Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Het ging over de coolheid van Scott als merk.

Om op op uw vraag te antwoorden ik doe liever niet aan zelfkastijding, ik laat het vuile werk aan andere over.
Ik baseer mij op volgende feiten:
1) twee mensen uit de loopclub hadden een noah en beide vonden dat een ondermaatse fiets
Ik kan dat counteren met ex-profs die op een Ridley rijden (waaronder zelfs een ex-wereldkampioen)
2) profrijder (Arnaud De Lie) die duidelijk communiceert dat de fietsen niet van het verwachte niveau zijn. Overstap naar Orbea technisch door alle partijen onderschreven als een vooruitgang.
Waar heeft die dat ooit openlijk gecommuniceerd (zeker nadat ze oa de Falcon RS hebben uitgebracht)? WVA zat om zijn moeder te roepen op het EK op de VAM-berg in het wiel van De Lie
Wat wel vast staat is dat De Lie zelf absoluut onderpresteerd dit jaar
3) jijzelf die 3, of was het 4 keer af te rekenen had met de (onbestaande) topkwaliteit die hun wielen bieden.
Dat waren geen Ridley wielen
Trek heeft al > 1mio fietsen moeten terugroepen met problemen. Moeten echt brolfietsen zijn!
4) ze open mould frames kopen, zelf spuiten en logo’s opplakken, uitrusten met hun eigen materiaal waartegen BBB topmateriaal is en daarna voor top boy money verkopen
Hun belangrijkste modellen zijn eigen builds
Ridley is niet zo groot dus ergens logisch dat ze dit doen voor bepaalde, minder verkochte modellen (of om een segment van de markt eens af te tasten)
5) de nieuwe Noah fast waarbij ze pronken met 3rd generation aero technologie en waarvoor ze 5,5k voor het frame vragen. Maar om te beginnen is hij om het zacht uit te drukken niet mooi en ten tweede ook allesbehalve licht.
Net geen 1,1kg voor een ongespoten frame. Voor hetzelfde geld koop je een S-works SL8 frameset die 400g minder weegt en aantoonbaar snel is, aantoonbaar als in meerdere onafhankelijke bronnen. En leuk weetje, dat gewicht is een dan nog gespoten ook.
Als je lichter wilt dan koop je een Falcon RS hé
Meer materiaal (voor aerodynamica) is nu eenmaal zwaarder
De reviews zijn alvast positief en bij Ridley zit daar ook een stuur bij voor die prijs #justisjust

Maar het antwoord op mijn vraag was dus nee.
Je doet zoals Wolfke: een merk (Colnago in zijn geval) bestempelen als een brolfiets, gebaseerd op ... 0 eigen ervaring

Ik kan dat counteren met ex-profs die op een Ridley rijden (waaronder zelfs een ex-wereldkampioen)

Ja als je als ex-prof de aanbieding krijgt om gesponsord te worden dan zou ik ook niet twijfelen. Lucratief en makkelijk.
Tankink is lang door Ridley gesponsord geweest maar rijdt ondertussen al even vrolijk rond op een superior.

En welke ex-wereldkampioen dan? Want Hushovd telt niet aangezien die ook op een gazelle zou rijden mocht die met big boy money zijn ploeg sponsoren.

Waar heeft die dat ooit openlijk gecommuniceerd (zeker nadat ze oa de Falcon RS hebben uitgebracht)? WVA zat om zijn moeder te roepen op het EK op de VAM-berg in het wiel van De Lie
Wat wel vast staat is dat De Lie zelf absoluut onderpresteerd dit jaar

“Hoewel Heulot aangeeft dat de kwaliteit niet in vraag wordt gesteld, zijn er wel bedenkingen rond de levertermijnen en de ontwikkeling van de nieuwste modellen. Bovendien is niet iedereen honderd procent tevreden over de kwaliteit. Onder meer Arnaud De Lie, het nieuwe speerpunt van de ploeg, liet uitschijnen dat hij op beter materiaal hoopte. ”

Ook Heulot heeft tussen neus en lippen laten vallen dat de fietsen niet world tour waardig waren. Dat heeft hij achteraf genuanceerd om de breuk minder pijnlijk te maken.
Maar CEO van Ridley heeft hier wel op gereageerd.
Dat waren geen Ridley wielen
Trek heeft al > 1mio fietsen moeten terugroepen met problemen. Moeten echt brolfietsen zijn!

