Aanpak van de gas- en energiecrisis

Omdat Omikron een lichte variant zal blijken te zijn en ze alle maatregelen (wereldwijd) gaan loslaten ==> Economie gaat overal terug 100% zijn gang gaan ==> Grote vraag ==> Stijging prijzen :).
Het bericht op het beursforum dateert van maart 2021 en het idee zelf van februari 2020, maar corona stelde het gewoon 1 jaar uit + maakte het erger door nog meer desinvestering in productie.

De politiek blijft hier verbijsterend stil over. Hun falend energie beleid zal er wel iets met te maken hebben.
In ieder geval zullen veel mensen hard geraakt worden waar het telt, en zal je zien in de volgende verkiezingen.

(Kan de energie thread in Pol&Actua gemerged worden met deze thread?)
das kassa kassa voor de overheid he. belastingen op een factuur die een veelvoud is van normaal. 🤑

Mijn wereldverbeteraar in mij komt weer naar boven maar waarom verlagen ze de energiefactuur gewoon niet van alle mensen.
Op een fiscaal boekjaar zal er toch wel een aanname geweest zijn van de inkomsten op belastingen energie? Waarom storten ze het exces niet gewoon terug naar de mensen?
Stel dat er 500 miljoen aan taxen geind wordt. Op een normaal jaar 125 miljoen of dergelijke (cijfers uit mijn gat) Geef de surplus gewoon terug aan de mensen? Dat zal toch meer doorwegen dan de 21 naar 6%

das kassa kassa voor de overheid he. belastingen op een factuur die een veelvoud is van normaal. 🤑

Mijn wereldverbeteraar in mij komt weer naar boven maar waarom verlagen ze de energiefactuur gewoon niet van alle mensen.
Waarom verlagen ze niet de algemene belastingsdruk voor iedereen?
Dat is gewoon exact dezelfde vraag natuurlijk.

Waarom verlagen ze niet de algemene belastingsdruk voor iedereen?
Dat is gewoon exact dezelfde vraag natuurlijk.
Omdat daar geen geld voor is. Maar de windfall die de overheid nu krijgt qua inkomsten op energie is hoogstwss ook wel de reden waarom de regering het in keulen hoort donderen.
Echt ik voorspel een electorale ramp in 2024...

Nuloperatie

Om extra steunmaatregelen te financieren, kijken alle partijen naar de bijkomende btw-opbrengsten die de hoge energieprijzen genereren. Maar uit studies van de Hoge Raad voor Financiën en het Monitoringcomité blijkt dat die hoge prijzen eigenlijk een nuloperatie zijn. Door de inflatie die ze veroorzaken stijgen de ambtenarenweddes en de uitkeren immers ook en vertraagt de economie. Extra geld is er dus niet uit de delen. De regering zal nog eens in haar lege portemonnee moeten gaan zoeken.
Hmm hieruit blijkt dat de extra opbrengtst al ingecalculeerd is.

Omdat daar geen geld voor is. Maar de windfall die de overheid nu krijgt qua inkomsten op energie is hoogstwss ook wel de reden waarom de regering het in keulen hoort donderen.
Echt ik voorspel een electorale ramp in 2024...

Dat moet je mij toch eens uitleggen hoe de inkomsten uit energie een windfall is en dus omlaag of gemist kan worden.
En hoe de lasten op arbeid niet minder kunnen, dat dit dus onmogelijk gemist kan worden.

Op een fiscaal boekjaar zal er toch wel een aanname geweest zijn van de inkomsten op belastingen energie? Waarom storten ze het exces niet gewoon terug naar de mensen?
Stel dat er 500 miljoen aan taxen geind wordt. Op een normaal jaar 125 miljoen of dergelijke (cijfers uit mijn gat) Geef de surplus gewoon terug aan de mensen? Dat zal toch meer doorwegen dan de 21 naar 6%

Mijn elektriciteit en gasfactuur gaat van €700 voor het afgelopen jaar (nov 2020 - nov 2021) aan de huidige tarieven (mocht ik nu een nieuw contract afsluiten) naar € 2000 gaan (in totaal). Zelfs al maak ik abstractie van al die andere heffingen in de factuur (waarbij de ene al (on)rechtvaardiger dan de andere) en kijk ik louter naar BTW:

• Dan ga ik van € 126 BTW aan 21% op mijn oude factuur naar € 351 BTW aan 21 % op de nieuwe factuur.
  • Verlaagt de regering de BTW op elektriciteit én gas naar 6% dan betaal ik nog altijd ruwweg € 1770 voor mijn nieuwe energiefactuur, waarvan slechts € 100 BTW.
    Strikt genomen maakt de overheid met een brute verlaging van 21% naar 6% dan wél verlies ten opzichte van mijn oude factuur, maar het scheelt niet veel, plus zoals ik zei: dat is abstractie makende van een hele reeks andere heffingen. (Ik kan bij deze snelle berekening ook een rekenfout gemaakt hebben natuurlijk).
Toeval of niet, die V-Test een keertje gedaan vandaag, het sociale tarief zou voor mijn verbruik ook (alles samen) rond de € 700 zitten. Een dubbel, wrang gevoel bij. Ik heb geen probleem bij een sociaal tarief voor mensen die het echt nodig hebben, zou ook niet langdurig willen moeten rondkomen met een lage uitkering. Maar zoals gebruikelijk is dit weeral onbegrensd én ook geen controle op vermogen (de gepensioneerde met een dikke bankrekening en afbetaalde woning kan mits de juiste uitkering ook een sociaal tarief krijgen).

6 % BTW zou leuk zijn, maar dat moet wat mij betreft eigenlijk niet per se op het volledige bedrag, waarom niet met schijven werken?
Zoveel kWh aan energie aan een basistarief belasten, zit je daarboven ga je naar een luxetarief en betaal je wél 21% BTW?
Bij de waterfactuur werkt het zo ook, helaas wél met een pestmechanisme (een moeilijk te rechtvaardigen korting per gedomicilieerde op het vastrecht) voor alleenstaanden ingebouwd (met dank aan Joke Schauvliege), dat zou ik liefst niet uitgebreid zien natuurlijk.

Mijn elektriciteit en gasfactuur gaat van €700 voor het afgelopen jaar (nov 2020 - nov 2021) aan de huidige tarieven (mocht ik nu een nieuw contract afsluiten) naar € 2000 gaan (in totaal).

Maar je nieuwe contract zou een variabel contract zijn en er is een seasonality in de prijzen. De prijzen gaan niet het hele jaar lang aan dit niveau zijn.

De prijsvergelijkers tonen de prijzen obv december2021 maar toen waren ze hoog. In andere woorden, december was het boven 200euro per MWh, prijsvergelijker: je betaalt het hele jaar boven de 200euro!!

Tariefkaarten bekijken is belangrijk.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat ze sowieso naar hetzelfde prijsniveau gaan als vorig jaar)

Maar je nieuwe contract zou een variabel contract zijn en er is een seasonality in de prijzen. De prijzen gaan niet het hele jaar lang aan dit niveau zijn.

De prijsvergelijkers tonen de prijzen obv december2021 maar toen waren ze hoog. In andere woorden, december was het boven 200euro per MWh, prijsvergelijker: je betaalt het hele jaar boven de 200euro!!

Tariefkaarten bekijken is belangrijk.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat ze sowieso naar hetzelfde prijsniveau gaan als vorig jaar)

Ik vergelijk enkel vaste tarieven omdat ik niet snel een variabel tarief zou nemen, ik wil zicht op wat ik betaal, en er is geen enkele garantie dat in de zomer de tarieven effectief terug sterk gaan dalen.

Ik vergelijk enkel vaste tarieven omdat ik niet snel een variabel tarief zou nemen, ik wil zicht op wat ik betaal, en er is geen enkele garantie dat in de zomer de tarieven effectief terug sterk gaan dalen.
Even opgezocht, in december 245, nu in januari 160. Is al een significante daling... Uiteraard niet het niveau van januari vorig jaar (60) maar toch.
Vreemde redenering gewoon op je per se vast te willen zetten op een duur vast contract. De energieprijzen zijn internationaal en kennen dus ook seasonality.

Waarom twijfel je zo hard over een potentiële daling?

Een vast contract betekent natuurlijk niets in Belgie door onze belachelijke wetgeving.
Betaal gewoon de verbreking (60eur ofzo) en je bent er vanaf.

Mochten de prijzen zo hard dalen betaal je de opzeg en verander je van contract.
Bedrijven zijn voor die reden niet happig om nog vaste contracten aan te bieden. Op elk moment kan de klant goedkoop adieu zeggen.

