Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ben er vandaag eens gepasseerd en die raadde me van zijn stock de Orbea Terra H30 aan om te beginnen.

Is natuurlijk een gravelfiets, maar zou evengoed zijn ding kunnen doen op de meer op de weg gebaseerde ritten. Hij gaf aan om dan wat met de bandendruk te spelen of natuurlijk een set racebanden op te zetten.

Iemand hier toevallig een mening/ervaringen over?
De ideale band voor uw gebruik lijkt me een Hutchinson caracal race:
https://cycling.hutchinson.com/tyres/gravel/caracal-race/

Heeft profiel op de zijkant voor als je offroad bent maar bolt op asfalt sneller dan veel high end weg banden.

Met een gravelfiets met een fijn profiel kan je prima op de weg rijden. Je gaat wat trager rijden maar je houdt de opties open om ergens links en rechts een offroad stuk mee te pakken.

Ik vind dat moeilijk kiezen in iemand anders zijn plaats. Uiteindelijk hangt dat ook deels van je woonplaats af. En de een geniet meer van de snelheid van een pure koersfiets en de ander van de flexibiliteit van een gravel.

Ik zie het persoonlijk anders.
Wil je voornamelijk op de weg fietsen koop dan een wegfiets. Fits the purpose en bolt vele malen beter voor hetgeen je het gebruikt.
Wil je met gravelbanden rijden omdat je links en rechts een onverhard padje wilt pakken, gewoon een licht zandstrookje kan je ook rustig met de koersfiets nemen.
Is het uit schrik dat je een onverhard stuk gaat tegenkomen, take your loss en keer terug en zoek een andere route die niet onverhard is.

Koop enkel maar een gravelfiets als je echt als doel hebt offroad te gaan. Daarvoor dient de fiets en ga je er ook het meeste plezier uit halen.

De ideale band voor uw gebruik lijkt me een Hutchinson caracal race:
https://cycling.hutchinson.com/tyres/gravel/caracal-race/

Heeft profiel op de zijkant voor als je offroad bent maar bolt op asfalt sneller dan veel high end weg banden.

Ervaring met die banden?
Zou die wel nog eens durven kopen. Is toch iets anders dan de zoveelste pirelli of continental.

Ervaring met die banden?
Zou die wel nog eens durven kopen. Is toch iets anders dan de zoveelste pirelli of continental.
Ik heb redelijk wat kilometers gemaakt met de Hutchinson Override, zowel on- als offroad. Bandjes met verbazingwekkend veel grip (behalve in modderige omstandigheden, evident), wel wat gevoelig aan slijtage. Het profiel op het loopvlak van de achterband is er snel af, zeker als je er ook mee op asfalt rijdt (wat je met elke gravelfiets ook doet in ons land).

Een H30 is alu. Bij orbea zijn de alu-modellen aangeduid met H, de carbon met M. Hun lasnaden zijn altijd ook mooi afgewerkt, je ziet amper dat het geen carbon is.

Mooie fiets, en grx is bombproof. Met de juiste banden kun je daar op asfalt ook perfect mee uit de voeten (tenzij je in een snelle groep wil gaan meerijden).
Ben er vandaag eens gepasseerd en die raadde me van zijn stock de Orbea Terra H30 aan om te beginnen.

Is natuurlijk een gravelfiets, maar zou evengoed zijn ding kunnen doen op de meer op de weg gebaseerde ritten. Hij gaf aan om dan wat met de bandendruk te spelen of natuurlijk een set racebanden op te zetten.

Iemand hier toevallig een mening/ervaringen over?

Het is zeker een mooie en goede fiets, maar toch even nuanceren: een vriend van me heeft onlangs een aluminium Terra gekocht en die lasnaden zijn niet zo subtiel afgewerkt (wel 2dehands, weet niet exact uit welk jaar het model is, maar niet super oud lijkt me). Ik zou daar zeker mee kunnen leven, maar geef het maar mee. Het is ook echt een zware fiets, vooral de stockwielen zijn echt meh (2160g) waardoor het optrekken wel echt heel log aanvoelt.

1750316942328.jpeg

Die GRX 10 spd is inderdaad echt wel een robuust groepje, al 20k + km's mee op de Cinelli. Vervangonderdelen voor 10 speed zijn ook heerlijk goedkoop, dus ideaal voor een echte werkpaard fiets. Enkel mijn remklauwen zijn compleet gecorrodeerd, blijkbaar een veelvoorkomend probleem, weet niet of dat in recentere reeksen al is opgelost.

