Belgen (en dan vooral Vlamingen) protesteren in het stemhokje.
Fout, de Vlamingen protesteren vooral op sociale media hoe ze "bij de volgende verkiezingen HET NI MEER WAAR ZAL ZIJN!!!!!!!".
En komen daarna keer op keer opnieuw bedrogen uit dat "hun" partij uiteindelijk meer water bij de wijn doet als ik na 3 flessen wijn.
Onze representatieve democratie (enfin, de particratie/post-democratie) is zo uitgehold als iets, en dat merk je op elk vlak.
Maar kom, dat is een andere discussie.
Ik vind het vooral bizar dat het zo'n automatisme is geworden dat iedereen constant (terecht) zit te bashen op ons gigantisch overheidsbeslag maar wel telkens naar vadertje staat kijkt voor een oplossing voor hun particuliere problemen. De energieprijzen stijgen op de private markt? Ah oei, dan eisen we dat vadertje staat alles bijbetaalt en compenseert zodat wij in ignorantie kunnen verder leven. En o wee als een burger iets durft voelen van de vrije markt! En o wee als de overheid slechts gedeeltelijk tegemoet komt! Scha en schande.
Als de prijs van de choco morgen stijgt omdat de hazelnootoogst mislukt is, gaan we dan ook een chococheque eisen van de overheid?
Wie daar voorstander van is: hoe ver moeten we daarin gaan?
Wie daar voorstander van is: ben je consequent en vind je een gigantisch overheidsbeslag dan ook normaal?
Bijkomende bedenking: als ik vroeger aan mensen vroeg hoeveel hun gasrekening bedroeg, dan was dat 40 euro tot 60 euro per maand. Als ik vandaag de social media en de kranten opensla dan worden er bedragen naar mijn hoofd geslingerd alsof sommigen hun eigen STEG-centrale in de tuin hebben staan.
Je maakt een paar uitschuivers:
1. De "vrije markt" is een utopie, in de realiteit duiken er overal marktfalingen op die zorgen dat de markt net niet optimaal merkt en dus voor alle problemen zorgen. Dat de energieprijzen zo hoog zijn is niet louter het gevolg van 'gewone' marktwerking, wel dat de energiemarkt voor een zeer groot deel in handen is van een paar monopolistische landen (*kuch* remember ook de oliecrisis in de jaren '70?).
2. Je beseft niet hoeveel onze overheid de prijs opdrijft boven de marktprijs met hun (verdoken) belastingen in al hun vormen en kleuren. Nogal logisch dat bij torenhoge prijzen de mensen kijken naar dat significant deel dat er nog eens bovenop komt.
3. De btw wordt berekend op de marktprijs van een goed. Als de prijs van dat goed enorm stijgt, stijgen de btw-inkomsten ook even proportioneel. Een overheid kan perfect zeggen ok wij willen geen extra btw-inkomsten uit dat goed, dus we verlagen de btw (zodat we in absolute cijfers nog altijd evenveel halen als in vergelijking met voor de prijsstijging). Onze overheid heeft de gewoonte om elke euro die ze extra kunnen meegraaien ook te grijpen met beide handen, maar daar mag volgens u geen kritiek op komen?
4. Ons btw-systeem is al lang bankroet en is totaal niet 'eerlijk'. Je moet maar eens zaken opzoeken zoals de Reynolds Smolensky index opzoeken voor veel klassieke 'vlakke' consumptiebelastingen, en je zal zien dat armere klassen aanzienlijk meer belastingen betalen aan goederen die levensnoodzakelijk zijn, zoals voedsel, energie, etc. Dus alleen al met het oog op welvaart was een btw-verlaging sterk aan de orde.