Aanpak van de gas- en energiecrisis

De Belgen: elke week hevig protesteren tegen mondmaskers, de QR-code en het virus.
Ook de Belgen als het over protesteren tegen de torenhoge energieprijzen gaat: :sleep2::sleep2::sleep2:

Moesten ze met dezelfde fureur protesteren tegen zaken die er echt toe doen, het leven zou er veel beter uit zien.
"In a democracy, people get the leaders they deserve", en in België is dat heel duidelijk. Maarja, een chequeje van 100€ en wat minder consumptiebelasting op een essentieel goed en we zijn weeral gepaaid. Slaapwel.

Belgen (en dan vooral Vlamingen) protesteren in het stemhokje.

De Belgen: elke week hevig protesteren tegen mondmaskers, de QR-code en het virus.
Ook de Belgen als het over protesteren tegen de torenhoge energieprijzen gaat: :sleep2::sleep2::sleep2:

Moesten ze met dezelfde fureur protesteren tegen zaken die er echt toe doen, het leven zou er veel beter uit zien.
"In a democracy, people get the leaders they deserve", en in België is dat heel duidelijk. Maarja, een chequeje van 100€ en wat minder consumptiebelasting op een essentieel goed en we zijn weeral gepaaid. Slaapwel.

Ik vind het vooral bizar dat het zo'n automatisme is geworden dat iedereen constant (terecht) zit te bashen op ons gigantisch overheidsbeslag maar wel telkens naar vadertje staat kijkt voor een oplossing voor hun particuliere problemen. De energieprijzen stijgen op de private markt? Ah oei, dan eisen we dat vadertje staat alles bijbetaalt en compenseert zodat wij in ignorantie kunnen verder leven. En o wee als een burger iets durft voelen van de vrije markt! En o wee als de overheid slechts gedeeltelijk tegemoet komt! Scha en schande.
Als de prijs van de choco morgen stijgt omdat de hazelnootoogst mislukt is, gaan we dan ook een chococheque eisen van de overheid?

Wie daar voorstander van is: hoe ver moeten we daarin gaan?
Wie daar voorstander van is: ben je consequent en vind je een gigantisch overheidsbeslag dan ook normaal?

Bijkomende bedenking: als ik vroeger aan mensen vroeg hoeveel hun gasrekening bedroeg, dan was dat 40 euro tot 60 euro per maand. Als ik vandaag de social media en de kranten opensla dan worden er bedragen naar mijn hoofd geslingerd alsof sommigen hun eigen STEG-centrale in de tuin hebben staan.

Ik vind het vooral bizar dat het zo'n automatisme is geworden dat iedereen constant (terecht) zit te bashen op ons gigantisch overheidsbeslag maar wel telkens naar vadertje staat kijkt voor een oplossing voor hun particuliere problemen. De energieprijzen stijgen op de private markt? Ah oei, dan eisen we dat vadertje staat alles bijbetaalt zodat wij in ignorantie kunnen verder leven.
Als de prijs van de choco morgen stijgt omdat de hazelnootoogst mislukt is, gaan we dan ook een chococheque eisen van de overheid?

Wie daar voorstander van is: ben je consequent en vind je een gigantisch overheidsbeslag dan ook normaal?

Bijkomende bedenking: als ik vroeger aan mensen vroeg hoeveel hun gasrekening bedraagt, dan is dat 40 euro tot 60 euro per maand. Als ik vandaag de social media en de kranten opensla dan worden er bedragen naar mijn hoofd geslingerd alsof sommigen hun eigen STEG-centrale in de tuin hebben staan.
Maar als dat overheidsbeslag er nu eenmaal is, moet men toch niet doen alsof we dat liever niet hadden en we dus best ons plan trekken?

Wat is het % van de energiefactuur dat niet rechtstreeks gerelateerd is aan de prijzen op de private markt? Lijkt me redelijk significant. Ik zou het dan eerder zien als hopen dat de overheid zijn eigen mismanagement oplost in plaats van hopen op een oplossing voor particuliere problemen.

Ik heb het hier al gezegd, al we ons zelf op alles moeten voorbereiden, en we dus eigenlijk veel zelfvoorzienender moeten zijn, dan zitten we gewoon met een ander maatschappijbeeld. De VS werkt meer op die manier, maar daar zijn onze taksen en belastingsvoeten ook gewoon ongezien hoog hé.

Laatst bewerkt:
De overheid zelf is verantwoordelijk voor resp 45 en 25 procent van de totaalfactuur voor elektriciteit en gas. Dan is het niet zo vreemd dat burgers naar diezelfde overheden kijken om de totaalfactuur te doen dalen.

