Aanpak van de gas- en energiecrisis

Zal wel meevallen. Voor de achterban, tel 100k per jaar. Voor de hoge pieten... tja... die kosten sowieso geld, maar extra geld ook niet echt.

Even terugkomen op mijn post, nog voor ik onderstaande had gelezen:

Om ook wat tegemoet te komen aan die hoge gasfactuur, krijgt iedereen binnenkort een korting van 100 euro op de energiefactuur, de zogenaamde verwarmingspremie. Het waren vooral de liberalen en PS die op een energiecheque aandrongen. PS vooral omdat veel Franstaligen niet met gas verwarmen. Terwijl dat in Vlaanderen voor 60 procent van de huishoudens wel het geval is, is dat in Wallonië net omgekeerd. Die mensen zijn dus weinig of niets met een verlaging van de btw op gas. Vandaar de cheque voor iedereen. Die wordt binnen de twee maanden uitbetaald via de energiefactuur en verloopt automatisch. Niemand zal de premie dus moeten aanvragen

Dus omdat men in de Walen niet veel zou hebben aan een verlaging van de btw op gas, moeten de Vlamingen het ook maar zonder doen.

Daar verschiet je toch niet meer van ?
Diegene die met stookolie zitten, voelen de prijsstijgingen een pak minder, maar krijgen net hetzelfde voordeel.

De vlamingen:
6m-rain.gif

en WAAROM WORDT ER VANUIT GEGAAN DAT IEDEREEN VARIABELE TARIEVEN HEEFT ??

Moest ik geen centen hebben, zou ik het risico op verrassingen afdekken met een vast tarief, but that's just me...
In all fairness, dat is gesproken als iemand die voldoende geld heeft om alles te optimaliseren en bepaalde risico's af te dekken.

Veel mensen zitten in situaties waar zij eigenlijk gedwongen worden om te kiezen voor de opties die ze momenteel kunnen betalen. "Verzekeringen nemen/Risico's afdekken" daar is geen budget voor, zelfs niet als die verzekeringen +EV zijn.
Also, er zijn veel mensen die elk jaar een vast contract van 1 jaar afsluiten omdat jaarlijks overstappen tot op heden altijd de way to go was. Veel van die mensen hun contracten lopen af en nu een nieuwe vast contract afsluiten is waanzin.

Ik begrijp u standpunt hoor, dat constant strooien met geld is niet de oplossing, uiteindelijk komt het toch terug uit onze eigen zak en kan je alleen maar hopen dat je aan de juiste kant van de schaal staat (als middenklasser niet dus). Aan de andere kant heb ik, net als heel veel van de mensen die nu het luidst "wie gaat dat allemaal blijven betalen???" roepen op social media, echt niet veel reden tot klagen. Het enige waar ik over mag klagen is het feit dat mijn belastinggeld slecht besteed wordt, maar ik ga op het einde van de maand geen boterham minder door eten. Het enige verschil is dan mijnen berg op het einde van het jaar wat minder hoog zal zijn dan hij had kunnen zijn. Maar I'm fine with that, ik ben zeker niet tegen herverdeling maar het enige wat ik wel verwacht is dat geld goed besteed wordt en dat gevoel heb ik momenteel gewoon niet. Ipv een deftig plan waar je gericht maatregelen op lange termijn neemt is het gewoon constant brandjes blussen en herstellingen zijn nu uiteindelijk altijd duurder dan gewoon regelmatig onderhoudt.

Dus omdat men in de Walen niet veel zou hebben aan een verlaging van de btw op gas, moeten de Vlamingen het ook maar zonder doen.
Die cheque is op zich imo nochtans een beter lapmiddel dan een BTW verlaging. Die cheque is voor iedereen even veel, ongeacht de manier waarop mensen met energie omspringen. Een BTW verlaging komt in absolute bedragen veel beter uit voor grootverbruikers dan voor mensen die bewuster met energie omspringen. Als je als overheid incentive wil geven om mensen van fosiele brandstoffen af te krijgen is een BTW verlaging op gas geen goed idee.

Laatst bewerkt:
In all fairness, dat is gesproken als iemand die voldoende geld heeft om alles te optimaliseren en bepaalde risico's af te dekken.

Veel mensen zitten in situaties waar zij eigenlijk gedwongen worden om te kiezen voor de opties die ze momenteel kunnen betalen.

Je kunt gewoon een vast contract pakken ipv een variabel. Dat is even moeilijk en kost nagenoeg hetzelfde.

Heel de discussie over de gas en elektriciteitsprijzen is serieus krom getrokken.

Het gaat uit van het basisidee dat iedereen een variabel contract heeft, wat niet het geval is.

