Aanpak van de gas- en energiecrisis

Kan je energiefactuur niet betalen? Je leeft boven uw stand. Je had die open bebouwing maar niet moeten zetten of kopen. Een rijwoning en uw gasverbruik is /4. Zet uwe thermostaat op 18°C en uw gasverbruik is zo goed als 0..

Wanneer de prijzen maal 5 gaan heeft het weinig te maken met boven je stand leven.
Als je eerst 100e per maand kon dragen zonder probleem wil het absoluut niet zeggen dat het met 500e ook lukt. In ons belgenland is dat een slordige 800e bruto verschil.

'tis een crisis voor iets he.
Wel volledig akkoord dat mensen in eerste plaats naar zichzelf moeten kijken om te besparen.

Kan je energiefactuur niet betalen? Je leeft boven uw stand. Je had die open bebouwing maar niet moeten zetten of kopen. Een rijwoning en uw gasverbruik is /4. Zet uwe thermostaat op 18°C en uw gasverbruik is zo goed als 0..

Is er hier echt iemand op het forum in de situatie waar het uitzichtloos is? Dat zou ik eens willen weten.
Wat is dat nu weer voor denkwijze?
Je kon 5 jaar terug je facturen betalen en je leeft volgens die standaard? Logisch.
De prijzen verveelvoudigen en plots is het moeilijk? Ah, je leeft boven uw stand!
Ik begrijp die redenering niet, hoe kortzichtig kan je kijken?

Is er hier echt iemand op het forum in de situatie waar het uitzichtloos is? Dat zou ik eens willen weten.
Dat op termijn energie duurder zou worden had iedereen (nuja) wel verwacht, maar volgens zo'n redenering moet je altijd op alles voorbereid zijn. Ik durf wedden dat jij dat niet bent en niemand dat echt is hoor. Stel dat morgen er door een of andere ramp iets peperduur wordt dat jij nodig hebt, betekent dit dan plots dat je boven je stand leeft? Ik vind dat toch al te gemakkelijk gezegd.

Ook is financieel pijn doen =/= een uitzichtloze situatie.

Trouwens lijkt de kans me klein dat je zo'n mensen (voor wie het uitzichtloos is) gaat vinden op een subforum dat over politiek gaat, van een forum waar sowieso al niet echt de brede bevolking aan deelneemt.

Je burgers helpen is één zaak
Maar als jij KIEST om naar kantoor te gaan, dan moet je niet komen klagen of zagen dat het te duur is

Nederland heeft bij mijn weten een begrotingsoverschot en heeft dus net iets meer marge als ons.
En hoeveel mensen krijgen daar een sociaal tarief ?
Het is maar wikipedia maar toch:

Belastingsdruk:

- Nederland: 39%
- België: 45%

Bovendien hebben ze daar misschien een beter plan? Iemand die daar enige expertise over heeft en wilt delen?

https://www.rijksoverheid.nl/actuee...ellen-en-afhankelijkheid-sneller-af-te-bouwen

Ik ben het vaak oneens met mac-bc maar in deze heeft hij wel een punt, door de accijnzen hoog te houden gaan mensen automatisch voor een goedkopere en "groenere" oplossing kiezen, zeker als je door die accijnzen de groenere oplossing ook nog eens meer kan subsidieren. Indien je de accijnzen verlaagt stimuleer je eigenlijk iets waar je sowieso van moet afstappen.

Dit is natuurlijk wel een én én verhaal en ik hoop dat men dit dan ook zo toepast, als het alleen is om de gaten toe te rijden die het gevolg zijn van hun ondoordachte beleid de voorbije 50 jaar dan gaat dit niet op.

Als men vandaag zegt we houden de accijnzen zo hoog maar we gebruiken de meeropbrengsten om versneld windturbines te bouwen of zonnepanelen/warmtepompen te subsidieren (die we dan ook nog eens zoveel mogelijk lokaal produceren aub) waardoor we binnen dit en 10 jaar kunnen zeggen aan de Putins, Xi Jinpings en Sjeiks van deze wereld "bye bye nice to have known you!"

Als we er Europees dan nog zouden in slagen een grid uit te bouwen met windenergie uit Duitsland/Noorzee/Portugal, waterkrachtcentrales uit Scandinavie/Oostenrijk en PV-farms uit spanje/italie/Griekenland waardoor we quasi permanent van eigen energie voorzien zijn mss met een basiscapaciteit aan nucleair, dan mogen ze wat mij betreft zelfs de accijnzen verdubbelen op benzine en consoorten.

