Aanpak van de gas- en energiecrisis

Hindsight is altijd 20/20 he, ik ga mij niet bezighouden met te proberen te fantaseren hoe België er uit had kunnen zijn als we 20 jaar geleden andere keuzes hadden gemaakt. Wat ik u wel kan vertellen is dat al mijn jan modale vrienden uit de middenklasse momenteel bezig zijn met hoe ze er voor kunnen zorgen dat ze hun energiefactuur kunnen drukken. Ik heb kameraden die hun chauffage afzetten, ik heb kameraden die terug op hout zijn beginnen stoken, mijn vriendin is ook continu de thermostaat aan het bijregelen om er voor te zorgen dat we niet onnodig stoken dus ik durf wel te stellen dat het op zijn minst leeft. Het gaat hier niet over een kleine stijging maar over een gasprijs die x20 is gegaan sinds begin COVID.

Is toch allemaal geen hindsight?
De belachelijke oversubsidies voor zonnepanelen is toch van dag 1 voor gewaarschuwd.
Afstappen van kernenergie wordt al sinds dag 1 tegen gevochten.
De afhankelijkheid van Europa van Russisch gas werd ook al jaren geleden door de VS aangehaald met hun gas als alternatief ipv Nord Stream 2
En in één zucht werd toen ook gezegd dat Navo-landen zich dringend aan de 2% defensie-toewijzing moesten houden.
En kijk nu plots gaan de ogen open waarom dat allemaal wel nuttig had kunnen zijn.

Vind het toch wel wat makkelijk om nu te zeggen dat het hindsight is ipv oa consequent verkeerde keuzes op basis van dogmatische koppigheid.

a) de komende 20 jaar staan er geen kerncentrales in belgië (behalve die 2 die ze nu dan misschien toch gaan openhouden - goed voor 3% van onze bevoorrading). Of gij, Jan, Piet of Sandra dat misschien altijd al een slecht idee hebt gevonden verandert daar toch helemaal niks aan? Wat is het nut om te blijven door emmeren over kernenergie behalve om te zeggen dat gij of iemand anders er voor gewaarschuwd hebben? Het kalf is hoedanook verdronken, reanimeren heeft geen zin meer en het wordt stillekes aan gewoon raar om iedereen bezig te zien met een dood kalf.

b) afhankelijkheid russisch gas idem. We zijn ook afhankelijk van olie van alle OPEC-landen, toch ook niet bepaald de meest gezellige club. Ik zou het ook liever anders zien maar wij als westerlingen willen nu eenmaal graag comfort en vooraleer de oorlog in oekraïne uitbrak ben ik er 100% zeker van dat de publieke opinie liever gas zag geimporteerd worden uit rusland zodat we onze comfortabele levensstijl kunnen behouden eerder dan op basis van ideologische overtuigingen te moeten inboeten. Wat betreft Amerika: ik heb weinig goesting om al mijn eieren in die hunne schaal te gaan leggen. We zullen het altijd ergens moeten gaan halen, en de mensen waar we onze grondstoffen zullen gaan halen zullen altijd heel goed beseffen dat er een systeem van afhankelijkheid gecreëerd wordt om daar vervolgens zo handig mogelijk gebruik van te gaan maken. Zekerheid bestaat niet dus uw beste gok is om te diversifiëren.

3) Trump heeft toen inderdaad een paar keer (misschien zelfs wel terecht) aangehaald dat de VS niet gaat blijven betalen voor de NAVO als de rest van de lidstaten ook niet hun faire bijdrage levert. Maar los daar van: de NAVO spendeert sowieso al een veelvoud van rusland aan militaire middelen, hoeveel was nodig geweest om de inval in oekraïne tegen te houden? maal 10? maal 20? Poetin weet heel goed dat hij geen schijn van kans maakt tegen de NAVO, zelfs in zijn huidige staat.

achteraf is het altijd gemakkelijk gezegd

Laatst bewerkt:
Vandaag bij iemand langsgeweest die op jaarbasis 400m3 gas verbruikt in zijn nieuwbouw (open bouw, + 200m en geen plat dak)

Gewoon elke avond de houtstoof aan!

Zolang ze dat niet aanpakken blijft het dweilen met de kraan open.
Want uiteraard is die stoof pas gezet nadat epb bepaald was

Je mag een houtstoof/inbouwhaard plaatsen. Zo lang die aan bepaalde voorwaarden (gesloten luchtsysteem onder andere) voldoet en je daarnaast ook nog zonnepanelen, ventilatie en andere EPB eisen ingewilligd hebt.

