Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nee, al die Vlaamse koten met flut isolatie, flut bouwknopen, eternit leien, dat zou eerst moeten aangepakt worden. Men zou het zelf moeten verbieden om dat op zijn vlaams te isoleren (beetje losse wol, gyproc en goedkope pvc ramen, zonder voorafgaande studie), men zou moeten stimuleren om die koten af te breken en nieuw te zetten of op zijn minst IER te doen.
Dus transitie van estetische renovatie naar duurzame renovatie...
In Polen, Roemenië, Portugal, ..Ideaal, maar waar gaan we de vaklui vinden om die werken allemaal professioneel uit te voeren? Dat gaat om honderdduizenden woningen. Dan spreek ik nog niet over de kosten.
Hoeveel denk je dat uw laptop voor 8u verbruikt misschien? Heb je dat al eens uitgerekend?Ik heb ne laptop voor het werk dus als ik ne nieuwe nodig heb, betaalt de werkgever deze
Dus ik kan dit dan wel riskeren, de prijzen blijven niet eeuwig zo hoog (hoop ik).
Als ze zo hoog blijven .. ik kan natuurlijk wél niet elke 6 maand ne nieuwe laptop vragen aan de werkgever das waar![]()
Ongeveer 0,6 Kwh per dag. De helft kan ik besparen door de batterij te gebruiken. Dat is dus 0,3 Kwh per dag. Laten we zeggen toch zeker 350 dagen dat ik die gebruik. Dat is dan 105 Kwh per jaar dat ik zou besparen. Dat is dus een VOLLE 15€ per jaar dat ik bespaar!Hoeveel denk je dat uw laptop voor 8u verbruikt misschien? Heb je dat al eens uitgerekend?
Als je wilt besparen dan doe je dat niet door uw lader van uw laptop niet in te steken.
(Bij een gemiddeld tarief van 14 cent / Kwh)Vele kleintjes maken een groot.Ongeveer 0,6 Kwh per dag. De helft kan ik besparen door de batterij te gebruiken. Dat is dus 0,3 Kwh per dag. Laten we zeggen toch zeker 350 dagen dat ik die gebruik. Dat is dan 105 Kwh per jaar dat ik zou besparen. Dat is dus een VOLLE 15€ per jaar dat ik bespaar!(Bij een gemiddeld tarief van 14 cent / Kwh)
(En af en toe ne nieuwe laptop kopen omdat de batterij kapot is, maar laten we zeggen: Ik heb daarmee hoerechance en de batterij houdt het)
Da wordt een elektrische vuurtje bijkopen nu ze nog "goedkoop" staan op bol.com
Heb nog wa kW's over staan van de zonnepanelen...zolang die meter nog terugdraait moeten we er van profiteren!
Een laptop die 0,6 kWh per (werk)dag verbruikt??Ongeveer 0,6 Kwh per dag. De helft kan ik besparen door de batterij te gebruiken. Dat is dus 0,3 Kwh per dag. Laten we zeggen toch zeker 350 dagen dat ik die gebruik. Dat is dan 105 Kwh per jaar dat ik zou besparen. Dat is dus een VOLLE 15€ per jaar dat ik bespaar!(Bij een gemiddeld tarief van 14 cent / Kwh)
(En af en toe ne nieuwe laptop kopen omdat de batterij kapot is, maar laten we zeggen: Ik heb daarmee hoerechance en de batterij houdt het)

This MacBook Pro 13-inch has some of the best battery life I’ve ever tested on a laptop, despite having just a 58-watt-hours battery. In light web browsing, the MacBook Pro 13-inch lasted well over 16 hours on a single charge.
Vergeet niet, dat mijn werkgever de laptop betaalt, dus een laptop van 1000+ € krijg ik niet (gratis)laptop die 0,6 kWh per (werk)dag verbruikt??
Misschien moet je eens een Macbook Pro overwegen, die blijft 16 uur draaien op een accu van 58 Wh tijdens het werken met lichte kantoortoepassingen. Dat is een factor 20 zuiniger dan jouw laptop!![]()

Dus bouwfirma's standaarden opleggen? Ze gaan nogal lachen vrees ikNee, al die Vlaamse koten met flut isolatie, flut bouwknopen, eternit leien, dat zou eerst moeten aangepakt worden. Men zou het zelf moeten verbieden om dat op zijn vlaams te isoleren (beetje losse wol, gyproc en goedkope pvc ramen, zonder voorafgaande studie), men zou moeten stimuleren om die koten af te breken en nieuw te zetten of op zijn minst IER te doen.
Verwarming/warmtebehoefte is uiteindelijk een compensatie van de totale warmteverliezen van een woning en klein deeltje opwarmvermogen van de thermische massa. Door die verliezen te gaan beperken (transmissie,infiltratie, ventilatie) kunnen we het benodigde vermogen voor verwarming sterk doen dalen.
Dit zou sowieso de eerste stap moeten zijn.
De tweede stap is efficiënt verwarmen. Een lage temperatuur-afgifte-systeem geniet hier de voorkeur. Qua warmteopwekker is gas nog altijd de grootste energiebron in Vlaanderen. Je gaat dat niet op 123 veranderen. De trend in vlaanderen is gyproc, nieuwe ramen en een condensatieketel plaatsen en dan een beetje gaan pochen met hun rendement van 107%, wat uiteraard niet mogelijk is, maar gewoon een uitdrukking van het nuttig vermogen t.o.v. de onderste verbrandingswaarde van gas ( die waarde waarbij het aanwezige water in de rookgassen nog niet gecondenseerd is)...
Dus transitie van estetische renovatie naar duurzame renovatie...
Ofwel penny wise, pound foolishVele kleintjes maken een groot.
Hele en halve centen gespaard worden gouden Willempjes waard
Of als je 2000kwh verbruikt op jaarbasis, dan is dit een besparing van 5%.Ofwel penny wise, pound foolish
Heb je al eens gekeken wat voor wattage de oplader van uw laptop heeft.Vergeet niet, dat mijn werkgever de laptop betaalt, dus een laptop van 1000+ € krijg ik niet (gratis)
En ik gebruik de laptop meer dan 8 uur natuurlijk en tevens in het weekend. Ik tik nu deze post in op die laptop hé. (op ne zaterdag)
Heb je al eens gekeken wat voor wattage de oplader van uw laptop heeft.

