Ok, maar da's in een afgesloten ruimte waar je langs buiten geen zicht op hebt. Daar had zelfs geen slot moeten rond hangen voor de verzekering om effectief gedekt te zijn. De voorwaarde omtrent het ART 3 slot is vooral voor kortere tussenstops waar een gewone kniptang zo'n slot niet kan vernietigen.
Met een goeie slijpschijf gaat dat uiteraard ook, daar is geen enkel slot tegen voorzien. Maar ik veronderstel wel dat een slijpschijf aan de voorkant van een café nogal zichtbaar is en de pakkans heel groot is. Ik heb ooit eens met mijn slijpschijf een Art 2 slot moeten doorslijpen nadat mijn vrouw haar sleutels kwijt was, de vonken schoten daar alleszins heel zichtbaar van af.
Nu aanvullend, bij bv. Enra fietsverzekering is er geen verplichting tot een Art 3 slot, simpelweg omdat ze diefstal van koersfietsen mét slot niet dekken. Daar ben je enkel gedekt voor diefstal uit een afgesloten ruimte (bv. koffer van een wagen, garage,...), en op zich ook niet onlogisch. Welke wielertoerist neemt nu zo'n Art 3 slot van 10 kg mee op zijn reguliere zondagtocht? Ik heb dat altijd een rare redenering gevonden van bv. Cyclis om dat te vereisen. Voor een stadsfiets/hybride fiets kan ik dat begrijpen, maar op een fietstocht met een dure koersfiets heb je toch nooit dat slot mee... Bovendien zou ik die nooit buiten laten staan, zelfs met zo'n slot. Bij een terrasje of iets drinken voorzien wij toch altijd dat iemand op de uitkijk staat of dat de fietsen aan de tafel kunnen.