Ik heb ook nog nooit gehoord van schakelproblemen met 1x van SRAM. Vroeger lang gereden met Apex en Apex/Force combinatie, nog steeds Eagle NX op de MTB. Ik heb nog nooit van iemand gehoord die schakelproblemen had met een 1x van SRAM - langs de andere kant, hetzelfde geld voor Shimano.Hier Sram Apex xplr AXS op de Grizl en dat is (zeker voor de prijs) een uitstekende groep. 1x12, dus geen gekloot met front derailleur.
Op 4000km nog volledig foutloos. Stil, geen chain slap, blijft zeer goed schakelen bij belasting en ook bij multishift zit die er altijd recht op.
Het grootste verschil (met road integrated levers) ligt mijn inziens in het gevoel bij het remmen, dat voelt bij Sram toch op de één of andere manier heel specifiek aan. Ik beweer niet dat het niet werkt, enkel dat het anders voelt.

ik rij momenteel op een tarmac maar blijf last hebben van nekhernia en onderrug. Met een bikefit is die wel al zo goed mogelijk afgesteld maar het verdict was daar ook wel dat mijn volgende fiets een endurance model moet zijn. Ik heb ook al gekeken naar de Domane en de Roubaix maar qua prijs is canyon niet te kloppen.