Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik hoop dat ze ooit minister van financien wordt... betalen we maar 5% belasting meer ipv 50 :lol:
Ben je daar zeker van ?

Ze gaat eerder zeggen dat we nu maar 5% belasting betalen en dat er dus nog makkelijk ruimte is om dat maal 4 te doen. Want ah ja, 20% belasting betalen is toch niet te veel zeker.

Nu bon, even zonder te gekscheren. Lijkt erop dat ze zich heeft gebaseerd op de generatiecapaciteit op een dag. Waarbij kernenergie grofweg voor 6GW of zo daar op ingecalculeerd staat. En de piek tussen 9/10 en 13GW ligt. Maar dan nog is 2GW elke dag opnieuw, als je dat dan op 1 dag bekijkt geen 2% maar 2/13 oftewel 15.38% en als je het bekijkt als 2/9 is het 22,22%. Iemand die het grof wilt zeggen gebruikt dan 2/10de wat dan 20% is ipv 2% (als je slecht ben met percenten). (zie die demand constructie op dagbasis op pagina 295 van https://www.elia.be/-/media/project...701_adequacy-flexibility-study-2021_en_v2.pdf )
Dat zou dan eventueel de vergissingsoorsprong kunnen zijn.

Ben je daar zeker van ?

Ze gaat eerder zeggen dat we nu maar 5% belasting betalen en dat er dus nog makkelijk ruimte is om dat maal 4 te doen. Want ah ja, 20% belasting betalen is toch niet te veel zeker.

Nu bon, even zonder te gekscheren. Lijkt erop dat ze zich heeft gebaseerd op de generatiecapaciteit op een dag. Waarbij kernenergie grofweg voor 6GW of zo daar op ingecalculeerd staat. En de piek tussen 9/10 en 13GW ligt. Maar dan nog is 2GW elke dag opnieuw, als je dat dan op 1 dag bekijkt geen 2% maar 2/13 oftewel 15.38% en als je het bekijkt als 2/9 is het 22,22%. Iemand die het grof wilt zeggen gebruikt dan 2/10de wat dan 20% is ipv 2% (als je slecht ben met percenten). (zie die demand constructie op dagbasis op pagina 295 van https://www.elia.be/-/media/project...701_adequacy-flexibility-study-2021_en_v2.pdf )
Dat zou dan eventueel de vergissingsoorsprong kunnen zijn.

Ik vind dat je zulke fouten niet mag maken als minister. Is er daar niemand van het kabinet die dat es narekent?

Volgens mij weet ze dat maar al te goed, maar ze heeft er natuurlijk alle belang bij om dat percentage te downplayen. Arithmétique hollandaise is iets waar elke politieker in excelleert.

Ik heb meer interesse hoe ze denkt de gasprijzen te bevriezen. En wie daar uiteindelijk de rekening voor betaalt, want daar komt het op neer. Je bevriest niets, je schuift de rekening door naar iemand anders.

Ik vind dat je zulke fouten niet mag maken als minister. Is er daar niemand van het kabinet die dat es narekent?
Volgens mij weet ze dat maar al te goed, maar ze heeft er natuurlijk alle belang bij om dat percentage te downplayen. Arithmétique hollandaise is iets waar elke politieker in excelleert.
Mja, het is niet omdat je een kabinet hebt, dat je de zaken die je zegt of waarop je u baseert ook haalt van uw kabinet natuurlijk.
Of dat je ook effectief begrijpt wat iemand van het kabinet u gezegd heeft.

Persoonlijk kan ik mij niet inbeelden dat iemand van een kabinet gaat gezegd hebben dat kernenergie, 2 centrales, in zijn geheel verwaarloosbaar zijn. Wat wel kan zijn is dat die gezegd hebben dat 2 kerncentrales verlengen niet voldoende is, en dat we er dan meer moeten verlengen (wat niet onderdeel is van plan B, en het daardoor geen piste is). Maar dan moet je maar naar piste C gaan, en al de kerncentrales die er nodig zijn verlengen, en die verlenging stopzetten wanneer je genoeg groene energie hebt. Waarbij uw huidige gascentrales dan kunnen bijspringen om de tekorten van 1 nucleaire centrale op te vangen terwijl je meer en meer groene energie uitbraakt.

Ik heb meer interesse hoe ze denkt de gasprijzen te bevriezen. En wie daar uiteindelijk de rekening voor betaalt, want daar komt het op neer. Je bevriest niets, je schuift de rekening door naar iemand anders.

Doordat ze verwijst naar europa om die beslissing te nemen. Lijkt het mij dat europa die maximumprijs gaat instellen, en dat dan betaalt via de overheidsbegroting.

Waarna de kost ervan dan betaald wordt via de europese bijdragen van de landen die verhoogd zullen worden om deze extra uitgaven te dekken.
Uiteindelijk betaalt iemand dit.

Ze spreekt van energie, niet van elektriciteit :unsure:
Dan nog :

15% -> 6GW
15/6*2 > 6G/6*2 ergo regel van drie
Oftewel 5% voor 2GW, dus 2 resterende kerncentrales.

