Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ga jij hier nu aan een soort vetting/gatekeeping doen waarin je oordeelt of mensen oprecht zijn?

Verder wil ik bij dat stuk in het vet toch even vragen wat de kostprijs en oppervlakte was van dat rijhuisje in Gent hoor, dat het mogelijk maakt om met de fiets te gaan. Allez eigenlijk zou ik liever al dit gezever hier buiten houden, maar aangezien er kennelijk moet bewezen worden dat we mogen meepraten...
Wat bedoel je met die eerste zin?

Ik zou de persoonlijke situaties er liefst ook buiten laten, maar aangezien mij verweten wordt vanuit de middenklasse-bubbel te praten wou ik toch even verduidelijken dat duurzame keuzes ook gewoon goedkope keuzes kunnen zijn.
Er wordt al te vaak in eerste instantie voor comfort, status, amusement, ... gekozen waarvoor men het wél over heeft om diep in de buidel te tasten, maar als het voor de duurzaamheid is dan gaan algauw de handjes in de lucht "maar ik heb daar de middelen niet voor".

Nogmaals; ik spreek niet over mensen in armoede. Maar ik ken voldoende mensen die een grote villa hebben, 2 auto's op de oprit, ... maar wel quasi gans de winter met hout stoken (uit hun veel te grote tuin) voor de goedkoopte omdat het anders een fortuin zou kosten om gans hun oversized huis te verwarmen. Dan moet je niet zeggen "ik kan die gasprijzen niet betalen", dan moet je zeggen "ik heb gekozen om royaal te wonen ten koste van duurzaamheid".

En tot slot: grondoppervlakte waarop ons huis staat is minder dan 120 m². De prijs: veel te duur, maar je moet niet per se in Gent wonen om met de fiets te rijden hoor. Enkel het geloof dat je niet smelt van een spatje regen.

ow ow ow

Dit is wat Oostenrijk doet :

oostenrijkse-regering-komt-met-co2-taks

Hier nog eens een mooi voorbeeldje om te laten zien hoe goed de geïntegreerd de markt is in West-Europa. Vooral vanaf 2019 zijn de verschillen in groothandelsprijzen minimaal, en dit ondanks de verschillen qua energiemix.
xtfMdEf.png

Verder ook nog een grafiekje met die toont hoe in BE elektriciteit wordt opgewekt (berekend per maand):
Absolute cijfers:
zvWFSIs.png

Relatieve cijfers:
eICQQOX.png

Hier nog eens een mooi voorbeeldje om te laten zien hoe goed de geïntegreerd de markt is in West-Europa. Vooral vanaf 2019 zijn de verschillen in groothandelsprijzen minimaal, en dit ondanks de verschillen qua energiemix.
xtfMdEf.png

Verder ook nog een grafiekje met die toont hoe in BE elektriciteit wordt opgewekt (berekend per maand):
Absolute cijfers:
zvWFSIs.png

Relatieve cijfers:
eICQQOX.png
Dit laat wel duidelijk zien dat als nucleair wegvalt er een enorme piek is in fossiele verbranding om aan onze energie te geraken. Het is niet alsof dat fossiel op dit moment ergens wordt weggedrukt door de hernieuwbare.

Op rtlnieuws website:

In Engeland en België zijn verschillende energiebedrijven omgevallen. In Nederland zijn er ook vier bedrijven die het lastig hebben. Wat betekent het voor jou als je energieleverancier failliet gaat?

Wie is er failliet bij ons?

Op rtlnieuws website:

In Engeland en België zijn verschillende energiebedrijven omgevallen. In Nederland zijn er ook vier bedrijven die het lastig hebben. Wat betekent het voor jou als je energieleverancier failliet gaat?