In ieder geval blij dat het de komende dagen wat warmer gaat worden.

Voor komende winter misschien eerder investeren in een onesie. Geen chauffage meer nodig dan :unsure:

Een factor tien verschil met de leugens die Minister Van der Straeten verspreidt.

Dat is toch totaal geen nieuws? België importeert rechtstreeks maar een paar percenten Russisch gas maar de elektriciteit die we invoeren uit lidstaten wordt voor een groot deel met Russisch gas opgewekt.

a) de komende 20 jaar staan er geen kerncentrales in belgië (behalve die 2 die ze nu dan misschien toch gaan openhouden - goed voor 3% van onze bevoorrading). Of gij, Jan, Piet of Sandra dat misschien altijd al een slecht idee hebt gevonden verandert daar toch helemaal niks aan? Wat is het nut om te blijven door emmeren over kernenergie behalve om te zeggen dat gij of iemand anders er voor gewaarschuwd hebben? Het kalf is hoedanook verdronken, reanimeren heeft geen zin meer en het wordt stillekes aan gewoon raar om iedereen bezig te zien met een dood kalf.

b) afhankelijkheid russisch gas idem. We zijn ook afhankelijk van olie van alle OPEC-landen, toch ook niet bepaald de meest gezellige club. Ik zou het ook liever anders zien maar wij als westerlingen willen nu eenmaal graag comfort en vooraleer de oorlog in oekraïne uitbrak ben ik er 100% zeker van dat de publieke opinie liever gas zag geimporteerd worden uit rusland zodat we onze comfortabele levensstijl kunnen behouden eerder dan op basis van ideologische overtuigingen te moeten inboeten. Wat betreft Amerika: ik heb weinig goesting om al mijn eieren in die hunne schaal te gaan leggen. We zullen het altijd ergens moeten gaan halen, en de mensen waar we onze grondstoffen zullen gaan halen zullen altijd heel goed beseffen dat er een systeem van afhankelijkheid gecreëerd wordt om daar vervolgens zo handig mogelijk gebruik van te gaan maken. Zekerheid bestaat niet dus uw beste gok is om te diversifiëren.

3) Trump heeft toen inderdaad een paar keer (misschien zelfs wel terecht) aangehaald dat de VS niet gaat blijven betalen voor de NAVO als de rest van de lidstaten ook niet hun faire bijdrage levert. Maar los daar van: de NAVO spendeert sowieso al een veelvoud van rusland aan militaire middelen, hoeveel was nodig geweest om de inval in oekraïne tegen te houden? maal 10? maal 20? Poetin weet heel goed dat hij geen schijn van kans maakt tegen de NAVO, zelfs in zijn huidige staat.

achteraf is het altijd gemakkelijk gezegd
Waar haal je die 3% precies? Is eerder 30%!

Waar haal je die 3% precies? Is eerder 30%!

Hier, bijvoorbeeld

Ik heb daar geen diepgravende journalistieke studie rond gedaan maar ik denk dat als inderdaad alle kernreactoren stil legt behalve die twee die nu nog ter discussie staan dat ge dan op die 3% uit komt ja. Met het aantal mensen dat daar nu bovenop zit en het aantal experts die nu staan te springen om hun mening te gaan verkondigen in elk journaal lijkt het mij mega onverstandig om zo maar wat cijfers te gaan rondbazuinen. Ik schat TvdS inderdaad wel hoger in dan dat :)

Dat gezegd zijnde, als de informatie niet klopt dan aanvaard ik dat hoor, is zeker niet mijn bedoeling om foutieve informatie te gaan verspreiden, maar lijkt mij gewoon dat er dan wel redelijk wat gereld zou worden in politiek landschap met het aantal mensen dat staat te springen om aan politieke recuperatie te doen. Het zou gewoon oerdom zijn van TvdS en ge kunt het misschien niet met haar eens zijn, maar van domheid kunt ge ze moeilijk gaan betichten.

Laatst bewerkt:
Dat gezegd zijnde, als de informatie niet klopt dan aanvaard ik dat hoor, is zeker niet mijn bedoeling om foutieve informatie te gaan verspreiden, maar lijkt mij gewoon dat er dan wel redelijk wat gereld zou worden in politiek landschap met het aantal mensen dat staat te springen om aan politieke recuperatie te doen. Het zou gewoon oerdom zijn van TvdS en ge kunt het misschien niet met haar eens zijn, maar van domheid kunt ge ze moeilijk gaan betichten.
Ik denk dat we beide iets anders bedoelen. Momenteel hebben we volgens dat ik kan vinden 22 000 mw productie in België, die 2 centrales zijn een kleine 2100mw samen. Dus net geen 10% van het totale opwekkings"park"
Plus dat Kerncentrales het minste downtime hebben van alle energievormen, wat ze Nog belangrijker maakt.

