Aanpak van de gas- en energiecrisis

Mijn cijfers zijn inderdaad wilde gokken, maar het draait ook niet om de exacte cijfers. Het gaat om het feit dat er opvangnetten zijn voor deze mensen.

En hierboven blijkt dat er 20% een sociaal tarief krijgt, terwijl er slechts 10% armen zijn. Dan is dit vooral een non-issue. Klagers zijn dan vooral diegenen die wel de middelen hebben, maar liever prioriteit geven aan andere zaken. Iets "niet kunnen betalen" is, van zodra je niet in echte armoede zit, heel vaak relatief. Wedden dat je met een auto minder per gezin plots budget hebt om te isoleren?
Ik vind je uitspraak als zouden klagers over energieprijzen hun prioriteiten fout zetten wel zeer algemeen en en erg ongepast voor pakweg elke alleenstaande ouder die met een normaal loon een gezin probeert te onderhouden en toch geen sociaal tarief kan genieten.

Echt man, jij leeft in een bubbel.

En nog steeds geen woord in de media over het feit dat België binnenkort al zijn energie uit gas gaat gaan halen... Dat de particuliere gasprijzen omhoog gaan is erg, zeker in de mate dat het nu gebeurt. Maar dat heel het plan rond de kernuitstap dus berekend is op een veel lagere gasprijs dan het effectief zal zijn, is een veel groter probleem...

Vloerverwarming, warm water & koken hier op gas.
Kdenk dat ik de elektrische radiators ook eens van zolder ga halen. Heb nog wat teruggedraaide eletriek open staan :)

Wel knap hoe men er in slaagt om op het moment dat de klimaatverandering echt voelbaar begint te worden (extreem weer) de mensen volop naar het stoken van fossiele brandstoffen te jagen.

Wel knap hoe men er in slaagt om op het moment dat de klimaatverandering echt voelbaar begint te worden (extreem weer) de mensen volop naar het stoken van fossiele brandstoffen te jagen.

gas en olie zijn fossiele brandstoffen

hout wordt beschouwd als hernieuwbare grondstof

Grr, contract met vast tarief bij Mega en hier hebben ze het driemaandelijks voorschot met 91 EUR verhoogd. Dat lijkt mij weinig nuttig.

Over 3 maanden wordt mijn contract en dito prijzen hernieuwd. Misschien dan opteren voor een variabel contract en hopen dat de prijzen dalen vanaf de lente?

Kent iemand een goede site om contracten te vergelijken?

gas en olie zijn fossiele brandstoffen

hout wordt beschouwd als hernieuwbare grondstof

tja, het is niet omdat het zo wordt beschouwd, dat het ook zo is he...olie is ook hernieuwbaar, als ge genoeg bomen plant dan is dat ook een 0-operatie...
Hout kan duurzaam gecultiveerd worden in principe. Snelgroeiende bomen (dennen o.a. dacht ik) zijn hiervoor geschikt. Op die manier wordt de CO2 die uitgestoten wordt bij verbranding opnieuw opgenomen. Maar dit is natuurlijk een probleem als iedereen op hout stookt, aangezien je wel redelijk wat oppervlakte per gezin nodig hebt.

Aardolie is in principe hernieuwbaar, maar dan spreek je over zo'n tijdsschaal dat dit gewoon in de praktijk niet klopt. Onze aardolie is dacht ik voornamelijk ontstaan uit organische resten van het Carboon. Dat is 350-300 miljoen jaar geleden.

Overigens is CO2 neutraal iets anders dan de fijnstofproblematiek. Je zou duurzaam kunnen stoken met hout voor het klimaat, maar de locale luchtkwaliteit is een andere zaak. Ik vermoed dat dit ook wel kan opgelost worden met bepaalde technieken, die veel te duur zijn voor de particulier.

Hout kan duurzaam gecultiveerd worden in principe. Snelgroeiende bomen (dennen o.a. dacht ik) zijn hiervoor geschikt. Op die manier wordt de CO2 die uitgestoten wordt bij verbranding opnieuw opgenomen. Maar dit is natuurlijk een probleem als iedereen op hout stookt, aangezien je wel redelijk wat oppervlakte per gezin nodig hebt.

Aardolie is in principe hernieuwbaar, maar dan spreek je over zo'n tijdsschaal dat dit gewoon in de praktijk niet klopt. Onze aardolie is dacht ik voornamelijk ontstaan uit organische resten van het Carboon. Dat is 350-300 miljoen jaar geleden.

Overigens is CO2 neutraal iets anders dan de fijnstofproblematiek. Je zou duurzaam kunnen stoken met hout voor het klimaat, maar de locale luchtkwaliteit is een andere zaak. Ik vermoed dat dit ook wel kan opgelost worden met bepaalde technieken, die veel te duur zijn voor de particulier.
Maar zolang je uw CO2 equivalent van olie plant in bomen die je niet kapt, is olie even hernieuwbaar als hout.
Snelgroeiende bomen groeien nog steeds trager dan dat ze opbranden, en zolang dat het geval is, is het niet hernieuwbaar.

Maar zolang je uw CO2 equivalent van olie plant in bomen die je niet kapt, is olie even hernieuwbaar als hout.
Snelgroeiende bomen groeien nog steeds trager dan dat ze opbranden, en zolang dat het geval is, is het niet hernieuwbaar.
Ja, zo kan je alles compenseren uiteraard, maar dat is praktisch niet haalbaar, mede door de relatief gezien gigantische energie-inhoud van een liter aardolie. Ik denk ook niet dat de gangbare definitie van een hernieuwbare grondstof is dat je de CO2 kan compenseren met andere maatregelen.

