Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Wat ik bedoel dat wij zodanig lage wattages duwen dat het verschil amper merkbaar zal zijn.. er zijn zoveel andere factoren die invloed hebben op de prestatie.
Begrijp me niet verkeerd een goede core is idd nodig! Maar in een trosje beroepsrenners of amateurs die vaak core trainen ga je er niet het verschil mee maken
Vermoeid en zo lang in het zadel pijnvrij kunnen zitten staat los van hoeveel watt je trapt eh :P
Hetgeen ik zeg van dat klimmen is net omdat men gedurende de rit langer hogere wattages trapt op een lagere cadans, iets wat men fysiologisch kan maar lichamelijk schijnbaar dan niet.

Als je van Core stability sneller gaat fietsen maakt me eigenlijk niets uit. Maar het fietsplezier gaat allesinds enorm omhoog!
Ik fiets al bijna heel mijn leven recreatief en nu op mijn 36ste pas begonnen met core rond nieuwjaar. 3a4x per week max 10min. Een 6tal oefeningen die ik online gevonden heb en die me het best liggen.
Het resultaat is gewoon verbluffend, ik fiets nu meer dan ooit en ik heb nog nooit zo weinig (bijna geen eigenlijk) last gehad van nek/schouder/rug. Je voelt je gewoon beter en sterker op de fiets.

Als je van Core stability sneller gaat fietsen maakt me eigenlijk niets uit. Maar het fietsplezier gaat allesinds enorm omhoog!
Ik fiets al bijna heel mijn leven recreatief en nu op mijn 36ste pas begonnen met core rond nieuwjaar. 3a4x per week max 10min. Een 6tal oefeningen die ik online gevonden heb en die me het best liggen.
Het resultaat is gewoon verbluffend, ik fiets nu meer dan ooit en ik heb nog nooit zo weinig (bijna geen eigenlijk) last gehad van nek/schouder/rug. Je voelt je gewoon beter en sterker op de fiets.
Bij zo’n lofzang kan ik niet anders dan nog eens bedelen. Heb je een linkje naar de oefeningen die voor jou helpen?

Bij zo’n lofzang kan ik niet anders dan nog eens bedelen. Heb je een linkje naar de oefeningen die voor jou helpen?

Een combinatie van deze oefeningen:
Meestal doe ik 6 verschillende en ik wissel wat af.

Ik probeer dat ook geregeld te doen, maar te weinig discipline…
ik heb wel af en toe de klassieke kinesist jo-jo beweging; pijn = kinesist = veel oefeningen; in de zomer geen problemen meer en geen oefeningen meer doen; zo rond september/oktober opnieuw wat beurten kinesist.....

Maar het helpt idd, zeker als je een zittende job hebt. Een matje, elastiek, foam roller en kettlebell of 2 zijn heel kleine investeringen, maar mijn inziens wel de moeite waard. Heck, ik gebruik eigenlijk al meer dan een half jaar 2 brikken fruitsap voor bepaalde oefeningen.

Een combinatie van deze oefeningen:
Meestal doe ik 6 verschillende en ik wissel wat af.

Persoonlijke mening over een objectief gegeven: eenieder die crunches aanbeveelt, verder kletsen. Er komt veel meer druk dan wenselijk is op de onderste ruggenwervels, terwijl er ruim voldoende alternatieven zijn. Bovenop wat er aan andere oefeningen in die lijstjes staat, zijn leg raises en variaties betere alternatieven.

Zelf doe ik er eigenlijk nooit specifieke oefeningen, maar ik doe meer dan genoeg andere sporten die sowieso een sterke core kweken om er niet mee bezig te moeten zijn.

Persoonlijke mening over een objectief gegeven: eenieder die crunches aanbeveelt, verder kletsen. Er komt veel meer druk dan wenselijk is op de onderste ruggenwervels, terwijl er ruim voldoende alternatieven zijn. Bovenop wat er aan andere oefeningen in die lijstjes staat, zijn leg raises en variaties betere alternatieven.

Zelf doe ik er eigenlijk nooit specifieke oefeningen, maar ik doe meer dan genoeg andere sporten die sowieso een sterke core kweken om er niet mee bezig te moeten zijn.

En die oefeningen waar je je bovenlichaam draait zijn de slechtste dingen die je kan doen voor de wervelkolom.

Voor de zijwaartse buikspieren doe je dan beter side planks.