Forza is onderdeel van Belgian cycling factory natuurlijk. Het is het huismerk van de componenten.
Ik heb nog nooit iemand met fo
Hun belangrijkste modellen zijn eigen builds
Ridley is niet zo groot dus ergens logisch dat ze dit doen voor bepaalde, minder verkochte modellen (of om een segment van de markt eens af te tasten)

Mag zeker.
Maar dat je daar dan big boy money voor vraagt, terwijl de helft van de fiets daarbij dan nog eens uitgerust is met forza.
Dat je als pinarello of specialized zulke toeren zou uithalen, oké. Maar als Ridley zijnde

Overigens hoop ik toch dat je ook wel begrijpt dat ik hier u zwaar op uw paard ben aan het zetten?
Maar oprecht heb ik mijn twijfels bij de capaciteiten van Ridley om bij de top mee te strijden. Daar hoeft niet zozeer iets mis mee te zijn, een goed merk van de 2de of 3de rij kan ook interessant zijn.
En ook ben ik van mening dat hun fietsen gewoon te duur zijn voor hetgeen je er maar voor krijgt (open mould, in-house componenten, etc.).

Ja als je als ex-prof de aanbieding krijgt om gesponsord te worden dan zou ik ook niet twijfelen. Lucratief en makkelijk.
Tankink is lang door Ridley gesponsord geweest maar rijdt ondertussen al even vrolijk rond op een superior.

En welke ex-wereldkampioen dan? Want Hushovd telt niet aangezien die ook op een gazelle zou rijden mocht die met big boy money zijn ploeg sponsoren.
Ene met een eigen fietsenwinkel met oa nog BMC, Trek, Pinarello, Cannondale en Colnago in het gamma

“Hoewel Heulot aangeeft dat de kwaliteit niet in vraag wordt gesteld, zijn er wel bedenkingen rond de levertermijnen en de ontwikkeling van de nieuwste modellen. Bovendien is niet iedereen honderd procent tevreden over de kwaliteit. Onder meer Arnaud De Lie, het nieuwe speerpunt van de ploeg, liet uitschijnen dat hij op beter materiaal hoopte. ”

Ook Heulot heeft tussen neus en lippen laten vallen dat de fietsen niet world tour waardig waren. Dat heeft hij achteraf genuanceerd om de breuk minder pijnlijk te maken.
Maar CEO van Ridley heeft hier wel op gereageerd.
Dat is een krantenartikel en ten tijde van Corona had elk merk problemen qua leveringen
Forza is onderdeel van Belgian cycling factory natuurlijk. Het is het huismerk van de componenten.
Ik heb nog nooit iemand met fo
Het probleem was vooral KBC die garantie niet wou erkennen (en was na 3j en paar maand)
Daarna idd productiefout in de velg maar rij ondertussen alweer 4j zonder mankementen met 4za wielen
Mag zeker.
Maar dat je daar dan big boy money voor vraagt, terwijl de helft van de fiets daarbij dan nog eens uitgerust is met forza.
Dat je als pinarello of specialized zulke toeren zou uithalen, oké. Maar als Ridley zijnde
Elk merk heeft eigen componenten
Dat je voor open mould meer vraagt dan iemand het los zou kopen is vrij logisch.
Maar hoeveel hebben ze er nu nog in hun gamma? Hen enkel weet van vorige versie van kanzo adventure
Overigens hoop ik toch dat je ook wel begrijpt dat ik hier u zwaar op uw paard ben aan het zetten?
Maar oprecht heb ik mijn twijfels bij de capaciteiten van Ridley om bij de top mee te strijden. Daar hoeft niet zozeer iets mis mee te zijn, een goed merk van de 2de of 3de rij kan ook interessant zijn.
Cavendish heeft nogal geluk gehad dat zijn dichtste concurrenten op gammele fietsjes moesten rijden
Had anders geen enkele sprint gewonnen tegen Greipel of Ewan

En ook ben ik van mening dat hun fietsen gewoon te duur zijn voor hetgeen je er maar voor krijgt (open mould, in-house componenten, etc.).
Zie hierboven daar is niets mis mee.
Vermoedelijk betalen ze ook meer aan shimano/sram voor groepsets aangezien ze minder afnemen
Daarnaast kan je customizen qua kleuren (en afmontage wel beperkt) wat imo enorme meerwaarde is.

