Aanpak van de gas- en energiecrisis

Soit, terug naar energieproductie, maar dan in een land waar regressieve groenen niet aan de macht kunnen komen door monstercoalities met machtsgeile aristocraten:

Misschien dat we dan koolstofneutrale/arme (uraniumontginning produceert nog steeds wél CO2) energie in Frankrijk kunnen kopen in 2030.
Toch tof om te zien dat er landen wél de kaart van kernenergie en technologieën als waterstof nog durven trekken. Wat gaan wij doen met dank aan Groen/Ecolo? Gascentrales bouwen! Want "kErNeNeRgIe Is EvIl!".

Wat maakt u daar eigenlijk kwaad aan ?

Al vind ik wel dat ze het soms moeilijk heeft om uit haar woorden te geraken.
Ik word vooral kwaad van de tandenloze manier van interviewen bij de VRT. Als een minister komt verkondigen dat hun plan 20% van de gezinnen helpt maar 80% van de gezinnen dubbel en dik laat betalen, en je laat dat als journalist gewoon passeren, sja...

Wat maakt u daar eigenlijk kwaad aan ?

Al vind ik wel dat ze het soms moeilijk heeft om uit haar woorden te geraken.
Hoe ze daar echt gelijk een gebrainwashte kiek altijd probeert weg te gaan van het kernenergie onderwerp tot eigenlijk zelfs te zeggen dat ze nooit naar kernenergie gaat overstappen..

Nee sorry want "ik heb een column geschreven waarin ik Bill gates gelijk geef" . Fuck off mens, dat is evenhard zoals de marsmannetjes "we come in peace" aan het zeggen waren in mars attacks.

Maar bon:

- 100 procent renewables wil ze (onmogelijk)
- Geen kernenergie.

Dat is gewoon met oogkleppen op het ravijn inrijden, puur op ideologie.

Kan het interview nu niet beluisteren maar qua energie behoort ze gelukkig tot de realistische stroming binnen de groene beweging.
De echte dromers zijn mensen zoals Tegengas. Tegen kernenergie. Tegen gascentrales. Tegen een nieuwe hoogspanningslijn. Tegen nog een hoop andere dingen ook waarschijnlijk.

Van der Straeten is dogmatisch anti-nucleair maar heeft tenminste door dat we het zonder gascentrales niet trekken. Jammer genoeg voor haar heeft ze zelf geen charisma en heeft haar partij zichzelf in de onmogelijke spreidstand gemanoeuvreerd waarbij een groene partij moet toegeven dat ze prioriteit geven aan de kernuitstap boven de vermindering van de uitstoot. Zo’n partij heeft geen oppositie nodig, die rijdt zichzelf wel in de vernieling...

Tja, schulden maken en ze niet afbetalen lijkt mij per definitie tegen de regels... Ik kan gerust een aantal voorbeelden bedenken waarbij ik zo'n systeem van schuldbemiddeling gerechtvaardigd vind (bv. poging tot een zelfstandige zaak te starten maar dat mislukt, of een zéér zware ziekte doormaken [hoewel ik zo'n mensen dan liever een hogere ziekteuitkering zou zien krijgen ]), maar ken ook genoeg voorbeelden waarbij ik toch eerder fundamenteel onrechtvaardig vind - junkie sloopt huurwoning, huurder ziet nog geen 20% van de schade vergoed, en na 3 jaar reeds "schuldenvrij - maar soit, dat is/was mijn voornaamste punt niet. Ik zie nog steeds niet in waarom iemand die reeds de gunst krijgt dat via een afbetalingsplan een significant deel van zijn schulden worden kwijtgescholden door zijn schuldeisers ook nog eens een door de rest van de belastingbetalers gesponsord extra voordeling energietarief moet krijgen? Waar houdt de opeenstapeling van extra voordelen op?

Voor de brave middenklasse is het blijkbaar én een hoger basistarief voor energie omwille van een stijgende vraag op de markt - logisch - én extra heffingen om een verhoging van dat sociaal tarief of subsidies voor windmolens op zee te bekostigen en daarbovenop een BTW die dan gewoonweg die prijsstijging volgt. Voor wat jij de "onderlaag" noemt, is er blijkbaar én de sociale woning én een uitkering én dan nog een sociaal tarief voor je nutsvoorzieningen, dit terwijl je uitkering net geïndexeerd wordt omwille van diezelfde energieprijzen.

Ik bepleit nergens om de "onderlaag" van onze samenleving te laten rotten, ik heb daar gewoon een héél andere visie op dan jij over hoe je die mensen het best helpt. Zoals ik hier al eerder zei: voor mijn part mogen mensen in armoede gerust een energiecheque krijgen om in hun basisbehoeften te voorzien, maar een onbeperkt extra voordelig tarief? Niet mee eens.