Of

14% /6 * 2 == 4.67%
Al is het niet echt kosher om over energie te spreken. Aangezien ik met zonnepanelen en windenergie ook alleen maar elektriciteit kan maken. Dus inzetten op hernieuwbaar zoals de intentie is, lost dan dat probleem ook niet op. Of je moet kiezen voor een elektrificatie van uw net. En dan is spreken op basis van elektrische gegevens wel weer zinvol dan om over "energie" te spreken.

Heerlijk, 'gasprijzen bevriezen' also known as zijn synoniem 'overheidssubsidie voor fossiele brandstoffen'.

Na UK, Japan, etc. die dit nu al doen.
En USA denkt er aan om de federal gas tax tijdelijk weg te doen.

Wie had ooit gedacht dat er carbonsubsidies zouden komen ipv extra carbon tax?

Ah ja, ik, sinds een jaar of 2 :biglaugh:

Iemand mag haar leren rekenen...
En mag iemand haar toch wel eens antwoorden dat 2 centrales geen 2GW leveren maar +/- 17.5GW. Ze wisselt zo te zien energiegeneratiecapaciteit om met gegenereerde energie.

Aangezien die 2 kerninstallaties in principe 2MW zijn * 365 dagen * 24 uur * een uptimefactor. (en de realiteit is dat het meer is dan 2MW)
Ze zit er dus grofweg een factor 9 langs.
Nu ben je er toch aan het naastslaan hoor :P
Beide samen hebben ze een capaciteit van 2GW. Hoe je aan 17,5GW komt dat snap ik niet.

En ze leveren op jaarbasis een 17,52TWh. Je moet rekenen dat er in belgie op jaarbasis een 80TWh noodzakelijk is, waarvan deze 2 centrales dus 21,9% van kunnen voorzien.

Het moet gezegd worden, het siert Tinne Van der Straeten & Groen dat ze zich ineens heel bewust zijn van de realiteit.
Dat was de afgelopen maanden toch wel wat anders.

Nu ben je er toch aan het naastslaan hoor :P
Beide samen hebben ze een capaciteit van 2GW. Hoe je aan 17,5GW komt dat snap ik niet.

En ze leveren op jaarbasis een 17,52TWh. Je moet rekenen dat er in belgie op jaarbasis een 80TWh noodzakelijk is, waarvan deze 2 centrales dus 21,9% van kunnen voorzien.
Ja klopt, ik heb mij vergist in de eenheid :(.
Het viel u niet op toen je berekend had dat het op jaarbasis 17.52 dat mijn 17.5GW misschien niet 17.52tWh moest zijn :p.

Load factor 100%, het glas is halfvol.
neen hé. 17.52tWh is niet 100%, 17.52tWh is loadfactor van 96.29% :p.
Maar ja, dat speelt ook. Zoals ook vermeld in mijn eerste vb. Al is het gewoon makkelijker om dat te negeren. En ik vond ook geen harde cijfers over wat het exact is :(. Dat laat ik aan de experten.

Het moet gezegd worden, het siert Tinne Van der Straeten & Groen dat ze zich ineens heel bewust zijn van de realiteit.
Dat was de afgelopen maanden toch wel wat anders.
Mja, uit haar uitleg leek het niet ofdat ze het geweer van schouder had veranderd hoor.
Al moet ze wel minder zeggen dat we in oorlog zijn. Want dat zijn wij (voorlopig) nog niet.

Heerlijk, 'gasprijzen bevriezen' also known as zijn synoniem 'overheidssubsidie voor fossiele brandstoffen'.

Na UK, Japan, etc. die dit nu al doen.
En USA denkt er aan om de federal gas tax tijdelijk weg te doen.

Wie had ooit gedacht dat er carbonsubsidies zouden komen ipv extra carbon tax?

Ah ja, ik, sinds een jaar of 2 :biglaugh:
Ik lag van mijn stoel van het lachen vanmorgen. Hoe gaan ze dat praktisch doen? De Russen vragen om aan max tarieven te verkopen of gewoon de schijnbaar bodemloze put verder vullen en subsidieren ??optie 2 zou relatief hilarisch zijn.

Ah well, mijn engie aandelen choochoo maar verder..

Ik lag van mijn stoel van het lachen vanmorgen. Hoe gaan ze dat praktisch doen? De Russen vragen om aan max tarieven te verkopen of gewoon de schijnbaar bodemloze put verder vullen en subsidieren ??optie 2 zou relatief hilarisch zijn.
Ik denk dat optie 1 nog hilarischer zou zijn :laugh:

Optie 2 uit de mond van een groene minister is ook redelijk hilarisch. Optie 1 is naïef en kun je van groen nog verwachten. Optie 2 is gewoon scary qua budgetair beheer...

Optie 2 uit de mond van een groene minister is ook redelijk hilarisch. Optie 1 is naïef en kun je van groen nog verwachten. Optie 2 is gewoon scary qua budgetair beheer...
Dat is toch gewoon een vorm van sociaal tarief voor iedereen.

Maar daarom ook dat ze het op niveau van Europa probeert te doen hé. België kan dat gewoon budgettair niet aan. Dus nu hopen ze op Europa. Maar mij zou het enorm raar zijn dat je dat daar doorkrijgt... De kost ervan zou ongezien zijn...

Terug
Bovenaan