Aanpak van de gas- en energiecrisis

Daag ze niet uit hé, sewwes krijgen ze nog het lumineuze idee om in het belang van de staat de lonen van het overheidspersoneel met 50% te verlagen.
Dan zal er ook niemeer veel gewerkt worden (en voor de grappige onder ons : ja nog minder als nu)
Maar inderdaad mogen ze niet onderschatten nee

Bedrijfswagens zijn geen achterpoortjes, er is speciaal wetgeving geschreven om dat mogelijk te maken. Moest er in de wet niets staan over bedrijfswagens zouden ze veel zwaarder belast worden. Het is bovendien ook niet zo dat mensen die veel verdienen meer belastingen beginnen te betalen. Als de mogelijkheid zich voordoet om legaal minder belastingen te betalen dan gaat zo goed als iedereen dat doen, rijk of arm, zwaar of minder zwaar belast.
Achterpoortjes zijn altijd legaal dus logisch dat er wetgeving rond is

Maar is wel manier om RSZ te omzeilen en stukje BV dus achterpoortje
Maaltijdcheques zijn ook achterpoortjes. Daar is dan weer geen gezever over ? Nochtans de ene heeft er van 3 euro en de andere van 8?
Ja alles wat niet onder basisloon valt (dus RSZ/BV onderworpen zoals gewoon loon)

En zo zijn er heel veel.
Nu goed het is ridicuul dat niet iedere bediende evenveel RSZ % betaald bv

Maar soit is teveel off-topic

Amai, drastisch ingegrepen.
En amai, ik volg hier Mac-B hier toch ook wel gedeeltelijk in dat het eigenlijk belachelijk is dat men zo hard ingrijpt.

Ik denk dat men als overheid zelf eens dringend moet gaan duidelijk maken dat hoge brandstofprijzen op lange termijn onvermijdelijk zijn. Het grootste probleem is dit gebrek aan lange termijn duiding. Als men nu zou zeggen "de komende 10 jaar gaat de prijs van brandstof verdubbelen", dan kunnen mensen daar voor hun langetermijn keuzes rekening mee houden en zal de marktwerking zich hier meer op richten. Grootste probleem is het gebrek aan zekerheid.

Ook de combo verlagen prijzen aan de pomp én niet verhogen van trein-en bustickets is opmerkelijk.
Lees: de incentive om het OV te nemen is nog kleiner geworden

Ook de combo verlagen prijzen aan de pomp én niet verhogen van trein-en bustickets is opmerkelijk.
Lees: de incentive om het OV te nemen is nog kleiner geworden
Verlagen bedoel je?

Kost 300mio maw ik mag er sowieso meer aan betalen in toekomst dan dat ik er nu iets aan heb

Laatst bewerkt:
Weer de slechts mogelijke keuzes gemaakt. Mazoutcheques…, 10 euro korting bij volle tank… please van welke planeet komen die mensen.
Ze geven weer vissen in plaats van te leren vissen. Schrijnend

Welja, prijzen stijgen... in 2010 ging iedereen al zeggen dat benzineprijzen op lange termijn sneller gaan stijgen dan de index.
Nu zijn we 2020.
In 2030 gaat het waarschijnlijk ook hoger zijn dan nu.

Dan zijn sommige levensstijlen niet meer haalbaar op de duur ja.
Dan wordt het moeilijk om te wonen in Alveringem en iedere keer 30km enkel met de auto rijden om in de fabriek te geraken in pakweg Ieper bijvoorbeeld. 60km per dag = 12.000 km
Pak een 10liter benzine per 100 km omdat die met een grote oude monovolume rijdt.
Dat is dagelijks 12 euro per werkdag aan huidige prijzen.

Voor een reden waarom de huizen daar veel goedkoper zijn.... Voor mij is dat een eigen keuze, velen zien dat anders.
Je kan het niet alles hebben; een goedkope huis omdat je specifiek op zoek ging naar een goedkoop huis, goedkope naft omdat je iedere dag 60km moet rijden met je eigen auto, goedkope energie omdat je juist in een half open/ open bebouwing zit.,...

De factuur ging er ooit eens afkomen en nu hebben we eens een "relatief kleine" shock als waarschuwing. Wat denkt iedereen wat er op lange termijn staat te gebeuren? :p

Ik vind dat allemaal nogal kop in het zand mentaliteit, vooral in autominnend West-Vlaanderen. Die zouden daar een strik rond Oekraïne binden en het cadeau geven aan de Russen moest het betekenen dat ze goedkoop kunnen rondbollen en verwarmen :p.
De huizen in West Vlaanderen zijn goedkoper ook omdat de lonen hier lager liggen dan in bvb Brussel of Antwerpen (meer dan 300 euro bruto) . Als algemene prijzen dan stijgen dan voelen West Vlamingen dat dus ook meer + dat we minder indexering op ons loon krijgen aangezien dit ook lager is.

