Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Op vlak van powermeter alvast mijn mening :
Als je wilt verbeteren, kan dit altijd een slimme aankoop zijn. Als je deze effectief gebruikt om gericht te trainen, zal je gemakkelijker vooruitgang maken.

Als je echter altijd op vaste dagen in de week met een groepje mee fietst, dan zal je er het buiten 'het is interessant' niet veel profijt uit halen.

Ik ben op vlak van cijfers soms wel een nerd, dus ik vind het heel interessant. Maar gebruik het voor pakt op jaarbasis de helft van mijn ritjes gericht te kunnen trainen. Andere helft is in groep en is de waarde ervan eerder beperkt. Ik ben wel zeer tevreden van mijn keuze om dit aan te schaffen.

wat is er mis met 50mm velgen? Is dat niet zo'n beetje de gouden standaard voor deepsection wheels?
50mm vind ik idd de perfecte diepte.

De fiets is blijkbaar nergens te verkrijgen, dus het heeft niet veel zin om er naar te kijken.
Beschikbaarheid van Cube fietsen in het algemeen is bedroevend in West-Vlaanderen.

Ik rij nu met een Scott Addict 10 in maat 58 van 2020, op de site van Cube stellen ze mij een 60 of 58 voor. Voor wat zouden jullie gaan? Ik heb ze even vergeleken op https://geometrygeeks.bike/ maar echt veel wijzer ben ik er niet uit geworden. Het scheelt allemaal niet veel maar ik heb niet echt een notie van de absolute getallen.

wat is er mis met 50mm velgen? Is dat niet zo'n beetje de gouden standaard voor deepsection wheels?
Er is niks mis met 50mm velgen.
Alleen vind ik persoonlijk dat een keuze die wat vreemd is voor de fiets die je wilt bouwen. Hetzelfde met de ultimate CF SLX trouwens die met 1100’s komt.

Een heel licht agile frame bouwen, klimfiets in feite, en dan hogere wielen die qua oppervlakte wel groter zijn erop zetten. Je maakt de fiets daardoor meer aero, maar ook meer onderhevig aan zijwind. En op een frame dat zo agile is, is dat dan zo gewenst?
Die 20mm of 30mm extra velghoogte zorgt wel voor een goeie toename van het velgoppervlak.

Er is niks mis met 50mm velgen.
Alleen vind ik persoonlijk dat een keuze die wat vreemd is voor de fiets die je wilt bouwen. Hetzelfde met de ultimate CF SLX trouwens die met 1100’s komt.

Een heel licht agile frame bouwen, klimfiets in feite, en dan hogere wielen die qua oppervlakte wel groter zijn erop zetten. Je maakt de fiets daardoor meer aero, maar ook meer onderhevig aan zijwind. En op een frame dat zo agile is, is dat dan zo gewenst?
Die 20mm of 30mm extra velghoogte zorgt wel voor een goeie toename van het velgoppervlak.

Die zijwind met nieuwe dt swiss velgen maakt niet veel uit hoor. Ik rij met 62mm dt swiss op mijn aeroad in 5 beaufort zonder dat het iets doet. Enige dat ik dan zou kunnen vermelden is dat je iets harder moet insturen het moment dat je een bocht neemt naar de wind opzij, maar dan moet het al zeker 5 beaufort zijn.
50mm ga je totaal geen last van hebben. En met dat design nemen ze de wind perfect mee waardoor je er snelheid uithaalt.

Een vraag voor de kenners hier: ik zoek een nieuwe racefiets. Bedoeling is om doorgaans tochtjes van 50-75km te maken, geheel recreatief, met enkele keren op een jaar een tocht van 120km. Het grootste deel daarvan is vlak, met de occasionele korte klim en brug, maar bedoeling is ook om er een Ventoux en de heuvels in de (Vlaamse) Ardennen mee te doen.

Het budget is €2500-3000, later kan ik altijd nog een upgrade doen van bv de wielen (betere kwaliteit en eventueel meer aero en lichter). Ik kijk nu vooral naar de Giant TCR Advanced 2 Disc en Canyon Ultimate CF SL 7, maar ook naar Canyon Endurace CF 7. Ook de gewone AL 7 met meteen betere wielen is een optie (was m’n vorige destijds).

Trek (Emonda) vind ik t.o.v Giant/Canyon minder waarde voor het geld bieden, maar ik ruil m’n mening graag in voor een betere. Comfort is zeker niet onbelangrijk, maar ik ben sowieso van plan om met banden van 28-30mm (of zelfs 32) te rijden en te investeren in goede broeken.