Deze crisis is hopelijk de wake-up call waar de Europese overheden wel op reageren want we hebben er al zoveel genegeerd, het stond in de sterren geschreven dat dit ooit zou gebeuren maar de muziek bleef draaien en het was plezant . Nu stopt hij en zien we dat wij de snullen zijn zonder stoel. Lage militaire capaciteit, energieafhankelijk van dictators en andere gezellige mensen en al wat we kopen komt uit China of hebben we er zelf aan verkocht.

In hoeverre zijn al die horror scenarios die geschetst worden realistisch ?

Ik zie de TTF weer rond de 100 schommelen. Een beetje hoger dan de periode tussen nov en start inval.

Wederom, de verbruiksprofielen zitten aan 80-90% van jaarverbruik tussen oktober en april. Dat wil zeggen dat alles wat tussen nu en volgende herst gebeurt interessant maar weinig relevant is. Ik kan ook een 300 TTF extrapoleren naar een gemiddeld jaartarief en roeptoeren, maar dat is de waarheid geweld aandoen. De flex tarieven zitten voor Q1 rond de 100 gemiddeld. Wat hoger is dan Q4 vorig jaar, maar niet dramatisch veel hoger om plots in een kramp te schieten.

Ik vind het allemaal charmant en zo dat de overheid doet alsof ze iedereen kan helpen. Maar a) het is niet nodig, b) ze hebben er de centen niet voor en c) chill the fuck down iedereen. Er is genoeg gas in de wereld, niemand gaat zijn afzetmarkt kapot maken door de prijzen x10 te doen op 2 weken. Ja, de russen gaan ons geen gas meer geven. Maar misschien voeren ze dat uit naar China of een random XXXikistan. Die zullen op hun beurt wel minder kopen in Noorwegen of Qatar of whatever semi-bandietenstaat die we niet boycotten en ons gas komt vandaar dan.

Stel dat je een elektrische SUV zou hebben dan zou je iets als dit kunnen schrijven: "Ik parkeer mijn SUV in overdekte parkings met plaatsen voorbehouden voor EV. Die kosten trek ik bovendien af van mijn belastingen. En ook die SUV is 100% aftrekbaar. Bovendien heb ik geen tankkaart maar, zoals elke zichzelf respecterende rijkeluis zelfstandige, een laadpas. Nu, met die groei aan EV's zal het steeds moeilijker worden om een parkeerplek te vinden. Daarom stel ik voor dat we met onmiddellijke ingang alle ICE-wagens van de baan halen of (zoals je graag zal horen) extreem hoog belasten. Dan rijdt dat plebs met hun stinkende diesels ook niet meer in de weg en hebben we meteen meer plek voor die SUV EV's want die worden toch alsmaar groter. Win-win: propere lucht en meer plek op de weg!"

Dat is wat jij doet.

Feit: de SUV-modetrend waarbij een aantal mensen hun veiligheid koopt ten opzichte van andere verkeersgebruiker zorgt ervoor dat de dalende trend van CO2-uitstoot in het verkeer gedaald is. Het volume van die wagens is voor de meeste toepassingen nodeloos groter.

Feit: bedrijfswagens met onbeperkte tankkaarten zijn een grote klucht van een fiscaal gedrocht in onze samenleving, waardoor sommigen buitenproportioneel ongeschonden uit deze crisis komen.

Gelieve geen valse stroman van mijn argumenten te maken, en zelfs al zou ik een elektrische wagen kunnen veroorloven, zou ik die waarschijnlijk niet ondergronds parkeren, dat is voorlopig onverantwoord naar je medemensen toe, en tenzij er véél betere brandbestrijdingsmiddelen komen voor de brandweer, slechts een kwestie van tijd vooraleer ze die verbieden.
Ik heb overigens vorig jaar mijne "stinkende diesel" vervangen door een kleine, zuinige stadsauto. Elektrisch was helaas buiten budget en om een hybride te rechtvaardigen zonder premie of iets dergelijke, was de terugverdientijd helaas 6 à 8 jaar, dat zag ik toen niet zitten.

Je kon 5 jaar terug je facturen betalen en je leeft volgens die standaard? Logisch.
De prijzen verveelvoudigen en plots is het moeilijk? Ah, je leeft boven uw stand!

Welja, prijzen stijgen... in 2010 ging iedereen al zeggen dat benzineprijzen op lange termijn sneller gaan stijgen dan de index.
Nu zijn we 2020.
In 2030 gaat het waarschijnlijk ook hoger zijn dan nu.

