Aanpak van de gas- en energiecrisis

Dan zal het wss (totaal/12) *2( of 3) *1.06 + (totaal/12) *10 (of 9) *1.21 zijn, dus maakt niet veel uit.

Hetzelfde toch ook met variabel tarief. Ik krijg 1 prijs voor het jaar terwijl ik een variabel contract heb. Dat is ook ((Q1+Q2+Q3+Q4)/4) * verbruik. In januari 2021 ging ik uit van een prijs per kwh van 0,14 € terwijl het op de afrekening eigenlijk 0,24 € is.
En het jaar nadien moet je nog eens goed opletten dan dat die berekening juist is..

Ik weet het, het is eigenlijk ook gewoon volledig scheef hé.
Nu ik mag nog niks zeggen, pas een digitale meter dus ik weet niet of ze mijn factuur uiteindelijk gaan opsplitsen in Q1 Q2 etc

Ik kijk al uit naar de volgende verkiezingsbarometer 😎
grote verschuivingen gaan we niet meer zien hoor.

Ik denk dat voor de grote centrum partijen (cdv,spa,vld) de ondergrens nu wel bereikt is.
8-11% waar ze allemaal rond schommelen, dat zal niet verder meer zaken, dankzij decennia aan verzuiling.

De grote swings zitten bij de onbesliste kiezers, zowel links als rechts.
Die zweven tussen de fringe partijen als nva, vb, groen en pvda

Ik had het liever ook wat uitgebreider gezien door wat meer verlagingen op bestaande heffingen, maar de Federale Overheid heeft dan ook niet alle heffingen in die factuur in de hand.
Een tussenkomst van in het totaal +/-1 miljard euro is nu toch ook niet niks? :unsure:

100 euro premie en enkel BTW-verlaging op electriciteit, maar die electriciteitsfactuur is bij mij helemaal niet omhooggeschoten. Wél de gasfactuur. Het gaat er moeilijk in bij mij dat de VLD gas en elektriciteit blijft beschouwen als luxeproducten waarop 21% BTW moet worden betaald. Groen wil dan geen BTW-verlaging op gas omdat het gaat om een fossiele brandstof, maar die zetten wel héél hard in om een hoop gascentrales bij te bouwen voor de energietransitie. Ik weet niet aan welke paddestoelen ons Tinne Vanderstraeten zit, maar ik blijf daarvan weg.

Ik heb een "scheet in een fles"-gevoel bij deze maatregel. 't Is iets, 't is peanuts.
Ik vind dat ook straf. Er is momenteel nog geen alternatief om fossiele brandstoffen volledig te bannen. We zitten ook nog 's met een verouderd patrimonium dat je niet van vandaag op morgen energetisch up to date krijgt. Een transitie naar een ander energiebeleid is zeker nodig maar zoiets vergt tijd. Een revolutionaire omwenteling zie ik niet snel gebeuren. En ondertussen lijkt het me als overheid een plicht om ervoor te zorgen dat iets basis als energie betaalbaar blijft.

Ik had het liever ook wat uitgebreider gezien door wat meer verlagingen op bestaande heffingen, maar de Federale Overheid heeft dan ook niet alle heffingen in die factuur in de hand.
Een tussenkomst van in het totaal +/-1 miljard euro is nu toch ook niet niks? :unsure:
Hoeveel miljard euro meerwinst heeft de overheid al geincasseerd door de 21% btw over de enorme prijsstijging?
Zet dat eens in verhouding tot de " inspanning van 1 miljard".

het probleem is, in mijn ogen, vooral dat het een miljard gewoon weggegooid is. Niemand wint aan een cheque van 100€ en 5 maanden btw verlaging in een periode waarin de kans groot is dat uw verwarming al voor meer dan de helft af ligt of, zoals in 2020 (?) waarin dat het vanaf maart prachtig weer was.

Ik vind dat ook straf. Er is momenteel nog geen alternatief om fossiele brandstoffen volledig te bannen. We zitten ook nog 's met een verouderd patrimonium dat je niet van vandaag op morgen energetisch up to date krijgt. Een transitie naar een ander energiebeleid is zeker nodig maar zoiets vergt tijd. Een revolutionaire omwenteling zie ik niet snel gebeuren. En ondertussen lijkt het me als overheid een plicht om ervoor te zorgen dat iets basis als energie betaalbaar blijft.
Om het met een boutade te zeggen: als je een nettoloon van meer dan 5K hebt, zijn die hoge energieprijzen een ver van je bedshow. Ik vraag me soms af of politici beseffen welke financiële impact die stijgende prijzen hebben op de situatie van een gemiddeld gezin. Als je dan zoals Kris Peeters enkele jaren geleden de ongelukkige uitspraak doet dat we allemaal boven onze stand leven ...

het probleem is, in mijn ogen, vooral dat het een miljard gewoon weggegooid is. Niemand wint aan een cheque van 100€ en 5 maanden btw verlaging in een periode waarin de kans groot is dat uw verwarming al voor meer dan de helft af ligt of, zoals in 2020 (?) waarin dat het vanaf maart prachtig weer was.
In principe kan het tot mei nog vriezen, al is dat ook al jaren geleden. Maar sowieso is deze btw-verlaging enkel voor elektriciteit, wat een beetje vreemd is gezien het werkelijke probleem volgens mij ligt bij mensen die op gas stoken. Maar goed, ik denk dat op mensen met heel wat PV-panelen na, iedereen er wel iets zal uithalen zo.

Om het met een boutade te zeggen: als je een nettoloon van meer dan 5K hebt, zijn die hoge energieprijzen een ver van je bedshow. Ik vraag me soms af of politici beseffen welke financiële impact die stijgende prijzen hebben op de situatie van een gemiddeld gezin. Als je dan zoals Kris Peeters enkele jaren geleden de ongelukkige uitspraak doet dat we allemaal boven onze stand leven...
Ongelukkig is bij deze een eufimisme voor dom? Maar hij had wel gelijk natuurlijk... het feit dat de begroting niet in evenwicht geraakt of steker nog dat we onze enorme schuldenberg niet enigszins kunnen afbouwen is een signaal dat we als land boven onze stand leven. (en dat er enorm veel geld versmost wordt ook natuurlijk).
Dat maakt het natuurlijk niet minder pijnlijk om te horen voor die mensen die elke maand, elke euro moeten omdraaien, zeker uit de mond van iemand die financieel een zorgeloos bestaan heeft.

Lol een paar weken terug 'we willen een gerichte maatregel'
Komen ze af met een cheque en btw verlaging voor iedereen :rofl:
En iedereen in de regering blij want ze hebben allemaal hun goesting.

bende prutsers

Wel, ik heb een vast gas en elektriciteit contract. Deze maatregel levert mij 200 euro op terwijl ik 0 pijn heb van die prijsstijgingen. goed beheer van de staatskas ... :rofl:

Het is eigenlijk eerder een maatregel voor de schone schijn. Alleen spijtig dat ze daar zoveel tijd aan verloren hebben...benadrukt nog eens hoe amateuristisch ze zijn..

In Nederland heeft men midden oktober een gemiddelde korting van 400 euro in de belastingen voorzien per gezin. 2.5 maanden vooraleer in België wordt ingegrepen. Wat een zielig schouwspel is deze regering toch.

In Nederland heeft men midden oktober een gemiddelde korting van 400 euro in de belastingen voorzien per gezin. 2.5 maanden vooraleer in België wordt ingegrepen. Wat een zielig schouwspel is deze regering toch.

Mja staatsschuld van NL versus die van België :p

Niet dat het geen pannenkoeken zijn hier se, daar ni van.

Terug
Bovenaan