Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ze zouden beter de tarieven zoals de belastingen doen: meer verbruik == duurder tarief!

Want als iedereen mijn verbruik zou hebben zouden we particulier 2/3 minder nodig hebben :p

En waarom zou Europa dat budgetary wel kunnen? Die krijgen de centen ook gewoon van de landen.
Ik zie dat ook niet.

Maar misschien klopt het wel, dat ze dat idee heeft gekrege vanwege haar overleg met de minister van energie van Spanje en de aanpak daar. Om de kost ervan op europees niveau via een belasting op de winsten van energieleveranciers, waarom ze ook in haar uitleg zo hamerde op het feit dat het belangrijk is dat dit vanuit europa komt om "concurrentie" tussen landen tegen te gaan? (bron : zie dat radio 1 gesprek) Al lijkt mij dat serieus hoog spel... en acht ik de kans enorm klein dat ze zoiets er gaat doorkrijgen.

https://newsmonkey.be/papieren-tijg...ur-lidmaatschap-oekraine-wagenwijd-open-3454/

Daarnaast legt Tinne Van der Straeten (Groen) haar voorstel op tafel om de Europese gasprijzen te bevriezen. Daarover pleegde ze naar eigen zeggen overleg met haar Spaanse collega, die deel uitmaakt van de erg linkse regering onder leiding van premier Pedro Sanchez. Spanje pakte de energiesector in eigen land zwaar aan, en legde de olie- en gasbedrijven zware taksen op, om de facturen te verlagen. Maar die aanpak wordt niet in heel Europa gevolgd: het is onduidelijk of het voorstel van Van der Straeten Europees enige kans maakt, in de huidige context.

Ze zouden beter de tarieven zoals de belastingen doen: meer verbruik == duurder tarief!

Want als iedereen mijn verbruik zou hebben zouden we particulier 2/3 minder nodig hebben :p

Zou direct een boost geven voor zonnepanelen. (en zou warmtepompen serieus schaden). Aangezien de kans klein is dat het verbruik van GAS en elektriciteit gaat samengeteld worden :p
Al dacht ik dat er vroeger ook nog eens lagere prijzen waren voor grootverbruikers (maar niet zeker of dat nu nog is)

Beetje tenenkrommend dat iedereen al jaren toetert dat vergroening centen kost. Groen zegt dat het geen waar is. En shit hit the fan.

Oplossing. Collectivisatie en alles betalen...

Zou direct een boost geven voor zonnepanelen. (en zou warmtepompen serieus schaden). Aangezien de kans klein is dat het verbruik van GAS en elektriciteit gaat samengeteld worden :p
Al dacht ik dat er vroeger ook nog eens lagere prijzen waren voor grootverbruikers (maar niet zeker of dat nu nog is)

Maar voor elektriciteit heb je al 15% korting komende 3 maand!

Hoe destijds de blunder begon, en dan > 20 jaar te blijven duren:

Hoe VerhofstadtI besliste om de kerncentrales te sluiten
Agalev en Ecolo slaagden er in de zomer van 1999 tijdens de regeringsonderhandelingen in om de uitstap uit de kernenergie in het paars-groene regeerakkoord te krijgen. Het was iets waar de groene beweging van bij haar ontstaan op had gehamerd.

1 ding is toch zeker met alles wat op ons afkomt.
En dan gaat het niet alleen over energie.

Er gaat onwezenlijk veel betaald moeten worden.

Budgettaire putten swingen nu al de pan uit. Het ergste moet nog komen.
We staan nog maar aan de vooravond van de ergste kosten.

Laatst bewerkt:
Hyperinflatie is niet meer zo veraf.

Doe er nog eens een oorlog bij en groeiend nationalisme en de cocktail kan compleet zijn.

Gaat Nordstream 2 nu echt definitief in de versnipperaar? Op zich een heel emotionele beslissing toch voor onze energiebevoorrading.
Iedereen gaat al bijna uit van een faillissement?

Snap niet goed waarom men daarentegen geen problemen maakt van olie en gas uit een land als S-Arabië.
Mensenrechten? Lijfstraffen? Over vrouwenrechten en holebi-rechten zullen we maar zwijgen

Graag wat nuchterheid.

Diesel (B7) tanken wordt vanaf morgen duurder. De wettelijke maximumprijs per liter stijgt met 15,7 eurocent naar 2,084 euro, zo meldt de FOD Economie. Dat is een nieuw record.
Op een tank van 50l is dat bijna 8€ erbij.