De mensen die nu 6000 ipv 2000 per jaar betalen aan gas (hard to belief, maar OK, ze bestaan volgens HLN).

Dat moeten dan toch huizen zijn waar de vogels gewoon kunnen binnenvliegen ? Wij hebben hier een schraal huizeke nu met EPC 250 en dat is 50 euro per maand gas. Ik vermoed dat wie klaagt niet in een villa met 7 slaapkamers zit. Als je in je dak al 10cm isolatie propt en zorgt dat alles mooi dicht is en zorgt dat alles aan de zijkant geen gaten in de muren heeft, moet je toch je verbruik goed kunnen drukken...

Investeren in isolatie. Terugverdientijd is waarschijnlijk 2 jaar aan huidige prijzen... Veel beter dan mekkeren voor een cheque van 100 euro...

Bijkomende bedenking: als ik vroeger aan mensen vroeg hoeveel hun gasrekening bedroeg, dan was dat 40 euro tot 60 euro per maand. Als ik vandaag de social media en de kranten opensla dan worden er bedragen naar mijn hoofd geslingerd alsof sommigen hun eigen STEG-centrale in de tuin hebben staan.
Ik ben echt benieuwd naar het verbruik van die mensen die 3000-3500€ moeten bijbetalen op het eind van het jaar (na aftrek voorschotten) en hoe die dat klaar krijgen.
Ook wetende dat de prijzen pas een maand of 4? zo hoog zijn.

Belgen (en dan vooral Vlamingen) protesteren in het stemhokje.

Fout, de Vlamingen protesteren vooral op sociale media hoe ze "bij de volgende verkiezingen HET NI MEER WAAR ZAL ZIJN!!!!!!!".
En komen daarna keer op keer opnieuw bedrogen uit dat "hun" partij uiteindelijk meer water bij de wijn doet als ik na 3 flessen wijn.
Onze representatieve democratie (enfin, de particratie/post-democratie) is zo uitgehold als iets, en dat merk je op elk vlak.

Maar kom, dat is een andere discussie.

Ik vind het vooral bizar dat het zo'n automatisme is geworden dat iedereen constant (terecht) zit te bashen op ons gigantisch overheidsbeslag maar wel telkens naar vadertje staat kijkt voor een oplossing voor hun particuliere problemen. De energieprijzen stijgen op de private markt? Ah oei, dan eisen we dat vadertje staat alles bijbetaalt en compenseert zodat wij in ignorantie kunnen verder leven. En o wee als een burger iets durft voelen van de vrije markt! En o wee als de overheid slechts gedeeltelijk tegemoet komt! Scha en schande.

Je maakt een paar uitschuivers:

1. De "vrije markt" is een utopie, in de realiteit duiken er overal marktfalingen op die zorgen dat de markt net niet optimaal merkt en dus voor alle problemen zorgen. Dat de energieprijzen zo hoog zijn is niet louter het gevolg van 'gewone' marktwerking, wel dat de energiemarkt voor een zeer groot deel in handen is van een paar monopolistische landen (*kuch* remember ook de oliecrisis in de jaren '70?).

2. Je beseft niet hoeveel onze overheid de prijs opdrijft boven de marktprijs met hun (verdoken) belastingen in al hun vormen en kleuren. Nogal logisch dat bij torenhoge prijzen de mensen kijken naar dat significant deel dat er nog eens bovenop komt.

3. De btw wordt berekend op de marktprijs van een goed. Als de prijs van dat goed enorm stijgt, stijgen de btw-inkomsten ook even proportioneel. Een overheid kan perfect zeggen ok wij willen geen extra btw-inkomsten uit dat goed, dus we verlagen de btw (zodat we in absolute cijfers nog altijd evenveel halen als in vergelijking met voor de prijsstijging). Onze overheid heeft de gewoonte om elke euro die ze extra kunnen meegraaien ook te grijpen met beide handen, maar daar mag volgens u geen kritiek op komen?

4. Ons btw-systeem is al lang bankroet en is totaal niet 'eerlijk'. Je moet maar eens zaken opzoeken zoals de Reynolds Smolensky index opzoeken voor veel klassieke 'vlakke' consumptiebelastingen, en je zal zien dat armere klassen aanzienlijk meer belastingen betalen aan goederen die levensnoodzakelijk zijn, zoals voedsel, energie, etc. Dus alleen al met het oog op welvaart was een btw-verlaging sterk aan de orde.

Laatst bewerkt:
en WAAROM WORDT ER VANUIT GEGAAN DAT IEDEREEN VARIABELE TARIEVEN HEEFT ??