Altijd ook maar weer die trieste verhaaltjes waarmee je lijkt te insinueren dat ik geen empathie heb, Ik heb ook al diep gezeten en ben zeer ongelukkig geweest, psychotisch misschien net niet, maar ik heb mijn woning toen niet gesloopt. Verstandige keuze want anders had ik het ook volledig zelf kunnen betalen. Ik vind dan ook dat andere mensen gerust meer mogen opdraaien voor bepaalde domme fouten ja. Zoals ik zei: ik ben niet per se tegen CSR maar het moet ook voor de schuldeisers eerlijk blijven. Idem met die zwarte lijst voor sociale woningen, een lijst die overigens tijdelijk zal zijn, uit principe is dat niet meer dan normaal.

Verdienen zo'n mensen geen tweede kans? Dat zeg ik helemaal niet, maar ik ben het niet met jou of anderen eens die stellen dat die tweede kans dan maar meteen een (nieuwe) sociale woning én een extra voordeling huurtarief moet zijn. Die zwarte lijst waar je terug naar refereert was bijvoorbeeld niet eens permanent maar tijdelijk, maar slechts voor 3 jaar.
Een "recht op wonen" - je weet wel, dat "recht" waar ik ook een zeer groot deel van mijn inkomen aan uitgeef - kan je ook garanderen op een meer basismanier: bouw ergens een kazerne en geef die mensen bed, bad en brood, vergelijkbaar met de oude landloperkolonies.
Die trieste verhaaltjes zijn een manier om aan te tonen dat er tonnen grijs zit tussen zwart en wit. Iets wat imo hier op het forum heel snel vergeten wordt. Ik verwijt je daar geen gebrek aan empathie bij, excuses als dat zo overkomt. En ik weet dat je diep hebt gezeten en het is knap dat je je daar zelf hebt uitgevochten maar de realiteit is dat dat veel mensen niet lukt. Hier op het forum alleen al best wel wat voorbeelden van mensen mentale problemen hadden/hebben en die professione hulp inschakelden.

Ik denk dat we met een fundamenteel verschil zitten in hoe we die problemen aanpakken. En daar is an sich niks mis mee: jij hebt jouw visie en ik de mijne. Maar ik kan het soms niet laten te denken dat er hier in't algemeen soms wat te cynisch gereageerd wordt en daarom dat ik dan wat scherp reageer.

En ik heb net door dat dit het energie topic is en dat dit eigenlijk een gigantische off topic is :)

Hoe ze daar echt gelijk een gebrainwashte kiek altijd probeert weg te gaan van het kernenergie onderwerp tot eigenlijk zelfs te zeggen dat ze nooit naar kernenergie gaat overstappen..

Nee sorry want "ik heb een column geschreven waarin ik Bill gates gelijk geef" . Fuck off mens, dat is evenhard zoals de marsmannetjes "we come in peace" aan het zeggen waren in mars attacks.

Maar bon:

- 100 procent renewables wil ze (onmogelijk)
- Geen kernenergie.

Dat is gewoon met oogkleppen op het ravijn inrijden, puur op ideologie.
Oh dat stuk. Ja dat was een beetje "cringe". Maar dan kom ik gewoon terug op mijn vorig statement dat ze niet uit haar woorden geraakte zodra ze van haar vast voorbereid tekstje moest afwijken.

En ja, dan begrijp ik perfect waarom dieje journalist niet doorvraagt. Want die zal gezegd hebben, enkel voorbereide vragen, wijk je daarvan af dan moet je nooit nog om een interview vragen.

Maar bon, dat dat haar opinie is, verwonderde mij gewoon niet. Elke andere partij had gewoon die kernenergie verlengd met 10 - 20 jaar. Om dan pas de transitie te maken. Dus anders gezegd nadat uw installatie volledig afgeschreven is en end of life. Ipv nu miljarden te spenderen aan installaties die je binnen 20 jaar toch opnieuw moet reviseren / herdoen. Want laat ons eerlijk zijn hé... elke zonnepaneelinstallatie die wij nu leggen of elke windmolen die wij nu plaatsen. Binnen 20 jaar moeten wij die vernieuwen hé... allez, toch als je zekerheid wilt over hun functioneren.

Oh dat stuk. Ja dat was een beetje "cringe". Maar dan kom ik gewoon terug op mijn vorig statement dat ze niet uit haar woorden geraakte zodra ze van haar vast voorbereid tekstje moest afwijken.

En ja, dan begrijp ik perfect waarom dieje journalist niet doorvraagt. Want die zal gezegd hebben, enkel voorbereide vragen, wijk je daarvan af dan moet je nooit nog om een interview vragen.