Dan zijn sommige levensstijlen niet meer haalbaar op de duur ja.
Dan wordt het moeilijk om te wonen in Alveringem en iedere keer 30km enkel met de auto rijden om in de fabriek te geraken in pakweg Ieper bijvoorbeeld. 60km per dag = 12.000 km
Pak een 10liter benzine per 100 km omdat die met een grote oude monovolume rijdt.
Dat is dagelijks 12 euro per werkdag aan huidige prijzen.

Voor een reden waarom de huizen daar veel goedkoper zijn.... Voor mij is dat een eigen keuze, velen zien dat anders.
Je kan het niet alles hebben; een goedkope huis omdat je specifiek op zoek ging naar een goedkoop huis, goedkope naft omdat je iedere dag 60km moet rijden met je eigen auto, goedkope energie omdat je juist in een half open/ open bebouwing zit.,...

De factuur ging er ooit eens afkomen en nu hebben we eens een "relatief kleine" shock als waarschuwing. Wat denkt iedereen wat er op lange termijn staat te gebeuren? :p

Ik vind dat allemaal nogal kop in het zand mentaliteit, vooral in autominnend West-Vlaanderen. Die zouden daar een strik rond Oekraïne binden en het cadeau geven aan de Russen moest het betekenen dat ze goedkoop kunnen rondbollen en verwarmen :p.

Bovendien hebben ze daar misschien een beter plan? Iemand die daar enige expertise over heeft en wilt delen?

https://www.rijksoverheid.nl/actuee...ellen-en-afhankelijkheid-sneller-af-te-bouwen

Vullen van de stockages: ik begrijp de achterliggende redenering maar een verplichting (ook op Europees vlak, waarvan nu sprake is) creëert evenveel problemen als ze oplost.
-Capaciteit in de stockages is in handen van commerciële spelers. In anticipatie van een vulverplichting is gas aankopen voor aankomende zomer op dit moment €20/MWh duurder dan gas verkopen voor aankomende winter. Hierdoor valt elke economische stimulans weg om de stockage te vullen. Je moet het immers goedkoper verkopen in de winter, dan wat het je kost om het er in de zomer in te steken. Economisch gezien is het dus irrationeel om de stockages te vullen, maar maatschappelijk niet. Uiteindelijk blijft enkel het punt overeind, wie de rekening zal betalen voor dat maatschappelijk nut.
-Niet specifiek voor Nederland maar vooral voor Duitsland: indien zij hun stockages 90% willen vullen dan hebben zij Russisch gas nodig. Als Russisch gas volledig wegvalt, en je alle andere aanvoerkanalen maximaliseert, heb je een demand destruction aan industriezijde nodig van tussen de 15% en 25% van het verbruik om de stockageverplichting te behalen. Met andere woorden: het is of Russisch gas, of lagere stockageniveaus, of de Duitse industrie op z'n gat.
-Wat België op dat vlak doet is niet zo belangrijk. Wij hebben 1/15e van de Nederlandse stockagecapaciteit, 1/27e van de Duitse stockagecapaciteit, 1/14e van de Franse stockagecapaciteit.

In hoeverre zijn al die horror scenarios die geschetst worden realistisch ?

Ik zie de TTF weer rond de 100 schommelen. Een beetje hoger dan de periode tussen nov en start inval.

Wederom, de verbruiksprofielen zitten aan 80-90% van jaarverbruik tussen oktober en april. Dat wil zeggen dat alles wat tussen nu en volgende herst gebeurt interessant maar weinig relevant is. Ik kan ook een 300 TTF extrapoleren naar een gemiddeld jaartarief en roeptoeren, maar dat is de waarheid geweld aandoen. De flex tarieven zitten voor Q1 rond de 100 gemiddeld. Wat hoger is dan Q4 vorig jaar, maar niet dramatisch veel hoger om plots in een kramp te schieten.

Ik vind het allemaal charmant en zo dat de overheid doet alsof ze iedereen kan helpen. Maar a) het is niet nodig, b) ze hebben er de centen niet voor en c) chill the fuck down iedereen. Er is genoeg gas in de wereld, niemand gaat zijn afzetmarkt kapot maken door de prijzen x10 te doen op 2 weken. Ja, de russen gaan ons geen gas meer geven. Maar misschien voeren ze dat uit naar China of een random XXXikistan. Die zullen op hun beurt wel minder kopen in Noorwegen of Qatar of whatever semi-bandietenstaat die we niet boycotten en ons gas komt vandaar dan.