.

Weer de slechts mogelijke keuzes gemaakt. Mazoutcheques…, 10 euro korting bij volle tank… please van welke planeet komen die mensen.
Ze geven weer vissen in plaats van te leren vissen. Schrijnend

toch 17 cent per liter korting. Het is al niet verkeerd. Wat had je verwacht, dat ze er een euro gingen afdoen?

Ze taxeren dus weer alsof de brandstof op 1,7 euro stond.

en da's weer genoeg facebook voor vandaag 🤦‍♂️

Dus de warme maanden betalen we 6% op onze gasfactuur en de koude maanden 21%
🤔
Klinkt logisch
🤷
Hun opzet is alvast geslaagd om het zo lang mogelijk te rekken zodat de koudste maanden voorbij zijn en ze dus nog een maximum aan inkomsten hebben. Ik dacht dat politici moesten zorgen voor hun volk, en niet uitzuigen.

Geweldig toch hoe die dieven denken dat ze daarmee wegkomen. In de zomer vanaf april tot september BTW verlaging op gas. Weer worden wij in ons gezicht uitgelachen…

Het klinkt niet slecht, maar wel tactisch goed gevonden... De regel gaat in na de wintermaanden wanneer iedereen minder zal verbruiken. Deze tijdelijke verlaging zal tem september gelden... Juist wanneer alle mensen weer meer gaan verbruiken...

Vraag me af wanneer hun frank valt dat hun wintergasverbruik over 12 maand verdeeld wordt en dat ze dus ook met de 6% btw in de zomermaanden voordeel hebben op hun winterverbruik.

Nee ik had verwacht dat ze een warmtepompcheque gingen geven en 10 korting op openbaar vervoer, mazout… de mensen die dat nog hebben zou men moeten steunen om daar vanaf te geraken niet aanmoedigen. Dat is er schrijnend aan.

Nee ik had verwacht dat ze een warmtepompcheque gingen geven en 10 korting op openbaar vervoer, mazout… de mensen die dat nog hebben zou men moeten steunen om daar vanaf te geraken niet aanmoedigen. Dat is er schrijnend aan.

er is een warmtepompcheque van 750 euro bijgekomen. Nog niet genoeg? De premie stijgt van 2250 naar 3000 euro.

Welja Belgisch beleid he, iedereen krijgt wat want we hebben bang om echte keuzes te maken en te leven met de consequenties, volgend jaar staan die met de mazoutketel opnieuw aan de deur van de regering.
Mazoutketels staan bovendien vaak in huizen van de jaren 60-80, sowieso al niet de meest energetisch efficiente woningen, elke euro die daar aan uitgegeven wordt die geen verbetering is op lange termijn is in sé weggesmeten geld.
Met alle subsidies voor warmtepompen, PV en quasi 0% renovatieleningen kan iedereen die er elk jaar 2000 liter mazout doorjaagt eigenlijk makkelijk een warmtepomp en PV betalen.

Welja Belgisch beleid he, iedereen krijgt wat want we hebben bang om echte keuzes te maken en te leven met de consequenties, volgend jaar staan die met de mazoutketel opnieuw aan de deur van de regering.
Mazoutketels staan bovendien vaak in huizen van de jaren 60-80, sowieso al niet de meest energetisch efficiente woningen, elke euro die daar aan uitgegeven wordt die geen verbetering is op lange termijn is in sé weggesmeten geld.
Met alle subsidies voor warmtepompen, PV en quasi 0% renovatieleningen kan iedereen die er elk jaar 2000 liter mazout doorjaagt eigenlijk makkelijk een warmtepomp en PV betalen.

en toch klagen die mensen liever ipv er iets aan te doen.

Dat het Belgische vastgoedpatrimonium moet verduurzamen staat buiten kijf.

Wat mij interesseert aan je voorbeeld is de terugverdientijd. Aan de huidige prijs (1,1164) kost 2000 liter je jaarlijks 2232 euro. Hoeveel kosten die PV en warmtepomp, inclusief de andere noodzakelijke werken die daarbij nodig zijn zoals je vloer uitbreken enz.?

Ik heb er geen idee van maar er zijn hier vast wel personen die hier een getal op kunnen kleven. Dan kan je terugverdientijd wat inschatten... De vraag die ik me stel is of de bewoners van die typische 60-80 woningen nog voldoende tijd hebben om zo'n investering af te schrijven. Worden die boomervilla's aan 20-30-40'ers en zelfs 50'ers verkocht dan zie je dat die toch doorgaans verbouwd worden en energetisch aangepakt.

