Mijn vraag was wat zo'n gezin kan doen, niet hoe de overheid het moet oplossen. Want de teneur enkele pagina's terug was dat het gewoon die mensen hun eigen fout was, ze hadden maar moeten investeren in isolatie tijdens hun verbouwing, of maar een contract met een vast tarief moeten afsluiten, of iets anders dat vooral na de feiten (en met een deftig budget) makkelijk te zeggen is. Als je dan vraagt wat ze nu eigenlijk kunnen doen, is het kennelijk "rekenen op de overheid".
Achteraf gemakkelijk gezegd inderdaad, behalve dat als het omgekeerde was gebeurd dat mensen met een vast tarief natuurlijk meer betaald zouden hebben. Gegokt en verloren noem ik dat dan? Dat is immers de logica achter een vast en een variabel tarief?
Zoals ik zei: als de overheid uit gemeenschappelijke middelen die gok gaat compenseren met een vergoeding, dan verdienen ook de mensen die niet gegokt hebben die ook.
Het begint al praktisch hé, huurhuizen of gewoon oudere woningen met radiatoren, los het maar op met amper/geen spaargeld.
Tja, daar heb ik nog wel enig begrip voor, als je geen enkel alternatief hebt dan een huurwoning die slecht geïsoleerd is. Daar mag de overheid gerust meer optreden door bv. enkel toe te laten dat woningen onder een bepaald E-peil verhuurd kunnen worden. Net zoals dakisolatie verplicht werd. Zal zich uiteraard ook wel vertalen in mogelijks hogere huurprijzen natuurlijk.
De keuze die ik maakte: meer afbetalen voor minder energieverbruik, wordt zo eigenlijk gewoon de facto verplicht, ook voor mensen die anders zouden gokken op een variabel tarief en lage energierekeningen.
En ja, dat van die bubbel druipt van dat soort uitspraken af, ook al vind jij jezelf een arme sukkelaar met een universitair diploma en een eigen nieuwbouwappartement. Ik verdien relatief goed ja (zonder bedrijfswagen of tankkaart), maar uitspraken zoals "het is allemaal hun eigen schuld" ga je mij hier niet zien maken hoor. Ik verwijs je door naar de post van
@ThomasMore hierboven.
Tja, maak je eigen rekening dan maar zou ik zeggen? Ik maak de mijne en zit echt niet in de bubbel waarin jij denkt dat ik zit. Ik zie bij mezelf ook maar een beperkte marge en verdien relatief (zeker t.o.v. dat universitaire diploma dat je mij verwijt) eerder beneden-gemiddeld/beneden de modaal, zeker als je je bedenkt dat ik in tegenstelling tot een aantal mensen die ik ken, enkel een "wit" inkomen heb en geen extra "zwart" inkomen dat uiteraard niet wordt meegenomen in de nationale statistieken over loon.
Een sukkelaar zou ik mezelf niet (meer) noemen op financieel vlak, maar het heeft bij momenten niet veel gescheeld, en daarbij erken ik overigens mijn eigen foute keuzes (een unief diploma in plaats van een effectiever hogeschooldiploma is er één van), die ik helaas ook niet 1-2-3 kon rechtzetten, misschien lukt dat zelfs nooit meer. Dat nieuwbouwappartement heeft me ook héél wat offers gekost (lees: geen énkele verre/vliegreis in de afgelopen 10 jaar, bijverdiensten die een habbekrats opleverden, etc.). Ik stel vast dat ik de stijgende energieprijzen wel degelijk ook voel, weliswaar eerder aan de pomp voorlopig. Maar goed, nogmaals: ik zal mijn rekening wel maken, maak jij de jouwe maar.
Ik zeg niet dat het "allemaal hun eigen schuld is", toch niet volledig maar ja, wél in belangrijke mate, zeker wanneer het gaat om een variabel tarief versus een vast tarief gemaakt, waarbij het niet meer eerlijk te noemen zou zijn als de overheid enkel en alleen voor die laatsten tussen komt.