Die GRX 10 spd is inderdaad echt wel een robuust groepje, al 20k + km's mee op de Cinelli. Vervangonderdelen voor 10 speed zijn ook heerlijk goedkoop, dus ideaal voor een echte werkpaard fiets. Enkel mijn remklauwen zijn compleet gecorrodeerd, blijkbaar een veelvoorkomend probleem, weet niet of dat in recentere reeksen al is opgelost.
2019 belde, ze willen hun GRX 10-speed terug :P
GRX400 ga je toch op bijna geen enkele fiets meer vinden tegenwoordig?
Tegenwoordig is GRX610 gewoon 12speed. Dus 610, 820 of 825 alles is 12-speed.

Welke tandwielen (voor) zet ge dan op uw GRX 10 speed?
Kameraad van mij heeft 1 van de 1ste grails. Tandwielen zijn onmogelijk nog te vinden, ook bij Canyon zelf kunnen ze die niet meer leveren blijkbaar?

Welke tandwielen (voor) zet ge dan op uw GRX 10 speed?
Kameraad van mij heeft 1 van de 1ste grails. Tandwielen zijn onmogelijk nog te vinden, ook bij Canyon zelf kunnen ze die niet meer leveren blijkbaar?
46-30 staat er bij mij op. Vorige winter nog vlot besteld via bike-discount, de 46T is daar nu ook nog op stock, 30T momenteel niet leverbaar idd:

edit, 30T wel op stock bij de collega's van bike24: https://www.bike24.com/p2345645.html

Ik heb ook 10 speed grx op de scott speedster. Deze week nog nieuwe cassette, ketting, voorblad (46t) en pulley-wieltjes gekocht bij bike-discount voor een 80 euro…

Ik zie het persoonlijk anders.
Wil je voornamelijk op de weg fietsen koop dan een wegfiets. Fits the purpose en bolt vele malen beter voor hetgeen je het gebruikt.
Wil je met gravelbanden rijden omdat je links en rechts een onverhard padje wilt pakken, gewoon een licht zandstrookje kan je ook rustig met de koersfiets nemen.
Is het uit schrik dat je een onverhard stuk gaat tegenkomen, take your loss en keer terug en zoek een andere route die niet onverhard is.

Koop enkel maar een gravelfiets als je echt als doel hebt offroad te gaan. Daarvoor dient de fiets en ga je er ook het meeste plezier uit halen.

Ervaring met die banden?
Nee, enkel de data en de positieve commentaar die je bij de "Bandennerds" op rolling resistance altijd kan vinden.

Ga ze wel op de 2e wielset plaatsen als de gp5000 op de reserve wielset van de gravel binnenkort versleten zijn.

Ik ben al lang aan het twijfelen om eindelijk een nieuwe fiets te kopen/leasen en blijf toch altijd terugkomen bij de Aeroad.

Ik was daarstraks even aan het zien en het verschil tussen de SLX 7 & SLX 8. €4250 VS €6600. 105 VS Ultegra (beide DI2) en DT Swiss 1600 VS 1400. Not sure hoe groot dat verschil is? De 8 heeft wel een power meter, de 7 niet, maar met dat geld kan je al eens een setje Assioma's scoren ook. (Ik moet van de bike fitter eigenlijk toch ook het crankstel van 175mm naar 172,5mm wijzigen).
Voor de rest lijken die fietsen redelijk identiek. Is €2350 nu geen belachelijk geld voor zo'n 'upgrade' of zie ik iets over het hoofd? :unsure:

Ik ben al lang aan het twijfelen om eindelijk een nieuwe fiets te kopen/leasen en blijf toch altijd terugkomen bij de Aeroad.

Ik was daarstraks even aan het zien en het verschil tussen de SLX 7 & SLX 8. €4250 VS €6600. 105 VS Ultegra (beide DI2) en DT Swiss 1600 VS 1400. Not sure hoe groot dat verschil is? De 8 heeft wel een power meter, de 7 niet, maar met dat geld kan je al eens een setje Assioma's scoren ook. (Ik moet van de bike fitter eigenlijk toch ook het crankstel van 175mm naar 172,5mm wijzigen).
Voor de rest lijken die fietsen redelijk identiek. Is €2350 nu geen belachelijk geld voor zo'n 'upgrade' of zie ik iets over het hoofd? :unsure:
Nooit dat verschil waard in elk geval. Maar in resell value gaat dat ook wel heel veel schelen, op de tweedehandsmarkt krijg je bizar veel meer geld voor Ultegra dan voor 105.

Maar dat zijn zorgen voor later :)

Je hebt dan toch wel een topframe in het hogere segment en om dat dan af te monteren met 105 vind ik persoonlijk dan jammer.