Kan iemand mij eens duiding geven m.b.t. die 1000euro/maand voorschotfacturen van Mega?
De artikels vind ik nogal opvervlakkig en Mega afschilderen als de slechterik. Maar als ze die prijzen zo omhoog doen, is dat dan niet gewoon door de gasprijzen op de markt die sterk gestegen zijn? Gaan de andere leveranciers hier niet in mee moeten gaan?
Anyway: 1000 euro kan volgens mij ook geen enkel gezin lang trekken...

Kan iemand mij eens duiding geven m.b.t. die 1000euro/maand voorschotfacturen van Mega?
De artikels vind ik nogal opvervlakkig en Mega afschilderen als de slechterik. Maar als ze die prijzen zo omhoog doen, is dat dan niet gewoon door de gasprijzen op de markt die sterk gestegen zijn? Gaan de andere leveranciers hier niet in mee moeten gaan?

Hmm, ik vermoed, maar ben er niet zeker van, maar als je energieleverancier kwijt bent, dat je dan je voorschotten die je teveel betaald hebt, ook kwijt bent, want als gewone mens sta je altijd achteraan in de rij van de schuldeisers, overheid en banken krijgen altijd voorrang (ondanks die véél meer geld hebben doorgaans).

Dus mocht MEGA failliet gaan, dan ben je de pineut. In de tussentijd kan MEGA op die manier z'n cash flow versterken: nu via hogere voorschotten toch nog energie aankopen op de markt en wanneer ze dat te veel aan voorschotten later toch moeten terugbetalen, dit compenseren met winsten op tegen dan (voor hen en ons) hopelijk gedaalde prijzen.

Als de energiecomponent van uw elektriciteitskosten *4 gaat dan wil dat niet zeggen dat uw elektriciteitskosten *4 gaat. Gebaseerd op januari 60mw en dat die kost in December op 240mw stond. Aangezien, de verhoging dus wil zeggen dat je in plaats van 0,22euro/kwh betaalt maar wel 0,4. Uw voorschot gaat dan van vb 100 euro de maand naar 200 Euro. En dat is in principe nog te hoog. 1000 Euro is dan echter belachelijk.

Enigste reden is dat ofwel ze vroeger dan ook al 400 Euro betaalden aan elektriciteit en ze toen 8 ce t betaalden, waardoor ze nu in totaal dan aan 0,5 zitten. Maar zelfs dan doe je nog niet maal 4....

Anders gezegd uw netkosten werken temperen op de stijging.

En als een energieleverancier dan ook onlogische verhogingen toepast dan is de reden dat ze proberen om te zorgen dat zij die kosten niet zelf moeten voorschieten... Maar dat ze ademruimte zorgen.

Het is begrijpbaar dat ze dat doen vanuit hun positie bekeken. Als je onzeker bent over de betaalkracht van uw cliënteel... Dan probeer je uzelf daar ook tegen in te dekken. Maar het verschil is daar dat de bedragen of afspraken op voorhand worden aangegaan. En niet dat de zelfstandige eventjes en cour de route de voorwaarden veranderd.

En dat wordt mega nu aangerekend.... Lijkt mij.

Wacht tot de olieprijzen door het dak schieten, dan wordt het pas echt leuk.

Wat gaan ze er aan kunnen doen? Gewoon niets :)

Ondergaan en beseffen dat 'esg investeren' een irrationele miskleun van jewelste was die een blinde van ver zag afkomen.
Dat valt op zich heel eenvoudig oplossen door te investeren gebruik te maken van kernenergie. De prijs van uranium is zelfs gedaalde de voorbije jaren. Veel economischer en groener dan die gascentrales die Groen! wilt opdringen.

Dat valt op zich heel eenvoudig oplossen door te investeren gebruik te maken van kernenergie. De prijs van uranium is zelfs gedaalde de voorbije jaren. Veel economischer en groener dan die gascentrales die Groen! wilt opdringen.
Het zal een beetje van alles moeten komen.

'How to avoid a climate disaster' van Bill Gates legt de problemen, schijnoplossingen, en mogelijke echte oplossingen zeer duidelijk en gestructureerd uit.

Stoppen met telewerk en altijd op het werk douchen i.p.v. thuis.
Lijkt me een strak plan om mijn factuur te doen dalen :unsure:

Of een kacheltje kopen en hout gaan sprokkelen (a.k.a. "fuck the planet").

Btw verlaging is voor mij ook no-go. Je gaat vooral grootverbruikers helpen ...

Basistarief invoeren waarbij een deel 6% is zou voor mij wel optie zijn, al is dat niet zo evident natuurlijk doordat mensen alleen elektriciteit hebben, andere ook gas of stookolie

Terug
Bovenaan