Ik heb daar geen diepgravende journalistieke studie rond gedaan maar ik denk dat als inderdaad alle kernreactoren stil legt behalve die twee die nu nog ter discussie staan dat ge dan op die 3% uit komt ja. Met het aantal mensen dat daar nu bovenop zit en het aantal experts die nu staan te springen om hun mening te gaan verkondigen in elk journaal lijkt het mij mega onverstandig om zo maar wat cijfers te gaan rondbazuinen. Ik schat TvdS inderdaad wel hoger in dan dat :)
Dat is omdat je de tekst verkeerd interpreteert.
Dit is wat er staat "Maar niet louter een beslissing over twee kerncentrales die 3% uitmaken van onze energie". Ze doet dus een uitspraak over de hele energiebevoorrading.
En dat is elektriciteit en warmte. Elektriciteit is een kleiner aandeel dan warmte en daardoor kom je dus op 3%.
Maar qua elektriciteit is het een heel stuk meer dan dat. Daar zijn de jongste kerncentrales goed voor 12% van onze bevoorrading.

Dat is toch totaal geen nieuws? België importeert rechtstreeks maar een paar percenten Russisch gas maar de elektriciteit die we invoeren uit lidstaten wordt voor een groot deel met Russisch gas opgewekt.
België is tegenwoordig eerder een exporteur dan een importeur van elektriciteit, dus daar gaat het niet echt om. Het is gewoon een onnozele semantische discussie zoals in het artikel wordt aangegeven. De uitspraak van 4% is misschien technisch geen leugen maar 1) misleidend naar wat de impact van schaarste van gas uit Rusland potentieel is voor ons en 2) dom want je krijgt de correctie toch als een boemerang terug in je gezicht (terecht).

België is tegenwoordig eerder een exporteur dan een importeur van elektriciteit, dus daar gaat het niet echt om. Het is gewoon een onnozele semantische discussie zoals in het artikel wordt aangegeven. De uitspraak van 4% is misschien technisch geen leugen maar 1) misleidend naar wat de impact van schaarste van gas uit Rusland potentieel is voor ons en 2) dom want je krijgt de correctie toch als een boemerang terug in je gezicht (terecht).
Je schreef doorvoerland verkeerd. Met andere woorden stroom die aangekocht is voor een ander land dat ons land doorkruist.
Ja het gebeurt dat wij zelf uitvoeren omdat we tijdelijk overschot hebben. En ja het gebeurt dat importeren goedkoper is dan windmolens te laten draaien.
Maar de keren dat en de prijzen elders goedkoper zijn en wij overschot hebben zijn toch echt wel heel beperkt. Wat niet beperkt zijn zijn de momenten waarop we massaal te weinig hebben.

Op deze manier verdwijnt de middenstand. €300 aan benzine en €600 aan gas en elektriciteit - waar gaan we naartoe?

Vroeger was dat een hypothecaire lening die 3 tezamen

Hier is mijn plan om de houtkachel uit te faseren toch stillekesaan ook aan het veranderen naar de komende 2 jaar de houtschopkes terug vol te steken.. er zijn grenzen aan mijn inzet om de omgeving te sparen. Ik compenseer dat wel op mijn werk om mijn geweten te sussen. (Verpakkingsoptimalisatie)

Op deze manier verdwijnt de middenstand. €300 aan benzine en €600 aan gas en elektriciteit - waar gaan we naartoe?

Vroeger was dat een hypothecaire lening die 3 tezamen
Is dit ook weer voor "de gemiddelde Belg" ?
600€ per maand gedurende een heel jaar ? Wetende dat vooral de wintermaanden doortellen.. Welk verbruik reken jij ?

Allè dit is nu al een paar keer, vaak HLN, maar ik had toch eens echt graag een berekening gezien hoe iemand daar aan komt.

300€ benzine is 2300km per maand ? Aan 7l/100km en 1,85€/l ? Vrij veel toch, nie ?

300€ benzine is 2300km per maand ? Aan 7l/100km en 1,85€/l ? Vrij veel toch, nie ?
50 km naar 't werk, twee keer per dag, 20 dagen in de maand is al 2000km.
Dan nog eens naar de bomma en de kust en je zit er al ver over. Nee, dat is eigenlijk niet zo extreem veel

Terug
Bovenaan