Aanpak van de gas- en energiecrisis

En toch zitten alle restaurants bomvol, je kan bijna nergens meer gaan zonder reservatie..
En toch was er gisteren terug file richting Brussel van de kust...ondanks de zeer hoge brandstofprijzen..
En toch rijden er kweetniethoeveel Duitse wagens rond van minimum 50,000€...
Ben geen zwartkijker maar we leven momenteel allemaal boven onze stand.

De vraag is altijd hoeveel komt er uit eigen kapitaal en hoeveel is via lening of werkgever.

Ik rij een 80k auto, maar dat is niet de mijne. Mijn vrouw rijdt een 16k wagen (22k catalogusprijs), nu net 2 jaar oud. Dat is hier het verschil tussen krijgen van de werkgever en moeten betalen uit eigen kapitaal en weinig interesse wat er op de oprit staat. Ik had zelfs een Dacia voorgesteld, mijn vrouw vond dat te ver gaan. De corsa hebben we 50% geleend van Stellantis aan 0% (no brainer), maar we waren van plan die zo te betalen. Dat geld heeft ondertussen wel meer opgebracht dan 0% natuurlijk.

Ik woon ook in een gemiddeld gezien grote nieuwbouwwoning (mss niet voor een gezin van 5) en we betalen daar fors voor, maar de hypotheek is minder dan 1/5de van ons jaarinkomen en 1/4de van ons maandinkomen. We sparen verder 40% van ons jaarinkomen (dubbel zoveel als de hypotheek), om ons te wapenen wanneer (en het zal ooit) slechter gaat. Dat is een pure luxepositie waar we ons momenteel in bevinden en we profiteren daarvan om een riante buffer aan te leggen.

Veel vrienden denken dat we veel geld uitgeven, maar buiten de hypotheek (en dat is om er na 16 jaar vanaf te zijn) is dat allerminst waar. Het is natuurlijk niet dat we geen mooie meubels hebben etc, maar naar verhouding inkomen valt dat allemaal mee. En ik hoor dezelfde verhalen bij mijn collega's.
Auto werkgever is duur, eigen auto's zijn beperkt in aanschafprijs en vele malen minder.

En toch zitten alle restaurants bomvol, je kan bijna nergens meer gaan zonder reservatie..
En toch was er gisteren terug file richting Brussel van de kust...ondanks de zeer hoge brandstofprijzen..
In Vlaanderen is gewoon veel geld, er is gewoon een heel grote groep die het gewoon goed heeft - een heel brede middenklasse.

De prijs aan de pomp gaat ook niet een onmiddelijk effect hebben, het zal eerst nog wat moeten doorstijgen en insijpelen bij de mensen.

Als de regering wat slim is doet ze voorlopig gewoon niets - de begroting is aan het ontsporen dat het geen naam heeft en als je de lijn doortrekt ziet dat beeld er gitzwart uit:
  • economische groei VS recessie
  • bye bye meerwaardetaks
  • hoge inflatie want er is net een golf van prijsverhogingen gestart
  • stijgende rente
  • stijgende werkloosheid, al dan niet tijdelijk
  • wie energie zegt zegt ook chemie - en die zit al balls deep in de problemen
  • ...
wat gaan we doen, terug wat weken discussie en energie steken in een complexe regeling die toch nooit 100% fair is - laat maar zo denk ik dan, focus op eenvoud en zorg dat je de belangrijke dossiers op orde krijgt i.p.v. snel wat punten voor het kiesvee te proberen scoren.

edit: ervan uitgaande dat Trump dit niet helemaal doet ontploffen en het een tijdelijk (paar maand) probleem is - in het andere geval ook niet, want dan gaan we véél grotere problemen hebben.

Ben jij dan iemand van die 60%? Nationaal ook cijfers gezien, en 60% Belgen heeft het idd heel goed.
Veel van die 'dikke autos' zijn idd ook bedrijfswagens, maar tzal niet blijven duren zo, zoals @nestorius al aanhaalt. Kleinere lease budgetten zullen volgen. Anderzijds laten veel autobouwers meer en meer de kleine betaalbare stadswagens achterwege, wegens niet meer rendabel.

Economische crisis 2008. Oudere vriend van me heeft 2 air bnb kamers in hartje Gent boven zijn voormalig café. De Nederlandse gasten zeiden bijna allemaal, amaai resto's zitten hier nog vol, in NL is het anders. Belgen zijn (waren) op dat vlak cafe en resto bourgondiers.
Maar de huidige trend bij de jeugd? Thuis eerst drinken en eten, en niet te laat meer uitgaan, want te duur.

Je ziet snel de luxe van goede 2 verdieners en de boomers bvb die het goed hadden om te bouwen oa, maar tis niet allemaal koek en ei (meer) dus voor iedereen.

Als standaard benzine (E95) boven de 2€ zou gaan vind ik 10 tot max 20c korting geen luxe , gezien de torenhoge BTW last hier. Langs de andere kant kan je ook de plezier ritten meer uitstellen of proberen carpoolen ... of voor een zuinigere auto gaan.

