Aanpak van de gas- en energiecrisis

50 euro? Voor een typisch verbruik van wie verwarmt op gas (17000-23000 kWh aldus VREG) is het verschil 300-400 euro bij een betrouwbare leverancier als Luminus/Engie (1200 vs 1500-1600). De premium is zo een 30%. De trend van de prijzen was dalend dus in praktijk was de delta de voorbije maanden / jaren nog groter tenzij je systematisch van contract wisselde als de prijzen daalden, maar dan liep je ook vaak kortingen mis wat de delta nog groter maakt. Misschien BG style het straf vinden niet iedereen in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met warmtepomp en verbruik van 1000 kWh zit?
Anderzijds denk ik dat er wel heel wat mensen zijn die geen geïsoleerde nieuwbouw met warmtepomp bezitten maar die wel voor 25-30 EUR per maand meerkost zich willen en kunnen verzekeren tegen een energiecrisis, zeker in deze tijden.

50 euro? Voor een typisch verbruik van wie verwarmt op gas (17000-23000 kWh aldus VREG) is het verschil 300-400 euro bij een betrouwbare leverancier als Luminus/Engie (1200 vs 1500-1600). De premium is zo een 30%. De trend van de prijzen was dalend dus in praktijk was de delta de voorbije maanden / jaren nog groter tenzij je systematisch van contract wisselde als de prijzen daalden, maar dan liep je ook vaak kortingen mis wat de delta nog groter maakt. Misschien BG style het straf vinden niet iedereen in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met warmtepomp en verbruik van 1000 kWh zit?
Dan kijk je nu neem ik aan? Een aantal maanden geleden heb ik mijn contract nog vernieuwd en toen was dat verschil helemaal niet zo groot.

Ik hou wel de gas TTF prijs in het oog. Als die gunstig staat klik ik mijn prijs vast voor 2 jaar.

Bij een vast contract betaal je altijd te veel, behalve tijdens energiecrisissen. Dus je bent het grootste deel van de tijd beter af met een variabel contract. Nu is het stookseizoen daarbovenop ook nog eens zo goed als gedaan, dus grote kans dat je geen of amper voordeel zal doen met een vast contract, tenzij de oorlog blijft duren tot na de zomer.

Ik heb zelf ook lang vaste contracten gehad omdat ik dan zeker wist wat ik moest betalen en me dat gemoedsrust gaf, maar de realiteit is dat je daar een premium voor betaalt. Heel soms is die premium het waard om je prijs vast te klikken, maar meestal niet.
Klopt, je betaalt altijd te veel, behalve als er een energiecrisis is. Net zoals je voor een verzekering altijd te veel betaalt, tot je hem nodig hebt.

Dat is ook gewoon mijn punt. We hebben net een energiecrisis gehad die heeft aangetoond dat het loont om een vast contract te hebben.
Maar om een paar euro te besparen zitten weer massaal veel mensen op een variabel contract. De overheid moet dan weer maar de begroting laten ontsporen om tegemoet te komen voor de mensen die voor variabel gekozen hebben? Volgens hln vindt alvast 70% van wel.

Klopt, je betaalt altijd te veel, behalve als er een energiecrisis is. Net zoals je voor een verzekering altijd te veel betaalt, tot je hem nodig hebt.

Dat is ook gewoon mijn punt. We hebben net een energiecrisis gehad die heeft aangetoond dat het loont om een vast contract te hebben.
Maar om een paar euro te besparen zitten weer massaal veel mensen op een variabel contract. De overheid moet dan weer maar de begroting laten ontsporen om tegemoet te komen voor de mensen die voor variabel gekozen hebben? Volgens hln vindt alvast 70% van wel.
Zoals reeds gezegd, het verschil is/was veel groter dan ‘een paar euro’s’. Afhankelijk van de situatie ging dat over honderden euro’s op jaarbasis. Op lange termijn is het meestal gewoon beter variabel te kiezen. Ben wel akkoord dat je er dan de onzekerheid op korte termijn moet bijnemen en niet direct met open handen naar de overheid moet kijken bij een (mogelijke) energiecrisis. Men vergeet ook snel het geaccumuleerde voordeel van een variabel contract dat je in mindering zou moeten brengen bij het vergelijken met een vast contract tijdens een energiecrisis.