Wie is er failliet bij ons?
Vorige week is Energy2business, een kleine energieleverancier die in Wallonië en Brussel actief was, failliet gegaan. Die had zo'n 3.000 professionele gas- en/of elektriciteitsklanten. Voorjaar 2019 was met EnergyPeople al een andere kleine energieleverancier over de kop gegaan.24 sep. 2021

bron : https://www.google.be/search?q=ener...IAf4DkgEDMy4ymAEAoAEByAEJwAEB&sclient=gws-wiz

Al verwijst die door hiernaar, maar daar het een betalend artikel is kan ik het niet verder lezen of comfirmeren.... https://www.standaard.be/cnt/dmf20210924_94451938

In Nederland is in 2018 ook een energieleverancier failliet gegaan.
De netbeheerder kwam niet verder dan leveringszekerheid (duh, technisch volgens mij niet mogelijk om klanten af te sluiten zonder interventie en de elektriciteit/gas bij jouw thuis komt niet rechtstreeks van jouw leverancier) - maar het duurde veel langer voor er duidelijkheid was over voorschotten en promoties.

Mijn vraag was wat zo'n gezin kan doen, niet hoe de overheid het moet oplossen. Want de teneur enkele pagina's terug was dat het gewoon die mensen hun eigen fout was, ze hadden maar moeten investeren in isolatie tijdens hun verbouwing, of maar een contract met een vast tarief moeten afsluiten, of iets anders dat vooral na de feiten (en met een deftig budget) makkelijk te zeggen is. Als je dan vraagt wat ze nu eigenlijk kunnen doen, is het kennelijk "rekenen op de overheid".

Achteraf gemakkelijk gezegd inderdaad, behalve dat als het omgekeerde was gebeurd dat mensen met een vast tarief natuurlijk meer betaald zouden hebben. Gegokt en verloren noem ik dat dan? Dat is immers de logica achter een vast en een variabel tarief?
Zoals ik zei: als de overheid uit gemeenschappelijke middelen die gok gaat compenseren met een vergoeding, dan verdienen ook de mensen die niet gegokt hebben die ook.

Het begint al praktisch hé, huurhuizen of gewoon oudere woningen met radiatoren, los het maar op met amper/geen spaargeld.

Tja, daar heb ik nog wel enig begrip voor, als je geen enkel alternatief hebt dan een huurwoning die slecht geïsoleerd is. Daar mag de overheid gerust meer optreden door bv. enkel toe te laten dat woningen onder een bepaald E-peil verhuurd kunnen worden. Net zoals dakisolatie verplicht werd. Zal zich uiteraard ook wel vertalen in mogelijks hogere huurprijzen natuurlijk.
De keuze die ik maakte: meer afbetalen voor minder energieverbruik, wordt zo eigenlijk gewoon de facto verplicht, ook voor mensen die anders zouden gokken op een variabel tarief en lage energierekeningen.

En ja, dat van die bubbel druipt van dat soort uitspraken af, ook al vind jij jezelf een arme sukkelaar met een universitair diploma en een eigen nieuwbouwappartement. Ik verdien relatief goed ja (zonder bedrijfswagen of tankkaart), maar uitspraken zoals "het is allemaal hun eigen schuld" ga je mij hier niet zien maken hoor. Ik verwijs je door naar de post van @ThomasMore hierboven.

Tja, maak je eigen rekening dan maar zou ik zeggen? Ik maak de mijne en zit echt niet in de bubbel waarin jij denkt dat ik zit. Ik zie bij mezelf ook maar een beperkte marge en verdien relatief (zeker t.o.v. dat universitaire diploma dat je mij verwijt) eerder beneden-gemiddeld/beneden de modaal, zeker als je je bedenkt dat ik in tegenstelling tot een aantal mensen die ik ken, enkel een "wit" inkomen heb en geen extra "zwart" inkomen dat uiteraard niet wordt meegenomen in de nationale statistieken over loon.
Een sukkelaar zou ik mezelf niet (meer) noemen op financieel vlak, maar het heeft bij momenten niet veel gescheeld, en daarbij erken ik overigens mijn eigen foute keuzes (een unief diploma in plaats van een effectiever hogeschooldiploma is er één van), die ik helaas ook niet 1-2-3 kon rechtzetten, misschien lukt dat zelfs nooit meer. Dat nieuwbouwappartement heeft me ook héél wat offers gekost (lees: geen énkele verre/vliegreis in de afgelopen 10 jaar, bijverdiensten die een habbekrats opleverden, etc.). Ik stel vast dat ik de stijgende energieprijzen wel degelijk ook voel, weliswaar eerder aan de pomp voorlopig. Maar goed, nogmaals: ik zal mijn rekening wel maken, maak jij de jouwe maar.