Laatst bewerkt:
Ben jij dan iemand van die 60%? Nationaal ook cijfers gezien, en 60% Belgen heeft het idd heel goed.
Veel van die 'dikke autos' zijn idd ook bedrijfswagens, maar tzal niet blijven duren zo, zoals @nestorius al aanhaalt. Kleinere lease budgetten zullen volgen. Anderzijds laten veel autobouwers meer en meer de kleine betaalbare stadswagens achterwege, wegens niet meer rendabel.

Economische crisis 2008. Oudere vriend van me heeft 2 air bnb kamers in hartje Gent boven zijn voormalig café. De Nederlandse gasten zeiden bijna allemaal, amaai resto's zitten hier nog vol, in NL is het anders. Belgen zijn (waren) op dat vlak cafe en resto bourgondiers.
Maar de huidige trend bij de jeugd? Thuis eerst drinken en eten, en niet te laat meer uitgaan, want te duur.

Je ziet snel de luxe van goede 2 verdieners en de boomers bvb die het goed hadden om te bouwen oa, maar tis niet allemaal koek en ei (meer) dus voor iedereen.

Als standaard benzine (E95) boven de 2€ zou gaan vind ik 10 tot max 20c korting geen luxe , gezien de torenhoge BTW last hier. Langs de anderr kant kan je ook de plezier ritten meer uitstellen of proberen carpoolen ... of voor een zuinigire auto gaan.
Het is nooit koek en ei geweest voor iedereen, enkel zijn we nu aan het evolueren naar wat al langer het geval is in vele (buur)landen waar je als alleenstaande duidelijk achterop loopt ten opzichte van koppels op vlak van mogelijkheden IMO. Wat ook logisch is, gezien we al jaren inzetten op een gezin tweeverdieners als de standaard.

Het is nooit koek en ei geweest voor iedereen, enkel zijn we nu aan het evolueren naar wat al langer het geval is in vele (buur)landen waar je als alleenstaande duidelijk achterop loopt ten opzichte van koppels op vlak van mogelijkheden IMO. Wat ook logisch is, gezien we al jaren inzetten op een gezin tweeverdieners als de standaard.

Maar de standaard moet toch zijn dat een alleenstaande op zijn minst iets (kleins) kan huren en een (kleine) auto kan rijden indien je buiten de stad woont. Als dat al niet meer kan, dan ziet het er voor 30%? van de bevolking er heel slecht uit.

Ik had het vroeger als alleenstaande goed, met een loon van 2300 euro netto (+firmawagen) kon ik 10 jaar geleden een huis bouwen en afbetalen mits 110k inleg eigen middelen. Dat is vandaag de dag voor een bescheiden nieuwbouwwoning (HOB) van 145m2 gewoon onmogelijk.

Maar de standaard moet toch zijn dat een alleenstaande op zijn minst iets (kleins) kan huren en een (kleine) auto kan rijden indien je buiten de stad woont. Als dat al niet meer kan, dan ziet het er voor 30%? van de bevolking er heel slecht uit.

Ik had het vroeger als alleenstaande goed, met een loon van 2300 euro netto (+firmawagen) kon ik 10 jaar geleden een huis bouwen en afbetalen mits 110k inleg eigen middelen. Dat is vandaag de dag voor een bescheiden nieuwbouwwoning (HOB) van 145m2 gewoon onmogelijk.
Ik weet niet wat de standaard zou moeten zijn en wie dat bepaalt.

Als ik hier kijk, in de zeker niet goedkope rand van Brussel, lijkt een appartement met een kamer voor 800-900 EUR/maand te gaan qua huurprijs. Als je voltijds werkt aan het minimumloon is dat iets boven de 2000 EUR/maand. Ik denk dat als je wat kan budgetteren dat zeker mogelijk is, enkel is er niet voldoende aanbod om te huren. Als je begint met een zak geld kan je wel een kleine hypotheek afbetalen. Zit je natuurlijk met minder dan voltijdse tewerkstelling of een vervanginsinkomen ben je gezien. Alleenstaande ouder, ook.

Laatst bewerkt:
Als je een gezin als 'standaard' zet discrimineer je eigenlijk de singles.
Het mag wel de gulden middenweg zijn van me.

Heel wat immo's rekenen nog met de 1/3 huurprijs - inkomen regel. Een Appartement aan 900€/maand (huidige mediaanprijs anno 2026)? 2700€ netto aub, belachelijk vandaag voor veel singles en starters (tenzij vette job). Maar een huisbaas die een huurder ziet met goed huurverleden en correcte betalingen zal wel wat milder zijn soms. Of het was enkel studiokes voor singles die geen 2.5 tot 3k netto hebben, en zo zijn er veel.
En beginnen met een zak geld? Van mammie en pappie dus als je geluk hebt.

Ik moet nu aan een méme denken met het huis van de Simpsons (ja, fictie). Maar het was normaal van 1989 (1ste uitzending) tot ergens 2005 dat 1 werkende arbeider toen een huis kon betalen van dat formaat.
Ik weet ook dat het kwa wonen in Belgie mettertijd gelijk gaat lopen met de buurlanden waar absoluut geen 70% een eigen huis heeft. Eerder 50% in Duistland bvb.