Gaat het kwa prestaties iets uitmaken die 105? Neen totaal niet.
Wat die wielen betreft ga je wel kleine verschillen merken en die wattagemeter is toch wel fijn en verkies ik boven de assioma’s.
Bij een val zijn de pedalen toch vaak ook beschadigd en met een crank heb je dit niet, maar dat is mijn visie hierop.

De assioma’s zijn wel undisputed champions, de andere… not so much.

En je kan ze ook meenemen naar andere fietsen. Niks dan voordelen.

Mijn Assioma's wisselen tussen mijn koersfiets en TT. Tegelijk zitten ze elke lactaattest ook identiek als de weerstand die mijn trainer instelt en mijn Tacx thuis. Die consistentie is handig.

Mijn vorige Aeroad had de dt swiss 1600 en mijn nieuwe heeft de 1100 en is zeker de meerprijs niet waard. Ultegra VS 105 ook niet qua groep en de werking ervan, allleen heb je wel het verschil in gewicht en ook nog eens lichtere wielen. En dat verschil vind ik wel heel merkbaar want een lichtere fiets rijdt wel veel leuker.

Ik heb de ultimate met 105 en dt swiss 1400 en dan mijn Aeroad met dura ace en dt swiss 1100 en die Aeroad is echt wel veel leuker om mee te rijden door het verschil in gewicht. Terwijl ik vroeger mijn ultimate leuker vond rijden dan mijn oude Aeroad met de dt swiss 1600.

Maar ik vind het wel een heel groot verschil in prijs. Heb ik nooit echt begrepen.

Je hebt dan toch wel een topframe in het hogere segment en om dat dan af te monteren met 105 vind ik persoonlijk dan jammer.

Gaat het kwa prestaties iets uitmaken die 105? Neen totaal niet.
Wat die wielen betreft ga je wel kleine verschillen merken en die wattagemeter is toch wel fijn en verkies ik boven de assioma’s.
Bij een val zijn de pedalen toch vaak ook beschadigd en met een crank heb je dit niet, maar dat is mijn visie hierop.

105 vs ultegra is buiten looks en gewicht zeer weinig verschil.
Het probleem is vooral dat een fiets met ultegra vaak op alle vlakken betere componenten bezit waardoor een fiets met ultegra vaak op alle vlakken meer high-end is.

Een 4iii verkiezen boven assioma’s is echt teken dat je er weinig kaas van hebt gegeten.
Die 4iii zijn notorious niet geweldig, double-sided beats one-sided altijd en de assioma’s zijn gewoon de benchmark als het over hoge kwaliteit, betrouwbare powermeters gaat.

Mijn vorige Aeroad had de dt swiss 1600 en mijn nieuwe heeft de 1100 en is zeker de meerprijs niet waard. Ultegra VS 105 ook niet qua groep en de werking ervan, allleen heb je wel het verschil in gewicht en ook nog eens lichtere wielen. En dat verschil vind ik wel heel merkbaar want een lichtere fiets rijdt wel veel leuker.

Ik heb de ultimate met 105 en dt swiss 1400 en dan mijn Aeroad met dura ace en dt swiss 1100 en die Aeroad is echt wel veel leuker om mee te rijden door het verschil in gewicht. Terwijl ik vroeger mijn ultimate leuker vond rijden dan mijn oude Aeroad met de dt swiss 1600.

Maar ik vind het wel een heel groot verschil in prijs. Heb ik nooit echt begrepen.

Weinig verschil voelen tussen een 1600 en een 1100? Kleine 350g gewichtverschil, 180 hub met keramische lagers vs 350 hub met standaard industrielagers.
30mm hoog vs 55mm hoog.
Dat is gewoon een wereld van verschil.

Concreet over de 7 vs de 8 krijg je gewoon op veel vlakken betere en duurdere componenten.
Betere BB, betere wielen, betere banden, powermeter (ook al is het een gemankeerde) en dan de rits van ultegra componenten.
Maar de som is niet de exacte meerprijs uiteraard, maar goed.

Of die assioma’s nu veel beter zijn boeit me eigenlijk niet, enige wat ik wil weten is mijn wattage en dit zo correct mogelijk.
Als ik mijn wattage vergelijk met mijn wahoo dan zit er bijna geen verschil op.
Zelf heb ik mijn 4ii ook al terug moeten opsturen maar ik kreeg eerst een vervangcrank om niet zonder te vallen, daarna moest ik pas de mijne opsturen.
Wat mij betreft goed opgelost.

de 105 di2 groepset is ook echt wel een droom om mee te rijden. Buiten het gewichtsverschil met ultegra di2 ben ik er van overtuigd dat er op prestatieniveau geen merkbaar verschil zit

Terug
Bovenaan