Je hebt een punt inzake verzekering maar verprutst je geloofwaardigheid met die populistische HLN-niveau "50 euro per jaar", "paar euro's", dat is gewoon onjuist. De verzekering is vele malen duurder.

Dan kijk je nu neem ik aan? Een aantal maanden geleden heb ik mijn contract nog vernieuwd en toen was dat verschil helemaal niet zo groot.

Ik hou wel de gas TTF prijs in het oog. Als die gunstig staat klik ik mijn prijs vast voor 2 jaar.
Waarzeggerij, wanneer is de TTF prijs dan "gunstig"? Niemand heeft een glazen bol.

Wanneer heb je je contract vernieuwd, en bij welke leverancier? Not buying it tot ik de tarieffiches naast elkaar zie. De energieleveranciers zijn geen idioten die voor hun klanten uit liefdadigheid de zeer scheve risicoasymmetrie voor rekening nemen.

Anderzijds denk ik dat er wel heel wat mensen zijn die geen geïsoleerde nieuwbouw met warmtepomp bezitten maar die wel voor 25-30 EUR per maand meerkost zich willen en kunnen verzekeren tegen een energiecrisis, zeker in deze tijden.
Ik ben akkoord dat men niet moet komen klagen als men een vast contract heeft. Maar dat "in deze tijden" etc., zie vorige post, dat zit in de vaste prijs risicopremie ingecalculeerd. Net zoals je een premie betaalt als je je wagen stalt in de Brusselse straten t.o.v. in uw garage in uw woning te velde in Opoeteren.

Wanneer schiet dit topic weer in gang? De gasprijs gaat weer volle bak omhoog.
Meanwhile zijn er 7 instanties die allemaal aan hun eigen knoppen draaien & niemand die het totaalplaatje in het oog houdt.

Echt wel absurd dit. Opnieuw een duidelijk voorbeeld waarom dit land niet deftig werkt. Hoe kan je nu deftig beleid voeren als er 7, binnenkort 8 beslissingsnemers zijn.
Allemaal bevoegd, niemand verantwoordelijk. Hallucinant
Ik vind het wat gek om hier zo over te vallen.
Als je een auto koopt, bestaat deze uit nog meer onderdelen, die ook op allerlei soorten zullen belast zijn als je dat gaat bekijken. Lasten op loon op onderdeel x, lasten op winst, lasten op import, lasten op assemblage, BIV, Btw, verkeersbelasting, ... en ik zal nog heel wat dingen kunnen oplijsten.

De werkelijkheid is complex. So?

Waar ik mij meest aan stoor is dat de maatschappij precies niet meer beseft dat zaken kunnen duurder worden en als dat toch zo is dat de overheid dat maar moet oplossen. Als je een variabel contract hebt weet je dat de prijs de lucht in kan gaan, als je een wagen hebt kan de brandstof plots duurder worden, als je graag een broodje eet kan dat ook gewoon duurder worden. Mensen lijken echt niet meer te beseffen dat basisvoorzieningen niet uit de lucht komen te vallen en dat ook daar problemen kunnen ontstaan met betrekking tot beschikbaarheid. En dat je best een appel voor de dorst hebt voor als het ooit mis gaat.

Waarzeggerij, wanneer is de TTF prijs dan "gunstig"? Niemand heeft een glazen bol.

Wanneer heb je je contract vernieuwd, en bij welke leverancier? Not buying it tot ik de tarieffiches naast elkaar zie. De energieleveranciers zijn geen idioten die voor hun klanten uit liefdadigheid de zeer scheve risicoasymmetrie voor rekening nemen.
Luminus basicfix van januari 2026: 5,06 c€/kWh.

De goedkoopste die ik nu vind (gewoon via v-test, geen zin om alle tarieven uit te spitten): Mega online flex 4,31 c€/kWh.

Voor een verbruik van 17000kWh: 732.7 versus 860,2 euro per jaar, oftewel 127 euro verschil per jaar, oftewel 10,63 euro per maand.
Big deal denk ik dan, die 10 euro per maand.

In januari was Mega online flex trouwens 3.95 => 671.5 euro per jaar vs 860.2 euro. Whopping 188.7 euro verschil, of 15.73 per maand.

