Aanpak van de gas- en energiecrisis

Is nochtans zo.
Als je een gezin hebt met kinderen is een appartement gewoon te klein ook.
Mja. Dan moet je prioriteiten stellen. Kleiner wonen of facturen niet kunnen betalen.
Maar goed.
Er kan altijd miserie komen. Je kan ook je job verliezen. Ik zeg niet dat het niet kan.
Ik wou mezelf maar effe verdedigen dat ik niet zo kortzichtig kijk. Het moet toch echt grellig worden voordat de middenklasse facturen niet meer kan betalen. Leuk is het niet en je gaat minder opzij kunnen zetten, dat klopt.
Daarnaast kan je echt gigantisch besparen maar je gaat wel wat aan comfort inboeten.
Peace bro's.

Mja. Dan moet je prioriteiten stellen. Kleiner wonen of facturen niet kunnen betalen.
Maar goed.
Dus verhuizen omdat de prijzen plots extreem stijgen?

Er kan altijd miserie komen. Je kan ook je job verliezen. Ik zeg niet dat het niet kan.
Ik wou mezelf maar effe verdedigen dat ik niet zo kortzichtig kijk. Het moet toch echt grellig worden voordat de middenklasse facturen niet meer kan betalen. Leuk is het niet en je gaat minder opzij kunnen zetten, dat klopt.
Daarnaast kan je echt gigantisch besparen maar je gaat wel wat aan comfort inboeten.
Peace bro's.
Hangt er van af hoe jij middenklasse gaat definiëren denk ik. De "lagere" middenklasse heeft het nu echt niet zo goed hoor.

Dus verhuizen omdat de prijzen plots extreem stijgen?

Dat zou zeker voor sommigen een optie moeten kunnen zijn. Bv als je een groter ouder huis hebt dat nog niet energetisch gerenoveerd is en de kinderen het huis uit zijn.
Ik kan me inbeelden dan je dan niet het budget hebt om dat nog te doen en dan is verkopen om iets nieuwer, kleiner te kopen toch geen taboe?

En zo zijn er nog wel situaties. Maar toch even benadrukken dat niet iedereen ineens moet verhuizen als ze het even moeilijk hebben he, soms is dat gewoon de betere oplossing dan nog jarenlang gesubsideerd stoken in een EPC F huis.

Hangt er van af hoe jij middenklasse gaat definiëren denk ik. De "lagere" middenklasse heeft het nu echt niet zo goed hoor.

Akkoord, het zijn moeilijke tijden als er wat zaken samenvallen. Ook buiten eigen keuze om.

Volgens mij gaat ook een gevolg hiervan zijn dat een stuk meer boomers hun oud groot boomerhuis gaan verkopen en naar appartementen trekken, veel volk die zo grote oude villas zitten warm te stoken heel den dag door omdat ze op pensioen zijn.

Feit: bedrijfswagens met onbeperkte tankkaarten zijn een grote klucht van een fiscaal gedrocht in onze samenleving, waardoor sommigen buitenproportioneel ongeschonden uit deze crisis komen.
Tja als ik opslag krijg dan gaat er 60% naar de staat, van wat overblijft gaat meestal nog eens 21% naar de staat (soms eens 6%) als ik iets koop en van wat dan nog overblijft daarmee mag ik dan nog eens de volle pot betalen voor extra's zoals onroerende voorheffing voor mijn enige woonst of de CM-bijdrage of de vlaamse zorgpremie of een random bijdrage voor vuilnisophaal of ... (vul zelf aan allemaal zaken waarbij je korting/vrijstelling krijgt als je niet gaat werken of kinderen hebt)

Meer dan de helft van de mensen heeft gekozen voor dat beleid natuurlijk
Het is niet omdat ze een meerderheid hebben dat effectief 50% voor hen gestemd heeft ;)

Tja als ik opslag krijg dan gaat er 60% naar de staat, van wat overblijft gaat meestal nog eens 21% naar de staat (soms eens 6%) als ik iets koop en van wat dan nog overblijft daarmee mag ik dan nog eens de volle pot betalen voor extra's zoals onroerende voorheffing voor mijn enige woonst of de CM-bijdrage of de vlaamse zorgpremie of een random bijdrage voor het containerpark, ...
Die werkmens zonder tankkaart heeft dat toch ook allemaal?

