En toch zitten alle restaurants bomvol, je kan bijna nergens meer gaan zonder reservatie..
En toch was er gisteren terug file richting Brussel van de kust...ondanks de zeer hoge brandstofprijzen..
En toch rijden er kweetniethoeveel Duitse wagens rond van minimum 50,000€...
Ben geen zwartkijker maar we leven momenteel allemaal boven onze stand.
De vraag is altijd hoeveel komt er uit eigen kapitaal en hoeveel is via lening of werkgever.
Ik rij een 80k auto, maar dat is niet de mijne. Mijn vrouw rijdt een 16k wagen (22k catalogusprijs), nu net 2 jaar oud. Dat is hier het verschil tussen krijgen van de werkgever en moeten betalen uit eigen kapitaal en weinig interesse wat er op de oprit staat. Ik had zelfs een Dacia voorgesteld, mijn vrouw vond dat te ver gaan. De corsa hebben we 50% geleend van Stellantis aan 0% (no brainer), maar we waren van plan die zo te betalen. Dat geld heeft ondertussen wel meer opgebracht dan 0% natuurlijk.
Ik woon ook in een gemiddeld gezien grote nieuwbouwwoning (mss niet voor een gezin van 5) en we betalen daar fors voor, maar de hypotheek is minder dan 1/5de van ons jaarinkomen en 1/4de van ons maandinkomen. We sparen verder 40% van ons jaarinkomen (dubbel zoveel als de hypotheek), om ons te wapenen wanneer (en het zal ooit) slechter gaat. Dat is een pure luxepositie waar we ons momenteel in bevinden en we profiteren daarvan om een riante buffer aan te leggen.
Veel vrienden denken dat we veel geld uitgeven, maar buiten de hypotheek (en dat is om er na 16 jaar vanaf te zijn) is dat allerminst waar. Het is natuurlijk niet dat we geen mooie meubels hebben etc, maar naar verhouding inkomen valt dat allemaal mee. En ik hoor dezelfde verhalen bij mijn collega's.
Auto werkgever is duur, eigen auto's zijn beperkt in aanschafprijs en vele malen minder.