Maar bon, dat dat haar opinie is, verwonderde mij gewoon niet. Elke andere partij had gewoon die kernenergie verlengd met 10 - 20 jaar. Om dan pas de transitie te maken. Dus anders gezegd nadat uw installatie volledig afgeschreven is en end of life. Ipv nu miljarden te spenderen aan installaties die je binnen 20 jaar toch opnieuw moet reviseren / herdoen. Want laat ons eerlijk zijn hé... elke zonnepaneelinstallatie die wij nu leggen of elke windmolen die wij nu plaatsen. Binnen 20 jaar moeten wij die vernieuwen hé... allez, toch als je zekerheid wilt over hun functioneren.
Ja, maar wij gaan ook daar nooit geraken. Ik vind het tof hoor dat sommige landen kunnen pochen met hun 100%renewables zoals het nederlandse spoor. Maar wat ze er wel niet bijzeggen is dat ze daarvoor wel wind uit 3 landen moeten halen.

In Nederland rijden er zeker nog dieseltreinen rond, dus 100% renewable kan dat niet zijn.
Ik heb enkele maanden terug daar nog spoorlijnen gezien zonder bovenleiding, dus die moeten eerst de lijn geëlektrificeerd worden.

In Nederland rijden er zeker nog dieseltreinen rond, dus 100% renewable kan dat niet zijn.
Ik heb enkele maanden terug daar nog spoorlijnen gezien zonder bovenleiding, dus die moeten eerst de lijn geëlektrificeerd worden.

mja ze beweren het toch zelf

Deze trein (in NL Limburg) zal niet elektrisch worden aangedreven (want geen bovenleiding/hoogspanning). Het kan natuurlijk dat deze lijn niet door de NS wordt uitgebaat.

3TmKDvj.jpg

Een artikel uit 2020:

Het haalbaarheidsonderzoek maakt deel uit van plannen van de provincie Groningen om het treinvervoer in Noord-Nederland te verduurzamen. Op dit moment wordt een deel van het regionale vervoer namelijk nog met dieseltreinen uitgevoerd.

Laatst bewerkt:
Wat je nu ziet op de energiemarkten is echter het equivalent van een beurscrash waar de BEL20 met 70% gedaald is op een paar maand.
Letterlijk niemand in de hele sector zou hier in juni geld op hebben durven inzetten.
25% van mijn assets ingezet op stijgende prijzen in oktober 2020 en januari 2021 via aandelen van olie/gas bedrijven.
Omdat het easy te voorspellen was dat door de onderinvestering van de maanden en jaren ervoor, er op korte/middellange termijn tekorten zouden komen.

De Belgische energietraders zullen meer op het BG beursforum moeten komen kijken :p
In hoeverre heeft NordStream 2 en Gazprom iets te maken met deze stijgende prijzen ? Normaal is die afgewerkt en gebruiksklaar , kan het zijn dat Rusland druk legt op de EU ?
Niets, zo blijkt.
De EU heeft totaal niet aan Rusland gevraagd om meer te leveren :eek:
Dus dat verhaal dan Rusland politieke spelletjes speelt met de energiebevoorrading mag ook de koelkast in.

Puur te wijten aan het downsizen van steenkool en nucleair in de richting van gas als backup, terwijl renewables niet continu stroom leveren.

25% van mijn assets ingezet op stijgende prijzen in oktober 2020 en januari 2021 via aandelen van olie/gas bedrijven.
Omdat het easy te voorspellen was dat door de onderinvestering van de maanden en jaren ervoor, er op korte/middellange termijn tekorten zouden komen.

De Belgische energietraders zullen meer op het BG beursforum moeten komen kijken :p

Niets, zo blijkt.
De EU heeft totaal niet aan Rusland gevraagd om meer te leveren :eek:
Dus dat verhaal dan Rusland politieke spelletjes speelt met de energiebevoorrading mag ook de koelkast in.

Puur te wijten aan het downsizen van steenkool en nucleair in de richting van gas als backup, terwijl renewables niet continu stroom leveren.

dat kan je toch niet uit dat artikel afleiden ? Dat ze niet hebben gevraagd aan Gazprom om meer te leveren wil misschien net zeggen dat ze niet willen toegeven aan de druk van Rusland .

Een verkeerde analyse kan soms door externe factoren toch het verhoopte resultaat hebben.
Maar bon, ik volg het beurstopic ook, je hebt daar een bepaalde reputatie en dat is nu eenmaal niet eentje van bescheidenheid.