Wanneer staat de gasprijs gunstig: was een nobrainer wanneer de TTF op het laagste punt staat in 2 jaar tijd. Je kan dan nog hopen dat het nog goedkoper wordt en kiezen voor variabel, maar imho is de kans op een nog lagere prijs dan veel kleiner dan de kans op een hogere prijs.

Maar nogmaals: ieder maakt zijn eigen keuze, maar kom dan achteraf niet klagen dat je verkeerd gekozen hebt omdat je een aantal euro's kon besparen. Vooral de mentaliteit dat de overheid het weer moet oplossen stoort mij enorm.

Laatst bewerkt:
Ik ben akkoord dat men niet moet komen klagen als men een vast contract heeft. Maar dat "in deze tijden" etc., zie vorige post, dat zit in de vaste prijs risicopremie ingecalculeerd. Net zoals je een premie betaalt als je je wagen stalt in de Brusselse straten t.o.v. in uw garage in uw woning te velde in Opoeteren.
Mijn punt is dat "in deze tijden", zoals met een impulsieve kleuter in het Witte Huis, mensen die niet compleet op hun tandvlees zitten misschien wel sneller geneigd zijn om een meerprijs te betalen voor zekerheid. Ik denk dat de gemiddelde Belg wel nog wat besteedbaar inkomen heeft na "basisuitgaven".

Laatst bewerkt:
Luminus basicfix van januari 2026: 5,06 c€/kWh.

De goedkoopste die ik nu vind (gewoon via v-test, geen zin om alle tarieven uit te spitten): Mega online flex 4,31 c€/kWh.

Voor een verbruik van 17000kWh: 732.7 versus 860,2 euro per jaar, oftewel 127 euro verschil per jaar, oftewel 10,63 euro per maand.
Big deal denk ik dan, die 10 euro per maand.
"Geen zin", prijzen van januari met nu vergelijken is wel compleet krom natuurlijk.
BasicFlex januari 2026: 3,30 eurocent/kWh. Dus op 18000 kWh een verschil van 316.8 euro en geen 50.
In januari was Mega online flex trouwens 3.95 => 671.5 euro per jaar vs 860.2 euro. Whopping 188.7 euro verschil, of 15.73 per maand.
Je moet Mega niet vergelijken met Luminus, appels en peren, BasicFlex was in januari nog een pak goedkoper, zie boven.
Wanneer staat de gasprijs gunstig: was een nobrainer wanneer de TTF op het laagste punt staat in 2 jaar tijd. Je kan dan nog hopen dat het nog goedkoper wordt en kiezen voor variabel, maar imho is de kans op een nog lagere prijs dan veel kleiner dan de kans op een hogere prijs.
Wat verschijt je je tijd met posten op dit forum? Met deze genius strategie was je al de rijkste man op aarde door te traden op de energiemarkt.
Maar nogmaals: ieder maakt zijn eigen keuze, maar kom dan achteraf niet klagen dat je verkeerd gekozen hebt omdat je een aantal euro's kon besparen. Vooral de mentaliteit dat de overheid het weer moet oplossen stoort mij enorm.
Ik klaag niet, ik stel alleen vast dat je je mede-BG'er voorliegt met verkeerde cijfers.

Waar ik mij meest aan stoor is dat de maatschappij precies niet meer beseft dat zaken kunnen duurder worden en als dat toch zo is dat de overheid dat maar moet oplossen. Als je een variabel contract hebt weet je dat de prijs de lucht in kan gaan, als je een wagen hebt kan de brandstof plots duurder worden, als je graag een broodje eet kan dat ook gewoon duurder worden. Mensen lijken echt niet meer te beseffen dat basisvoorzieningen niet uit de lucht komen te vallen en dat ook daar problemen kunnen ontstaan met betrekking tot beschikbaarheid. En dat je best een appel voor de dorst hebt voor als het ooit mis gaat.
Dit, zeker diegenen die een variabel contract hadden moeten nu echt niet afkomen met klagen. Zoals gezegd is er recent pas een crisis geweest die aantoonde hoe verkeerd dit kan gaan. De oorzaak van die crisis is nog steeds niet opgelost (oorlog in Oekraine) en ondertussen is Trump aan de macht - is er nu echt iemand die wereldwijde stabiliteit verwacht met zo iemand aan het roer van het machtigste land ter wereld dat tevens een historie heeft van zich overal ter wereld te moeien en dan vnl in landen met olie?