Ik zeg niet dat het "allemaal hun eigen schuld is", toch niet volledig maar ja, wél in belangrijke mate, zeker wanneer het gaat om een variabel tarief versus een vast tarief gemaakt, waarbij het niet meer eerlijk te noemen zou zijn als de overheid enkel en alleen voor die laatsten tussen komt.

Laatst bewerkt:
Nogmaals; ik spreek niet over mensen in armoede. Maar ik ken voldoende mensen die een grote villa hebben, 2 auto's op de oprit, ... maar wel quasi gans de winter met hout stoken (uit hun veel te grote tuin) voor de goedkoopte omdat het anders een fortuin zou kosten om gans hun oversized huis te verwarmen. Dan moet je niet zeggen "ik kan die gasprijzen niet betalen", dan moet je zeggen "ik heb gekozen om royaal te wonen ten koste van duurzaamheid".

Ah je kent voldoende mensen die hun kot met hout stoken omdat ze niet voor energie willen betalen dus daarom kan je iedereen die vragen stelt over de hoge prijzen nu over diezelfde kam scheren?

Sterk argument... Dat is als zeggen: ik ken Visigoten die stelen dus alle Visigoten zijn crimineel.

Tja, maak je eigen rekening dan maar zou ik zeggen? Ik maak de mijne en zit echt niet in de bubbel waarin jij denkt dat ik zit. Ik zie bij mezelf ook maar een beperkte marge en verdien relatief (zeker t.o.v. dat universitaire diploma dat je mij verwijt) eerder beneden-gemiddeld/beneden de modaal, zeker als je je bedenkt dat ik in tegenstelling tot een aantal mensen die ik ken, enkel een "wit" inkomen heb en geen extra "zwart" inkomen dat uiteraard niet wordt meegenomen in de nationale statistieken over loon.
Een sukkelaar zou ik mezelf niet (meer) noemen op financieel vlak, maar het heeft bij momenten niet veel gescheeld, en daarbij erken ik overigens mijn eigen foute keuzes (een unief diploma in plaats van een effectiever hogeschooldiploma is er één van), die ik helaas ook niet 1-2-3 kon rechtzetten, misschien lukt dat zelfs nooit meer. Dat nieuwbouwappartement heeft me ook héél wat offers gekost (lees: geen énkele verre/vliegreis in de afgelopen 10 jaar, bijverdiensten die een habbekrats opleverden, etc.). Ik stel vast dat ik de stijgende energieprijzen wel degelijk ook voel, weliswaar eerder aan de pomp voorlopig. Maar goed, nogmaals: ik zal mijn rekening wel maken, maak jij de jouwe maar.

Ik zeg niet dat het "allemaal hun eigen schuld is", toch niet volledig maar ja, wél in belangrijke mate, zeker wanneer het gaat om een variabel tarief versus een vast tarief gemaakt, waarbij het niet meer eerlijk te noemen zou zijn als de overheid enkel en alleen voor die laatsten tussen komt.
Al iets meer nuance. Ik begrijp dat je niet kan verwachten dat de risico's van een variabel tarief zomaar worden opgevangen.

Dit staat echter los van hoe energie over het algemeen wordt belast. En daar zit voor mij het probleem. De hele stijging lijkt op een welkom cadeau voor de overheid om hun ontspoorde begroting wat te compenseren. Dat het risico van een variabel contract bij de degene die het contract afsluit ligt is een feit. Maar we betalen ook allemaal teveel belastingen op een levensnoodzakelijk goed waarvoor op het moment nog geen waardig alternatief is.

Over gezinsinkomen is er een ander forum maar lees dit 's: https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/huishoudinkomen

Ik blijf erbij:

- Tarieven en distributie variabel of vast: individuele keuze en vrije markt.
- Heffingen worden laag gehouden voor een basisafname.
- Alles daarboven mag extra belast worden.

Hoe het systeem nu in elkaar zit is niet correct. De heffingen op energie dienen niet volledig om ons naar een duurzamere oplossing te duwen (of te nudgen) maar ook om (oa.) de straatverlichting te betalen. Je zou ook kunnen argumenteren dat dit met verkeersbelasting moet worden gefinancierd.

Gewoon zeggen dat het allemaal de mensen hun (grotendeels) eigen schuld is vind ik bijzonder kort door de bocht.