Je veronderstelt verkeerdelijk dat je laptop non-stop 45 watt verbruikt. 45 watt is het maximale vermogen dat die oplader kan leveren. Als je met 1 uur opladen vervolgens 7 uur kunt werken, betekent dat dat je gemiddeld 45 watt-uur per 8 uur verbruikt. Dat is gemiddeld 6 watt-uur per uur (= 6 watt).90 -correctie 45 wattage
Even invoeren in ne online calculator .. 45 wattage .. 12 uur per dag .. = 0,54 kwh per dag.
Dat is toch +- die 0,6 Kwh van hierboven. Of mis ik iets?
Ok wel op 12u tijd ipv 8u, dat wel ..![]()
Hehe ja dat kloptJe veronderstelt verkeerdelijk dat je laptop non-stop 45 watt verbruikt. 45 watt is het maximale vermogen dat die oplader kan leveren. Als je met 1 uur opladen vervolgens 7 uur kunt werken, betekent dat dat je gemiddeld 45 watt-uur per 8 uur verbruikt. Dat is gemiddeld 6 watt-uur per uur (= 6 watt).
Wanneer je je laptop non-stop laat insteken, zal hij uit zichzelf overschakelen op een heel laag oplaadvermogen, rond die 6 watt, om je batterij +- 100% opgeladen te houden.
Enough said, ik denk dat de discussie over een ironische / luchtig bedoelde post(s) van dinsdag een beetje uit de hand aan het lopen is en dat het beter is terug 'on topic' te gaan.
Het enige wat dit probleem oplost is een CO2 taks, sociaal gecorrigeerd voor een basisbehoefte. En die CO2 taks moet voldoende pijn doen om mensen de juiste keuzes te laten maken, en zelfs exponentieel van karakter zijn om ook rijke mensen te weerhouden om hun decadente levensstijl door te zetten (bvb privé jets, verwarmde terrassen en verwarmde openlucht zwembaden in ski-gebieden,...).![]()
We zijn in België bezig met veel geld te steken in het besparen van een extra 0,1% van de co2 uitstoot door onze huizen nog beter te isoleren dan ze nu al zijn.
Terwijl in de rest van de wereld ze nog niet eens aan de isolatienormen komen van bij ons van 30 jaar geleden.
Terwijl we gascentrales zetten.
Terwijl private jet pleziertrips, SUV's, quasi gratis bedrijfswagens, pakjes leveren met 1 t-shirt, allemaal ok zijn.
Terwijl airco's (enorme electriciteitsverslinder) zowat het meest verkochte item van de voorbije 2 jaar is.
Dat bedoel ik dus met gerommel in de marge.
Wat nodig is, is radicale innovatie in productie van cement/staal, landbouw, vracht/schip/lucht verkeer, en electriciteitsproductie op grote schaal (batterijtechnologie om te combineren met wind/zon, nucleair, etc.).
Al de rest is echt wel gerommel in de marge om toch maar gepercipieerd te worden als 'ermee bezig te zijn', zichzelf goed te voelen, of individueel geld te besparen.
Waar op zich echt niets mis mee is, maar profileer je aub niet als een klimaatredder.
En ga al zeker geen anderen uitkafferen die soms niet dezelfde luxe of interesse hebben om zich eveneens met uw 'gerommel in de marge'-hobby bezig te houden.
Not sure if serious?Dus bouwfirma's standaarden opleggen? Ze gaan nogal lachen vrees ik

Maar dan heb je het over nieuwbouw hé. Dien aannemer dien wat komt mee helpen verbouwen... Toch nog niet veel van gezien hoor. (ja misschien is "bouwfirma" van mijn kant hier geen goed gekozen woord)Not sure if serious?
Heel ons bouwlandschap is doorspekt van regels en wetgevingen om de energievraag terug te dringen. EPB regelgeving, ERP , F-gas, ecodesign 2016-2018-2020-2022... Ik vermoed dat binnekort circulair bouwen ook nog in een wet gegoten gaat worden.
Ik heb binnekort een werkgroep met collegas om deze circulaire bouwmethoden te onderzoeken en/of we deze in de gunningscriteria kunnen verwerken. Dit om de markt en de bouwheren wat te 'stimuleren'
Bouwfirmas (en daarmee doel ik op de fabrikanten van de toestellen zoals ketels, luchtgroepen, warmtepompen, wkk's etc) lachen daar inderdaad niet mee want tis van moetens...
Aannemersfirmas niet zozeer want finaal betaalt de klant het toch. Echter wordt uw aandeel klanten door de duurdere maatregelen wel een stukje kleiner.
Tis echt een huzarenstukje om de economie draaiende te houden en finaal ze niet dood te knijpen met die regelgevingen.