Laatst bewerkt:
Aanzienlijk minder gas uit Rusland. Belangrijk om op te volgen hoe dit evolueert:

Maar we betalen er wel een stuk meer voor :lol:
img_9975.jpg

Ik neem aan dat heel deze crisis - die niet in 1-2-3 opgelost zal zijn - toch een enorme boost gaat geven aan alle klimaatplannen in de EU?

Een voordeel van deze energiecrisis is dat het wel eens wat rustiger op de weg kan worden!
Ik vraag me af wanneer we het verschil zullen merken.
Vanaf €3/liter ? €4/liter?

Er komt momenteel niet minder gas uit Rusland maar net meer.
De analyses gaan trouwens allemaal dezelfde kant uit: zonder Russisch gas trekt Europa het niet.

Een voordeel van deze energiecrisis is dat het wel eens wat rustiger op de weg kan worden!
Ik vraag me af wanneer we het verschil zullen merken.
Vanaf €3/liter ? €4/liter?
Het is eigenlijk schrijnend.

Door de manier van het belasten van wagens is het voor veel minder gegoede gezinnen quasi al onbetaalbaar om hun wagen te vervangen indien er iets misgaat. Het was al duur vóór de energieprijzen de pan uit swingden. Want voor een auto van 10-15 jaar oud waar 2-4 kinderen in passen betaal je je blauw aan wegentaks alleen al. Nu komt daar dan ook nog bij dat warmte in de winter en energie voor het licht, om te koken belachelijk duur is. Op het einde van dit jaar gaan heel veel mensen in de problemen zitten.

En in het grotere kader mbt tot energie voorzieningen : Elke rationele persoon zag/ziet de absolute onmogelijkheid om ons van stroom te voorzien zonder kernenergie.

Ik vraag me ook al lang af voor wie men nog die kernuitstap verdedigt? Hoeveel personen zijn daadwerkelijk nog bang van kernenergie?

Heel blij een bedrijfswagen te hebben...my god, mensen die een eigen wagen hebben..moet echt pijn doen op dit moment..per tankbeurt makkelijk 10€ extra op nog geen 2 weken tijd.
En dan nog eens indexering loon PC200 staat voorlopig op 4,90% voor januari 2023...

Het is eigenlijk schrijnend.

Door de manier van het belasten van wagens is het voor veel minder gegoede gezinnen quasi al onbetaalbaar om hun wagen te vervangen indien er iets misgaat. Het was al duur vóór de energieprijzen de pan uit swingden. Want voor een auto van 10-15 jaar oud waar 2-4 kinderen in passen betaal je je blauw aan wegentaks alleen al.
Zoals ?
Nie dat ik je niet geloof hé, ben gewoon benieuwd welke auto je dan voor ogen hebt en om welk bedrag dat gaat

Heel blij een bedrijfswagen te hebben...my god, mensen die een eigen wagen hebben..moet echt pijn doen op dit moment..per tankbeurt makkelijk 10€ extra op nog geen 2 weken tijd.
Ik denk dat mijn werkgever heel blij is dat ik nog steeds vaak van thuis werk, want anders doe ik 40k-50k per jaar. Dat zal ook wel serieus oplopen tov vroeger.
En dan nog eens indexering loon PC200 staat voorlopig op 4,90% voor januari 2023...
Jammer dat we pas volgend jaar januari opnieuw indexatie krijgen.
Zoals ?
Nie dat ik je niet geloof hé, ben gewoon benieuwd welke auto je dan voor ogen hebt en om welk bedrag dat gaat
Jaarlijkse verkeersbelasting zakt niet meer naarmate de wagen ouder wordt. Dus als je JVB in het huidige systeem zit (wie 10j geleden een auto kocht en die nog steeds heeft, zit nog in het oude systeem), wordt je wagen wel erg duur doordat de uitstoot naar hedendaagse normen heel hoog ligt.

Een euro 3 kost minder dan een euro 4 in aanschaf omdat deze ouder is.
Er is wel vaker onderhoud te verwachten bij een oudere wagen, maar de lagere prijs compenseert dat ruimschoots.
Maar door de hogere JVB die er bij komt te kijken, ga je na enkele jaren al duurder uitkomen dan een euro 4 te kopen.
Ik vind het echt jammer, want ik kijk momenteel ook naar een goedkope tweedehandse. En degene van voor 2006 vallen al af door deze reden.
Ik heb mijn budget mogen verhogen.

Terug
Bovenaan