Ah je kent voldoende mensen die hun kot met hout stoken omdat ze niet voor energie willen betalen dus daarom kan je iedereen die vragen stelt over de hoge prijzen nu over diezelfde kam scheren?

Sterk argument... Dat is als zeggen: ik ken Visigoten die stelen dus alle Visigoten zijn crimineel.

Neen, mijn argument is dat het verschil tussen duurzaam en niet-duurzaam heel vaak (lees: voor quasi alle mensen die niet tot de armoedegroep behoren) eerder een keuze is dan "het niet kunnen betalen". Eerder niet willen dan niet kunnen. Men heeft andere prioriteiten. Vaak met een egoïstischere inslag. Dus daar mag een overheid gerust in tussenkomen zonder schuldgevoel.

Dat ik mensen ken die hun kot met hout stoken terwijl ze met alle gemak een energiezuinige verwarmingsinstallatie kunnen betalen, dat is louter een anekdote die mijn argument ondersteunt. Meer niet.

Laatst bewerkt:

Is het niet dankzij zijn partij dat we met die dure GSC zitten?
Neen. Er is sinds het ontstaan van België nooit een politieke partij geweest die een absolute meerderheid heeft behaald op Vlaams niveau.
Daarnaast zie ik niet hoe dat relevant is in functie van dat artikel.

Neen. Er is sinds het ontstaan van België nooit een politieke partij geweest die een absolute meerderheid heeft behaald op Vlaams niveau.
Daarnaast zie ik niet hoe dat relevant is in functie van dat artikel.
Wel onder hun minister, het noemt niet voor niets de 'Freya-factuur'
En iemand moet de rekening betalen. Ofwel is het de werkende mens rechtstreeks ofwel is het de werkende mens onrechtstreeks (want bedrijven rekenen dat gewoon door).

En die dat niet werken betalen dat ook maar gewoon met het geld dat de werkende hebben afgedragen

Wel onder hun minister
En iemand moet de rekening betalen. Ofwel is het de werkende mens rechtstreeks ofwel is het de werkende mens onrechtstreeks (want bedrijven rekenen dat gewoon door)
En een minister heeft een dictatuur onder zijn beleidsdomein? Wel serieus blijven he. Het systeem is reeds in 2003 ingevoerd, op een moment dat er echt niet sprake was van een veel te hoge subsidie.

Hiet zelfs op de site van Hilde Crevits/CD&V:

Die rol van zondebok is niet helemaal terecht. Onder de regering-Peeters II lieten CD&V en de N-VA evenzeer na harder op tafel te kloppen. En als Van den Bossche in 2011 de steun aan grote installaties wil stopzetten, scharen de oppositiepartijen Open VLD en Groen zich achter de kreet van de zonnepanelensector dat de markt werd kapotgemaakt.

Het slaat nergens op om Vooruit/SPa hiervoor verantwoordelijk te stellen. CD&V, N-VA, VLD zijn ook allen aan de macht geweest in deze periode. Alleen Vlaams Belang, Groen & Pvda zou je hierin weinig kunnen verwijten omdat ze niets anders gedaan hebben dan opositie gevoerd. Maar zelfs vanuit de oppositie was men dus toen tegen het afbouwen hiervan.

Maar daarnaast opnieuw : Hoe is het ontstaan er van (wat al in de foute schoenen geduwd wordt) relevant voor hoe het nu op te lossen?

En een minister heeft een dictatuur onder zijn beleidsdomein? Wel serieus blijven he. Het systeem is reeds in 2003 ingevoerd, op een moment dat er echt niet sprake was van een veel te hoge subsidie.

Hiet zelfs op de site van Hilde Crevits/CD&V:

Het slaat nergens op om Vooruit/SPa hiervoor verantwoordelijk te stellen. CD&V, N-VA, VLD zijn ook allen aan de macht geweest in deze periode. Alleen Vlaams Belang, Groen & Pvda zou je hierin weinig kunnen verwijten omdat ze niets anders gedaan hebben dan opositie gevoerd. Maar zelfs vanuit de oppositie was men dus toen tegen het afbouwen hiervan.

Maar daarnaast opnieuw : Hoe is het ontstaan er van (wat al in de foute schoenen geduwd wordt) relevant voor hoe het nu op te lossen?

