Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Als mijne fiets in twee zou vliegen of god weet wat. Dan ga ik gewoon ne nieuwe halen zonder mij daar pijn voor te moeten doen. Problem solved.

Daarvoor hoeft uw fiets niet zozeer van alu te zijn of onder de 5k euro te blijven hoor.
Kijk nog maar simpel naar GF Belgium, het gros die daar stukken had maakte diezelfde gok. En zullen daar nu geen boterham minder voor gaan eten.
Kostprijs is ook allemaal zo relatief. 10k voor amper op te rijden, of 10k voor iets waar je over 3 jaar 1500u mee op de baan bent is al een heel ander gegeven.
Ik ken ook maar weinige die een fiets van 10k+ bezitten die zich dat enigszins beklagen hoor.

Maar uiteindelijk maakt iedereen die oefening toch voor zichzelf. Persoonlijk vind ik het vooral zonde van een "dure" fiets te kopen om er niet veel op te rijden, maar het is maar waar je zelf gelukkig mee bent.

Persoonlijk vind ik het vooral zonde van een "dure" fiets te kopen om er niet veel op te rijden, maar het is maar waar je zelf gelukkig mee bent.
Klopt...

Waarom een dure fiets kopen als je hem niet durft te gebruiken. Snap ik niet goed.

Maar iedereen doet wat hij zelf wilt.

Geen abnormale vraag en je geeft er zelf al antwoord op.

Alle randinfo met vermelding van de kostprijs, uw emotionele frustraties en rage-bait overdrijvingen zijn wel abnormaal. Als je van die onnozelheden op een forum smijt, krijg je onnozele reacties terug.
En nu weten we ook weer dat onze loodgieter 3,3k per maand schept. Ook de moeite natuurlijk om even tussendoor te vermelden :tongue:

En nu weten we ook weer dat onze loodgieter 3,3k per maand schept. Ook de moeite natuurlijk om even tussendoor te vermelden :tongue:
Naar het schijnt wordt zijn maandloon berekend aan de hand van de gemiddelde snelheid van het woon-werkverkeer x 100. Kan aangedikt worden met schapendrollenontwijkingcheques. De puzzelstukjes vallen in elkaar.

Laatst bewerkt:
Een ingenieur die in het onderwijs is verzeild geraakt en na zijn uren nog wat loodgieter speelt. Wel opletten bij users die hier al 10y gefrustreerd posten in allerhande threads!!!

Bon, de oplossing gevonden. Gewoon fietsverzekering nemen en 2 jaar aan nieuwprijs verzekeren. Via Ethias kom ik op 259/jaar. Zijn er hier die een fietsverzekering hebben voor hun racefiets?

Vanaf de leasing komt er nog een fiets bij en dan totaal ontzorgd. Zolang het mooi weer is, met de Aeroad blijven gaan.

De MTB wil ik een set strandwielen voor kopen. Ik heb redelijk veel op het strand gereden afgelopen winter. Misschien ook een vaste vork, maar dan wel een vork die een wortel of bult kan verdragen.

Ik ga, in het kader van mijn midlife crisis, mijn bierbuik en mijn stramme spieren en knoken, mij eindelijk eens mee smijten in de hype van het wielertoerisme en ben dus van plan mij een koersfiets aan te schaffen.

Ben toevallig in een winkel terecht gekomen waar ik wel een goed gevoel bij heb en ze Ridley, Merida en Scott verdelen. Ik vermoed dat je met geen van die merken iets verkeerd kan doen, maar van Scott ben ik niet zo fan van, heel subjectief, maar in mijn jeugd was dat een populair maar niet zo hoogstaand (dacht ik?) mountainbike merk.

Budget ergens rond de 2500€ - 3000€.

Wat zijn de tips om op te letten, wat zeker wel, wat zeker niet?

Laatst bewerkt:
Ik ga, in het kader van mijn midlife crisis, mijn bierbuik en mijn stramme spieren en knoken, mij eindelijk eens mee smijten in de hype van het wielertoerisme en ben dus van plan mij een koersfiets aan te schaffen.

Ben toevallig in een winkel terecht gekomen waar ik wel een goed gevoel bij heb en ze Ridley, Merida en Scott verdelen. Ik vermoed dat je met geen van die merken iets verkeerd kan doen, maar van Scott ben ik niet zo fan van, heel subjectief, maar in mijn jeugd was dat een populair maar niet zo hoogstaand (dacht ik?) mountainbike merk.

Maakt zoveel niet uit, zolang hij maar op maat is, en je hem zelf cool/mooi vindt ;)
Voor punt 1 is belangrijk.... sommige winkels doen een bikefit vooraleer aanschaf, dat is wel handig.

Ik heb hier onlangs een quasi nieuwe Ridley van een vriend onder handen genomen, zelden een dikkere waslijst aan problemen aan een nieuwe fiets tegengekomen. Derailleurkabel verkeerd aangesloten en te kort afgeknipt, hopen verfresten op de verkeerde plaatsen (en dan heb nog niet alles gecontroleerd), remmen niet juist afgesteld, dub crank die aan hooguit 5Nm vast zat ipv 54Nm zoals het hoort, alle schroefgaten open, stuurlint slecht gewikkeld, banden niet deftig op de velg gelegd etc. Schabouwelijk in alle eerlijkheid. Ge hangt dus totaal af van hoe goed uw fietsenmaker de fiets controleert voor aflevering, want Ridley zelf steekt er duidelijk weinig moeite in. Achteraf wat gaan neuzen op het internet en het is geen geïsoleerd geval.

