Aanpak van de gas- en energiecrisis

In een discussie over CO2 uitstoot komen pochen met een houtkachel, je kan het niet uitvinden :rofl:

heeft niks met de sector zelf te maken. Ik denk dat ze die vluchten ook niet willen doen want het kost enkel geld.
Maar van EU moeten ze 50% (normaal 80%) van hun slots gebruiken of ze zijn ze kwijt.

Wel dat bedoel ik eigenlijk, dat hele systeem er rond moet veranderen.

De VREG (Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt) erkent de enorme prijsstijgingen. Aan VRT NWS stelt woordvoerder Leen Vandezande: "Iemand die zowel elektriciteit als aardgas verbruikt kwam vorig jaar voor zijn totaalfactuur nog onder de 2.000 euro uit, en nu zit dat ongeveer rond de 5.500 euro."
De politiek blijft hier verbijsterend stil over. Hun falend energie beleid zal er wel iets met te maken hebben.
In ieder geval zullen veel mensen hard geraakt worden waar het telt, en zal je zien in de volgende verkiezingen.

(Kan de energie thread in Pol&Actua gemerged worden met deze thread?)

Tja, energie prijzen zijn overal in Europa hoger. Het huidige gekibbel over de nucleaire installaties heeft geen invloed over de prijzen van vandaag

Tja, energie prijzen zijn overal in Europa hoger. Het huidige gekibbel over de nucleaire installaties heeft geen invloed over de prijzen van vandaag
Das waar, maar het huidige beleid gaat niemand in Belgie geruststellen.
In ieder geval kunnen ze de belastingen opnieuw verlagen van 21% naar 6% op een deel van het verbruik.

Dit is het resultaat van een laks liberaal beleid, door de liberalisering van de energiemarkt staan we nu met onze rug tegen de muur en betalen sommige mensen 1000 €/maand voorschot bij sommige leveranciers....onhoudbaar.
De Groenen willen hun hoofdprijs en dus gaan de kerncentrales dicht, als de kerncentrales open blijven stapt Groen uit de regering en is Vivaldi eraan voor de moeite. Tot overmaat van ramp zijn we een speelbal voor de energieleveranciers want zonder eigen productie kunnen ze ons rekenen wat ze willen en verdienen ze fortuinen. Er is 1 voordeel : ik hoor dat er een ware stormloop begonnen is op zonnepanelen, bedrijven die zonnepanelen plaatsen verdrinken in de aanvragen en verkopen zonder enige moeite. Ieder nadeel heeft dus toch zijn voordeel :)
Als er binnenkort veel groene energie op de markt komt zullen de prijzen wel een duik nemen vermoed ik.

De politiek blijft hier verbijsterend stil over. Hun falend energie beleid zal er wel iets met te maken hebben.
In ieder geval zullen veel mensen hard geraakt worden waar het telt, en zal je zien in de volgende verkiezingen.

(Kan de energie thread in Pol&Actua gemerged worden met deze thread?)
Prijzen zijn internationaal.

Prijzen zijn internationaal.

Klopt, maar de hoge distributie- en nettarieven zijn wel specifiek voor België, alsook de 21% BTW.

Ik zeg al sinds oktober dat de hoge energieprijzen hét thema van het voorjaar gaan worden. Het is zoals het stikstofdebat, onze politici negeren het zo lang als mogelijk is, maar uiteindelijk komt het toch op hun bord hoor.

Nu nog wachten op de eerste politieker die zichzelf op de borst klopt omdat het percentage taksen op de factuur gedaald is...

Wacht tot de olieprijzen door het dak schieten, dan wordt het pas echt leuk.

Wat gaan ze er aan kunnen doen? Gewoon niets :-)

Ondergaan en beseffen dat 'esg investeren' een irrationele miskleun van jewelste was die een blinde van ver zag afkomen.

Wacht tot de olieprijzen door het dak schieten, dan wordt het pas echt leuk.

Wat gaan ze er aan kunnen doen? Gewoon niets :)

Ondergaan en beseffen dat 'esg investeren' een irrationele miskleun van jewelste was die een blinde van ver zag afkomen.
Waarom denk je dat olie de lucht in zal schieten?

Waarom denk je dat olie de lucht in zal schieten?
Omdat Omikron een lichte variant zal blijken te zijn en ze alle maatregelen (wereldwijd) gaan loslaten ==> Economie gaat overal terug 100% zijn gang gaan ==> Grote vraag ==> Stijging prijzen :)

Persoonlijk denk ik dat de inflatie van 2021 nog maar een begin is. Zou mij niet verwonderen dat we eind dit jaar (voor PC200) weer met een indexering van +4% gaan zitten (3,58% in 2021).

Terug
Bovenaan