Als die schuld in de periode 2015-2019 in de stroomtarieven wordt opgenomen, verzwaart de elektriciteitsfactuur met 35 procent voor gezinnen (+246 euro) en met 27 procent voor kmo's (+6000 euro). Dat is de prijs van het uitstelbeleid van de vorige regering. De prijsstijgingen kregen al een koosnaampje: de Freya-factuur.
En hoe je het ook draait of keert: het is de werkende mens die het mag afbetalen. Of het nu via de elektriciteitsrekening is of via producten van bedrijven die verhogen door duurdere elektriciteitskost omdat je hen daar mee opzadelt.

En hoe je het ook draait of keert: het is de werkende mens die het mag afbetalen. Of het nu via de elektriciteitsrekening is of via producten van bedrijven die verhogen door duurdere elektriciteitskost omdat je hen daar mee opzadelt.
Ja, dat kan je zeggen van alle vormen van beleid. Dat spreek ik niet tegen. Maar ik snap niet wat je uiteindelijk wilt zeggen.

Als je de volledige energievoorziening van China in de balans legt, dan moet je aan de andere kant in de balans leggen dat het equivalent inwonersaantal van gans Europa, gans Noord-Amerika, gans Oceanië en nog de helft van Zuid-Amerika massaal zou overschakelen naar een fietscultuur. Dàt is de juiste vergelijking. Wedden dat die druppels ook plots emmers worden?
Nederland heeft een fietscultuur.
Effect op het olieverbruik is een ronde nul.
Ik constateer alleen maar de enorme discrepantie in de aanpak van de twee crisissen:
- Corona: overheden gaan massaal, onmiddellijk, draconische acties ondernemen om het Corona-virus binnen de perken te houden. En dit in afwachting van de wetenschap die hopelijk met een oplossing kwam.
- Klimaat: overheden nemen slechts druppelsgewijs, laattijdig en zeer kleinschalige acties om de uitstoot binnen de perken te houden. En in plaats daarvan wacht men op de wetenschap die hopelijk met een oplossing komt.

Graag aantonen waar mijn vergelijking mank loopt en waarom uw "mac-bc eet banaantjes" een betere analogie zou zijn.
Omdat coronamaatregelen een directe tastbare oplossing waren voor een acuut probleem.
Klimaat is voor de gemiddelde burger en politicus niet acuut maar iets ontastbaar , ver weg, met voor hen geen vaststaande gevolgen.

Je vraagt opofferingen op korte termijn, voor niet concreet tastbare 'beloningen' op lange termijn.
Mensen doen dat nooit uit zichzelf, en het moet dan nog mondiaal gesynchroniseerd zijn om effect te hebben.

Ten andere: mijn vrouw haar nieuwe fiets kost 600 euro, mijn tweedehands fietske kost 250 euro. Lopende kosten: quasi niets buiten wat onderhoud elk jaar. En daarmee doen we 90% van onze ritten. Wat zit jij te bazelen over onze zogezegde "middenklasse" bubbel? Met ons rijhuis wonen we bovendien ook lekker compact waardoor ook op dat vlak de lopende kosten beperkt blijven.

Ok, het is niet zo stoer om op uw werk toe te komen met een tweedehands fietske
Nu wordt mij alles duidelijk :)

Jij doet uw ritten naar de supermarkt met de fiets en denkt werkelijk dat je iets doet voor het klimaat, terwijl je anderen in een minder geprivilegieerde positie dan uitscheldt dat ze lui zijn en niets doen.

Dit is voor u een puur emotioneel gehouden ideologische positie.
Uiteraard begin je dan compleet te flippen van cognitieve dissonantie als iemand wat realiteitssaus in uw gezicht pegelt.

Neen mac-bc, jouw fietstochtjes doen geen ruk voor het klimaat.
Doe ze omdat het tof is, gezond, of gezellig, maar stop met anderen vanuit uw ethische high ground de les te lezen.

Wetenschappers en politiek zullen het klimaatprobleem oplossen, terwijl jij leuke maar totaal nutteloze fietstochtjes doet.