En die oefeningen waar je je bovenlichaam draait zijn de slechtste dingen die je kan doen voor de wervelkolom.

Voor de zijwaartse buikspieren doe je dan beter side planks.
Slechtste dingen niet zozeer.
Eerder oefeningen die gewoon niet allerbest zijn en dat er alternatieven zijn die beter zijn qua belasting en hetzelfde effect hebben.

Het is nu wel zo dat je best simpele oefeningen doet die je moeilijk of niet verkeerd kan uitvoeren.
Iets zoals burpees, geen enkele mens op deze planeet kan dat correct uitvoeren waardoor het nut ervan weg is.

Slechtste dingen niet zozeer.
Eerder oefeningen die gewoon niet allerbest zijn en dat er alternatieven zijn die beter zijn qua belasting en hetzelfde effect hebben.

Het is nu wel zo dat je best simpele oefeningen doet die je moeilijk of niet verkeerd kan uitvoeren.
Iets zoals burpees, geen enkele mens op deze planeet kan dat correct uitvoeren waardoor het nut ervan weg is.
Burpeevariaties zijn anders wel geweldige conditietraining.

Een onmogelijk bedachte oefening dus 😱
Misschien een specifiek core topic maken? Deze vraag keert toch vaak terug.
Een oefening die heel veel focus op de uitvoering vergt en door zijn karakter van high intensity heel moeilijk om in de de praktijk correct uit te voeren eerder :p
Voldoende andere die qua techniek een pak simpeler zijn en waar je dan ook beter uw tijd in stopt :p
Dat je goed ervan zweet en buiten adem geraakt is geen ideale referentie voor een goeie oefening trouwens.

Overigens niet zo een grote voorstander om een apart topic te maken.
Er zijn low impact oefeningen die je altijd kan doen. Maar vaak grijpt men terug naar oefeningen als er al een probleem is, lees ergens pijn. Dan zomaar op de wilde boef wat oefeningen gaan doen die misschien wel de juiste zullen zijn is de verkeerde tactiek.
Je moet in feite professionele hulp zoeken, kijken waar het probleem zicht bevindt, uw zwakke schakels laten achterhalen en u laten begeleiden.
Ik kan wel een goeie kinesist aanraden :unsure:

Knappe fiets, veel waar voor uw geld, rare keuze hoogte van wielen,twijfelachtig of de wielen wel degelijk zijn en ik zou het straf vinden dat het gewicht klopt :p

Zou ik gerust de vooroordelen en de smalende commentaren voor willen incasseren.

Kort samengevat. :p
wat is er mis met 50mm velgen? Is dat niet zo'n beetje de gouden standaard voor deepsection wheels?

Een vraag voor de kenners hier: ik zoek een nieuwe racefiets. Bedoeling is om doorgaans tochtjes van 50-75km te maken, geheel recreatief, met enkele keren op een jaar een tocht van 120km. Het grootste deel daarvan is vlak, met de occasionele korte klim en brug, maar bedoeling is ook om er een Ventoux en de heuvels in de (Vlaamse) Ardennen mee te doen.

Het budget is €2500-3000, later kan ik altijd nog een upgrade doen van bv de wielen (betere kwaliteit en eventueel meer aero en lichter). Ik kijk nu vooral naar de Giant TCR Advanced 2 Disc en Canyon Ultimate CF SL 7, maar ook naar Canyon Endurace CF 7. Ook de gewone AL 7 met meteen betere wielen is een optie (was m’n vorige destijds).

Trek (Emonda) vind ik t.o.v Giant/Canyon minder waarde voor het geld bieden, maar ik ruil m’n mening graag in voor een betere. Comfort is zeker niet onbelangrijk, maar ik ben sowieso van plan om met banden van 28-30mm (of zelfs 32) te rijden en te investeren in goede broeken.

Iemand tips of advies? Alvast bedankt!

Zijvraag: hoe relevant of nuttig is een powermeter op dit erg amateuristische niveau? Voor recreatieve doeleinden wellicht minder, maar over die data beschikken vind ik op zich wel interessant.

ga een testritje doen & beslis dan :)
Beide fietsen die je voorstelt zijn zeker top in hun prijsklasse.
Powermeter altijd leuk meegenomen uiteraard vooral als je in de langere beklimmingen je zelf wil goed pacen

Terug
Bovenaan