Data van de CREG. ~65% heeft vast gas en elektriciteit contract. *drop the mic*. Read and enjoy https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Publications/Studies/F2289NL.pdf

Het is dus overduidelijk politiek gekrakeel om zieltjes te winnen met veel centen te verbrassen terwijl a) dat niks opbrengt en b) het overgrote deel van de mensen het overduidelijk niet nodig heeft en c) er geen centen voor zijn.

Ik denk dat je bovenkant fout hebt geschreven?

Kom kom kom. Het rekenhof heeft aangetoond dat de werkbonus een zinloos instrument was. Het was bijna afgeschaft. Wat doen ze nu. Nog meer werkbonus geven.

Bijzondere bijdrage RSZ, enkel voor <3500.

Wie wint er met deze taxshi(f)t? De onderkant of de bovenkant van de middenklasse? Bij tijd.be weten ze het alvast, lees het artikel maar eens.

Binnenkort ga je met 2500 bruto evenveel hebben als 4000 bruto. Kunt beter in de Carrefour gaan werken ipv ergens deftig werk te hebben.

He politiek. Werkloosheidsval kun je langs 2 kanten oplossen. psst, je kunt ook de uitkeringen beperken in de tijd of er strenger mee zijn in de controle. Is een besparing ipv langs de taxkant op te lossen met extra minderinkomsten...

Je kunt gewoon een vast contract pakken ipv een variabel. Dat is even moeilijk en kost nagenoeg hetzelfde.

Heel de discussie over de gas en elektriciteitsprijzen is serieus krom getrokken.

Het gaat uit van het basisidee dat iedereen een variabel contract heeft, wat niet het geval is.

Data van de CREG. ~65% heeft vast gas en elektriciteit contract. *drop the mic*. Read and enjoy https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Publications/Studies/F2289NL.pdf

Het is dus overduidelijk politiek gekrakeel om zieltjes te winnen met veel centen te verbrassen terwijl a) dat niks opbrengt en b) het overgrote deel van de mensen het overduidelijk niet nodig heeft en c) er geen centen voor zijn.
Er zijn dus ook al veel gezinnen die intussen noodgedwongen een vast contract hebben moeten afsluiten tijdens de hausse. Het is dus niet zo alsof enkel de variabelen geconfronteerd worden met de hogere prijzen. In de komende weken/maand zullen er allicht nog goedkope aflopende contracten zijn die ingewisseld worden voor een veel duurder vast contract.

*drop the mic*

Ik zeg niet dat wat de regering uit haar hoge hoed heeft getoverd een goed idee is, geen idee, ik ken daar te weinig van. Maar om te gaan pleiten dat de laagste inkomens meer belastingen moeten betalen terwijl verhoudingsgewijs de hoogste inkomens veel minder afdragen moet je toch bijzonder cynisch zijn.

Er zijn dus ook al veel gezinnen die intussen noodgedwongen een vast contract hebben moeten afsluiten tijdens de hausse. Het is dus niet zo alsof enkel de variabelen geconfronteerd worden met de hogere prijzen. In de komende weken/maand zullen er allicht nog goedkope aflopende contracten zijn die ingewisseld worden voor een veel duurder vast contract.

*drop the mic*
Ja, zover was ik al...

Wat is de gemiddelde looptijd van een contract? 2-3y? Hoelang is de miserie er al 4-5mnd?

Hoeveel procent zit er gedwongen in een hoger tarief? 20%? Nog altijd een pak die nu flappen tapt met een goedkoop contract (waaronder mezelf). Een maatregel van 1mrd waarvan je op voorhand weet dat er minstens 200-300M gewoon weggepist geld is. Noemen we dat goed bestuur ?

Ik zeg niet dat wat de regering uit haar hoge hoed heeft getoverd een goed idee is, geen idee, ik ken daar te weinig van. Maar om te gaan pleiten dat de laagste inkomens meer belastingen moeten betalen terwijl verhoudingsgewijs de hoogste inkomens veel minder afdragen moet je toch bijzonder cynisch zijn.

"de hoogste veel minder afdragen" - kun je dat met *iets* staven? Ken je progressieve belastingschijven? Je doet alsof iedereen boven het gemiddelde fancy constructies heeft. Ik heb bijvoorbeeld 0 netto vergoeding, geen IP ruling, niks fancy spancy. Op elke extra 50+% belasting.

Een loon van 2500 zal binnenkort nog paar honder euro belastingen zijn.
Op 2000 betaal je 320 tax (16%) Binnenkort een pak minder
Op 2500 betaal je 690 tax (27%) Binnenkort een pak minder
Op 3000 betaal je 1000 tax (33%) Binnenkort een pak minder
Op 3500 betaal je 1300 tax (37%)
Op 5000 betaal je 2200 tax (44%)
Op 7000 betaal je 3400 tax (48%)

Dus 2000 geeft je 1700 netto, 3000 geeft je 2000 netto en 5000 geeft je 2800 netto. Zijn dure promoties...