Hopelijk blijft de hoge gasprijs nog een tijdje doorlopen. Hogere prijzen zitten er sowieso toch aan te komen als we ook maar een kans willen maken om de klimaatdoelstellingen te halen. Goedkoop gas zou iets van het verleden moeten zijn.
Nee, al die Vlaamse koten met flut isolatie, flut bouwknopen, eternit leien, dat zou eerst moeten aangepakt worden. Men zou het zelf moeten verbieden om dat op zijn vlaams te isoleren (beetje losse wol, gyproc en goedkope pvc ramen, zonder voorafgaande studie), men zou moeten stimuleren om die koten af te breken en nieuw te zetten of op zijn minst IER te doen.

Verwarming/warmtebehoefte is uiteindelijk een compensatie van de totale warmteverliezen van een woning en klein deeltje opwarmvermogen van de thermische massa. Door die verliezen te gaan beperken (transmissie,infiltratie, ventilatie) kunnen we het benodigde vermogen voor verwarming sterk doen dalen.

Dit zou sowieso de eerste stap moeten zijn.

De tweede stap is efficiënt verwarmen. Een lage temperatuur-afgifte-systeem geniet hier de voorkeur. Qua warmteopwekker is gas nog altijd de grootste energiebron in Vlaanderen. Je gaat dat niet op 123 veranderen. De trend in vlaanderen is gyproc, nieuwe ramen en een condensatieketel plaatsen en dan een beetje gaan pochen met hun rendement van 107%, wat uiteraard niet mogelijk is, maar gewoon een uitdrukking van het nuttig vermogen t.o.v. de onderste verbrandingswaarde van gas ( die waarde waarbij het aanwezige water in de rookgassen nog niet gecondenseerd is)...

Dus transitie van estetische renovatie naar duurzame renovatie...

0*JI0MxtHoCKXm1JG5.jpg

We zijn in België bezig met veel geld te steken in het besparen van een extra 0,1% van de co2 uitstoot door onze huizen nog beter te isoleren dan ze nu al zijn.

Terwijl in de rest van de wereld ze nog niet eens aan de isolatienormen komen van bij ons van 30 jaar geleden.

Terwijl we gascentrales zetten.

Terwijl private jet pleziertrips, SUV's, quasi gratis bedrijfswagens, pakjes leveren met 1 t-shirt, allemaal ok zijn.

Terwijl airco's (enorme electriciteitsverslinder) zowat het meest verkochte item van de voorbije 2 jaar is.

Dat bedoel ik dus met gerommel in de marge.

Wat nodig is, is radicale innovatie in productie van cement/staal, landbouw, vracht/schip/lucht verkeer, en electriciteitsproductie op grote schaal (batterijtechnologie om te combineren met wind/zon, nucleair, etc.).

Al de rest is echt wel gerommel in de marge om toch maar gepercipieerd te worden als 'ermee bezig te zijn', zichzelf goed te voelen, of individueel geld te besparen.

Waar op zich echt niets mis mee is, maar profileer je aub niet als een klimaatredder.
En ga al zeker geen anderen uitkafferen die soms niet dezelfde luxe of interesse hebben om zich eveneens met uw 'gerommel in de marge'-hobby bezig te houden.

Laatst bewerkt:
Ja, dat kan je zeggen van alle vormen van beleid. Dat spreek ik niet tegen. Maar ik snap niet wat je uiteindelijk wilt zeggen.
1) het is mede door hun (imo zelfs hoofdschuldige) dat we met een gigantische berg GSC zitten
2) Kan zijn omdat ik zonnepanelen heb met terugdraaiende teller die alles dekt maar: huidige stijging van de prijzen hebben toch 0 invloed op al die vaste kosten die al in de factuur zaten? Dat zijn namelijk allemaal vaste kosten op jaarbasis (al dan niet afhankelijk van uw effectieve hoeveelheid die je verbruikt) en niet op basis van de effectieve kost van de elektriciteit. Waarom moet dat er nu ineens allemaal uit terwijl als de effectieve kost laag was het geen probleem was?

Mijn vorige jaarrekening
Elektriciteit: 355 euro waarvan 15 euro effectieve kost aan energieleverancier (al de rest zijn heffingen en BTW)
Gas: 350 euro waarvan 142 euro effectieve kost aan energieleverancier (al de rest zijn heffingen en BTW)

Terug
Bovenaan