Hindsight is altijd 20/20 he, ik ga mij niet bezighouden met te proberen te fantaseren hoe België er uit had kunnen zijn als we 20 jaar geleden andere keuzes hadden gemaakt. Wat ik u wel kan vertellen is dat al mijn jan modale vrienden uit de middenklasse momenteel bezig zijn met hoe ze er voor kunnen zorgen dat ze hun energiefactuur kunnen drukken. Ik heb kameraden die hun chauffage afzetten, ik heb kameraden die terug op hout zijn beginnen stoken, mijn vriendin is ook continu de thermostaat aan het bijregelen om er voor te zorgen dat we niet onnodig stoken dus ik durf wel te stellen dat het op zijn minst leeft. Het gaat hier niet over een kleine stijging maar over een gasprijs die x20 is gegaan sinds begin COVID.
Is toch allemaal geen hindsight?
De belachelijke oversubsidies voor zonnepanelen is toch van dag 1 voor gewaarschuwd.
Afstappen van kernenergie wordt al sinds dag 1 tegen gevochten.
De afhankelijkheid van Europa van Russisch gas werd ook al jaren geleden door de VS aangehaald met hun gas als alternatief ipv Nord Stream 2
En in één zucht werd toen ook gezegd dat Navo-landen zich dringend aan de 2% defensie-toewijzing moesten houden.
En kijk nu plots gaan de ogen open waarom dat allemaal wel nuttig had kunnen zijn.
Vind het toch wel wat makkelijk om nu te zeggen dat het hindsight is ipv oa consequent verkeerde keuzes op basis van dogmatische koppigheid.