Of een cartoon van NL bodem

Ouders : en wat wil je als je later groot bent
Kind: een eigen huisje
Ouders: hahaha, wat een fantasie

Laatst bewerkt:
Als standaard benzine (E95) boven de 2€ zou gaan vind ik 10 tot max 20c korting geen luxe , gezien de torenhoge BTW last hier. Langs de andere kant kan je ook de plezier ritten meer uitstellen of proberen carpoolen ... of voor een zuinigere auto gaan.

Zomer 2022 zat Benzine 95 - 98 en diesel een stukje boven de 2€ (2,36€/l voor benzine 98 en 2,18€/l voor diesel bv)

Gezien inflatie zou je nu al naar 2,5€/l moeten kijken dan.

Laatst bewerkt:
Ben ik trouwens de enige die het wat op zijn heupen krijgt van die klaagzang overal en "krijgen, krijgen, krijgen" en roepen dat de overheid moet helpen

Er is geen pot geld, de put is leeg.
De grootste sukkelaars moet je zeker helpen, (en dat doen we ook al wel volgens mij, of het voldoende is is een ander discussie)

Maar voor veel mensen/gezinnen die het nu mogelijk(er) hebben is het ook een gevolg van keuzes, daar moet de maatschappij niet voor opdraaien/betalen

Ben ik trouwens de enige die het wat op zijn heupen krijgt van die klaagzang overal en "krijgen, krijgen, krijgen" en roepen dat de overheid moet helpen

De grootste sukkelaars moet je zeker helpen, (en dat doen we ook al wel volgens mij, of het voldoende is is een ander discussie)

Maar voor veel mensen/gezinnen die het nu mogelijk(er) hebben is het ook een gevolg van keuzes, daar moet de maatschappij niet voor opdraaien/betalen

Het stookseizoen is gedaan en je rijgedrag kan je onmiddellijk aanpassen om te besparen.
De sukkelaars (500.000 gezinnen) hebben recht op sociaal tarief en worden praktisch niet geraakt in de basis behoeften.

Beslissing van politiekers hebben ons de afgelopen jaren al veel meer miserie en geld gekost dan dit.

Gelukkig lijkt het besef door te dringen dat je niet altijd een grote zak geld tegen elke crisis kan gooien zonder dat je daar ooit het gelach voor betaald. Het zal voor veel mensen en bedrijven wel serieus pijn doen en hopelijk komt het besef terug dat onze welvaart geen evidentie is.

Idd het was genant om Mehdi bezig te zien in Terzake met zijn populistisch geblaat alsof de gemiddelde burger zijn euro drie keer moest omdraaien bij het tanken van voertuig.

Ge kunt u toch de vraag stellen indien europa niet zo hard op de denuclearisatie ingezet had we hier nu allemaal eens goed gelachen zouden hebben met onze warmtepompen en onze goedkope energie.
Ik denk niet dat met meer stroom uit kerncentrales de gemiddelde Belg, laat staan Europeaan, meer had geïnvesteerd in een warmtepomp dan nu.

Ik denk niet dat met meer stroom uit kerncentrales de gemiddelde Belg, laat staan Europeaan, meer had geïnvesteerd in een warmtepomp dan nu.
Met goedkopere elektriciteit had de regering wel een 'doortastender' beleid kunnen voeren om de mensen te pushen naar een warmtepomp.
Nu ja of ons net dat allemaal aan zou kunnen moeten we natuurlijk ook in rekening brengen.

Het is gewoon jammer om (weeral) vast te stellen dat onze regering geen hol geeft om zijn burgers.

Op n liter diesel is de taxatie 60% van de prijs, t europese minimum vastgelegd op veel minder ligt..

De enige die lachen zijn die oliebazen en onze regering.
Daarom moet je als burger een appeltje voor de dorst opzij zetten.

Ik vind het al sterk dat je verwacht dat de overheid ter hulp schiet. Het lijkt me logischer om nu de industrie te redden dan een paar individuen.

Iedereen maar jaren dwars liggen: isoleren rendeert niet, ik wil niet ev rijden, zonnepanelen vind ik lelijk, warmtepomp te duur... en dan stijgt de prijs voor ocharme 1 maand om de 5 jaar en iedereen begint te wenen.

Wat moet de overheid dan doen om aan sturing te doen? Bv thermostaat lager zetteb, niet noodzakelijke ritten uitstellen of met openbaar vervoer te doen, ...?
Door de prijs te verlagen geef je wel een verkeerd signaal.

Wat moet de overheid dan doen om aan sturing te doen? Bv thermostaat lager zetteb, niet noodzakelijke ritten uitstellen of met openbaar vervoer te doen, ...?
Door de prijs te verlagen geef je wel een verkeerd signaal.
Ocharme 10-20cent van de voor hen reeds verhoogde taksen.
Thermostaat staat al jaren op 19C en ik rijd al weinig km's.
Het moet niet hé, ik trek mijn plan wel. Als het ons economie te veel zou bedreigen zul je wel actie zien.

Terug
Bovenaan