Verder, Gazprom brengt op een aantal manieren zijn gas op de markt. Enerzijds via langetermijn contracten. Anderzijds short term, de laatste jaren nogal vaak via veiling. En daarnaast stockeren ze ook zelf gas, in Europa of dichtbij Europa.
En het is nu bij de laatste twee dat het schoentje wringt. Ze hebben deze zomer geimporteerd wat ze contractueel verplicht waren, maar niet meer.
Het is dus geen kwestie van Europa die vraagt aan Gazprom om gas te verkopen (en dat op zich is al een rare stelling want Europa is geen marktpartij, het zijn shipper, suppliers en speculanten die kopen) want normaal biedt Gazprom die volumes zelf aan.

Laatst bewerkt:
Kan het interview nu niet beluisteren maar qua energie behoort ze gelukkig tot de realistische stroming binnen de groene beweging.
De echte dromers zijn mensen zoals Tegengas. Tegen kernenergie. Tegen gascentrales. Tegen een nieuwe hoogspanningslijn. Tegen nog een hoop andere dingen ook waarschijnlijk.

Van der Straeten is dogmatisch anti-nucleair maar heeft tenminste door dat we het zonder gascentrales niet trekken. Jammer genoeg voor haar heeft ze zelf geen charisma en heeft haar partij zichzelf in de onmogelijke spreidstand gemanoeuvreerd waarbij een groene partij moet toegeven dat ze prioriteit geven aan de kernuitstap boven de vermindering van de uitstoot. Zo’n partij heeft geen oppositie nodig, die rijdt zichzelf wel in de vernieling...
Maar in het nu zit groen wel aan de knoppen en zwaaien zij de plak.
Dat ze met de volgende verkiezingen zware klappen gaan krijgen dat is zo. Maar op dat moment zijn de beslissingen al genomen, zitten we al half in het ravijn en zullen we moeilijk kunnen verhinderen dat we er niet volledig inrijden.

Het einde van het jaar komt steeds dichter en dichter. Het is echt nu of nooit. Maar het ziet er sterk naar uit dat men de kaart van gas gaat blijven trekken. Terwijl ze een jaar na datum nog 0,0 gerealiseerd heeft op dat vlak.

Je kan toch bezwaarlijk iemand dogmatisch en realistisch noemen tegelijkertijd, denken in dogma's betekent per definitie dat je een deel van de realiteit niet wilt zien voor hoe ze is. Hoera Tinne Van der Straeten is geen linkse anarchiste die kerncentrales én gascentrales tegelijkertijd wilt sluiten?! Daar word ik toch niet bepaald blij van.

Nu goed, het past bij een partij waarvan een voormalig Europarlementslid het gewelddadig vernietigen van een proefveld van GMO-aardappelen - die een belangrijke bijdrage zouden kunnen leveren in de strijd tegen landbouwziektes en dus ook minder nood aan landbouwgrond vs. natuur - gewoonweg goedpraatte. De kern van Groen wordt gevormd door donkergroene radicalen.

Laten we eens kijken wat er echt gebeurd is. Ooit, in een ver verleden, hebben een hoop partijen ingestemd met de kernuitstap. Daarna verdwenen de groenen uit de regering en is er een kleine 20 jaar niets gebeurd. Geen plan om de kernuitstap op te vangen, maar ook niet het terugdraaien van de wet. De NVA die nu zo hoog van de toren blaast heeft zelf in de regering gezeten en toen geen enkele stap ondernomen om de wet aan te passen.

De laatste regeringsvorming wil m’n groen mee aan boord krijgen. Hét prestigeproject van groen is de kernuitstap. Alle regeringspartijen nemen de uitvoering van de kernuitstap op in het regeerakkoord.

Moest groen enige aanleg voor politieke strategie hebben dan hadden ze toen al geweten dat die hoofdvogel zich als een boomerang tegen hun zou keren.

Dus ik verdedig groen hier niet, nooit gedaan. Ik ben tegen de kernuitstap, altijd geweest. Maar ik weiger om mee te gaan in het verhaaltje ‘tis de schuld van de groenen’. Tis deels de schuld van Groen. En deels de schuld van VLD. En CD&V. En SPA. En zeker ook de NVA. En de MR waar Marghem jaren minister van energie is geweest en uitgeblonken heeft in het niet nemen van beslissingen. Etc. Ons energiebeleid is het falen van de politiek, niet van één partij.

Zeggen dat Van der Straeten niets bereikt heeft op een jaar is ook intellectueel oneerlijk. De CRM kon niet plaatsvinden zonder goedkeuring van Europa. En de CRM wordt deels getorpedeerd door de NVA die vanuit de Vlaamse regering in hoofde van Demir oppositie voert. Wederom, geen fan van Tinne maar ze kan ook niet verantwoordelijk gesteld worden voor alles.

Terug
Bovenaan