Moest ik geen centen hebben, zou ik het risico op verrassingen afdekken met een vast tarief, but that's just me...

Dit dus, ik heb een een inkomen net onder de modaal en heb een vast tarief gekozen. Akkoord, mensen met een héél laag inkomen hebben soms géén keuze en missen zo bijvoorbeeld zaken als bulkkortingen in de supermarkt, maar die krijgen in dit geval van nutstarieven een sociaal tarief.

"de hoogste veel minder afdragen" - kun je dat met *iets* staven? Ken je progressieve belastingschijven? Je doet alsof iedereen boven het gemiddelde fancy constructies heeft. Ik heb bijvoorbeeld 0 netto vergoeding, geen IP ruling, niks fancy spancy. Op elke extra 50+% belasting.

Een loon van 2500 zal binnenkort nog paar honder euro belastingen zijn.
Op 2000 betaal je 320 tax (16%) Binnenkort een pak minder
Op 2500 betaal je 690 tax (27%) Binnenkort een pak minder
Op 3000 betaal je 1000 tax (33%) Binnenkort een pak minder
Op 3500 betaal je 1300 tax (37%)
Op 5000 betaal je 2200 tax (44%)
Op 7000 betaal je 3400 tax (48%)

Dus 2000 geeft je 1700 netto, 3000 geeft je 2000 netto en 5000 geeft je 2800 netto. Zijn dure promoties...

Dat vind ik dan nu weer niet noodzakelijk verkeerd: sterkste schouders, zwaarste lasten... progressieve schalen zijn op dat vlak het eerlijkste, wat me wel pijnlijk duidelijk lijkt is dat je in België te snel in de hoogste schalen terecht komt en dat je door een resem andere forfaitaire belastingen waar je ook niet aan kan ontsnappen (Vlaamse zorgverzekering, provinciebelastingen, gemeentebelastingen) en niet meegerekende patronale lasten wel boven de 50% kan terechtkomen. Dat voelt ergens "oneerlijk", anderzijds in de post-WO II glorieperiode van de V.S. lagen die tarieven nog véél hoger.

Liever dan extreem hoge tarieven op arbeid, zou ik liever correcte tarieven op vermogen zien, maar dat is ook weer een doos van Pandora (aandelenportefeuille vs. wijncollectie, ... en aan het einde van de rit krijg je gedrochten als het kadastraal inkomen nog steeds niet afgeschaft).

De mensen die nu 6000 ipv 2000 per jaar betalen aan gas (hard to belief, maar OK, ze bestaan volgens HLN).

Dat moeten dan toch huizen zijn waar de vogels gewoon kunnen binnenvliegen ? Wij hebben hier een schraal huizeke nu met EPC 250 en dat is 50 euro per maand gas. Ik vermoed dat wie klaagt niet in een villa met 7 slaapkamers zit. Als je in je dak al 10cm isolatie propt en zorgt dat alles mooi dicht is en zorgt dat alles aan de zijkant geen gaten in de muren heeft, moet je toch je verbruik goed kunnen drukken...

Investeren in isolatie. Terugverdientijd is waarschijnlijk 2 jaar aan huidige prijzen... Veel beter dan mekkeren voor een cheque van 100 euro...

No offence, maar had jij niet een vast contract waardoor je uiteraard die stijging (momenteel) nog niet voelt? Logisch dat je dan aan 50 euro gas per maand zit.

Neen, want goede choco bevat helemaal geen hazelnoten, je bent echte choco zoals Kwatta aan het verwarren met hazelnotenpasta zoals Nutella!

Hmm, tja, mijn gasfactuur is momenteel inderdaad ook € 35, maar dat is een relatief klein energiezuinig appartement (90 m² en EPC 64 kWh/m² jaar). Simulatie aan de huidige gasprijzen in plaats van m'n vast contract is echter al € 80.
Echt niet onderschatten hoeveel zéér slecht geïsoleerde huizen er nog staan in onze dorpen/steden.

Ik vind het echter wél positief dat dit naar iedereen gaat, dus ook de mensen die de "juiste" keuzes of investeringen in isolatie hebben gedaan, ook al hebben zij dit niet nodig, zij hebben er in het verleden wél een prijs voor betaald of betalen die nog (duurdere woonlening/huur).

Er is een verschil tussen 'sterkste schouders' en 'iedereen moet dezelfde schouders hebben'.

De sjarel die bijna geen belastingen betaalt, moet ook geen fluit betalen in de creche. Mijn kuisvrouw werkt halftijds, haar vent werkt niet, ze heeft 2 kinderen en een klein gekocht huisje. Voor de rest allemaal sociale tarieven en maar stoefen. En die gaat ook elk jaar op reis.