Ja, zover was ik al...

Wat is de gemiddelde looptijd van een contract? 2-3y? Hoelang is de miserie er al 4-5mnd?

Hoeveel procent zit er gedwongen in een hoger tarief? 20%? Nog altijd een pak die nu flappen tapt met een goedkoop contract (waaronder mezelf). Een maatregel van 1mrd waarvan je op voorhand weet dat er minstens 200-300M gewoon weggepist geld is. Noemen we dat goed bestuur ?
Vaste contracten van één jaar waren tot +- 5-6 maand geleden dé manier om verstandig om te springen met energieleveranciers nochtans. Elk jaar kreeg je ergens anders de welkomstpremie en deed je dus extra voordeel, bovenop de prijs die je telkens kon vergelijken. Dit werd ook zo gepusht vanuit de overheid. Ik zit nu ook gevogeld met een een nieuw contract dat ik nu mag afsluiten, maar hindsight is 20/20 natuurlijk.

de top 30% in dit land betaalt wss 80% van de belastingen.
Maar hey, de rijken betalen nix, de profiteurs!

Maar zoals altijd: ipv te schieten op mensen die veel verdienen, schiet eens op de staat die geld uitgeeft als zatte rita in een depressie.

de top 30% in dit land betaalt wss 80% van de belastingen.
Maar hey, de rijken betalen nix, de profiteurs!

Maar zoals altijd: ipv te schieten op mensen die veel verdienen, schiet eens op de staat die geld uitgeeft als zatte rita in een depressie.
30% is natuurlijk ook wel heel breed om over een top te spreken, ik vermoed dat dit ging over mensen die wel wat hoger zitten, en dus al kunnen werken met een fiscale constructie. Zelfs dan, dat je in dit land vrij snel in de hoogste schijf zit voor arbeid, maar wel 0 betaalt voor meerwaarde op aandelen, is nu eenmaal iets dat rationeel moeilijk te vatten is.

Wat versta je onder de hoogste inkomens? De familie Spoelbergh van AB Inbev en andere gelijkaardige mensen?
Want de middenklasse zijn volgens mij toch echt degene die de zwaarste lasten dragen. En dan spreek ik over bruto van 3k tot 7k ofzo.
Met maatregelen zoals onder 3500 geen bijzondere bijdrage meer, pest je gewoon de klasse die daar net boven zit.
De hoogste inkomens gaan echt niet meer belasting betalen hiervoor en geen boterham minder moeten eten.
Terwijl het leven voor iemand met 3600 bruto toch ook echt wel een stuk duurder wordt, het is dan misschien geen boterham minder, maar er zal toch echt wel iets veranderen in die persoon zijn leven, de kosten zijn echt wel een heel stuk gestegen.

Wat versta je onder de hoogste inkomens? De familie Spoelbergh van AB Inbev en andere gelijkaardige mensen?
Want de middenklasse zijn volgens mij toch echt degene die de zwaarste lasten dragen. En dan spreek ik over bruto van 3k tot 7k ofzo.
Met maatregelen zoals onder 3500 geen bijzondere bijdrage meer, pest je gewoon de klasse die daar net boven zit.
De hoogste inkomens gaan echt niet meer belasting betalen hiervoor en geen boterham minder moeten eten.
Terwijl het leven voor iemand met 3600 bruto toch ook echt wel een stuk duurder wordt, het is dan misschien geen boterham minder, maar er zal toch echt wel iets veranderen in die persoon zijn leven, de kosten zijn echt wel een heel stuk gestegen.

Het is principieel en economisch totally niet logisch.

Hoe gaan we ooit onze pensioenen etc financieren? Door productiever te worden en collectief meer te werken - last time I checked, geen olievelden die we kunnen ontginnen of ezeltjes die geld schijten. Dan gaan we wel productief zijn moeten belonen en niet enkel de laagste lonen belonen door ze geen belastingen te laten betalen omdat ze anders niet voldoende meer hebben dan niet te werken (again, hier zijn veel simpelere oplossingen voor). Als we ooit willen saneren, het begrotingsgat toefietsen en aan 80% (proest) werkzaamheidsgraad willen raken, zal er iemand ergens een beetje pijn moeten hebben. Liefst voor 1 keer niet wie hard werkt, dankt u.

De enige die er op vooruit gaan zijn degenen die weinig werken en de laagste productiviteit hebben. En die betalen dan nog eens het minste belastingen.

Deborah de kassierster die promotie maakt, daar heeft de economie eigenlijk weinig tot niks aan. Die gaat van 300 naar 350 euro per maand belastingen betalen en haar GDP output zal niet noemenswaardig stijgen. Jos de wetenschapper die directeur wordt van een team en ipv 5000 7000 per maand verdient, die gaat EN veel meer belastingen betalen EN jobs die veel opbrengen naar hier halen, want zijn 5000 euro job moet vervangen worden. Als we enkel de onderkant belonen voor hard werken, bereiken we weinig (behalve de politiek die op korte termijn wat stemmen wint).

