Aanpak van de gas- en energiecrisis

Sommige wel een pak minder dan een ander.

Hier betaalt de werkgever het internet, gsm, gsm abonnement, bedrijfswagen incl tankkaart en onbeperkte kilometers.
Energiekosten worden bij de vriendin haar zelfstandige activiteit ingebracht. Dus de "echte zaken" waar wij het zouden voelen is voor voeding..en we blijven nochtans al 2 jaar mooi binnen ons vooropgesteld weekbudget van 75€.
Echt andere vaste kosten heb ik niet. Ohja en onze huur is al 4jr niet geindexeerd en de lening voor de woning begint binnenkort te lopen.
Dat kan toch enkel voor de beroepsmatig gebruikte ruimtes en % ?

Klopt..en laat het nu zijn dat we een appartement heb en met 1 slaapkamer en badkamer. De rest is living/keuken waar ze dan ook effectief werkt (we hebben geen aparte bureau). Vriendin brengt ergens tussen 30-40% in. Met de bouw van de toekomstige woning zal dit wel niet meer lukken xD.

En voor gas en elektriciteit zitten we samen aan 50€/mnd. Dus zo ne mega grote kost is het ni. Al stijgt de factuur met 10%, is het maar 5€ extra.

Inderdaad, iedereen zit nu moord en brand te schreeuwen over de hoge benzineprijzen, maar in 2008-2014 stond een vat olie gemiddeld aan 125 dollar (inflatiegecorrigeerd) .
En nu in 2022 aan 110, goedkoper dus.

Het feit dat benzine nu duurder is dan toen, is quasi louter te wijten aan accijnzen/btw.

In juni 2008 was de maximumprijs voor benzine trouwens 2,1 euro (inflatiegecorrigeerd) !

Ondertussen verdienen we echter +- 13% meer (inflatie al ingecalculeerd) , dus eigenlijk neemt benzine nog altijd een stuk minder van het gezinsbudget dan toen! :)
Je vergeet er wel bij te vertellen dat de EUR toen een stuk sterker stond (1.35 $ vs 1.1 $ nu)
Wie als gezin met twee gaat gaan werken, bedrijfswagen hebben, die hebben toch nog geen last van die prijzen vermoed ik.
En zo zijn er veel Belgen. Hypotheek die smelt als sneeuw voor de zon met de indexering, zonnepanelen op het dak,...

Zou dat restaurantbezoek nipt worden?
Neen

Nu even serieus : ik ben er zelf ook echt niet mee opgezet, ik heb het al eerder gezegd, dat systeem van bedrijfswagens mag op de schop wat mij betreft. Maar vooral de regelingen rond productie van groene stroom zijn hemeltergend.
Mattheuseffect blijft toch wel echt een probleem met al die regelingen.

Je vergeet er wel bij te vertellen dat de EUR toen een stuk sterker stond (1.35 $ vs 1.1 $ nu)

Neen

Nu even serieus : ik ben er zelf ook echt niet mee opgezet, ik heb het al eerder gezegd, dat systeem van bedrijfswagens mag op de schop wat mij betreft. Maar vooral de regelingen rond productie van groene stroom zijn hemeltergend.
Mattheuseffect blijft toch wel echt een probleem met al die regelingen.
Ja maar dat zegt iedereen die geen bedrijfswagen heeft. Moest je er eentje hebben zou je niet zo praten hoor 😜

Snap niet hoe mensen in feite kunnen zeggen "ik wil dat ze het een ander financieel moeilijker maken, omdat ik dat voordeel niet krijg"
+ Bedrijfswagens zorgen voor vergroening van het wagenpark

+ Bedrijfswagens zorgen voor quasi de enigste vergroening van het wagenpark
FTFY.

Buiten die nissan leafs in den tijd, stapt daar dan meestal een persoon van volgend type: bijna pensioen leeftijd, onverzorgd lang haar en een trui waarvan je al op het zicht jeuk krijgt.

Gewoon elke keer voor 20 euro tanken, dan merk je dat verschil niet!

Sommige wel een pak minder dan een ander.

Hier betaalt de werkgever het internet, gsm, gsm abonnement, bedrijfswagen incl tankkaart en onbeperkte kilometers.
Energiekosten worden bij de vriendin haar zelfstandige activiteit ingebracht. Dus de "echte zaken" waar wij het zouden voelen is voor voeding..en we blijven nochtans al 2 jaar mooi binnen ons vooropgesteld weekbudget van 75€.
Echt andere vaste kosten heb ik niet. Ohja en onze huur is al 4jr niet geindexeerd en de lening voor de woning begint binnenkort te lopen.

75 euro voor 2 een week eten is nu ook echt wel schabouwelijk

Ja maar dat zegt iedereen die geen bedrijfswagen heeft. Moest je er eentje hebben zou je niet zo praten hoor 😜

Snap niet hoe mensen in feite kunnen zeggen "ik wil dat ze het een ander financieel moeilijker maken, omdat ik dat voordeel niet krijg"
Ik vind dat een beetje een dwaze stelling; alsof je niet een bepaald voordeel kan krijgen en dat systeem toch belachelijk vinden? Ik vind jouw logica eerder alsof je alles maar moet ok vinden als je er geld bij wint.