Mijn Ridley heeft trouwens (buiten de 4za wielen) niets van eigen onderdelen

Vergeleken met Specialized zijn ze goedkoper hoor
En de zware valpartijen afgelopen dagen in profpeloton quasi altijd een Specialized renner die als eerste viel :laugh:

Laatst bewerkt:
Thanks, zal er eens naar kijken. Op het eerste zicht wel direct 50% duurder (meerprijs waard?)
Goh, dat moet je zelf beslissen. De goedkopere Canyon heeft een 105 groepset met mechanisch schakelen, de duurdere elektronische Ultegra. Kwaliteit geeft dat geen verschil, ik vind batterijen en opladen een gedoe - geen meerwaarde dus. Carbonnen wielen zijn ook niet per sé zoveel beter. Ik ga liever voor een goed alu wiel, desnoods kan je op termijn altijd nog upgraden naar écht goede wielen.
Ik persoonlijk vind €3200 veel voor een inspiratieloze Canyon, maar dat is smaak/opinie.

Goh, dat moet je zelf beslissen. De goedkopere Canyon heeft een 105 groepset met mechanisch schakelen, de duurdere elektronische Ultegra. Kwaliteit geeft dat geen verschil, ik vind batterijen en opladen een gedoe - geen meerwaarde dus. Carbonnen wielen zijn ook niet per sé zoveel beter. Ik ga liever voor een goed alu wiel, desnoods kan je op termijn altijd nog upgraden naar écht goede wielen.
Ik persoonlijk vind €3200 veel voor een inspiratieloze Canyon, maar dat is smaak/opinie.

eens je elektronisch geschakeld hebt wil je niet meer terug naar mechanisch, is superieur. Ga je er sneller van rijden? nee.

Carbon wielen vs Alu wielen is wel een immens verschil. Ga je er sneller van rijden? ja.

Die ultegra groepset is los al 1400euro, de wielen 1000euro.
Voor 3250 euro lijkt mij een nobrainer upgrade ook naar doorverkoop toe in de toekomst.

Mocht hij nu nog op voorraad zijn. Wel iets vreemd met die cockpit, lijkt meer op een gravelstuur.
Moest ik mijn Endurace opnieuw kopen (2022) zou ik onmiddellijk voor zo'n type stuur keizen. Ik heb die uit 1 deel en dat is eigenlijk niet wat ik nodig heb voor zo'n fiets. Ik gebruik die voor lange afstanden en het installeren van verlichting, aero bars, etc is onmogelijk of moeilijker. In 2022 heb ik 2900 euro betaald voor mechanische ultegra en de alu dt swiss LN velgen. Wel een CF SL frame. Dat was toen al niet slecht, maar dan is die aanbieding nu wel echt scherp.

Moest ik mijn Endurace opnieuw kopen (2022) zou ik onmiddellijk voor zo'n type stuur keizen. Ik heb die uit 1 deel en dat is eigenlijk niet wat ik nodig heb voor zo'n fiets. Ik gebruik die voor lange afstanden en het installeren van verlichting, aero bars, etc is onmogelijk of moeilijker. In 2022 heb ik 2900 euro betaald voor mechanische ultegra en de alu dt swiss LN velgen. Wel een CF SL frame. Dat was toen al niet slecht, maar dan is die aanbieding nu wel echt scherp.
Ik heb nog die mount met de flash 800 lamp liggen voor die H31 cockpit. Nu gaan ze bijna op alle modellen over naar die gear-grove sturen. Ik zie dat ze nu de ultimate ook al een update gegeven hebben in de instapmodellen. CF Sl is nu ook CF, en ook de sturen zijn geupdate naar die van de laatste aeroad.

CF SL, die had ik ook. Nuja het is ook maar een naam die ze er aan geven. Het is moeilijk te zeggen of die nieuwe CF minderwaardig is t.o.v. die oude sl.

Die prijszetting van Canyon is soms moeilijk te volgen. De Aeroad cfr, nu 1500 euro er af. ken er die de volle pot betaald hebben in oktober.

CF SL, die had ik ook. Nuja het is ook maar een naam die ze er aan geven. Het is moeilijk te zeggen of die nieuwe CF minderwaardig is t.o.v. die oude sl.

De endurace CF is niet nieuw maar bestaat al langer.
Is in principe een lagere klasse qua carbon lay-up, dus zwaarder, en nog geschikt voor externe kabels.

De CF SL en de CF hebben naast elkaar bestaan. Ze hebben gewoon de SL geschrapt nu.
Hoe dan ook blijft het een scherpe prijs.