Moest ik beslissen om halftijds te werken en mijn madam niet werken. Dan schiet er op het einde van de maand letterlijk 0 euro over. Dat kan toch niet de bedoeling zijn...

No offence, maar had jij niet een vast contract waardoor je uiteraard die stijging (momenteel) nog niet voelt? Logisch dat je dan aan 50 euro gas per maand zit.

Ja - omdat ik niet speculeer met mijn gas en elektriciteitsfactuur. Het is dus niet verboden om te anticiperen op worst case scenario. Maar zelfs aan huidige tarieven zou ik nooit aan 6000 /j uitkomen...

23.260kWh is volgens de vreg het gemiddeld gas verbruik van een Vlaams gezin.
De goedkoopste op dit moment Engie: 2693€.

Duur absoluut, duurder als voorheen ook.
Maar dan moet je om meer 3000-4000€ en meer en meer bij te betalen in je slotfactuur toch ook gigantisch veel verstoken.

23.260kWh is volgens de vreg het gemiddeld gas verbruik van een Vlaams gezin.
De goedkoopste op dit moment Engie: 2693€.

Duur absoluut, duurder als voorheen ook.
Maar dan moet je om meer 3000-4000€ en meer en meer bij te betalen in je slotfactuur toch ook gigantisch veel verstoken.
Is dit ook niet door de vrij ruim geschatte voorschotbedragen? Nu een variabel contract in de koudere maanden, dus daarop gebaseerd een hoog voorschot bedrag dat wordt voorgesteld. Lijkt me dat in de discussie dat vaak door elkaar wordt gehaald met de afrekening.

Mijn voorschot staat vrij laag en ik ga dus wat moeten bijbetalen, maar het voorschot dat hiervoor wordt voorgesteld zou wel meteen veel te hoog liggen.

De getoonde bedragen in de kranten, door Luc Pauwels, in de V-test... zijn het resultaat van een per definitie foute berekening.
Ze nemen gewoon de prijs van (bv december), vermenigvuldigen dit met 12 (want 12 maanden in een jaar) et voila: de geschatte slotfactuur. :)
In het recente geval namen ze dus gewoon de duurste prijs (ooit?) als vaste prijs voor een heel jaar.

Uiteraard verre van correct. In de V-test kan ik dat nog enigszins begrijpen, maar je zou toch verwachten dat journalisten dit correct kaderen.

De getoonde bedragen in de kranten, door Luc Pauwels, in de V-test... zijn het resultaat van een per definitie foute berekening.
Ze nemen gewoon de prijs van (bv december), vermenigvuldigen dit met 12 (want 12 maanden in een jaar) et voila: de geschatte slotfactuur. :)
In het recente geval namen ze dus gewoon de duurste prijs (ooit?) als vaste prijs voor een heel jaar.

Uiteraard verre van correct. In de V-test kan ik dat nog enigszins begrijpen, maar je zou toch verwachten dat journalisten dit correct kaderen.

Paniekartikels verkopen beter.

Wat een vreemde redenering. De energiefactuur is zwanger van heffingen, accijnzen, en BTW. Toch de logica zelve dat mensen dan kijken naar de verantwoordelijke voor die verdoken belastingsbrief om daar wat aan te doen.

Er is toch niemand die naar de overheid kijkt om iets te doen aan het halfgeleidertekort dat voor krankzinnige prijsinflatie zorgt in het segment van de grafische kaarten. Mensen zijn niet zo karikaturaal als je ze hier afschilderd.

Ik vind het vooral bizar dat het zo'n automatisme is geworden dat iedereen constant (terecht) zit te bashen op ons gigantisch overheidsbeslag maar wel telkens naar vadertje staat kijkt voor een oplossing voor hun particuliere problemen. De energieprijzen stijgen op de private markt? Ah oei, dan eisen we dat vadertje staat alles bijbetaalt en compenseert zodat wij in ignorantie kunnen verder leven. ?.
Dat is niet wat er gevraagd wordt.

De elektriciteitsfactuur bestaat uit ruwweg 35% energie kost.

De gasfactuur bestaat uit ruwweg 60% energiekost

Dat zijn dan heel wat centjes waarvoor de staat weldegelijk verantwoordelijk is op die factuur.

Niet onredelijk dat men
  1. Vraagt om die verdoken belastingen gewoon af te schaffen
  2. Stopt met de luxe maatstaf van heffing van 21% btw hanteert voor iets levensnoodzakelijk als energie.

Die Tinne Van Der Straeten op 't nieuws.
Die gelooft nu echt dat we allemaal gered zijn met een aalmoes.
:puke:

Terug
Bovenaan