Vraag me af wanneer hun frank valt dat hun wintergasverbruik over 12 maand verdeeld wordt en dat ze dus ook met de 6% btw in de zomermaanden voordeel hebben op hun winterverbruik.
Dat wordt verdeeld met een verbruiksprofiel dat het merendeel van het verbruik wel behoudt in de koude maanden...
Daarnaast heb je met een digitale gasmeter helemaal geen verdeling met verbruiksprofiel meer.
Dus ik denk niet dat je punt zo krachtig is als dat je denkt?

Je vergeet dan wel dat voor het vervangen van een CV-ketel naar een warmtepomp, je niet enkel de kost van de warmtepomp hebt, maar zowat heel je verwarmingssysteem mag gaan vervangen, vaak incl de vloeren uitbreken. Dat is geen kost die je dekt met een lening van €100 per maand he. En die pomp gaat ook niet gratis draaien natuurlijk, dus puur de installatiekost in rekening brengen, is ook al niet correct.

Wat mij interesseert aan je voorbeeld is de terugverdientijd. Aan de huidige prijs (1,1164) kost 2000 liter je jaarlijks 2232 euro. Hoeveel kosten die PV en warmtepomp, inclusief de andere noodzakelijke werken die daarbij nodig zijn zoals je vloer uitbreken enz.?
Dat is inderdaad een deel van het probleem, die mazout zou niet rendabeler mogen zijn dan pakweg een duurzamere installatie. Dat je in dit land anno 2022 nog steeds een mazoutketel mag installeren is hemeltergend, dat er een mazoutcheque komt al helemaal. De aankoop van je liters kan je in zekere maten nog wel timen dus compleet van de pot gerukt. Dat staat ook compleet haaks op de eenduidige richting die de EU uitgaat en wij dus ook zullen uitgaan binnen enkele jaren...

De reflex om meteen te praten over een warmtepomp met het uitbreken van de vloer als schrikbeeld begrijp ik evenmin. Is een warmtepomp vanuit energetisch oogpunt de ideale oplossing? Jazeker. Maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat wie niet in staat is een warmtepomp te installeren in de armoede zal verzeilen of het heel moeilijk krijgt? Dat is de tegenstelling die mensen willen maken.

Sowieso is de installatie van een warmtepomp in potentie pas stap 2 hé. Stap 1: warmtevraag omlaag door middel van isolatie. Pas wanneer je isolatie op punt staat wordt het uberhaupt interessant om na te denken op je manier van verwarmen. De hoeveelheid gas die je nog zal nodig hebben na deftige isolatie zal er sowieso al voor zorgen dat je het niet moeilijk krijgt ondanks de ongetwijfeld hogere gasprijs dan vandaag.

Dat is inderdaad een deel van het probleem, die mazout zou niet rendabeler mogen zijn dan pakweg een duurzamere installatie. Dat je in dit land anno 2022 nog steeds een mazoutketel mag installeren is hemeltergend, dat er een mazoutcheque komt al helemaal. De aankoop van je liters kan je in zekere maten nog wel timen dus compleet van de pot gerukt. Dat staat ook compleet haaks op de eenduidige richting die de EU uitgaat en wij dus ook zullen uitgaan binnen enkele jaren...

De reflex om meteen te praten over een warmtepomp met het uitbreken van de vloer als schrikbeeld begrijp ik evenmin. Is een warmtepomp vanuit energetisch oogpunt de ideale oplossing? Jazeker. Maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat wie niet in staat is een warmtepomp te installeren in de armoede zal verzeilen of het heel moeilijk krijgt? Dat is de tegenstelling die mensen willen maken.

Sowieso is de installatie van een warmtepomp in potentie pas stap 2 hé. Stap 1: warmtevraag omlaag door middel van isolatie. Pas wanneer je isolatie op punt staat wordt het uberhaupt interessant om na te denken op je manier van verwarmen. De hoeveelheid gas die je nog zal nodig hebben na deftige isolatie zal er sowieso al voor zorgen dat je het niet moeilijk krijgt ondanks de ongetwijfeld hogere gasprijs dan vandaag.
Ik kan je wel volgen, maar die isolatie staat er ook niet gratis tegen he. Ik denk (ale, weet zelfs zeker op dit forum) dat er hier veel zijn die geen idee hebben hoe veel mensen dat allemaal niet kunnen. Zo'n investeringen doen, kan op (heel) lange termijn mss voordelig zijn, maar de mensen kunnen die investering gewoon niet doen, zelfs niet met die renteloze leningen.

Terug
Bovenaan