Als je daarentegen een bepaalde oppervlakte bomen hebt en bv. een houtvergassingsketel is het mogelijk om dit hernieuwbaar te maken, op die schaal hé. Een collega van mij heeft dit voor zichzelf uitgerekend, maar zag het kappen en planten niet zitten. Zoals al gezegd, die oppervlakte per huishouden lukt uiteraard niet op grote schaal.

Misschien is het hier al beantwoord in de afgelopen pagina's, maar hoe kunt ge zien hoe duur uw factuur gaat uitvallen bij uw jaarlijkse afrekening?
Ik heb een variabel contract sinds mei bij Luminus voor beide (want ik switch elk jaar naar de goedkoopste aanbieder, incl promoties). Ik heb m'n voorschot van beide staan zoals ze al jarenlang staan, en zo trek ik jaar na jaar iets terug van elektriciteit en betaal ik wat bij voor gas, of omgekeerd. Altijd redelijk in evenwicht.
Nu switchen naar een ander contract zou me én verbrekingskosten opleveren én ik zit met een gigantische hoge prijs, die mogelijks toch veel lager uitvalt binnen x aantal maanden? Dus waarom die blinde paniek van mensen die plots overschakelen?

- Er is blijkbaar 40-100 jaar nodig om de co2 te compenseren van een gekapte boom.
Probleem is dat de boom eerst gekapt wordt voor pellets, en pas daarna teruggeplant wordt.
Dus eerst meer co2 in de lucht, dan na 20-30-40-100 jaar volgt er compensatie...

- er is blijkbaar geen enkele garantie dat de gekapte bomen opnieuw geplant worden. Het is eerder een soort belofte.
Als die niet nagekomen wordt, is de uitstoot door houtverbranding DUBBEL zo groot als die van steenkool.

- veel bos komt uit roemenië, slovakije en rusland waar er bij steekproeven nogal 'losjes' omgegaan werd met de regulering en definities.

"Biomassa" for the win!

Grootste bron van hernieuwbare energie in Europa.
Blijkbaar vooral politiek gedreven om die definitie zo te houden voor houtverbranding, anders is het Parijs-akkoord compleet onmogelijk.

1 grote grap, die ganse klimaataanpak.

- Er is blijkbaar 40-100 jaar nodig om de co2 te compenseren van een gekapte boom.
Probleem is dat de boom eerst gekapt wordt voor pellets, en pas daarna teruggeplant wordt.
Dus eerst meer co2 in de lucht, dan na 20-30-40-100 jaar volgt er compensatie...

- er is blijkbaar geen enkele garantie dat de gekapte bomen opnieuw gepland worden. Het is eerder een soort belofte.
Als die niet nagekomen wordt, is de uitstoot door houtverbranding DUBBEL zo groot dan die van steenkool.

- veel bos komt uit roemenië, slovakije en rusland waar er bij steekproeven nogal 'losjes' omgegaan werd met de regulering en definities.

"Biomassa" for the win!

Grootste bron van hernieuwbare energie in Europa.
Blijkbaar vooral politiek gedreven om die definitie zo te houden voor houtverbranding, anders is het Parijs-akkoord compleet onmogelijk.

1 grote grap, die ganse klimaataanpak.
Dat de praktische implementatie slecht gebeurt, geholpen door een hoop corruptie, is natuurlijk iets anders dan dat het onmogelijk is. Dat je als Europese instelling wil vertrouwen op corrupte regimes in het voormalige oostblok is ook gewoon jezelf naïef voordoen om een oplossing te formuleren.

Zeker blijven alle lampjes uitdoen hé jongens, want alle beetjes helpen!

In other news this week:

- China's coal miners vow to 'go all out' to beat power crisis
Country's big producers pledge to increase output as supply issues threaten economic growth

- Third new coal project approved by Australian environment minister Sussan Ley in just one month
Approval granted for Mangoola Coal to extract 52m tonnes over eight years

Tja, je kunt daar op 2 manieren op reageren:
- Fatalistisch. Cynisch. Het maakt toch allemaal niet uit. We zijn gedoemd. Alles is naar de kloten. Er is geen toekomst meer. We gaan allemaal dood.
OF
- Dwaze kloten, ze snappen het nog altijd niet. Een opportuniteit voor ons om de lead te nemen. Leading by example. Laat het een trigger zijn om nog extra ons best te doen. Enzovoort.

Ik kies het laatste.

Los daarvan: uitstoot heeft ook heel lokale gevolgen. Qua CO2-uitstoot en global warming is het (opnieuw) heel egoïstisch gedrag van landen als China. Maar qua luchtvervuiling draaien ze zichzelf gewoon een loer.

Bon, ik vraag mij het volgende nog altijd af eigenlijk:

...maar wat is nu eigenlijk de reactie die we verwachten van de minder kapitaalkrachtige burger? Ik lees veel "eigen schuld, dikke bult", ze moesten maar geen variabel contract afsluiten. Maar wat is de oplossing? Neem nu zo'n typisch geval waar een jong gezin in zo'n oud arbeidershuisje woont. Als ze geluk hebben is hun gasketel recent, verwarmen uiteraard gewoon met muurradiators. Wat kunnen die nu op korte termijn doen om de grote meerkost van aardgas te counteren? Buiten gewoon kou lijden dus hé.

Even snel een verbouwing uitvoeren met nieuwe ramen/spouwmuurisolatie/dakisolatie? Warmtepomp met muurradiatoren kunnen we al vergeten dacht ik.

Terug
Bovenaan