Scott en Merida geen persoonlijke ervaring mee.

Ik kan een basis bikefit wel aanraden zodat je weet wat jouw ideale maten zijn, die kan je dan meenemen naar de winkel.
Zo heb je het meeste kans om pijnvrij te blijven fietsen en het maakt het soms ook gemakkelijker om een fiets te kiezen doordat een merk/fiets dicht aanleunt bij jouw ideale maten.

Ik ga, in het kader van mijn midlife crisis, mijn bierbuik en mijn stramme spieren en knoken, (..)van plan mij een koersfiets aan te schaffen.

Gezien je fysieke conditie, doe ajb eerst een goede bikefit. Ik vermoed dat je al wat kwaaltjes zult hebben, even stijf bent als een plank, en dan gaat het bikefitten niet alleen meer over de grootte en positie van het stuur. Indien mogelijk bij een kinesist. Die kunnen je normaal ook al helpen vooraleer je je eigen fiets hebt.

Met die tips en fit kan je dan fiets kiezen. Daarvoor kan ik je https://99spokes.com/ aanbevelen.

10-voudig WK mtb Nino Schurter rijdt met een Scott... :D

Zoals al gezegd: bikefit. Ik heb er 200€ voor betaald nog voor ik een fiets heb gekocht, als je een verkeerde maat koopt ga je alleen maar fysieke klachten op de fiets ontwikkelen waardoor al het plezier ervan weg gaat. Die 200€ is dus héél snel terug verdiend.

Zelf rij ik op een Scott Addict, top fiets, kan ik niks slecht over zeggen. Prijs-kwaliteit dik in orde.

Orbea Ordu besteld. Ik ga bleiten als hij er binnen 3 maanden niet is, maar levertijd gaat er niet korter op worden door te wachten en ik ben mijn eigen gezeur over het wel of niet bestellen beu. :’)
Order gecanceld door de slome admin van de leasing en aan het kijken voor alternatieven. Ofwel de Canyon Speedmax, ofwel de Ordu in de stock zwart met minibeetje groen. Allebei vreselijk saai. De zelfhaat voor deze beslissingen is real.

Ik rijd nu 3j rond op een Scott Addict 20 met Ultegra afgemonteerd en die kostte me €3k. Ik heb nog geen enkel probleem gehad met de fiets. Ik had toen ook niet gedacht aan Scott, maar zag deze in de winkel en vond hem echt heel mooi. Uiteindelijk zijn er best wat goeie triatleten die op Scott rijden/reden, dus ik was als triatleet meteen overtuigd.

Scott > Merida >>>>>>>>>> Ridley.

Merida is het goedkope broertje van Specialized, letterlijk. Helemaal niks mis mee, maar geen “premium” merk als Scott.

Scott is cool. Supercool.

Helemaal eens met de voorgaande commentaren.

Scott is een premium merk. De andere niet. Merida heeft inderdaad ook wel leuk materiaal, maar is inderdaad de 'goedkope' Specialized.

Qua prijs/ kwaliteit zit je bij beide wel goed.

Een Scott addict RC vind ik persoonlijk een beetje saai ogen. En Scott maakt er ook een sport van hun goedkopere modellen soms niet mooi samen te stellen qua componenten, wie verzint het nu een bruin zadel te monteren…
Een foil is en blijft wel een magnifieke fiets, maar ook wel een fiets met wat nadelen.

Een reacto is ook wel een leuke fiets. Een scultura is heel slank, moet je voor zijn.
Krijgt misschien ook wel gewoon te weinig de waardering die het verdient. Goedkoper ja, en misschien net niet zo goed. Maar zeker wel meer dan degelijk en profwaardig materiaal.
Maar dat is natuurlijk het nadeel, waar ook cube mee kampt, dat omdat je echt elke laag bedient uw merk op den duur een verkeerd aanzien krijgt.
Merken die zich zuiver op de middenklasse en topklasse richten zoals specialized, pinarello en ga zo maar door hebben dat veel minder. Mensen zien dat en maken direct de klik van duur en kwaliteit. Veel mensen kijken niet verder dan het logo op het frame.
Dat er jetsers van 2,5k onder liggen dat hebben velen niet eens gezien.

Anekdotisch maar toch ook wel pijnlijk. Nog niet zo heel lang geleden op een groepsrit was er iemand met een Aethos, daar staat niet in het groot S-works op dus goed minder opvallend. En geen interne bekabeling en ga zo maar door.
Die kreeg dus vragen van een kerel over welke fiets het was en blabla. Zegt die kerel aansluitend “en waarom liggen er eigenlijk zo van die goedkope lage wielen onder?”.
Dude, ten eerste zijn dat roval alpinist CLX wielen en ten tweede de set samen met de dura-ace casette en is bijna duurder dan heel uw fiets samen.

Qua prijs/ kwaliteit zit je bij beide wel goed.

Een Scott addict RC vind ik persoonlijk een beetje saai ogen. En Scott maakt er ook een sport van hun goedkopere modellen soms niet mooi samen te stellen qua componenten, wie verzint het nu een bruin zadel te monteren…
Smaken verschillen. Ik vond de combinatie van de bruine sidewalls en zadel net een aparte flair hebben, in combinatie met het groene frame. Al dat zwart of grijs tegenwoordig, dat is pas een vreselijke trend. :p

Terug
Bovenaan