Ivm het prijsverschil tussen variabel en vast: of dat nu 50€ of 100€ of 1000€ is, als je kiest voor variabel moet je nu eenmaal even stil staan en bedenken wat het effect zou zijn als het de verkeerde kant uit gaat.
Als een variabel contract 50€ goedkoper is op jaarbasis, versus 1000€ op jaarbasis, dit moet je doen stilstaan en afvragen waarom dat prijsverschil zo groot is? Het is niet dat de bazen zeggen 'kom, zuig die paljassen die een vast contract nemen maar leeg. Alle winst moet van hen komen! Diegenen met variabel houden we buiten schot!'. Als er een groot prijsverschil is, betekend dit dat het risico navenant is. En dat je met je variabel contract dus een reëel risico loopt om in de grootte orde van 1000€ extra te betalen ipv 1000€ minder.

Met vaste/variabele leningen is dat ook zo. Je weet op voorhand dat er een risico is dat je meer gaat betalen dan vast, en je gaat akkoord met dat risico. Akkoord, bij variabe leningen is er wel een vastgelegde maximum waar je interestvoet nooit boven kan gaan. Geen idee of dit met gas ook zo is? Zou misschien niet verkeerd zijn. Als dit al het geval is, dan is er helemaal geen discussie.

"Geen zin", prijzen van januari met nu vergelijken is wel compleet krom natuurlijk.
BasicFlex januari 2026: 3,30 eurocent/kWh. Dus op 18000 kWh een verschil van 316.8 euro en geen 50.

Je moet Mega niet vergelijken met Luminus, appels en peren, BasicFlex was in januari nog een pak goedkoper, zie boven.

Wat verschijt je je tijd met posten op dit forum? Met deze genius strategie was je al de rijkste man op aarde door te traden op de energiemarkt.

Ik klaag niet, ik stel alleen vast dat je je mede-BG'er voorliegt met verkeerde cijfers.
Maar wat maken die paar euro's verschil nu toch uit. Je kan nog 100 andere vergelijkingen geven waarin het eindbedrag een paar euro hoger of lager ligt, de boodschap verandert helemaal niet: betaal een kleine premie voor bescherming tegen een nieuwe crisis, of doe het niet. Eigen keuze toch?

De rijkste man zal ik niet snel worden door naar een grafiek van de gasprijs te kijken, maar door je te verliezen in details zal jij het in ieder geval ook niet worden.

Maar wat maken die paar euro's verschil nu toch uit. Je kan nog 100 andere vergelijkingen geven waarin het eindbedrag een paar euro hoger of lager ligt, de boodschap verandert helemaal niet: betaal een kleine premie voor bescherming tegen een nieuwe crisis, of doe het niet. Eigen keuze toch?
Nu doe je het weer hé, 300 euro <> een "paar euro".
De rijkste man zal ik niet snel worden door naar een grafiek van de gasprijs te kijken, maar door je te verliezen in details zal jij het in ieder geval ook niet worden.
Blij dat voor jou 300 euro zakgeld is!

Op dit moment sluit je nog gewoon Engie easy fixed af voor volgende prijs

5,223€c - 1,70€c korting is 3,52€c vaste prijs
Lijkt me niet onoverkomelijk duur voor "zekerheid"

Ik verwarm hier nog met stookolie - uiteraard laten vullen wanneer de prijs redelijk goedkoop was.

Op dit moment sluit je nog gewoon Engie easy fixed af voor volgende prijs

5,223€c - 1,70€c korting is 3,52€c vaste prijs
Lijkt me niet onoverkomelijk duur voor "zekerheid"
Dat is momenteel een erg goede deal inderdaad, daar ga je het komende jaar niet aan komen met een variabel contract met futures tot Q1 2027 van > 40 euro/MWh.

Dat is ook gewoon met verlies verkopen natuurlijk. Kostelijke manier om marktaandeel te vergroten, als de prijzen verder zouden stijgen kan ik me niet voorstellen dat ze hun vaste prijs blijven aanbieden.

Of gewoon aan de federale overheid de lijst vragen van wie in 2022 de stookoliecheques heeft aangevraagd...

Terug
Bovenaan