Ik heb hier onlangs een quasi nieuwe Ridley van een vriend onder handen genomen, zelden een dikkere waslijst aan problemen aan een nieuwe fiets tegengekomen. Derailleurkabel verkeerd aangesloten en te kort afgeknipt, hopen verfresten op de verkeerde plaatsen (en dan heb nog niet alles gecontroleerd), remmen niet juist afgesteld, dub crank die aan hooguit 5Nm vast zat ipv 54Nm zoals het hoort, alle schroefgaten open, stuurlint slecht gewikkeld, banden niet deftig op de velg gelegd etc. Schabouwelijk in alle eerlijkheid. Ge hangt dus totaal af van hoe goed uw fietsenmaker de fiets controleert voor aflevering, want Ridley zelf steekt er duidelijk weinig moeite in. Achteraf wat gaan neuzen op het internet en het is geen geïsoleerd geval.

Scott en Merida geen persoonlijke ervaring mee.
De lokale fietsmaker is hier ook gestopt met Ridley te verkopen onder andere door de vele problemen die er op aflevering mee waren. Vaak ook lakproblemen wat juist niet zou mogen aangezien een eigen kleuren kunnen kiezen 1 van het grootste pluspunten is.

Ik ben al heel mijn leren een fervent wielerfanaat, maar gek genoeg heb ik mij nog nooit een echte koersfiets aangeschaft. Daar wil ik nu verandering in brengen. Ik ben er natuurlijk nog totaal niet over uit welk model ik mij juist ga aanschaffen, maar logischerwijs geen superduur model om te beginnen.

Ik was dus al eens in deze thread komen piepen en daar zag ik direct al iets staan over bike fitting, waar ik dus anders al niet was opgekomen. Echter ben ik nu wel wat in de war, aangezien hier stond dat je dat vóór je aankoop al best laat doen, maar als ik dan ga zoeken naar waar ik dat kan laten doen dan vragen ze om je fiets mee te nemen? Wat is het nu juist? :tongue:

Ik ben al heel mijn leren een fervent wielerfanaat, maar gek genoeg heb ik mij nog nooit een echte koersfiets aangeschaft. Daar wil ik nu verandering in brengen. Ik ben er natuurlijk nog totaal niet over uit welk model ik mij juist ga aanschaffen, maar logischerwijs geen superduur model om te beginnen.

Ik was dus al eens in deze thread komen piepen en daar zag ik direct al iets staan over bike fitting, waar ik dus anders al niet was opgekomen. Echter ben ik nu wel wat in de war, aangezien hier stond dat je dat vóór je aankoop al best laat doen, maar als ik dan ga zoeken naar waar ik dat kan laten doen dan vragen ze om je fiets mee te nemen? Wat is het nu juist? :tongue:
Je hebt er verschillende maar best is idd voor aankoop zodat ze meteen kunnen zeggen wat wel/niet gaat

Na aankoop ga je dan terug en stellen ze hem af

Wat is het nu juist? :tongue:
Zoals @SomeDude zegt: Je gaat voor aankoop om je te laten opmeten en meestal kijken ze naar je doelen (wil je gaan racen vs. lang rondtoeren resulteert niet altijd in dezelfde fiets), ze stellen je wat fietsen voor waar je mee aan de slag kan om te kijken wat je wil (of om gaan verder te gaan zoeken als de modellen je niet aanstaan). Daarna ga je terug en stellen ze de laatste details (bv. schoenplaatjes, plaats van de shifters, ...) af zodat je de best mogelijke fit op die fiets hebt.

Ja ik heb me weer laten gaan, maar kon hem niet laten staan voor die prijs. Canyon Aeroad cfr met Dura ace gekocht in de outlet. Wel om binnen te zetten en naar te kijken.

Gelukkig dat ik nog een ultimate heb voor W-W en de camping want met al die geitenstront en putten in de weg.

Is ook al verstuurd dus ik ben in blijde verwachting. Ben vooral eens benieuwd naar het kleur want het is toch iets speciaals.
IMG-2707.png

Ja ik heb me weer laten gaan, maar kon hem niet laten staan voor die prijs. Canyon Aeroad cfr met Dura ace gekocht in de outlet. Wel om binnen te zetten en naar te kijken.

Gelukkig dat ik nog een ultimate heb voor W-W en de camping want met al die geitenstront en putten in de weg.

Is ook al verstuurd dus ik ben in blijde verwachting. Ben vooral eens benieuwd naar het kleur want het is toch iets speciaals.
IMG-2707.png
En nu eentje weg? Of een erbij

Terug
Bovenaan