En vergroening...is dat niet gewoon een populair verhaaltje om het wat goed te praten? Het "groenste" is nog altijd om geen wagen te produceren. Zeker die artificieel snelle vervanging door het bedrijfswagensysteem lijkt me geweldig voor de constructeurs, maar zeker niet groen.

Enkel omdat de overheid er 30-40% van betaald terwijl ze voor particulieren de premie voor elektrische auto's volledig heeft afgeschaft. Moest je de kost van het fiscaal systeem van de bedrijfswagens afschaffen zou je met dat geld makkelijk 10K premie kunnen geven per aangekochte elektrische auto voor iedereen, een veel uitgebreidere vergroening verwezenlijken en/of meer overhouden als overheid, afhankelijk ban het succes van zo'n premie.

Laatst bewerkt:
Onlangs een post gezien op Linkedin van Damien Ernst, een professor aan de universiteit van Liège:

On a maintenant dépassé les 200€/MWh pour le gaz sur le Dutch TTF. Si les prix se maintiennent, on risque d'avoir une facture de chauffage dépassant les 5000€/an pour quelqu'un se chauffant au gaz.”

Ik hou me al vast voor de jaarlijkse afrekening van mijn energieleverancier.

Enkel omdat de overheid er 30-40% van betaald terwijl ze voor particulieren de premie voor elektrische auto's volledig heeft afgeschaft. Moest je de kost van het fiscaal systeem van de bedrijfswagens afschaffen zou je met dat geld makkelijk 10K premie kunnen geven per aangekochte elektrische auto voor iedereen, een veel uitgebreidere vergroening verwezenlijken en/of meer overhouden als overheid, afhankelijk ban het succes van zo'n premie.

Ik heb een bedrijfswagens trouwens, dat houdt mij niet tegen het een onnozel systeem te vinden.

A ja bedrijven krijgen geld van de overheid om hun personeel met auto's te laten rijden :lol:

Mensen krijgen daarentegen wel geld van de overheid om kinderen op de wereld te zetten, extra betaald verlof om ervoor te pakken, ...

Terwijl de mensen nog altijd de grootste impact voor het milieu zijn

Onlangs een post gezien op Linkedin van Damien Ernst, een professor aan de universiteit van Liège:

On a maintenant dépassé les 200€/MWh pour le gaz sur le Dutch TTF. Si les prix se maintiennent, on risque d'avoir une facture de chauffage dépassant les 5000€/an pour quelqu'un se chauffant au gaz.”

Zo'n posts kan toch iedereen maken en 'voorspellen'
Feit is dat de prijs NU hoog is en de winter zo goed als gedaan is, je kan al serieus beginnen minderen met stoken.
Als, als, als

Feit is dat de prijs NU hoog is en de winter zo goed als gedaan is, je kan al serieus beginnen minderen met stoken.
Als, als, als
Mmm .. -3 graden deze nacht. Ik wacht toch nog een weekje met de verwarming uit te schakelen ;)

Welke regelingen betreffende de productie van groene stroom ?
De manier waarop die regelingen uitgewerkt zijn, en helemaal geen mechanismes in die regeling opgenomen zin om ze enigszins marktconform te houden op lange termijn. Maar het probleem is dat die subsidies vooral de (begoede) middenklasse nog wat rijker maakt.
Denk maar aan de groene stroomcertificaten (ik denk dat dat al voldoende aan bod is gekomen), of de groene lening (mijn rentenierende zus heeft een groene lening afgesloten toen ze zonnepanelen installeerde, op aanraden van de bank)
Ook de huidige zonnepanelen regeling lijkt me gewoon overkill, zonnepanelen zijn nu meer dan rendabel genoeg zonder subsidie. Zorg voor een manier waarop mensen in appartementen er ook van kunnen profiteren (is nu wat eenvoudiger geworden) of mensen in huurhuizen ook die mogelijkheid hebben.

Als, als, als

De prijs op de termijnmarkt zit op hetzelfde niveau. Pas na volgende winter daalt die naar lagere niveaus.

De prijzen naderen 300eur mwh.
In december hadden we de ongeziene piek op 132. Bij deze prijs kwamen al veel gezinnen in de problemen om hun huis te verwarmen.

De huidige prijzen zullen ergens berekend zijn rond de 80eur.
Voor een gemiddeld gezien aan 300e mwh betaal je per jaar 7-8k per jaar ofzo :unsure:

edit: 5 minuten later is de prijs 311

kR8ti2D.png

Laatst bewerkt:
Voor diegene die nog twijfelden voor zonnepanelen... als de prijzen zo stiigen is uw investering op héél korte termijn terugverdiend. Zelfs met een digitale meter.

Ik zit zelf nog met een gasketek. Daar ben ik nog niet uit wat ermee te doen. Maar de verwarmingtemperatuur is deze winter van 21,5 naar 20 aangepast. En als het zo blijft gaan zal die nog naar beneden gedraaid worden.

Heb een afrekening gehad voor 4 maanden aangezien ik net voor de grote sprongen een switch had gedaan van leverancier. Zelfde prijs moeten betalen als dat ik per jaar betaal. Voorschot voor gas en elektriciteit is nu €300 just to be sure.

De leveranciers met vaste prijs gaan vandaag harde harde klappen krijgen... Dat gaat nog wat geven lijkt me. Hebben ze allemaal genoeg cash liggen voor het onderpand te betalen? 😬

Terug
Bovenaan