegen Oekraïne ook mogelijk zorgen voor een schaarste op dat vlak... Beangstigend.

Je bedoelt die kunstmest die de bodem helemaal doet uitputten waardoor nu stukken landbouwgrond totaal onbruikbaar worden?

Engie gaat lachen

Nee de prijzen swingen ook de pan uit omdat je veel te veel volk aan de baxter laat hangen, veel te vroeg geld door ramen en deuren gegooid hebt voor hernieuwbare energie dat veel te duur was omdat er geen oplossing was voor een domme beslissing in 2003 en nu ga je 99.99% zeker veel te veel betalen aan engie

En die gascentrales gaan ons ook veel geld kosten als ze al klaar zijn tegen 2025 (en dan nog eens uitstoten).

En hoe gaan ze al die windenergie verdelen is daar al een oplossing voor want in West-Vlaanderen is er heel veel protest?
"sinds de oorlog". Tiens, zijn ze daar al sinds oktober aant vechten ?

Duitse (groene) minister naar Qatar vertrokken om LNG (gas)-contracten te onderhandelen ter vervanging van het Russische gas.

Qatar, het land van slavernij, zo goed als onbestaande vrouwenrechten en waar homo’s de cel invliegen!

En men zag dat het goed was!

Ook middenklassers met modale lonen maar weinig marge balanceren nu voor het eerst in hun leven op het randje, zoals Carl (44), een OCMW-ploegbaas met een netto-inkomen van 1.900 euro. “Er rest me nog 2,76 euro deze maand, want ik moest verzekeringen betalen.”

https://www.hln.be/binnenland/br-pr...de-kippen-is-het-eten-nooit-echt-op~aca94ebf/
1900€ netto (+80€ MC)
Werkt bij het OCMW en kent de valkuilen, zij bevelen max 1/3e te betalen aan een hypotheek.

Hij betaalt 42% van zijn loon aan een hypotheek aan een te renoveren huis. En nu vallen die verbouwingen tegen (+de gestegen levenskost + alimentatie en co-ouderschap)

Maar hij lijkt me toch vooral de mist in te zijn gegaan met zijn hypotheek.

Wij wonen sinds een paar maanden in een huis dat we aan het renoveren zijn.
Energiecontract afgesloten bij Bolt, 192 euro/maand voorschot. Paar weken geleden gebeld en eens effectief de meterstanden ingegeven om een preciezere blik te krijgen op ons verbruik. Resultaat: op 3 maanden tijd moeten we 1300 euro bijbetalen en ze stellen voor om ons voorschot op te trekken naar 460 euro/maand.

Wij wonen sinds een paar maanden in een huis dat we aan het renoveren zijn.
Energiecontract afgesloten bij Bolt, 192 euro/maand voorschot. Paar weken geleden gebeld en eens effectief de meterstanden ingegeven om een preciezere blik te krijgen op ons verbruik. Resultaat: op 3 maanden tijd moeten we 1300 euro bijbetalen en ze stellen voor om ons voorschot op te trekken naar 460 euro/maand.
Vast contract ? Variabel contract ? Aan welk tarief ? Welk verbruik?
Hoe hebben ze het verbruik hiernaast verder geëxtrapoleerd ? De maanden februari, januari en december zijn grofweg de zwaarste verbruikers, dus je kunt in principe niet zomaar *4 doen.

Terug
Bovenaan