Iemand tips of advies? Alvast bedankt!

Zijvraag: hoe relevant of nuttig is een powermeter op dit erg amateuristische niveau? Voor recreatieve doeleinden wellicht minder, maar over die data beschikken vind ik op zich wel interessant.
Waarom niet de giant propel ipv tcr? Nieuwe model is meer een kruising tussen klim en aero.

Waarom niet de giant propel ipv tcr? Nieuwe model is meer een kruising tussen klim en aero.
Ik zag de TCR als een compromis tussen de rijeigenschappen van de Defy en enigszins de Propel. Is zo’n aero niet een stuk minder comfortabel dan een TCR?

Bedankt voor alle tips tot nu toe btw!

Ik zag de TCR als een compromis tussen de rijeigenschappen van de Defy en enigszins de Propel. Is zo’n aero niet een stuk minder comfortabel dan een TCR?

De giant TCR is echt een volbloed racer.
Laat u daar niet aan vangen. Is echt een agressief rijdende fiets.
De propel is echt niet meer agressief maar dankzij zijn bouw wel meer comfortabel, en hij is ook meer aero en iets zwaarder.

Als je nu een endurace hebt dan zal beide een serieuze aanpassing zijn :P
Kan positief en ook iets minder positief zijn.

Ik rij zelf met de vorige generatie propel en komend van een alu fiets is er meer comfort.
De nieuwe propel heeft een D vormige zadelpen wat voor comfort gelijkaardig aan een tcr moet zijn.

Begin het op mijn heupen te krijgen van die velgremmen (ook niet meer van de recentste)

Misschien toch eens uitkijken naar een upgrade, basis koersfietsje met degelijke groepset en velgremmen. Maar zit blijkbaar ook al snel aan +1700 bij de lokale fietsenmakers (giant & merida)

Edit: beetje zelfde doelen/ritjes als potloodslijper, maar het mag budgetvriendelijker 😝

Canyon Endurace AL 7 dan? Had de vorige versie met schijfremmen, heel tevreden van. Versie met disc en 105 is nu €1500.
Hmm ziet er wel interessant uit. Enige nadeel is dat ik iets zoek die snel leverbaar is, juli - november is wel nog even wachten :( ook niet meteen een canyon service center in de buurt

Mijn huidig tweedehandsje draait vanaf 30 per uur of een baantje met aantal putten/bulten (of kasseien) in de soep...
Iets in/aan het achterwiel die begint te blokkeren, en ik zie mijn ketting dan ook volledig slap hangen. Enige optie is vertragen of stoppen en dan is het weer weg. Soms voor ffkes soms voor 20 kilometer.

Vertrouw hem voor geen haar meer dus snel weer online zetten 😝

Hmm ziet er wel interessant uit. Enige nadeel is dat ik iets zoek die snel leverbaar is, juli - november is wel nog even wachten :( ook niet meteen een canyon service center in de buurt

Mijn huidig tweedehandsje draait vanaf 30 per uur of een baantje met aantal putten/bulten (of kasseien) in de soep...
Iets in/aan het achterwiel die begint te blokkeren, en ik zie mijn ketting dan ook volledig slap hangen. Enige optie is vertragen of stoppen en dan is het weer weg. Soms voor ffkes soms voor 20 kilometer.

Vertrouw hem voor geen haar meer dus snel weer online zetten 😝
Komt uw derailleur nog wel goed op spanning?
Is uw ketting niet te lang?

Een snelle oplossing voor dat budget is de lokale FM’s bezoeken en zien wat hij nog staan heeft vrees ik.
Een goeie deal ga je dan wel nooit doen, of het zou een overjaars model moeten zijn.

Begin het op mijn heupen te krijgen van die velgremmen (ook niet meer van de recentste)

Misschien toch eens uitkijken naar een upgrade, basis koersfietsje met degelijke groepset en velgremmen. Maar zit blijkbaar ook al snel aan +1700 bij de lokale fietsenmakers (giant & merida)

Edit: beetje zelfde doelen/ritjes als potloodslijper, maar het mag budgetvriendelijker 😝
Als het is om solo wat te toeren: Van Rysel rc520 (decathlon)? Voor 900 euro heb je die, met (deels) shimano 105 en hydro-mechanische schijfremmen. Collega van mij rijdt daar mee rond en is er content mee. Alleen is de voorraad nogal wisselvallig.