Waar kan ik dat terugvinden? Voorlopig nog niet tegengekomen precies.
Vlaamse regering verhoogt budgetten voor renovaties en warmtepompen: tot 25.000 euro aan premies

Die werkmens zonder tankkaart heeft dat toch ook allemaal?
Klopt maar al die zaken die ik opsom zorgen ervoor dat er velen de achterpoortjes liever gebruiken
Laat de mensen meer overhouden en je hebt sowieso minder die de achterpoortjes gebruiken

Al zijn het geen achterpoortjes meer maar gewoon de voordeur :p

Volgens mij gaat ook een gevolg hiervan zijn dat een stuk meer boomers hun oud groot boomerhuis gaan verkopen en naar appartementen trekken, veel volk die zo grote oude villas zitten warm te stoken heel den dag door omdat ze op pensioen zijn.

Een wat meer innovatieve wetgeving kan ook al veel doen btw, niet alles moet opgelost worden met een zak geld of enkel op initiatief van de burger.

Er zijn wel wat van die boomerhuizen die eigenlijk perfect kunnen opgedeeld worden in meerdere woningen of appartementen. Maar begin daar maar eens aan, wordt soms echt moeilijk over gedaan en veel hoepels te doorspringen.
Dan is renoveren en er blijven wonen misschien ineens wel een optie, en niet enkel als kangoeroewoning ofzo (want dat is zonder apparte domicile en dua enkel een optie als direct famillielid).

Veel boomers verwarmen maar een deel van het huis waardoor de kosten meevallen voor henzelf.

Waar wij eerder en gelijke temperatuur willen en hebben in onze goed geïsoleerde woningen, kiezen ze vaak enkele te verwarmen ruimtes.

Veel boomers verwarmen maar een deel van het huis waardoor de kosten meevallen voor henzelf.

Waar wij eerder en gelijke temperatuur willen en hebben in onze goed geïsoleerde woningen, kiezen ze vaak enkele te verwarmen ruimtes.
Is niet omdat ze enkel hun keuken en living opwarmen dat ze daarom weinig verbruiken zenne.

Is niet omdat ze enkel hun keuken en living opwarmen dat ze daarom weinig verbruiken zenne.

Mijn ma elk jaar 2000 liter mazout. Klokvast.
Living en salon. Rest niet (keuken paalt aan living maar die deur staat steeds open dus warmte verspreidt zich).
Water en chauffage.

Een wat meer innovatieve wetgeving kan ook al veel doen btw, niet alles moet opgelost worden met een zak geld of enkel op initiatief van de burger.

Er zijn wel wat van die boomerhuizen die eigenlijk perfect kunnen opgedeeld worden in meerdere woningen of appartementen. Maar begin daar maar eens aan, wordt soms echt moeilijk over gedaan en veel hoepels te doorspringen.
Dan is renoveren en er blijven wonen misschien ineens wel een optie, en niet enkel als kangoeroewoning ofzo (want dat is zonder apparte domicile en dua enkel een optie als direct famillielid).
Tgoh, als ik hier in de buurt rondkijk naar de “boomerhuizen” alles behalve geschikt om om te vormen naar een kangoeroewoning of verschillende appartementen. Dan moet je al hele delen gaan bijbouwen, uitbreken, etc. Zo extreem groot zijn die niet.

De reden waarom zo’n arbeiderswoning uit de jaren 40 voor 300.000€ verkocht wordt is niet omdat dat huis zo groot is maar omdat dat neergeplant staat op een stuk grond van 16 meter breed en 60 meter diep.

Mijn ma elk jaar 2000 liter mazout. Klokvast.
Living en salon. Rest niet (keuken paalt aan living maar die deur staat steeds open dus warmte verspreidt zich).
Water en chauffage.
Awel, 2000 liter voor iemand alleen die maar 2 ruimtes opwarmt is veel eh :') In een appartement zou dat misschien equivalent zijn met 600-800 liter int slechtste geval.

Klopt maar al die zaken die ik opsom zorgen ervoor dat er velen de achterpoortjes liever gebruiken
Laat de mensen meer overhouden en je hebt sowieso minder die de achterpoortjes gebruiken

Al zijn het geen achterpoortjes meer maar gewoon de voordeur :p
Bedrijfswagens zijn geen achterpoortjes, er is speciaal wetgeving geschreven om dat mogelijk te maken. Moest er in de wet niets staan over bedrijfswagens zouden ze veel zwaarder belast worden. Het is bovendien ook niet zo dat mensen die veel verdienen meer belastingen beginnen te betalen. Als de mogelijkheid zich voordoet om legaal minder belastingen te betalen dan gaat zo goed als iedereen dat doen, rijk of arm, zwaar of minder zwaar belast.

Maaltijdcheques zijn ook achterpoortjes. Daar is dan weer geen gezever over ? Nochtans de ene heeft er van 3 euro en de andere van 8?

Terug
Bovenaan