Waarom zou je je nu nog dubbel plooien om vooruit te raken, aan 3000-3500 knal je tegen de belastingsmuur....

Vaste contracten van één jaar waren tot +- 5-6 maand geleden dé manier om verstandig om te springen met energieleveranciers nochtans. Elk jaar kreeg je ergens anders de welkomstpremie en deed je dus extra voordeel, bovenop de prijs die je telkens kon vergelijken. Dit werd ook zo gepusht vanuit de overheid. Ik zit nu ook gevogeld met een een nieuw contract dat ik nu mag afsluiten, maar hindsight is 20/20 natuurlijk.

Er is niemand die je gepusht heeft om elk jaar te veranderen... De overheid moedigt je aan om te vergelijken, niet om elk jaar het goedkoopste variabele tarief te nemen omdat dat vanboven staat in de vergelijker websites.

Je kon ook een contract van 3 of 5 y nemen en zekerheid inbouwen voor 3 of 5 y. Er is geen enkele reden waarom een leverancier je niet probeert in de poep te naaien door contracten met welkomstbonussen aan te bieden. 1e jaar goedkoop, 2e jaar duurder. Het blijven verkopers...

Er is niemand die je gepusht heeft om elk jaar te veranderen... De overheid moedigt je aan om te vergelijken, niet om elk jaar het goedkoopste variabele tarief te nemen omdat dat vanboven staat in de vergelijker websites.

Je kon ook een contract van 3 of 5 y nemen en zekerheid inbouwen voor 3 of 5 y. Er is geen enkele reden waarom een leverancier je niet probeert in de poep te naaien door contracten met welkomstbonussen aan te bieden. 1e jaar goedkoop, 2e jaar duurder. Het blijven verkopers...
Hij zegt toch expliciet dat het over vaste tarieven gaat? De consensus bij velen, ook hier op het forum, was ook gewoon om elk jaar eens op zoek te gaan naar een beter contract hoor.

Zelfs met je geweldig vast contract kan dit ook ten einde lopen op een periode dat de prijzen duur staan, zoals vandaag. Alsof je dat ooit kan uitsluiten.

30% is natuurlijk ook wel heel breed om over een top te spreken, ik vermoed dat dit ging over mensen die wel wat hoger zitten, en dus al kunnen werken met een fiscale constructie. Zelfs dan, dat je in dit land vrij snel in de hoogste schijf zit voor arbeid, maar wel 0 betaalt voor meerwaarde op aandelen, is nu eenmaal iets dat rationeel moeilijk te vatten is.
Ik kan natuurlijk niet zeggen wat sir.killalot bedoelt met de rijke mensen en de top verdieners. het is niet mijn schuld dat hij vage omschrijvingen gebruikt.

en 0 procent op meerwaarde, behalve speculatieve meerwaarden, interne meerwaarden of meerwaarden als professioneel trader, die worden wel belast.
Verder is er nog de beurstaks en effectentaks.

En vaak gaan de figuren die zeiken over het feit dat rijken geen belastingen betalen voorbij aan het feit dat:
1) de rijken hier het merendeel van de belastingen reeds ophoesten
2) Kennen het verschil niet tussen inkomsten en assets
3) Dat er nu al teveel belastingen worden betaald. Men vernietigd hier kapitaal ipv aan kapitaalcreatie te doen, onder het mom van solidariteit.

De cijfers liegen er niet om. Staatsschuld van 110+% BNP, en tegen 2025 55% uitgaven BNP door de staat.

De enige reden waarom we nog geen griekenland zijn, is de moneyprinter going brrrr.
Uitstel van executie.

Ik heb spijt dat ik te laat mezelf hier mee ben beginnen bezighouden.
Als ik op school deftige inzicht had aangeleerd gekregen in financiele huishouding and goede huisvader praktijken, had ik zsm genoeg kapitaal opgebouwd en mijn boel hier gepakt en weg geweest.
Wat wss ook de reden is dat men dit niet in scholen aanbrengt in the first place.

De Belgen: elke week hevig protesteren tegen mondmaskers, de QR-code en het virus.
Ook de Belgen als het over protesteren tegen de torenhoge energieprijzen gaat: :sleep2::sleep2::sleep2:

Moesten ze met dezelfde fureur protesteren tegen zaken die er echt toe doen, het leven zou er veel beter uit zien.
"In a democracy, people get the leaders they deserve", en in België is dat heel duidelijk. Maarja, een chequeje van 100€ en wat minder consumptiebelasting op een essentieel goed en we zijn weeral gepaaid. Slaapwel.

Terug
Bovenaan