Jouw verhaal klopt enkel als je limietloze import/exportcapaciteit veronderstelt. Het gas dat naar Europa vloeit krijg je niet naar Azië, dat zijn twee verschillende netwerken die niet aan elkaar gelinkt zijn. En Rusland kan het niet zomaar op een boot duwen om als LNG naar Azië te exporteren, want daarvoor zijn er niet genoeg LNG-schepen en te weinig terminals.
Als Rusland de bevoorrading naar Europa stopt dan kan dat enkel als gevolg hebben dat de wereldwijde productie daalt. En dat Europa met een tekort zit dat niet kan opgevangen worden tenzij door demand destruction.

Welja, prijzen stijgen... in 2010 ging iedereen al zeggen dat benzineprijzen op lange termijn sneller gaan stijgen dan de index.
Nu zijn we 2020.
In 2030 gaat het waarschijnlijk ook hoger zijn dan nu.

Dan zijn sommige levensstijlen niet meer haalbaar op de duur ja.
Dan wordt het moeilijk om te wonen in Alveringem en iedere keer 30km enkel met de auto rijden om in de fabriek te geraken in pakweg Ieper bijvoorbeeld. 60km per dag = 12.000 km
Pak een 10liter benzine per 100 km omdat die met een grote oude monovolume rijdt.
Dat is dagelijks 12 euro per werkdag aan huidige prijzen.

Voor een reden waarom de huizen daar veel goedkoper zijn.... Voor mij is dat een eigen keuze, velen zien dat anders.
Je kan het niet alles hebben; een goedkope huis omdat je specifiek op zoek ging naar een goedkoop huis, goedkope naft omdat je iedere dag 60km moet rijden met je eigen auto, goedkope energie omdat je juist in een half open/ open bebouwing zit.,...

De factuur ging er ooit eens afkomen en nu hebben we eens een "relatief kleine" shock als waarschuwing. Wat denkt iedereen wat er op lange termijn staat te gebeuren? :p

Ik vind dat allemaal nogal kop in het zand mentaliteit, vooral in autominnend West-Vlaanderen. Die zouden daar een strik rond Oekraïne binden en het cadeau geven aan de Russen moest het betekenen dat ze goedkoop kunnen rondbollen en verwarmen :p.
Het probleem lijkt me toch wel "iets" wijder verspreid dan dit wel erg specifieke voorbeeld.
Dit is ook niet een gewone prijsstijging meer he.

Laatst bewerkt:
Ik heb niet gezegd dat het niet moeilijk is.. En dat boven uwe stand leven slaagt op mensen die open bebouwing hebben en energiefactuur niet kunnen betalen. En zoals ik zei: zo zijn er voorlopig nog maar heel weinig.

Het probleem lijkt me toch wel "iets" wijder verspreid dan dit wel erg specifieke voorbeeld.
Dit is ook niet een gewone prijsstijging meer he.
Het is heel hoog, maar door de corona periode stonden de prijzen ook wel veel lager dan iemand ooit had kunnen voorspellen 3j geleden.
Je zou moeten vergelijken met de vorige ATH gecorrigeerd voor inflatie.
Als je 10/15 jaar geleden deze prijzen had voorspeld vandaag dan denk ik dat het nog binnen de vork (uiterste bovenkant uiteraard) der verwachtingen had kunnen liggen.

Ik heb niet gezegd dat het niet moeilijk is.. En dat boven uwe stand leven slaagt op mensen die open bebouwing hebben en energiefactuur niet kunnen betalen. En zoals ik zei: zo zijn er voorlopig nog maar heel weinig.
Wat dan met huurders die enkel een oud huis kunnen huren dat slecht geïsoleerd is, die nu opeens enorme rekeningen krijgen. Leven ook boven hun stand waarschijnlijk?

Wat dan met huurders die enkel een oud huis kunnen huren dat slecht geïsoleerd is, die nu opeens enorme rekeningen krijgen. Leven ook boven hun stand waarschijnlijk?
Dat is voor mij een voorbeeld van hoe het budget beter gebruikt kan worden om renovaties aan te sturen. Normen verhogen.

Ik lees dat de subsidies voor warmtepomp etc worden opgetrokken, ook voor “middeninkomens” tot 35% investeringsbedrag.

Weet er al iemand wat men als middeninkomen aanziet?
Sowieso weer het klassieke recept, puur op basis brutoloon en geen rekening houden met nettovergoedingen?
En vanaf 3500 euro bruto uit de boot want alles erboven is een grootverdiener?

Terug
Bovenaan