Als het is om solo wat te toeren: Van Rysel rc520 (decathlon)? Voor 900 euro heb je die, met (deels) shimano 105 en hydro-mechanische schijfremmen. Collega van mij rijdt daar mee rond en is er content mee. Alleen is de voorraad nogal wisselvallig.
Wel een geometrie van een stadsfiets :unsure:
Persoonlijk zou ik die fiets wel niet aanraden. Dan zou ik eerder kijken naar een EDR AF.

Komt uw derailleur nog wel goed op spanning?
Is uw ketting niet te lang?

Een snelle oplossing voor dat budget is de lokale FM’s bezoeken en zien wat hij nog staan heeft vrees ik.
Een goeie deal ga je dan wel nooit doen, of het zou een overjaars model moeten zijn.
Gebeurd echt enkel vanaf +30 bergaf of zware k*t boerenbaantjes met putten en bulten, echt vreemd.

Kan het dus bv ook aan een steun ofzo niet simuleren om te zien waar het exact van komt...

Ben aan het vissen bij mijn schoonvader. 2j geleden een carbon scott (addict 20) gekocht met schijfremmen en 105 groep, en als die fiets al 200km gereden heeft zal het veel zijn... Wordt echt niet gebruikt dus zonde om te laten verkommeren. Maar de vis heeft nog niet gebeten 😝

Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar ne nieuwe racer. De huidige is volgens mij 10 jaar oud ofzo. Rijdt nog wel goed maar het is tijd voor iets nieuw..
Misschien kunnen jullie mij wat modellen aanraden:
Belangrijk: carbon frame met cockpit alle kabels weggewerkt.
Schijfremmen.
Minder belangrijk: groupset. Ik rij toch 9/10 op vlakke banen.
Merk maakt niet uit. Liefst goede prijs kwaliteit.
Prijs liefst onder de 3k.

Op van eyck staat ook Scott foil voor 3,5k die me wel interessant lijkt..

Heb je een buikje? Want dan kan je niet anders dan een pinarello kopen :unsure:

Er zijn zoveel keuzes die je kan maken. Maar voor 3k is een fiets met een volledig interne kabels en cockpit alvast geen sinecure. Dat is toch nog iets meer voor de duurdere prijsklassen.

Ik trap een open deur in, maar je kan dan niet rond canyon omheen.
Talloze merken, talloze vormen van frames, talloze kleuren, talloze afmontages, de 1 als wat meer kwaliteit voor uw geld.
Zoek gewoon wat rond, kijk wat u aanstaat binnen uw budget en leg ons dat voor of koop dat.

Je zal nooit een slechte fiets vinden. Wel een fiets die gewoon minder goed rijdt dan een andere fiets.
Een specialized Tarmac SL7 met mechanische ultegra gaat zelfs met loodzware wielen nog altijd een bangelijk goeie fiets zijn die geweldige performance voor de dag legt. Die kost u misschien 5k.
Je kan ook een kuota kopen met elektronische ultegra en de beste zipps die er bestaan voor 5k. Maar die kan wel zoals een dweil rijden.
Maar misschien zolang je niet op die Tarmac kruipt ga je het nooit weten?

Als je mij vraagt welke fiets moet ik blindelings kopen, een tarmac SL7. Zonder twijfel.

Ik ben op zoek naar ne nieuwe racer. De huidige is volgens mij 10 jaar oud ofzo. Rijdt nog wel goed maar het is tijd voor iets nieuw..
Misschien kunnen jullie mij wat modellen aanraden:
Belangrijk: carbon frame met cockpit alle kabels weggewerkt.
Schijfremmen.
Minder belangrijk: groupset. Ik rij toch 9/10 op vlakke banen.
Merk maakt niet uit. Liefst goede prijs kwaliteit.
Prijs liefst onder de 3k.

Op van eyck staat ook Scott foil voor 3,5k die me wel interessant lijkt..
Ik voel een nieuw tv format aankomen: blind gefietst!

Ik moet @MrKend54l bijtreden ivm cockpit waar je al snel 500 euro meerkost door hebt en voor gewone mensen weinig meerwaarde biedt

Met zo’n cockpit kan je toch ook geen langere/kortere stem nemen? Lijkt me toch ook een nadeel (al weet ik niet hoeveel mensen spelen met die lengte).

Terug
Bovenaan